Gitár hangrendszerek 26.
Nemrégiben írtam a 8 húros gitározásról és ott tettem említést arról, hogy a nagyon mélyre hangolt gitárok esetenként problémát okozhatnak a zenekar összhangzásában, hiszen elfoglalják azt a helyet is, amit a basszusgitárnak kellene betöltenie. Az egyik ilyen együttes, ahol ez a probléma felmerült a Meshuggah volt, ahol a gitár már kontra A és B mélységben szól és ehhez a mélységhez megfelelő hangfalak kellenek. Ezért a vonalból való közvetlen megszólalást választották a gitárok részére. Mindenképpen megoldást jelent, azonban más lehetőségek is léteznek, így most Dino Cazares rendszerének példáján kicsit kivesézzük, hogy mik a lehetséges megoldások arra, hogy minden megfelelően szóljon a zenekari hangzásban...
2010-09-16 19:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek 25.
A mostani példában nem egy különösebben ismert gitáros rendszerét választottam ki. Nem is fontos, hiszen a jó ötletek sokszor a teljes ismeretlenségben szunnyadnak, és ha a szerencse és a show business is úgy akarja, akkor esetleg ismertségbe kerül az is. Nincs egyébként sem összefüggés a jó hangzás, a jó rendszer és az ismertség között, hiszen tudnék példát mondani teljesen érdektelen rossz hangzásról is, ami közben nagyon híres és ismert...
2010-03-05 20:23:42
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 24. rész: Christopher Willits hangrendszere
A gitározást több dologért szeretik az emberek. Van, aki magáért a zenéért, ez a legritkább, van aki a sport kedvéért, ebből már több van, és legtöbben talán a hangzásért és kütyükért szeretik. A sok szerkezet önmagában egy külön világot jelent és persze azok a gitárosok, akik a zenét, és a szerkezeteket is egyaránt szeretik, azok néha furcsa perifériákra jutnak és még híresek is lesznek. Ezek a figurák legtöbbször nem a nagyközönség kedvencei, furcsa földöntúli zenéikkel, azonban a hangrendszerük legtöbbször nagyon tanulságos és előremutató. Nyilván nem sok értelme van bemutatni B.B. King hangrendszerét, mert áll egy gitárból egy kábelből és egy erősítőből....ezen a legtöbb "hangbarát" már túl van. Ellenben sokkal inkább érdemes bemutatni az ilyen furcsa figurák rendszerét...
2009-12-20 18:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 23. rész: John McLaughlin hangrendszere III.
A harmadik egyben utolsó részben próbálunk egy kissé bepillantást nyerni John McLaughlin hangrendszerébe. Bár az egyik legfontosabb és legelismertebb jazz muzsikus a gitáron, mégis sokakat megoszt különös ellentmondásos hangkoncepciójával és az ebből eredő hangzásával. Gyakran hallani, hogy ha olyan jó ízlése lenne a hangzáshoz is, mint a muzsikához akkor valami zseniális jelenség lenne. Ehhez nehéz elfogultság nélkül hozzászólni, nem is célunk. Több furcsaság tapasztalható hallgatva McLauhlin zenéjét. Az akusztikus gitárlemezein fantasztikus akusztikus gitárhangjai vannak, bár néha elszínezi MIDI gitárhanggal...
2008-09-05 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 22. rész: John McLaughlin hangrendszere II.
Ha visszatekintünk a fiatal John McLaughlinra, akkor látható, hogy ő is végigment a kötelező Fender/Gibson korszakon, mely Kezdődött egy Fender Mustang gitárral, aztán a A Gibson EDS-1275 kétnyakú SG-vel valamint egy Les Paul Custommal. A Fender Mustangot a Miles Davis időszak és a Tony Williams Lifetime időszakában használta. Erről van is egy jó képünk. Ezt követően a Mahavishnu Orchestra időszaka következett. Marshall hegyek, agresszív, koszos gitárhangok, elképzelhetetlenül energikus muzsika.
2008-09-02 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 21. rész: John McLaughlin hangrendszere I.
Ez az írás kissé kakukktojás a maga nemében itt a Gitárhangtechnika honlapján. Hogy miért kakukktojás, az talán a végére fog majd igazán kiderülni. Minden esetre a John McLaughlinról bármilyen szempontból való írás a gitározásban betöltött fontossága miatt nagyon indokolt. A fiatal generáció, aki nem lát ki a garázs rock sztárjainak majmolásától bizonyára nem is tudja, hogy ez az egyébként nem rock gitáros ember mennyit tett a gitár pengetés technikájának tökéletesítésében és egyáltalán a gitárkultusz fejlesztése érdekében. Valójában vele kezdődött az igazán gyors gitározás, pontosabban a gyors pengetés...
2008-08-30 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 20. rész: Eddie Van Halen hangrendszere
Érdemes röviden áttekinteni Eddie pályafutását. Az amerikai lemezpiacon 1978-ban mutatkozott be egy új együttes, amelynek gitárosa Edward Van Halen volt. Az eddigiekhez képest teljesen újra gondolta az addigi gitártechnikákat és korábban nem használt hanghatásokat mutatott be. Azok addig ismeretlenek voltak a kemény rock világában. Van Halen hamarosan Amerika legkedveltebb kemény rockot játszó együttesévé vált, amely fokozatosan tolódott a hard-rock felől a heavy metal felé...
2008-08-16 21:26:15
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 19. rész: Randy Rhoads hangrendszere
Ozzy Osbornnak a Black Sabbathból való kiválása és új zenekar alapítása egy újabb oldalág megjelenését jelentette a kemény rock világában. Bár Ozzy nem tudott soha más lenni, mint amilyen egyébként is volt, ugyanúgy, ugyanazt énekelte, mint korábban, azonban a zenekar mögötte más volt. Mondhatni frissebb, kissé modernebb és agresszívebb a szó jó értelmében. Bár Tommi Iommi a világ szeme láttára és füle hallatára tanult meg rendesen gitározni, megjelent egy új gitáros típus, a szorgalmas fajta, aki tanulni akart és tudni, hogy mit csinál. A szorgalmas fiatal gitáros titánok megjelenésével a rock korszakban is új fejezet indult el. Ozzy látta az új tehetségeket és ki is választott magának egy rendkívül technikás fiatal gitárost Randy Rhoadsot, akivel Ozzy egy új irányt vett a zenekar hangzásában...
2008-06-05 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 18. rész: Zakk Wylde
Zakk Wylde Ozzy Osborne együttesében lett igazán ismert, bár már előtte sok ismert névvel játszott együtt. Ő váltotta Randy Rhoads-ot annak tragikus halála után. Randy Rhoads nagy veszteség volt nemcsak Ozzy együttese számára, hanem az egész rock világ számára is. Randy játékában együtt volt a kreatív tudás, a hatalmas technikai felkészültség a kemény, nagy energiájú folyékony hangzással. Randy után valami más kellett. Ozzy egy igazán vad gitárost akart, és ezt Zakk Wylde személyében meg is találta...
2008-06-03 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Torzító vagy előfok?
Pár napja kaptunk egy olvasónktól egy levelet, amiből idéznék, és utána megválaszolom a kérdést azért is így nyilvánosan, hogy mások is tanulhassanak belőle...
2008-03-26 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
David Torn hangrendszere - I. rész: A budapesti koncert
Valószínűleg csak kevesen ismerik David Torn nevét. Ha csak egy mondatban kellene megfogalmazni ki ő, akkor az valahogy így hangzana: A legprovokatívabb elektromos gitáros, aki valaha született. Ha hosszabban kellene róla írni, akkor csak személyes benyomásaimat tudnám elmondani, ami azonban eléggé megosztaná azokat, akik valamit is tudnak róla. Évek óta figyelemmel kísérem a művészetét, több tekintetben is. Egyrészt az egyik legbátrabb gitárosnak tartom, akinek van bátorsága mondjuk így "széllel szemben vizelni". Minden olyan dolgot, amit egy úgynevezett normális gitáros sohasem engedne meg magának, David Torn az egész koncerten azzal manipulál...
2008-02-03 19:54:11
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 16. rész: Robert Fripp
Több alkalommal előfordult, hogy valaki azt kifogásolta, hogy miért írunk az élettől elrugaszkodott zenészekről, azok hangrendszereikről, mondván az egy átlag embernek elérhetetlen. Nos erre az a válasz, hogy azért, mert érdekes, és azért mert mozgatja a fantáziát (már akinek van...). Ugyanakkor, ha nem írnánk meg, akkor vajon ki más írná meg? Ez az az eset, amikor az is baj ha nincs baj. Bármi is legyen, nem fogunk annak a híres gitárosnak a hangrendszeréről írni, aki már 40 éve ugyanabba az egy erősítőbe dugja ugyanazt az egy gitárt. Vele kapcsolatban csupán arról lehetne írni, hogy hány kábelt és hány készlet húrt nyűtt el pályafutása során...
2007-12-10 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 15. rész: John Petrucci
Alig 1 évtizeddel a rock zene megjelenése után sok irányba indult el a műfaj. Mára szinte sok tucatnyi meghatározó stílus van jelen és ezek között is előkelő helyet foglal el az úgynevezett progresszív irányzat, azon belül is a progresszív metál. E műfajnak egyik meghatározó éllovas bandája a Dream Theather. Bár az írás alapvetően és főként gitár hangtechnikai vonatkozású, pár dolgot meg kell említeni a progresszív műfajról...
2007-11-24 10:29:58
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 14. rész: Steve Vai hangrendszere
Steve Vai neve minden elektromos gitáros számára ismerősen cseng, nem különben a zenéje. Napjainkban körülbelül annyira tekintélyes és periférikus jelenség, mint a maga korában Frank Zappa volt. Talán nem is véletlen, hogy Steve Vai bizonyos tekintetben Frank Zappa felfedezettje. Az írásunkban, mint más esetekben is csupán kísérletet tudunk tenni, hogy valamelyest bemutassuk ezt gitár hangtechnikával rendkívüli módon felszerelt gitárost...
2007-07-08 14:45:20
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 13. rész: Tony Iommi hangrendszere
Ki ne hallott volna Tony Iommiról a régi legendás brit metál csapat gitárosáról! Persze a metálosok tudják igazán, hogy a szakma a Black Sabbath nevéhez köti az első heavy metál zenekar és maga a stílus kialakulását ezen belül is a dark és doom stílusokat...
2007-04-14 01:50:39
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]

Gitár hangrendszerek - 12. rész: Slash hangrendszere

Akad pár olyan híresség a világban, akik ügyesen tudják kiváltani a tömegek rajongását, misztikumba borítva a hétköznapi dolgokat és így az emberek egy örökös kíváncsiságban állandóan az imádatuk tárgyával foglalkoznak, azaz velük. A legtöbb esetben elég annyi, ha egy sztárt megkérdeznek és az nem válaszol és soha nem beszél valamiről. Ez már elegendő, hogy a figyelem középpontjába terelje személyét...

2007-03-24 14:54:55
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Mark Farner (Grand Funk Railroad) hangrendszere - Indián alumínium nyakkal...
A mai gitáros generáció számára bizonyára semmit sem mond ez a név. Sem Mark Farneré, sem a Grand Funk Railroadé. Ilyenkor felmerülhet a kérdés az olvasóban, hogy akkor miért írunk róla, ha senki nem ismeri. A válasz részben az, hogy legalább most megismerjék, a másik pedig az, hogy Mark Farner személye nagyszerű példa arra, hogy miként lesz az amatőrből nagyszerű eredeti muzsikus, másrészt milyen fejlődést ír le a hangtechnikája a kezdetektől napjainkig. A napjainkig, mivel Farner jelenleg is aktív, egyrészt a saját Mark Farner Band élén, másrészt a Grand Funk is működik ugyanúgy, mint 35 évvel ezelőtt...
2007-01-30 13:16:35
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 10. rész: David Gilmour (Pink Floyd) hangrendszere 5: Gitárok
Ezt a részt hagytam utoljára, mivel a gitárjainak bemutatásáról szóló írásnak nem lehet ugyan az a tematikája, mint az előzőeknek. David Gilmour pályájának kezdetén egy Fender Telecasteren játszott, melyet 21. születésnapjára kapott a szüleitől. Kb. egy jó évig játszott rajta, amikor az egyszer elveszett egy repülőjáraton. Ezt követően vásárolt egy Custom Fender Stratocastert. Innentől a Stratocaster képezi fő hangszerét. A Pink Floyd korai éveiben kizárólag Stratocastert használt, majd egy idő után újra elővette a Telecastert...
2007-01-26 00:11:41
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 10. rész: David Gilmour (Pink Floyd) hangrendszere 4: Vezérlés
A korábbi részek már utaltak arra, hogy David Gilmour rendkívül nagyszámú effektjeit a hagyományos módon nem lehet kezelni és vezérelni. A fő problémát a színpadi körülmények okozzák. Óriási világító rendszer működik, hiszen a zene mellett az egyik legnagyobb show elem a fény technika által valósul meg...
2006-12-27 15:55:27
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 10. rész: David Gilmour (Pink Floyd) hangrendszere 3: Erősítők és hangfalak
David Gilmour pályájának kezdetén egy pár Selmer erősítőt használt. Ez a francia gyártmányú csöves erősítő az akkori legjobb erősítőknek csúcsának számított. Tiszta hangszíne vetekedett a Vox-éval, sőt bizonyos tekintetben túl is szárnyalta azt. Ez az 50 Wattos csöves modell egy 4X12-es hangfalat hajtott, szükségtelen mondani, hogy a hangszórók AlNiCo mágnesűek voltak...
2006-12-27 15:54:29
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 10. rész: David Gilmour (Pink Floyd) hangrendszere 2: Rack-es effektek
Az első részben megismerhettük Dave Gilmour igen bonyolult, de elképesztően gazdag lehetőségeket rejtő pedálokból álló rendszerét. A mostani részben a rack-es effektek összeállításába és használatába tekintünk bele. A második részt is a jelfolyam ábrával kezdjük, hogy a szöveget olvasva tudjuk követni a jel útját. Két rajz áll a rendelkezésünkre, mindkettő az 1994-es állapotot ábrázolja, egyiket a Guitar Shop gitárhangtechnikai magazin 1996 Decemberi számában közölték le, a másikat egy internetes lap közölte le. Az előző részben ez utóbbit mutattuk be. Máig ez a két leközölt rajz, bár feltehetőleg léteznek későbbi esetlegesen korábbi időszakból származó rajzok is. Ha sikerül rálelni, akkor azokat soron kívül feldolgozzuk és leközöljük mi is. A két rajz közötti eltérés nem lényeges, koncepciójában teljesen megegyező, csupán néhány elem máshol jelenik meg a hangláncban, illetve bizonyos effektek nincsenek, viszont vannak helyettük újak...
2006-12-16 00:09:23
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 10. rész: David Gilmour (Pink Floyd) hangrendszere 1: A pedálsor
Évek óta tervezem, hogy feldolgozom David Gilmour hangzásának technikai hátterét és egy nagyon részletes kimerítő írásban megosztom az olvasóinkkal. Most érkezett el az idő, azonban akkora anyagról van szó, hogy lehetetlen egyetlen írásban összefoglalni mindazt, amit el lehet és el szeretnék mondani róla. A gitár hangrendszerünkről szóló sorozaton belül tehát lesz egy másik sorozat is, sorozat a sorozatban, és remélhetőleg sokaknak szerzek kellemes perceket az írással...
2006-12-08 22:47:48
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 9. rész: Wes Borland (Limp Bizkit)
Az 1994-ben, a Florida állambeli Jacksonville-ben alakult együttes hamar ismert lett. Éppen arra az időre tehető a megalakulásuk, amikor a metálzenében nagyfokú vérfrissítésre volt szükség. Ennek a vérfrissítésnek lett az eredménye egy csomó újabb stílus, melyet több néven is emlegetnek, mint pl. Nu metal, Funk metal, Rap metal, stb. Mindezek a nevek azt mutatják, hogy meglévő dolgok ötvözete jött elő. Hangzásilag és zeneileg is ugyan az történt. Más-más stílusok hangjai vegyülnek össze. A csapat gitárosának Wes Borlandnak a hangrendszerének bemutatásával több érdekességre is rá fogok mutatni. Elöljárójában annyit, hogy az úgynevezett " jó hangzás" ma már annyira szubjektív és sokrétű dolog, hogy abszolút értelemben nem is lehet ezekről írni. Csupán mint jelenséget lehet tényszerűen megfogalmazni. Ezt azért is fontos leszögezni, mert a következőkben bemutatott összeállítást 10 évvel korábban senki meg sem merte volna csinálni, éppen azért mert annak a kornak a " jó hangzása", esztétikája azt tiltotta volna...
2006-11-18 19:19:59
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 8. rész: ACE/ Skunk Anansie hangrendszere
Ezúttal egy nagyon érdekes sajátos, de mégis különleges összeállítást mutatok be. A fickó neve ACE a Skunk Anansie nevű formációból, legénykori nevén Martin Ivor Kent. Az angol származású együttes egy furcsa ötvözetét játssza a punk, funky, kemény rock és reggae stílusoknak. ACE több zenekarban is játszik, a saját önálló karrierjét is építgeti. Azonban az is nagyon izgalmas számunkra, hogy hangrendszerét miként építgeti...
2006-10-29 12:59:57
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 7. rész: Head (Korn) hangrendszere
A gitár alapú zenék nagyon gyorsan változnak. Ennek sok oka van. A metál/rock zenék iránti érdeklődés többnyire a 14-22 év korban a legintenzívebb. Amikor egy fiatal kinő ebből a korból, vele együtt kinő a szeretett stílusból is. Aztán jön az új generáció, mely új kedvenceket keres és talál magának, vagy talán inkább új bandák fertőzik meg minden újra éhes agyát. Ez a gyors folyamat a legtöbb esetben nem hagyja, hogy egy-egy friss stílus kijárassa magát, jól kitapossa a saját útját és mindent kijátsszon magából, ami benne van, hiszen ők a muzsikusok is kiöregszenek és egy idő után már csak saját magukat ismételgetik, miközben nagy életkori rés kezd nőni rajongó és zenész között...
2006-10-11 18:22:53
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 6. rész: Joe Satriani hangrendszere
A rock alapvetően énekes, szöveges műfaj, ahol a szöveg többnyire elsődleges jelentéshordozó, a zene mindig másodlagos, mint minden populáris műfajnál. A rock műfaja pár évtized alatt felszínre hozta azokat a műfaji leágazásokat is, melyek valamelyest inkább a zenéről szólnak és a zenéért önmagáért vannak. Hívják hangszeres, azaz instrumentális rocknak is. E műfaji leágazásnak egyik fontos népszerű figurája a gitáros Joe Satriani...
2006-10-04 20:10:31
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 5. rész: Steve Vai hangrendszerei
Az elmúlt két évtized egyik legkiemelkedőbb, legtechnokratább gitárosa kétségtelenül Steve Vai. A Frank Zappa mellett felnőtt, akkor még fiatal tehetség hamar kiemelkedett magas szintű technikai és zenei tudásával és lassan elfoglalta helyét a rock progresszívebb irányba mutató stílusában. Steve Vai nemcsak a zenéjével, hanem rendkívül igényes hangzásával, az újat mindig kutató és felhasználó hozzáállásával is egyik meghatározó gitárosa lett napjainknak...
2006-09-17 23:05:30
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 4. rész: Dimebag Darrell hangrendszere
Nem is oly régen ismét eltávozott egy nagyszerű gitáros, Dimebag Darrell az egykori Pantera gitárosa. A botrányos életéről ismert gitáros persze, mint lenni szokott csupa szív ember volt. Csak mint általában, nem kell hergelni és akkor semmi baj nincs vele. No de az egész társadalom csak hergelte, és aztán amikor a gitárt a kézbe vette ellentmondást nem tűrően "igen szigorú zenélést" követett el. Egy hyper érzékeny ember volt, akár mi mást is mondanak. És ebbe valójában közvetett módon, de bele is halt. Egy fanatikus rajongója lelőtte. Egy olyan, aki Istenének képzelte, de az Istene feloszlatta az imádat tárgyát, ezért bosszújában lelőtte a XXI. Század egyik legjelentősebb metál gitárosát. Így aztán egy kiváló metál gitárossal kevesebb van Földünkön...
2006-09-16 11:11:56
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 3. rész: Thom Yorke hangrendszere
A 2. részben beavatást kaphattunk, hogy milyen módon állíthatunk elő egy térbeliségében izgalmasabb teljesebb hangzást 2 erősítő alkalmazásával. Most ezt a koncepciót vizsgáljuk tovább egy olyan összeállítás elemzésével, ahol a torzított hangzás sokoldalúsága a fő cél. A Radiohead együttes gitárosának Thom Yorke hangrendszere erre nagyszerű példát kínál...
2006-09-10 15:29:18
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 2. rész: Mark Collins hangrendszere
Új sorozatunk keretében, valamint a Vox erősítők tesztelésével összhangban a sorozatunk első részében Brian May Vox AC 30 erősítőkre épülő hangrendszerét mutattuk be. Igaz, hogy ő a haladó kategóriába tartozó rendszert ötlött ki magának és szinte muszály volt az ő rendszerét megvitatni. Mi most egyszerűbb összeállítások bemutatásával és elemzésével folytatnánk a sorozatot, mintegy tanfolyamon, ahol az egyszerű kezdetektől a végletekig bonyolult rendszert is megvitatjuk...
2006-09-10 14:53:07
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Előszó a "Gitár hangrendszerek" c. sorozathoz
Évek óta vágyam volt, hogy megoszthassam tapasztalataimat, ismereteimet az elektromos gitározás technikai hátteréről. Mára hihetetlen mennyiségű adat gyűlt össze, és úgy érzem most jött el az ideje, hogy elkezdjek egy technikai elemzésekből álló szemléletes, olvasmányos sorozatot, melyből neves, vagy kevésbé neves gitárosok hangrendszerének bemutatásán keresztül szerezhettek további információkat, ötletet, ihletet a saját rendszeretek felépítéséhez...
2006-09-10 14:52:11
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gitár hangrendszerek - 1. rész: Brian May hangrendszere
Kevés olyan gitáros van, akinek hangzása körül annyi misztérium lenne, mint éppen Brian May esetében. Annyira jellegzetesen és másként szól a gitárja, hogy méltán rászolgált a megkülönböztetett figyelemre, azzal együtt, hogy a Queen együttes a Beatles után talán a leghíresebb és legnépszerűbb brit együttes volt. Mindezek együtt generálták azt a jelenséget, ami Brian May gitárhangja körül alakult ki az évtizedek alatt. Az elektromos gitár egy furcsa hangszer abban a tekintetben, hogy alig fejlődik valamit. Ugyanaz a két-három forma és kivitel vezeti a hangszerbolti eladásokat. Ami ettől eltér az a periférián találja magát. Brian May gitárja teljesen eltér a megszokott formavilágtól. Se nem Strato, se nem Les Paul, se nem Tele, se nem más. Ő maga álmodta meg a formáját, a saját kezéhez faragta a nyakát...
2006-09-08 21:32:09
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Musicmesse 2006 - 2. rész
A Modenában székelő Brunetti cég, nem tekint még hosszú múltra, azonban néhány év óta a "nagyok" jegyzett riválisa lett. Receptjük igen egyszerű, ugyanakkor nagyon hatásos. Minőség terén már Rivera árnyékában járnak, és ezt a külső megjelenés kialakításában megtoldják a páratlanul szép olasz bőrökkel. Az eredménytől bizony sikongatni lehet, a kiváló hang a füledet, a gyönyörű megjelenés pedig a szemedet hozza izgalomba. Már néhány éve kering hazai gitáros körökben egy Maranello kombó. Volt alkalmam tesztelni, igen jó véleménnyel vagyok róla. Marco Brunetti most az XL"R-EVO erősítőfejjel rukkolt ki. A fej elektronikája a "tuti-recept", vagyis: öt darab 12AX7 előfokcső, EL34 quartett végcsövek, 120/60 Watt teljesítmény...
2006-04-10 14:45:12
 | 
Szerző: Mezey Béla
[tovább]
Musicmesse 2006 - 1. rész
Amikor a frankfurti zenecirkusz felé elindul velem a busz, mindig azon kezdek gondolkodni, hogy a gitárerősítők rengetegét vajon milyen irányba lehet még bővíteni. Minden alkalommal arra a megállapításra jutok, nincs további variáció. Miután két évet kihagytam, teljes műszaki kiéhezettséggel érkeztem meg /természetesen zuhogó esőben/ a kiállítás területére. Vendéglátónk a CEMID, a Musik-Meyer company-val van üzleti kapcsolatban, így az utazás mellett az anyacég kegyeit is élveztük...
2006-04-10 13:03:44
 | 
Szerző: Mezey Béla
[tovább]
Seymour Duncan hangszedők összehasonlítása
Az alábbiakban bemutatom a Seymour Duncan gitár hangszedők választékának néhány fontosabb elektromos adatait. A táblázatok tájékoztató adatokat adnak a várható hangzásról...
2006-03-19 01:11:38
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Az új Rivera kombók az erősítő specialista szemével
A Medgyesi Hangszer kínálatában év elején jelent meg a Clubster 45, és a Pubster 45 névre hallgató kombó. A két készülék műszaki paramétereiben szinte teljesen azonos, a különbség az előerősítő kapcsolástechnikai rendszerében van. A készülékek vizsgálata után mindössze ennyit mondtam: "Na végre..."
2006-03-17 02:41:32
 | 
Szerző: Mezey Béla
[tovább]
A hangszedőkről
A hangszedők problémája talán a gitárosok leginkább misztifikált területe. Ezzel a nevetségesen egyszerű eszközzel elképesztő változatos hangzásokat lehet létrehozni, bár tegyük hozzá DiMarzio, Seymour Duncan, meg a többiek ezzel a nevetségesen egyszerű dologgal igen jó pénzeket keresnek... Egy darab mágnes, meg egy kis huzal.... Ha ez ilyen egyszerű lenne! Persze nincs mit tenni, mert ha egyszer kell, akkor kell. Valószínű, hogy a hangszedő az elektromos gitárnak azon része, amibe a legtöbb kutatást fektették. Rengeteg kombinációban kipróbálták a mágnesek különféle típusait, így vagy úgy elhelyezve, a különféle vastagságú és anyagú tekercselő huzalokat, ilyen vagy olyan módon tekercselve...
2006-03-06 00:16:37
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Találgatások helyett tények!
Az elmúlt évben mérhetetlenül sok ellentmondásokkal teli hírt hallottam az általam épített egyik gitárerősítőről. Ez a "Signature Miki Birta" modell. Különböző mendemondák, találgatások kaptak szárnyra. Független sajtóorgánumunk pozíciójából kötelességemnek érzem, hogy megismertesselek benneteket a tényekkel, a valósággal...
2006-02-28 22:13:26
 | 
Szerző: Mezey Béla
[tovább]
Öreg Ampeg, nem vén Ampeg!
"Vajon hány lehet még az országban?" - jelenik meg bennem, valahányszor Ampeg V-2, V-3, V-4, V-4B kerül hozzám. Tulajdonosaik nem értik miért számít erősítőjük féltve őrzött kincsnek. Akik nem ismerik részleteiben azt mondják: azért, mert ez egy öreg Ampeg. A válasz korántsem ilyen egyszerű...
2006-02-25 00:30:16
 | 
Szerző: Mezey Béla
[tovább]