David Gilmour hangrendszere

2. rész

Rack-es effektek

Az első részben megismerhettük Dave Gilmour igen bonyolult, de elképesztően gazdag lehetőségeket rejtő pedálokból álló rendszerét. A mostani részben a rack-es effektek összeállításába és használatába tekintünk bele. A második részt is a jelfolyam ábrával kezdjük, hogy a szöveget olvasva tudjuk követni a jel útját. Két rajz áll a rendelkezésünkre, mindkettő az 1994-es állapotot ábrázolja, egyiket a Guitar Shop gitárhangtechnikai magazin 1996 Decemberi számában közölték le, a másikat egy internetes lap közölte le. Az előző részben ez utóbbit mutattuk be. Máig ez a két leközölt rajz, bár feltehetőleg léteznek későbbi esetlegesen korábbi időszakból származó rajzok is. Ha sikerül rálelni, akkor azokat soron kívül feldolgozzuk és leközöljük mi is. A két rajz közötti eltérés nem lényeges, koncepciójában teljesen megegyező, csupán néhány elem máshol jelenik meg a hangláncban, illetve bizonyos effektek nincsenek, viszont vannak helyettük újak.

David Gilmour teljes rendszere két három rack szekrényben fér el. Az alábbi képeken látható két változat, melyek egyikében a végerősítőket is láthatjuk. A másik változat már a kilencvenes évekből való. Korábban Fender erősítőkön játszott, majd áttért a HIWATT eősítőkre.

Miután sikerült fogalmat alkotnunk, hogy micsoda eszközkészlettel állunk szemben, lássuk ismét a jel útját. Fontos felismerni, hogy a pedálos sor végéig a hang egyetlen úton ment végig. A rendszer a rack-es effektekkel egy 5 hangutas rendszerré fejlődik.

A pedálos szekció után a jel párhuzamosan táplál 3 rack-es effektet. Az első egy MXR Digital Delay, egyike az első digitális effekteknek, ami még mindig állja a helyét. A másik egy sokkal modernebb TC 2290 Delay, majd egy Lexicon PCM 70-es, ami Delay funkcióban működik. Az egész hangrendszerben ez az egyetlen, amely reverb algoritmust is tartalmaz, és azt nem lehet tudni, hogy alkalmaz e David Gilmour egyáltalán akármennyi zengetőt is, mert ez a három késleltető már igen komplex reflekciókat állít elő, különösen, ha a PCM 70 tap delay üzemben fut. Ráadásul a központi hangosításban is megvan a lehetőség valamennyi reverb hozzákeverésére.

A rajz tanulmányozása során ezen a ponton már találgatóznunk kell, mert a 4 hangút ugyan világosan látható, azonban az effektek sztereó kimeneteinek kezelése nem derül ki. A rack-es effektek után láthatunk egy egy Cornish által épített keverőt, külön a jobb és a bal oldalnak. Vélhetően ezzel osztja meg a jelet és a bal oldali Cornish mixerből már sztereó jel megy tovább, azonban a rajz egyetlen hangutba egyesítve mutatja a jelútját. Valójában nagyon valószínű, hogy csupán egy hangút vezet tovább, mert a Dynacord CLS222 Leslie Simulator után ismét összegződnek a jelek. Innen már az 5 hangút tisztán lekövethető. Innen egészen meglepő módon a jel egy kis Boss CE-2 Chorus pedálon keresztül megy az első hangútba, meghajtva a HIWATT 100 Wattos erősítőt, mint első hangutat. A Boss pedál nem csupán chorus effekre alkalmas. Ez képes megosztani a jelet sztereóban, és ha nem használunk nagyobb modulációt, akkor 10-40 ms delay funkciót is betölthet. A Boss pedál másik kimenet már a 2. hangutat hajtja meg, melynek jele szintén egy HIWATT fejbe megy. Ez egy Bob Veil által kitalált, úgynevezett talk.box-ba, ami az emberi hangot használja fel, pontosabban annak formánsait egy további speciális effekt létrehozására. Ehhez abban az időben kellett egy külön 100 Wattos fej, műterheléssel valamint egy külön erre a célra épített kis hangfal, amelynek hangszóróját használták fel trükkös módon erre a célra. A második hangútról ágazik le a 3. hangút, mely egy további 100 Wattos fejet hajt, majd végül a negyedik és ötödik hangút a párban elhelyezett forgóhangszórós Doppola. Legalábis a rajzokon egy pár doppola van feltüntetve. Itt megjegyezném, hogy Dave színpadi technikusával Phil Taylorral készített interjúban Phil 3 Doppolát említ, és ezzel 6 hangút valósul meg.

A hangútnak a végét jól szemlélteti az alábbi rajz:

Több David Gilmourral készített interjút olvasva azt lehet tudni, hogy a kilencvenes évek elején összeállított rack-es rendszerét nem fejleszti tovább. Erre ő azt mondta, hogy már túl öreg ahhoz, hogy megismerje egyenként azt a rengeteg új dolgot, ami az elmúlt évtizedben kijött a piacra. Ez érthető is.

A Guitar Shop Magazinban leközölt rajz több pontos ellentmondásban van a Mickesguitarsite lapon közölt rajzzal. A két rajz gondos tanulmányozása után kiderült, hogy a Guitar Shopban leközölt rajz hibás, és hiányos. A 4. hangút csak úgy összekötés nélkül szerepelt a rajzon. A Doppola rendszer is másként tűnik fel a jelfolyamban. Említettem kis eltéréseket is. Az egyik ilyen feltűnő eltérés, hogy ezen a rajzon a pedál sor legelején is van egy Lexicon PCM70-es delay. Ezek szerint összesen 2 db van az egész rendszerben. A fotókon azonban mindig csupán egy látható, és logikailag sincs alapja.

Most újra leközöljük a rajzot, azonban az összekötéseket már kijavítottuk és ezzel közelebb került a www.mikesguitarsite.com által közölt változathoz. A fentebb mutatott rack szekrényben látható néhány olyan eszköz is, ami nincs megemlítve és feltüntetve. Ilyen például a Digitech IPS 33B harmonizer. A kilencvenes évek közepén megjelent David rackjében egy Roland SDE 3000 Digital Delay is.

Bizonyára feltűnt, hogy Gilmour a pedálos effektjeit a rack szekrény tetején tárolja. Ezzel egyrészt manuálisan be tud avatkozni, ha szükséges, másrészt pedig azt mutatja, hogy az összes pedál egy Pete Cornish által épített kapcsoló pultba van bekötve. Ez 24 send és return csatlakozást tartalmaz és ezzel az összes pedál tápfeszültség biztosítása, az audió csatlakozása, ki-bekapcsolása rajta keresztül valósul meg.

A rackes eszközöket célszerűen egy Roctron/Bob Bradshaw MIDI pedálról vezérli. Ezen a rendszeren található két expression pedál is egy-egy effekt valamely paraméterének real-time vezérléséhez.

A következő rész az erősítők és hangfalak áttekintésével foglalkozik.

Jó hangzást!

Szabó Sándor

2006-12-16 00:09:23