David Gilmour hangrendszere

5. rész

Gitárok

Ezt a részt hagytam utoljára, mivel a gitárjainak bemutatásáról szóló írásnak nem lehet ugyan az a tematikája, mint az előzőeknek.

David Gilmour pályájának kezdetén egy Fender Telecasteren játszott, melyet 21. születésnapjára kapott a szüleitől. Kb. egy jó évig játszott rajta, amikor az egyszer elveszett egy repülőjáraton.

Ezt követően vásárolt egy Custom Fender Stratocastert. Innentől a Stratocaster képezi fő hangszerét. A Pink Floyd korai éveiben kizárólag Stratocastert használt, majd egy idő után újra elővette a Telecastert. Játszott egy Lewis 24 bundos gitárt is, azonban ez ritkán fordult elő. A gitárjait Gibson Sonomatic húrokkal húrozza fel. Egyik változatban a magas húrok nagyon vékonyak, E1-es húrt használ H húrnak, valamint H húrt használ G-húrnak. Kissé elgondolkoztató ez egy akkora hatalmas nagy darab embertől...no de mindent a hangzásért....A másik típusú húrozásban már férfiasabb húrozást alkalmaz .010, .012, .016, .028, .038, és .050.

Egy idő után David Gilmour kezében feltűnt egy fekete Fender Stratocaster és ezt láthatjuk azóta a kezében, mint legfőbb hangszerét. Persze feltűnik egy piros vagy egy fehér színű is a kezében, ettől még nem kell beírni a Fórumba, mert a turnék alatt tucatnyi gitárt visz magával.

A fekete kedvenc 1974-ben készült. Egy ideig egy hatvanas évek elejéről származó rózsafa nyaka volt. Azóta ez a gitár számos változtatásokon ment át. Nézzük át időrendi sorrendben:

Phil Taylor a hetvenes évek közepe tájékán került az együtteshez, mint színpadi technikus. Ő javasolta Davidnek, hogy az addig fehér kopólapot cserélje le feketére. Ez így történt, de a gitár fanatikusok azt hitték, hogy a mester gitárt váltott. Nem, csak a kopólap változott meg. 1978-ban a gitárban a húrlábhoz egy DiMarzio FS1 hangszedő került, valamint egy további kapcsoló, amivel a húrláb és a nyak pickup összekapcsolható volt, ami köztudottan nem lehetséges a klasszikus Stratocaster kapcsolással.

A következő változtatás 1979-ben történt. DiMarzió helyére visszakerült az eredeti öreg hangszedő és kapott egy Charvel jávor nyakat rajta egy hamis Fender logóval. Ugyancsak ekkor látható rajta a rövidebbre vágott tremolókar.

1984-ben David kicserélte a húrlábat egy Khaler rendszerű tremolóra. Ehhez ki kellett faragni a gitár testéből. Mikor viszont azt tapasztalta, hogy a gitár hangkitartása drámaian lecsökkent, visszarakta a régit, a lyukakat pedig betömködte....

2003-ban a gitár nyaka egy 1957-es Fender reissueból származik, csakúgy, mint a pirosaké. Jelenleg is ez a fő gitárja.

A David Gilmour gitárfanatikusok nemzetközi csevegést kezdtek arról, hogy melyik évjáratból származik David Gilmour fekete Stratója. ( Milyen jókat mosolyoghat ő ezeken...!!!!) Egyesek azt mondják, hogy 1968-ból való, egyesek másként spekulálnak....

Ezek után beszéljünk a piros kedvencéről is. A piros Stratocaster 1984-től kezdve játszik fontos szerepet David Gilmour fegyvertárában. Phil és David elmentek a Fender kaliforniai gyárába és hosszas próbálgatások után vásároltak 6 db '57 Reissue modellt, különféle színekben. Mindegyiken eredeti '50-es évekbeli hangszedők voltak. Ezek között egynek rózsafa nyaka volt, a többié jávor.

Ezen gitárok között volt a manapság is látható piros Stratocaster.

1985-ben újabb változás történt. Az egyre komplikáltabbá váló hangrendszer, a tengernyi pedállal és egyéb immár nem működött kielégítően a hagyományos passzív hangszedős gitárokkal.

A világító rendszer hatalmas zajforrás, amit a gitár hangszedői felszednek. A rengeteg effektet hagyományos módon összekötő kábelek, valamint a gitárkábel és az erősítő rackig vezető kábel együtt már annyira hosszú, hogy antennaként összeszed minden külső zavart és az egyébként is óriási hangerősítés mindent sokszorosan kierősítene. Ezek a problémák az együttes produkciójának komplikálódásával együtt nőttek. Itt jött a képbe Pete Cornish, akiről az előző részek egyikében már beszéltünk. A problémák egy részének megoldását a teljesen árnyékolt aktív EMG hangszedők jelentették. 1985-től David Gilmour piros és a krémszínű Stratójában EMG SA hangszedők vannak. Az EMG pickupgyártó cég David-el együttműködve elkészítette az ideális hangszedő készletet a piros Stratocasterbe. Ez a kombináció DG-20 típusjellel bekerült az EMG gyártmányai közé is, így ezt lehet vásárolni bárkinek. Ez nem csak az SA jelű hangszedőket, hanem a komplett áramkört is egyetlen készletben kínálják. Itt most időzzünk el kicsit az aktív elektronikánál. Az alábbi rajzon tanulmányozható miként épül fel ez az áramkör.

Az EMG-DG 20 pickup készletet kopólappal együtt megvásárolható és 10 perc alatt átszerelhető bármely Fender Stratocasterbe. A potméterek komplett hangszínszabályzó áramköröket tartalmaznak. A fő hangerő potméter a megszokottak szerint működik, azonban a két hangszín potméter egy-egy aktív hangszínszabályzó elektronikát szabályoz. Az egyik neve EXG, a középtartományt vágó és kiszélesítő, a másik neve SPC, a közép tartományt emelő áramkör. Az EXG-vel a közepeket ki lehet szedni, az eredmény megegyezik a "V"alakzatban beállított grafikus EQ által produkált hangzással. Ez nagyobb hangerőn és torzításon segít az akkordok homogenitásának megtartásában. Az SPC-vel pedig azt a tonális állapotot lehet elérni, amit egy AlNiCo mágnesű humbucker hangszedő produkál magas torzításnál. Az alábbi rajzon az EMG ábrája látható:

A hangszedők az alacsony impedanciás SA aktív típusok AlNiCo mágnesekkel.

David fehér színű Stratocastere volt az első Stratója, miután elveszett a szüleitől kapott sárga színű Telecastere. Ez a gitár 1970-ben volt utoljára látható a kezében a turnék során. Egy Franciaországi fesztiválon ismeretlen típusú fekete hangszedők voltak láthatók benne, de ezt követően sosem lehetett többé látni ezt a gitárt.

Az egyéb gitárok között, mint különlegesség tűnt fel David Gilmour kezében Bill Lewis gitárja. 1970-ben a kanadai Vancouverben koncerteztek, amikor összeismerkedett Bill Lewis-al és rendelt tőle egy speciális gitárt. A képen ez a gitár kinyitva is látható.

Az egyetlen darab mahagóniból kifaragott gitár 24 bundos nyakkal készült, háta lenyitható, hogy az elektronikához könnyen hozzá lehessen férni. Két speciális hangszedője volt, melyek humbucker és szimpla üzemmódban is működnek. A hetvenes évek elején gyakran feltűnt, azonban később csak évtizedekkel később került elő ismét.

A gitárjainak következő kategóriáját a steel gitárok képezik. Ezekről sok adat nem jelent meg, mivel általában a steel gitárok keveseket érdekelnek. Sikerült összegyűjteni pár képet, melyen láthatók a különféle steel gitárjai.

Csupán megjegyzésként említem, hogy a steel gitárok hangja ugyan azon az effektláncon megy keresztül, melyeket a tiszta Stratocaster hangokhoz egyébként is használ. Az alábbi lap.steel gitárokat használta a pályafutása során:

  • 1980 sárga Fender Lap Steel Guitar(hangolás: E lehangolva D-re, a mély A lehangolva G-re, vagy D, G, B, E hangokra )(1970-től napjainkig )
  • Red Jedson Lap Steel Guitar (E moll hangolás)(1974-től napjainkig)

Az alábbiakban itt egy felsorolás, ahol látható milyen gitárokat használt pályafutásának éveiben, beleértve az akusztikus gitárokat is:

  • Fender Sunburst Stratocaster (1968-1970)
  • Fender (piros) Stratocaster (1986-1994)
  • Fender (fekete) Stratocaster (1969-1975)
  • Fender Telecaster (elveszett) (1968). Aztán vett egy másikat, ugyanolyan évjáratú modellt 1974 –ben.
  • Fender Standard Sunburst Telecaster (1972-1983)
  • Fender Custom Sunburst Telecaster (1976-1983)
  • Squire (sárga) Telecaster (1987-1994)
  • Danelectro DC-2 (1969)
  • Gibson Les Paul (1980-1981)
  • Gibson Chet Atkins Spanish Electric-Acoustic Guitar (1994)
  • Gibson J-200 akusztikus gitár (1994)
  • Ovation akusztikus gitár (1980-1984)

Az akusztikus gitárjairól sajnos még kevesebb szó esik. A fenti felsorolásból kiderül, hogy az akusztikus gitárok csak később kerülnek említésre, miközben kezdettől fogva használja őket. Az alábbi akusztikus gitárokról sikerült adatokat szerezni:

  • Gibson Sunburst akusztikus gitár (1968-71)
  • Martin akusztikus gitár(az egész Floyd időszakban és a szóló stúdió felvételek során 1974 –től napjainkig)
  • Ovation magas hangolású akusztikus gitár(1979-től napjainkig)
  • Takamine 6-húros akusztikus gitár(1987-90 turnékon)
  • Takamine 12-húros akusztikus gitár(1987-90 turnékon)

Egy friss információ, miszerint David Gilmour a Martin akusztikus gitárján egy L.R.Baggs M1 elektromagnetikus hangszedőt használ. (Erről majd írok később részletesen is)

)

Hiteles forrásokból tudható, hogy David Gilmour megszerezte a Fender legelső Stratocaster modelljét, ami a 0001 sorszámot viseli. Interjúk során kiderült, hogy több, mint 300 gitár van a gyűjteményében, aminek nagy részét már eladta, vagy hamarosan megválik tőlük. Micsoda tőke!

Ezzel el is érkeztünk a David Gilmour hangrendszerét bemutató sorozatunk végére. Remélem, hogy sikerült sokak fantáziáját felcsiklandozni, hogy miként lehet bánni a gitár hangjával technikai értelemben.

Jó hangzást!

Szabó Sándor

2007-01-26 00:11:41