Gitár hangrendszerek 21.

John McLaughlin hangrendszere - I. rész

Ez az írás kissé kakukktojás a maga nemében itt a Gitárhangtechnika honlapján. Hogy miért kakukktojás, az talán a végére fog majd igazán kiderülni. Minden esetre a John McLaughlinról bármilyen szempontból való írás a gitározásban betöltött fontossága miatt nagyon indokolt. A fiatal generáció, aki nem lát ki a garázs rock sztárjainak majmolásától bizonyára nem is tudja, hogy ez az egyébként nem rock gitáros ember mennyit tett a gitár pengetés technikájának tökéletesítésében és egyáltalán a gitárkultusz fejlesztése érdekében. Valójában vele kezdődött az igazán gyors gitározás, pontosabban a gyors pengetés. Nem sokkal megjelenése után máris számos követőre talált és elkezdték átvenni az oda vissza való gyors pengetés technikáját. Ezzel egy új gitáros generáció kezdett felnőni, olyan nevekkel, mint Al Di Meola, Yngwie Malmsteen, Steve Vai, stb. A fertőző mag persze csak félig fogant meg, mert miközben John McLaughlin kőkemény igazi mély zenét játszó gitáros, komponistaként tűnt fel, a követőik csak a felszínig mentek, csupán a játékának gyorsaságát vették át, nem annak organikus mélységeit. Akárhogyan is, de mára sok sok gitáros köszönheti briliáns technikáját John McLaughlin hatásának bármely műfaj legyen is az.

Ritkán hivatkozom más weblapra, azonban találtam egy hazai honlapot, ami rendkívül gazdagon illusztrálja és mutatja be John McLughlin karrierjének állomásait beleértve az eddig látott leggazdagabb diszkográfiával: www.passzio.hu. Akit érdekel McLaughlin munkássága annak ajánlom ez elmerülést ezen az oldalon.

Mi viszont alapvetően gitárhangtechnikai oldalról vesszük szemügyre a mestert. Ez nem kis feladat, mert John McLaughlin hangzó palettája felöli az akusztikus gitár minden fajtáját, a jazz gitárét, az elektromos gitár hangzás minden típusát és a gitár szintetizátort.

McLauglinnak vannak bizonyos alkotói periódusai, amikor egy bizonyos fajta gitárjával évekig játszik, aztán egyik napról a másikra, mintha sosem létezett volna, valami egészen más kerül a kezébe. Nagyon gyors áttekintéssel az alábbi módon lehetne felosztani a gitárhasználati periódusait:

A hetvenes évek elejétől a közepéig igen hangos, erős, morcos hangszíneken játszott elektromos gitáron, bár minden koncerten egy téma erejéig kezébe vette az Ovation gitárját is. A hatvanas évek legvége, a hetvenes évek legeleje egy Fender Mustang gitárhoz kötődik, majd ezt követi egy Gibson Les Paul, majd a híres kétnyakú SG és Rex Bogue gitár volt gyakran látható a kezében. Nagyjából ez volt a Mahavishnu Orchestra időszak. A hetvenes évek közepén egyszer csak megjelent egy furcsa keresztben is zengő húrokkal ellátott módosított Gibson, majd Wechter akusztikus gitáron. Ez volt az indiai zenészekkel alakított Shakti korszak. 2-3 évvel később megint visszatért az elektromos gitárhoz, de innentől főleg egy ES-345-essel a kezében volt látható, hallható. Ebben az időszakban főleg a szelídebb fúziós irányokban próbált új utakat törni. A nyolcvanas évek eleje a nagy kísérletek korszaka, a gitárszintetizátoré. A gitárszintetizátor megjelenése óta McLaughlin hangzásában szinte mindig, valamilyen módon részt vesz a szintetizált hang.

A sok elektromosság után egyszeriben újra akusztikus gitárra vált, megfertőzi a flamenkó és innentől ismét akusztikus gitáron játszik éveken át. Ezen belül is volt több korszak, ahol nemcsak akusztikus zenét, hanem fúziós zenét játszott, de akusztikus gitáron.

A kilencvenes évek eleje valami dekadens nosztalgiaként a gyökerekhez való visszatérés jegyében zajlott. Ekkor megint jazzgitár következett. Utána érdekes módon a Shakti korszak újra folytatódni kezdett, de immár a jól megszokott jazz gitáron. Jelenleg több project is zajlik egy időben, a Shakti és a különféle fúziós együttesek, mint a 4th Dimension, és egyebek. Mostanában közönségesnek látszó tömörtestű gitárral látható, elektromos hang szintetizátorhanggal keverve, rengeteg effekttel, de erről majd később.

A következőkben több részben megpróbáljuk gitár fajtánként kissé bemutatni John Mclaughlin hangrendszereit.

Akusztikus gitárok

Kezdjük talán az akusztikus gitárjaival. Pályája kezdetén egy Gibson Hamingbird dreadnought akusztikus gitáron játszott, majd valamilyen okból elkezdett egy Ovation gitáron játszani. Az Ovation korszak tartott a Mahavishnu perióduson át egészen a gitártrió első időszakáig, amikor Paco De Lucia és Larry Coriell voltak a trió tagjai.

A Shakti korszak kezdetén ismerkedett meg a Gibson cégnél Abraham Wechterrel. Abraham Wechter a hetvenes közepén a Gibson egyik konzultáns hangszerkészítője volt és készített John McLaughlin kérésére egy átalakított J2000-es mintájú gitárt, amelynek fogólapja ki volt mélyítve és a hangnyílás felett 7 rezonánshúr futott még kereszt irányban. Ez volt az első Shakti gitár.

John McLaughlin összesen 3 gitárt készíttetetett a Shakti időszakban. Mindhármat Abe Wechter készítette. McLaughlinnak van egy furcsa szokása. Azokat a gitárjait, amit éppen nem használ napi rendszerességgel, kölcsönadja gitáros ismerőseinek, tanítványainak, hogy a gitár rezgésben, "ébren" maradjon. Ennek aztán megvannak a maga hátrányai, következményei, mert a legtöbb gitárját a használhatatlanságig lelakták az ideiglenes használók. Ennek tudható be az a furcsaság, hogy amikor a második Shakti korszak kezdődött, McLaughlin visszakérte az egyik Shakti gitárját, azonban az oly mértékben tönkre volt téve, hogy használhatatlan volt, új készítésére már nem volt már elegendő idő. Ezért is játszott egy hagyományos jazz gitáron McLaughlin az újabb Shakti együttesben. Az első Shakti gitárt egy francia gitárkészítő építette újjá:

A második és harmadik kereszthúrokkal ellátott Shakti gitár beazonosítása nem egyszerű. Van két kép egy cutaway nélküli kereszthúros gitárról, amit a Shaktiban használt, valószínűleg ez a második Shakti gitár.

A harmadik Shakti gitár igen érdekes konstrukció. A hangnyílás F alakú két oldalon elhelyezve, mint a jazz gitárokon. A gitár húrlábja azt is elárulja, hogy Kasha építésű.

A következő akusztikusgitár periódusában már egy nylon húros akusztikus gitáron látható. Ez Abe Wechter elmondása szerint egy modern nylon húros jazz gitár:

Wechter végül épített sok éves munkával egy egyedülálló kivitelű nylon húros akusztikus gitárt, amiben a díszítés immár a giccs irányába ment. Annyi gyöngyház berakás van a gitárban, hogy csoda, hogy még szól valahogy. Persze szól is, ez halható is a Thieves and Poets című albumon.

A flamenkó időszakában időnként látható volt kezében más, beazonosíthatatlan nylon húros gitár, de ezekről nincs egyéb adatunk. A két alábbi képen valószínűleg ugyan az a két gitár látható.

Az akusztikus gitárjaihoz már jó ideje használ effekteket, chorust és reverbet, sőt némely akusztikus gitárja hexa pickuppal van ellátva és egy gitárszintit hajt meg, melyet McLaughlin gyakran kever a gitár akusztikus hangjával, más esetben pedig csak szinti hangot használ.

A következő részben az elektromos gitárhangzását tárgyaljuk ki.

Szabó Sándor

2008-08-30 08:00:00