Gitár hangrendszerek 22.

John McLaughlin hangrendszere - II. rész

Elektromos gitárjai

Ha visszatekintünk a fiatal John McLaughlinra, akkor látható, hogy ő is végigment a kötelező Fender/Gibson korszakon, mely Kezdődött egy Fender Mustang gitárral, aztán a A Gibson EDS-1275 kétnyakú SG-vel valamint egy Les Paul Custommal. A Fender Mustangot a Miles Davis időszak és a Tony Williams Lifetime időszakában használta. Erről van is egy jó képünk. Ezt követően a Mahavishnu Orchestra időszaka következett. Marshall hegyek, agresszív, koszos gitárhangok, elképzelhetetlenül energikus muzsika. Érdekes módon ebben az együttesben teljesedett ki McLaughlin gyors pengetési technikája. Sem Miles Davis együttesében, sem A Lifetimeban nem volt jellemző a rengeteg gyors futamban kipengetett hang.

A fenti kép is tanúskodik arról, hogy mekkora erővel játszott az együttes, miközeben nem számított rock együttesnek, inkább valami fura hangos kemény jazz együttesnek. Ekkor még nem használták a jazz-rock, vagy fúzió cimkét. Ebben az együttesben tűnt fel a híres bordó kétnyakú Gibson SG, mely nemcsak a hangjával, hanem látványával is elragadta a közönséget. John McLauhlin minden porcikájában és mindenekelőtt muzsikus volt. Miközben a környező gitáros világban mindenki nagy hajat és szőrt viselt, ő kitűnt rövid jól fésült frizurájával és cseppet sem izgatta a divat. Ő volt a "furcsa, a különc". Ez segített is neki, de alapvetően a muzsikája emelte őt magasba. Valaki egyszer megkérdezte tőle, hogy miért vállalta be a hatalmas kényelmetlen kétnyakú gitárt. Erre ő azt felelte, hogy hangi megfontolásokból, ugyanis abban az időben nem voltak még chorus effektek és hasonlók, így a 12 húros nyakon éppen a megfelelő hangzást kapta.

Az egyik legérdekesebb kétnyakú gitárt az azóta már nem élő Rex Bogue készítette számára. Erről a gitárról formázta meg az Ibanez a kétnyakú modelljét akkoriban. A kétnyakú gitárokról szóló sorozatunkban láthatók képek arról az impozáns Ibanez modellről.

A Rex Bogue Double Rainbow aztán egy alkalommal egy baleset áldozata lett, összetört és javíthatatlan ronccsá vált.

John McLaughlin gyakran említette az interjúiban, hogy a legnagyobb zenei hatásokat nem gitárosoktól kapta, hiszen számára nem voltak igazán átütő gitáros géniuszok, sokkal inkább John Coltrane szaxofonjátéka és Miles Davis ragadta el. Mindig is szeretett volna olyan folyékonyan szárnyalni a hangok szárnyán, ahogyan azt Coltrane tette. Az a sok hangot használó folyékony játékmód tehát John Coltrane hatása.

Ahogyan John McLughlin kezdett "lenyugodni", a gitárhangai is egyre szelídebbé kezdtem válni. A Sanatanaval való közös lemezük már érezteti, hogy közösen hatottak egymásra. Santana elkezdett sok hangot pengetni, McLaughlin pedig elkezdett valamiféle krémes hangszínt találni. Ekkoriban Santana hatására kezdett Mesa Boogie erősítőt használni.

Itt meg kell jegyezni, hogy McLaughlin soha nem tűnt ki a hangzásának szépségével vagy elmésen összeállított rendszereivel. Ha később akadt is utánzója, az nem a hangzás miatt, hanem a zenéje miatt lett.

A konszolidálódás után elkezdett öreg Gibson jazz gitárokon játszani. Így található a gyűjteményében, Gibson Charlie Christian, Gibson L4, Gibson ES 345.

Az alábbiakban leközöljük a Guitar Player Magazin 2004 Februári számban is megjelent összefoglalóját John McLaughlin gitárjairól évek szerint bemutatva:

1969

  • John Mclaughlin, Extrapolation.
    Gibson L4 Charlie Christian pickuppal
  • Tony Williams Lifetime, Emergency.
    Gibson Hummingbird DeArmond pickuppal.
  • Miles Davis, In a Silent Way.
    Gibson Hummingbird.
  • Miles Davis, Bitches Brew.
    Fender Mustang.
  • Miles Davis, Big Fun.
    Fender Mustang.

1970

  • Tony Williams Lifetime, Turn it Over.
    '58 Les Paul Custom.
  • Miles Davis, Live/Evil.
    Fender Mustang.
  • Miles Davis, Jack Johnson.
    Fender Mustang.
  • John McLaughlin, Devotion.
    Fender Mustang.
  • John McLaughlin, My Goal's Beyond.
    Ovation acoustic.

1971

  • Miles Davis, On the Corner.
    Fender Mustang.
  • Mahavishnu Orchestra, The Inner Mounting Flame.
    Gibson SG 6/12 Double-Neck.

1972

  • Mahavishnu Orchestra, Birds of Fire.
    Gibson SG Double-Neck.
    Rex Bogue 6/12 Double-Neck
  • Mahavishnu Orchestra, Between Nothingness and Eternity.
    Rex Bogue 6/12 Double-Neck.

1973

  • Mahavishnu Orchestra, The Lost Trident Sessions [released 1999],
    '60s Les Paul Junior.
  • McLaughlin/Santana, Love Devotion Surrender.
    Rex Bogue 6/12 Double-Neck.

1974

  • Mahavishnu Orchestra, Apocalypse.
    Rex Bogue 6/12 Double-Neck.
  • Mahavishnu Orchestra, Visions of the Emerald Beyond.
    Rex Bogue 6/12 Double-Neck.

1975

  • Mahavishnu Orchestra/John McLaughlin, Inner Worlds.
    Les Paul Special, átalakított Gibson Byrdland hexa pickuppal ami egy 360 Systems convertert és 6 db and Minimoog modult hajtott meg.
    Ez volt az első gitárszintije.
  • Shakti, Shakti with John McLaughlin.
    Custom Mark Whitebook.

1976

Abe Wechter az első Shakti gitár (Gibson/Wechter)

1977

  • Shakti, A Handful of Beauty.
    Második Wechter Shakti gitár.
  • Shakti, Natural Elements.
    Második Wechter Shakti gitár.

1978

  • John Mclaughlin, Johnny McLaughlin, Electric Guitarist.
    '72 Gibson ES-345 mélyített fogólappal.

1979

  • One Truth Band, Electric Dreams.
    Gibson ES-345

1982

  • John Mclaughlin, Belo Horizonte.
    Wechter Classical/Jazz guitar with Fishman piezo electronics.
  • John McLaughlin, Paco de Lucia, Al Di Meola, Passion, Grace, and Fire.
    Ovation akusztikus.

1983

  • John McLaughlin, Music Spoken Here.
    Wechter Classical/Jazz gitár.

1984

  • John McLaughlin, Mahavishnu.
    Gibson Les Paul Special, Mike Pedulla custom egy Roland MIDI pickuppal a Synclavier vezérléséhez).

1986

  • John McLaughlin and Mahavishnu, Adventures in Radioland.
    Gibson Les Paul Special és Pedulla custom.

1988

  • John McLaughlin, Mediterranean Concerto.
    Wechter Classical/Jazz gitár.

1989

  • John McLaughlin Trio, Live at the Royal Festival Hall.
    Wechter Classical/Jazz guitar with dual Fishman pickup system and Phi Tech Photon MIDI interface.

1992

  • John McLaughlin Trio, Que Alegria.
    Wechter Classical/Jazz with Phi Tech.

1993

  • John Mclaughlin, Time Remembered: A tribute to Bill Evans.
    Wechter Marielle.
  • The Free Spirits, Tokyo Live.
    Gibson Johnny Smith with Bigsby.

1994

  • The Free Spirits, After the Rain.
    Gibson Johnny Smith Bigsby tremolóval.

1995

  • John McLaughlin, The Promise.
    Gibson Johnny Smith

1996

  • The Heart of Things, Live in Paris.
    Gibson Johnny Smith with Bigsby.

1998

  • Remember Shakti, Remember Shakti.
    Gibson Johnny Smith

2000

  • Remember Shakti, The Believer.
    '72 Gibson ES-345.

2001

  • Remember Shakti, Saturday Night in Bombay.
    '72 Gibson ES-345
  • Remember Shakti, Silk Box.
    '72 Gibson ES-345

2003

  • John McLaughlin, Thieves & Poets.
    Abe Wechter Our Lady gitár.

McLaughlin tesz még említést egy Paul Reed Smith McCarty gitárról és egy indiai készítőtől származó 11 húros bundnélküli gitárról is.

Végül itt látható néhány kép különféle gitárjaival.

Az utolsó részben a gitárszinti, valamint a legújabb laptopos színpadi rendszerébe adunk bepillantást.

Szabó Sándor

2008-09-02 08:00:00