Gitár hangrendszerek 25.

Avril Devin hangrendszere

A mostani példában nem egy különösebben ismert gitáros rendszerét választottam ki. Nem is fontos, hiszen a jó ötletek sokszor a teljes ismeretlenségben szunnyadnak, és ha a szerencse és a show business is úgy akarja, akkor esetleg ismertségbe kerül az is. Nincs egyébként sem összefüggés a jó hangzás, a jó rendszer és az ismertség között, hiszen tudnék példát mondani teljesen érdektelen rossz hangzásról is, ami közben nagyon híres és ismert.

Avril Devin hangrendszere egy fontos tendenciát mutat. Az effektek sajátos módon foglalják el a helyüket a rendszerben. Az ábrán jól látható, hogy a komoly stúdió minőségű Eventide Eclipse multieffekt az erősítő fő Send/Return loopjába csatlakozik, míg az összes pedál a gitár és az erősítő bemenet között helyezkedik el.

Ha végig tekintünk a pedálokon, akkor elgondolkodhatunk, hogy a Line6 típusok mind digitálisak, egyedül a Wah és a Tremolo analóg, és az összes együtt képez egy külső multieffektet, ahol az egyes tagok cserélhetők, sorrendjük is változtatható, azaz egy nyitott rendszer.

Az utóbb években mondhatni teljesen alábbhagyott a rackes multieffektek fejlesztése, gyártása. A piac nem igényli, helyette inkább a kényelmes pedálokat szeretik vásárolni az emberek. A digitális pedálok minősége lassan, de biztosan felzárkózik a rackes effektekéhez. Még van egy-két évnyi különbség közöttük, de ez hamar el fog mosódni, hiszen a rack-es eszközöket nem fejlesztik, nem úgy a pedálokat.

Szabó Sándor

2010-03-05 20:23:42