Gitár hangrendszerek: 3. rész

Thom Yorke hangrendszere

A 2. részben beavatást kaphattunk, hogy milyen módon állíthatunk elő egy térbeliségében izgalmasabb teljesebb hangzást 2 erősítő alkalmazásával. Most ezt a koncepciót vizsgáljuk tovább egy olyan összeállítás elemzésével, ahol a torzított hangzás sokoldalúsága a fő cél. A Radiohead együttes gitárosának Thom Yorke hangrendszere erre nagyszerű példát kínál.

A kép jól mutatja, hogy a gitár jele 3 torzítón keresztül megy át, majd egy Boss DD-3 Digital Delay sztereo kimenetein át oszlik meg a jel a két erősítő felé. Az egyik egy Vox AC30, a másik egy Fender Twin Reverb.

A torzítók sora egy Marshall Shredmasterrel kezdődik és ezt követi két Proco Turbo Rat. A hanglánc modulációs effekteket nem tartalmaz, így a két felé osztott jel igen hatékonyan hasznosul a két különféle erősítőn.

Felvetődik a kérdés, hogy miért használ ez a fickó három torzítót egy hangláncban? Először is miért ne? Másodszor itt több lehetőség nyílik. A legelvetemültebb hangzáshoz akár mindegyiket használhatja egyszerre. Több torzító sorba kapcsolásával újszerű, nagyon homogén, folyékony hangszínek állíthatók elő. Itt egyedül arra kell ügyelni, hogy a gain ne legyen túl nagy, és a master hangerő beállítások is nagy figyelemmel legyenek beállítva. Így a nem túl magas torzítások rakódnak egymáshoz és elkerülhető a hang bezajosodása.

Bár azt gondolom, hogy mivel nincs zajzár a rendszerben, a torzítók használata inkább a jól fésült hangzások irányába tart.

Egyszer úgy 10 évvel ezelőtt hallottam egy kanadai punk együttest, főleg zajokkal manipuláltak, kevés volt benne a valódi értelemben vett zene, sokkal inkább a polgárpukkasztás és a balhé volt a repertoárjukban. A buli végén felmentem a színpadra, és áttekintettem a gitáros cuccát. Nem kevesebb, mint 6 torzító volt sorba kapcsolva, mindegyik csutkáig feltekerve. Meg is kérdeztem a srácot, hogy mit csinálna, ha éppen valami tiszta hangszínre lenne szüksége. Erre ő azt mondta, hogy a pályafutásuk során még nem volt rá szükség, de akkor hármat kikapcsolna belőle... Nos így is lehet a gitárhang kultúráját ápolni, hozzátenni vagy elvenni belőle...

A több torzító egymás után kötése persze más lehetőséget is kínál. Külön-külön használva a legváltozatosabb hangképek jönnek elő egy mozdulatra.

Végül felhívnám arra a figyelmet, hogy a több torzítós konfigurációban van lehetőség szóló kiemelésre, azaz egy torzító, amelyik a szóló hangszínre van beállítva, működhet mondjuk 6 dB-el magasabb hangerőn és pontosan ez lesz a hiányzó plusz, ami akkor kell amikor egy hangos bandában a gitárnak szólót kell játszania, és hangjával ki kell hasítani a banda mögül.

Szóval ne dobjátok ki a megunt pedálokat, és erősítőt. Próbálgassátok mindenféle kombinációban és biztos vagyok benne, hogy fogtok találni valami igazán izgalmasat.

Jó hangzást!

Szabó Sándor

2006-09-10 15:29:18