Gitár hangrendszerek 9.

Wes Borland (Limp Bizkit)

Az 1994-ben, a Florida állambeli Jacksonville-ben alakult együttes hamar ismert lett. Éppen arra az időre tehető a megalakulásuk, amikor a metálzenében nagyfokú vérfrissítésre volt szükség. Ennek a vérfrissítésnek lett az eredménye egy csomó újabb stílus, melyet több néven is emlegetnek, mint pl. Nu metal, Funk metal, Rap metal, stb. Mindezek a nevek azt mutatják, hogy meglévő dolgok ötvözete jött elő. Hangzásilag és zeneileg is ugyan az történt. Más-más stílusok hangjai vegyülnek össze. A csapat gitárosának Wes Borlandnak a hangrendszerének bemutatásával több érdekességre is rá fogok mutatni. Elöljárójában annyit, hogy az úgynevezett " jó hangzás" ma már annyira szubjektív és sokrétű dolog, hogy abszolút értelemben nem is lehet ezekről írni. Csupán mint jelenséget lehet tényszerűen megfogalmazni. Ezt azért is fontos leszögezni, mert a következőkben bemutatott összeállítást 10 évvel korábban senki meg sem merte volna csinálni, éppen azért mert annak a kornak a " jó hangzása", esztétikája azt tiltotta volna. Mindenekelőtt lássuk, hogy milyen összeállítást használ Wes Borland:

Az elemzéshez, kicsit távolabbról vessünk a rajzra egy pillantást. Egy 1998-ból származó összeállítást láthatunk. Feltűnik, hogy Wes külön hangutat épített ki a torzított és a tiszta hangokhoz. A kétféle hang váltásához egy A/B kapcsolódobozt használ, mely elviszi a jelet a 3 db Mesa Boogie Triple Rectifier és a 3 db JC 120 Roland erősítők felé. Az előző a torzított hangokat állítja elő, míg az utóbbi a tiszta hangzáshoz szükséges.

Ezek után menjünk vissza a hangút elejére. Az összeállítás szigorúan pedálos effektekre épül. A gitár jele egy DOD FX-25 Envelope Filterbe megy, onnan egy MXR Phase n90-es fázistolóba, majd ismét egy Envelope Filter, mégpedig egy Electro Harmonix Q-Tronba, majd meglepetésünkre három!!!!, ismétlem: HÁROM (3) db egymásután sorba kapcsolt Boss RV-3 Reverb/Delay-be jut a jel. Itt el is lehet gondolkozni, hogy melyik mire és hogyan van beállítva. Nehéz megmondani, mert Wes állandóan igen "koszosan" tartott hanszínét nehezen lehet analizálni. A változatosság kedvéért még egy fázistoló következik, ezúttal egy Boss PH-2 Super Phaser, végül a sok effektezésben megfáradt és bezajosodott jelet egy Boss NS-2 zajzár igyekszik valamelyest letisztítani. Ezt követően jön a már említett jel szétosztása az A/B kapcsolóval.

A torzított hang szempontjából a 3 db Reverb/Delay effekt használata lehet kritikus, azonban, ha a Delay funkciót használja akor a 3 db másként beállított Delay egy hosszabb tap-delay effektet produkál, és ez jól passzol a torzított hanghoz, azonban a Reverb úgymond "életveszélyesen" koszos hangot fog eredményezni. Persze, ha ez a cél, akkor ez rendben is van. Azonban a torzított hanghoz ezeket vagy delay állásban kell tartani, vagy ki kell kapcsolni. Egy jól kézbentartható hanghoz ezzel az összeállítással elég sokat kell kapcsolgatni. Bár biztosak lehetünk abban, hogy ami itt nekünk dilemmát okoz, az Wes Borlandnak fel sem merül az agyában.

Ha rám lenne bízva, akkor én az A/B kapcsolót a lánc elején hagynám és az effekteket a torzított és a tiszta hangok jellegzetességeinek megfelelően kötném össze. Ez bizonyára más hangot eredményezne, de mindenképpen tisztábbat, mint amiket lehet hallani a Limp Bizkit felvételein. Egy ilyen hangrendszer elemzése nem csupán azért jó, mert lehetőségünk van megismerni valakinek az elképzeléseit, hanem azért is, mert azt tovább lehet gondolni és mert bizony annál sokkal jobbat is lehet csinálni.

Azt persze tudható, hogy Wes Borland 7 húros, többnyire Ibanez gitárokon játszik, bár 2005 októberében a Yamaha bejelentette, hogy elkészült a Wes Borland Signature Modell, melynek alapját az AES 920 jelentette.

Jó hangzást!

Szabó Sándor

2006-11-18 19:19:59