Találgatások helyett tények!

Az elmúlt évben mérhetetlenül sok ellentmondásokkal teli hírt hallottam az általam épített egyik gitárerősítőről. Ez a "Signature Miki Birta" modell. Különböző mendemondák, találgatások kaptak szárnyra. Független sajtóorgánumunk pozíciójából kötelességemnek érzem, hogy megismertesselek benneteket a tényekkel, a valósággal...!

Ezt az erősítőt fej kivitelben, Birta Miki elképzelései alapján terveztem meg. Miki ízig-vérig strato-gitáros, erősítő ideálja a Fender Twin. A clean csatorna ennek megfelelően twin előerősítő fokozat a hozzá tartozó zenészi kiegészítésekkel. Kérésére a bright áramkör fixen aktivizálva van, de ez csak egy a sok közül. Mire egy adott struktúrájú áramkör a gitáros fülét simogató állapotba kerül, addigra már csak a determináló főbb jegyeket tartalmazza, de így van ez rendjén. Egy előerősítő hangalakítás hónapokig is tarthat, igényes, érzékeny zenészi fül esetében! A lead csatorna kialakításakor a kiválasztott hangminták meghallgatása után egy Soldano-szerű áramkörből indultam ki. Ennek kialakításánál figyelembe kellett vennem a gitárokban lévő hangszedők spektrumát. Egyik gitárjában eredeti Fender, a másikban Evans pick-upök vannak. Az csak véletlen, hogy magam is Evans spektrum analizátort használok, mindenesetre az optimalizálás jelentős ideig tartott. A legfőbb követelmény e csatornával szemben a krémes hang volt, gondolj a jól kikevert fagylaltra, amely nem tartalmazhat darabokat az alkotóelemekből. A crunch kialakítása volt a legbonyolultabb feladat. Mindenképpen a twin jellegű hang megtartásával kellett létrehozni, ebből láthatod a bonyolultságot. A legfőbb problémát ilyen esetben az jelenti, hogy hangszínszabályzókkal már módosított jelspektrumot impulzussorozattá formálni igen kemény feladat. A lead és a crunch csatorna egyaránt tartalmaz gain szabályzót. A lead esetében a gain-el befolyásolható a torzított hang szövetszerkezete, fátyolos karctól a mézsűrű overdrive-ig. A crunch gain szabályzásával az enyhén megcsipkedett hangtól a koszos bluesig lehet eljutni. Az effekt hurok kialakítása a meghajtó fokozatban történt. A send szintje potenciométerrel szabályozható, így megoldható akár a 70mV-ra specifikált padlóeffekt, akár a rack-es vonalszintű effekt meghajtása. A return jack kapcsolós rendszerű, az effekt csatlakoztatásával a jelút megszakad és a végerősítő fokozat meghajtása az effekt kimenetéről indul. A gyakorlottabbak most bizonyára rávágják - nagyon helyesen -, hogy ez a soros effekt út. A végfok előtt klasszikus két triódából álló fázisfordító fokozat dolgozik. A végerősítő fokozat kialakításához komoly kalandokon keresztül jutottunk el. A kezdeti elképzelés szerint sztereo végfok volt az áhított. Van logika a dologban, végül is miért ne szólalna meg a gitár már a szinpadon sztereóban. A 2x15-20W igen kevésnek bizonyult, ezért a twin 50 W-os végfokot valósítottam meg, de már mono kivitelben. A kimenő trafóról minden gitárhangfal illeszthető, az összes használatos impedanciával. A tápegység úgy lett kialakítva, hogy akár solid-state, akár rectifier üzemmód választható (félvezetős vagy elektroncsöves egyenirányítás). A kapott hanghatás markáns különbséggel bír! A hálózati transzformátor Miki kérésére 230V-ról átkapcsolható 115V-ra. Végtelen hálával tartozom Birta Mikinek, rengeteg hangalakítási ötletéért, akkor is, ha a kialakítás némelykor komoly erőfeszítéseket és türelmet kívánt. A készülék válogatott csőkészlettel lett véglegesítve. A végfokban szigorúan dinamikusan párba válogatott 6550-es amely Kína által USA hadiiparból beszerzett gyártógépsoron nullszériában készült. A meghajtó csövek a kis erősítés miatt kevésbé kritikusak. Az előerősítő fokozatokban nagyon komoly válogatásra volt szükség. Szinte minden fokozatban a Sovtek csövei harcolták ki a jelenlétüket. Sajnálatos, hogy az erősítő véglegesített változata robosztus geometriai méreteivel, hatalmas súlyával nem tette lehetővé a sűrű és gyors külhoni használatot, mozgatást. Így Birta Miki fájdalommal bár, de meg kellett váljon az erősítőtől. Jelenlegi és - nyilatkozata szerint - végleges tulajdonosa Deák Gábor győri illetőségű fiatal gitáros titán. Annak a gigászi küzdelemnek melyben az erősítő megszületett Ő a nyertese.

Birta Mikinek köszönöm az erősítő kialakításához nyújtott segítségét, ötleteit, Deák Gábornak pedig sikeres zenészi pályafutást kívánok!

CSŐ Veletek: Mezey Béla

2006-02-28 22:13:26