Dowina akusztikus gitárok

Néhány nappal ezelőtt lehetett hallani, hogy sikeresen leszállt a Curiosity nevű mars szonda. Ilyenkor elgondolkodhatunk azon, hogy micsoda technológia áll a háttérben egy ilyen vállalkozáshoz. Vajon hány lehetőség között kellett kiválasztani az optimálisat, és hány helyen kellett megalkudni a rendelkezésre álló lehetőségekkel?

Egy gitár sorozatban való gyártása bizonyos tekintetben összehasonlítható az emberiség legnagyobb szabású vállalkozásával is bizonyos szempontokból. Ez pedig nagyon leredukálva az összetevőket úgy néz ki, hogy adott a cél és adott a technológia, és meg kell találni azt az összhangot, ami a cél elérését anyagilag is lehetővé teszi. A kulcs szó tehát a kompromisszum. Valamivel, valahol mindig meg kell alkudni. A mai világban a kompromisszum szerepe még nagyobb lett, mint bármikor. Ugyanis nincs pénz a világban, illetve nem ott van ahol kellene, és ez kényszerítő körülményként jelentkezik, arra késztetve a gyártót, hogy alapjaiban gondolja újra a gyártás minden lépését, részletét és ilyenkor szokatlan megoldások is születnek.

Mielőtt bemutatnám a Dowina gitárokat érdemes áttekinteni a gitár készítésének gépesíthető és nem gépesíthető munkafázisait.

A kézi készítés által építhető a legjobb minőségű gitár, feltéve, ha az anyag is a legjobb minőségű. Vannak munkafázisok, amik gépesíthetők és nem szükséges hozzá kézi munka, mert a hang minőségére nincs hatással, hogy kézzel vagy géppel történik. Ilyen például a nyak kifaragása, a káva meghajlítása. Vannak azonban munkafázisok, amik ugyan gépesíthetők, de általa a hangminőség kiszámíthatatlan lesz. Ilyenek a tető anyagának méretre csiszolása, a gerendák, bordák elhelyezése, beragasztása és végső kialakítása továbbá a végső összeszerelés is. Egy autógyárban minden alkatrész egyforma és azért lehetséges nagyon egyforma autókat gyártani, mert az anyagok konzisztensek, azaz egyforma minőségűek.

A fa egy organikus anyag, amiből nem lehet két egyforma darabot kivágni, mert teljesen eltérő lesz a viselkedésük. Ez azt jelenti, hogy lehetetlen két egyforma hangú gitárt készíteni, még akkor sem lehetséges, ha az alkatrészeik anyagát egymás mellől metszették ki a fából. Ezt a hangszerkészítő jól tudja, és minden egyes gitárhoz külön gonddal válogatja ki az anyagokat, külön alakítja ki a bordákat és amit beragasztásuk után még alakít, vékonyít rajtuk, közben állandóan kopogtatva, ellenőrizve a felhangok összetételét, míg eléri azt a pontot, ahol összeszerelhetők a gitár alkatrészei.

Ezt a folyamatot nem lehet gépesíteni. A legnagyobb cégek is, - és itt szándékosan nem nevezem meg őket-, mindent rábíznak a legjobb minőségű anyagra és a mindent gépesítenek. Nem minden az anyag és a technológia. A merevítő bordák utólagos alakítására, azaz a gitár testének "hangolására" nem kerül sor. Így sajnos sohasem ők gyártják a legjobb gitárokat akár mennyire is hirdetik azt a marketingjükben. " Csak a xxxxxx elég jó..!" Bizonyára ismert ez a szlogen.

Ennek egy példáját mutatja a Dowina nevű szlovák gitárgyártó, melynek magyar képviselete a Stageshop. A Dowina célja az, hogy alacsony ráfordítással, alacsony áron forgalmazható elfogadható minőségű hangszert gyártson. Ez nem lehetetlen, ha a gyártó mindent újra gondol és olyan megoldásokat is bevet, amit mások valamiért nem tennének meg. Azt azonban sohasem szabad elfeledni, hogy mindenkor van egy határ, ahol meg kell alkudni a cél és a lehetőségek között. Lássuk, hogy hogyan történt ez a Dowina gitárok esetében!

A Dowina gitárok készítője Stanislav Marinov nagy figyelmet szentel, az anyagok minőségének, még a gerendák, merevítők anyagát is a megfelelő helyről szerzi be, melyeket ő maga vág fel és alakít ki.

A gitárok tetőlapjának bordázása és a hangolás mind kézi munkával történik. A képen jól látható, hogy a beragasztott bordákat éppen vésővel készül formálni.

A nyak, a káva és egyéb olyan alkatrészek gyártását, ami nem befolyásolja a gitár hangzását, azt távol keleten, de ott is a legjobb koreai üzemben végezteti. Az összeszereléshez előre kiküldi az általa elkészített tetőket, majd maga is repülőre ül és a gyárban személyes felügyelete alatt szerelik össze a gitárokat. Ez így elég komplikáltnak tűnik, de az biztos, hogy működik. Ezt bizonyítják azok a gitárok, amiket most közelebbről is bemutatok. Ha meglátjátok hozzá az árát, akkor nem fogjátok először elhinni, de főként akkor váltok hitetlenné, ha meghalljátok a hangjukat személyesen. Amikor pedig fizetni kell, akkor esik le, hogy a Dowina tényleg működőképes koncepcióban gondolkodik.

Ezek után tekintsük át a Dowina gitárok három különböző modelljét:

CL-999 klasszikus gitár

A gitár tetőanyaga tömör kanadai cédrus. Ez az anyag minden esetben vastag, testes hangzást garantál.

A káva és a hátlap rétegelt indiai rózsa, a nyak tömör mahagóniból készült. A fogólap és a húrláb indai rózsafából van.

A gitár tetőgerendázata a hagyományos legyező elrendezésű, de egy 7 bordás sűrűbb változat, amelynek két szélső terelő gerendái a magas húrok felé tartanak egymáshoz közelebb.

A kontúrok mentén a berakások fából készültek, úgy mint a drágább gitárokon. Már attól jobb kézbe venni egy ilyen hangszert, hogy a szemünk nem a műanyag fehér csíkokkal találkozik. Szándékosan fényképeztem le a gitárra akasztott cimkét is, amin a meglepően alacsony ára is fel van tüntetve.

A rozetta a megszokott hagyományos mintázatot mutatja.

A gitárt Savarez Corum húrokkal szállítják. A kivitel tekintetében semmilyen kifogást nem emelnék. Ezek a valóban alacsony árkategóriás hangszerek mindegyike selyemfényű lakkozást kapott, hiszen ezzel is csökken a ráfordított munka és ez az árában is megmutatkozik.

A hangzása mint ahogyan az várható volt, vastag, meleg. Kellően dinamikus és a hangereje is tekintélyes. Elég jól kiegyenlített, nem hallani nagyon kiugró hangokat.

Ára: 77.000,- Ft

GA-555 fémhúros akusztikus gitár

A GA-555 testformája a Grand Auditoriumnak felel meg a Martin szabvány szerint. Ez a Jumbo méret utáni második legnagyobb testű gitár. Fedlapja tömör kanadai cédrus, a káva és a hátlap rétegelt mahagóni, a nyak ugyancsak mahagóni, a húrláb rózsafából készült.

A cédrus és a mahagóni kombinációja, még akkor is, ha az utóbbi laminált, jó kombináció. Az ezekből készült gitárok hangja gyorsan indul és vastag tónusa megfelelő hangkitartással szól. A fej vonalvezetése inkább a Gibson formavilágát idézi. Az alábbi képen jól látható a nyak kialakítása, profilja. A húrkulcsok zárt olajban futó kivitelűek, és Dowina felirattal vannak ellátva.

A hangnyílás rozettája fából készült intarzia, és itt sem találunk semmiféle műanyag berakást a test kontúrja mentén. A szélek berakása halszálka mintás fa intarzia. Nagyon szép precíz munka.

Az egyedül a fogólapon a pozíció jelző pontocskák készültek műanyagból.

Külön szeretném kiemelni a húrláb kivitelét, mely egy okos ötlet. A fémhúros gitárok húrlábai általában már szinte szabványosak, az esetek nagyobb részében a hagyományos Martin/Gibson húrlábat alkalmazzák. Ez esetben az látható, hogy a dugaszok felőli oldalon mintegy 4 mm-el lentebb esnek a húrok befűzői és így nagyobb szögben hajlanak a húrok a nyeregre. Ezzel mindenképpen egy hatékonyabb rezgés átvitel valósul meg. Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy miért most jutott valakinek eszébe ezt végre így csinálni? Merthogy ezt így kellett volna készíteni 100 évvel ezelőtt is...

A gitár kivitele az előbbihez hasonló, precíz munka, selyemfényű lakkozással. A tetőre egy vékony öntapadós átlátszó védőfóliát ragasztottak, hogy a pengetés során ne sérüljön meg az egyébként igen puha cédrus tető. A gitárokat D'Addario húrokkal látják el.

A gitár hangos, vastag tónusa, elég jól kiegyenlített, de dinamikailag kevésbé érzékeny. Ha figyelmesen megnézzük a fotókon a cimkét, egy döbbenetesen kedvező 65.000,- Forintos árat találunk feltüntetve, ami ebben a kategóriában páratlan.

J-222 fémhúros akusztikus gitár

Ez a Jumbo formájú gitár a legnagyobb méretű a kínálatban. Ezeket a nagytestű gitárokat hangsúlyosabb basszus tartománnyal eredendően valamikor énekhang kíséretére fejlesztették ki. Ez persze nem jelenti azt, hogy szólisták nem használják.

A gitár fedlapja tömör kanadai cédrus, a káva és a hátlap rétegelt zebrano. Hangkaraktere valahol a dió és az indiai rózsa közé esik. A zebrano nem túl ismert fa fajta az akusztikus gitárok építésében, eddig inkább dekoratív tulajdonságai miatt jelent meg a hangszer építésben.

A gitár nyakát mahagóniból faragták ki, a húrláb indiai rózsából készült. A fejformája az előző gitárral megegyező. A húrkulcsok zárt olajban futó kivitelűek és Dowina felirattal vannak ellátva.

A hangnyílás rozettája nagyon szépre sikerült, elegáns, a megszokottól eltérő ízléses mintázat, mindez csupa fa intarzia. A szélberakások az előző gitárhoz hasonlóan itt is fából készültek.

A húrláb ezen a modellen is az előző gitáron látható megoldású.

A gitár kidolgozása makulátlan, és ez a modell is selyemfényű lakkozást kapott. D'Addario húrokkal kerül forgalomba.

A gitár hangos, vastag tónusú, igen tisztességes basszussal. Az ára pedig mindössze 72.000,- Ft.

Ár/érték arány tekintetében a Dowina jelen pillanatban verhetetlennek tűnik.

Még egy pozitív észrevétel mindegyik Dowina gitárral kapcsolatban az, hogy a fejnél és a húrlábnál is csont nyerget használnak mely elég szokatlan ebben az árkategóriában. Természetesen a most bemutatott gitárok csak egy szegmentjét képezik a gyártmányaiknak. Készítenek teljesen tömör fa gitárokat is például Cabernet és Chardonnay sorozatokat, amik viszont 100%-ban Szlovákiában készülnek. Persze azoknak az ára már 170 ezer Ft felett van. A Dowina gitárok alsó árkategóriás modelljei azzal a nemes törekvéssel készültek, hogy a lelketlenül, tudás nélkül készült silány távol-keleti gitárokat, végre olyan termékekkel törje le, amik minden tekintetben hangszernek nevezhetők.

Ezúton köszönöm Galambos Ernőnek a Stageshop tulajdonosának, hogy a tesztre a rendelkezésünkre bocsátotta a gitárokat.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2012-08-17 15:49:20