Klema akusztikus gitárok

Néha az értetlenséggel kevert irigység érzése tör rám, ha arra gondolok, hogy északabbi szomszédainknál, a szlovákoknál több kismanufaktúrában is folyik akusztikus gitárgyártás. Ehhez képest Magyarországon semmi nincs. Van néhány magányos, de kiváló hangszerkészítőnk, javítónk, de ha gyártásról van szó, akkor az elektromos gitáron senki nem jutott túl. Mennyivel van nagyobb piaca Szlovákiának, mint nekünk? Vagy van-e olyan akusztikus gitár kultusza, mint nekünk? Idehaza pedig már 10 éve van Nemzetközi Akusztikusgitár Fesztivál, ami megismerteti a zenének és a hangszereknek ezt a szegmentjét, tehát ezen nem múlhatna. Azonban mégis, az tapasztalható, hogy egy kis országban, ahol sohasem volt gitárkultusz mégis van pár igazán figyelemreméltó gitárkészítő kismanufaktúra. Ezek egyike a Klema.

A Klema a tradícionális amerikai gitárok formavilágában és építésmódjában halad tovább és bár nem tesz hozzá semmit a hagyományhoz a minőség viszont szembetűnő és figyelemre méltó.

A minap kaptam tesztelésre egy Klema gitárt a Stageshopból, ahol több modellt is volt alkalmam megszemlélni és meghallgatni, és kellő lelkesedést éreztem, hogy most a Gitárhangtechnika oldalán is bemutassak egy igen jól sikerült modellt.

A Klema manufaktúra éppen csak annyi gitár gyártására vállalkozik, amely mennyiséget még lehet győzni kézi gyártással. Nyilván az egyedi hangszerkészítő is használ fűrészt és csiszológépet, azonban bizonyos munkafázisok nem gépesíthetők, és itt arra gondolok, amik a hangzást közvetlenül és drámai mértékben meghatározzák. Ha például a tető készítése is gépesítve lenne, mint az a nagynevű márkáknál van, már nem lehet remélni hogy a gitárok egyenként megfelelő tónusra vannak hangolva. Így fordul elő, hogy a nagy sorozatban gyártott gitárok között nagy a minőségi szórás, azaz egyik jobban sikerül a másik kevésbé. A nagynevű gitárgyártók ezzel nem is törődnek, mert a hangszereiket a márkanév adja el, valamint az árazás, így a vásárlókat hamarabb megszédíti a fejen látható logó és az árkategória. A Klema gitárok hangzása minden egyes darabnál pontos anyagválogatás és kialakítás eredménye. (Egyszer majd írok egy cikket arról is, hogy mit kap az ember egy millió forintért csupán azért, mert jól csengő név van a fejre gravírozva, és ezzel az emberi agy működéséről is sokat megtudhatunk.....)

A Klema három ismert formát készít: a szögletesebb vonalú Dreadnought, a jumbo méretű gömbölydedebb Grand Auditorium és a kisebb jumbo a Grand Concert szerepel a formáik között. Mindhárom fazonból van cutaway változat is. A gitárok 4 minőségi fokozatban készülnek:Pure, Ambient, Royal és Custom made. A fokozatok inkább a felhasznált anyagok kombinációjára vonatkoznak, de nem a kivitelre, mert az mindnél kifogástalan és egyforma. A Royal és a Custom made gyakorlatilag az a kategória, ahol a legtöbb kézi munka és odafigyelés történik.

A Stageshopban látott gitárok közül számos model tömör jávorból készült tömör Engelman fenyő tetővel. A tesztre egy Grand Concert modellt kaptam meg. Ez a Klema fokozataiban a Royal, azaz a legmagasabb minőségi fokozatba tartozik. Ha már említettem az Engelman fenyőt, el kell mondanom róla, hogy az utóbbi években egyre népszerűbb ez a fenyőféle ugyanis hangi tulajdonságai a cédrus és a lucfenyő között vannak, kifejezetten vastag, meleg hangú gitárok készíthetők belőle és a szilárdsága megengedi a 12 húros változatok készítését is. (Persze cédrus tetejű 12 húros gitár is volt már a kezemben fantasztikus hanggal...)

A jávor is kezd egyre népszerűbb lenni részben a sötét tónusú nemes fák árának egyre drasztikusabb emelkedése miatt. A jávor gitárokat korábban azért nem kedvelték nagyon, mert a túlgépesített gitárgyártásban már nem volt lehetőség és figyelem arra, hogy minden egyes darabot megkopogtassanak és a felépítést a jávor akusztikus tulajdonságaihoz igazítsák. Így készültek nagyon szép és drága Gibson és Martin gitárok, azonban csupán a külső esztétikát szem előtt tartó vásárlók vettek belőle. Pár éve ez a trend megfordult, mert néhány független készítő és manufaktúra komolyan odafigyelt arra, hogy milyen konstrukciós változtatások és anyag kiválasztás szükséges ahhoz, hogy jávorból is csúcs minőségű gitárok szülessenek. Klema úgy tűnik erre odafigyelt, mert például a jávorból készült gitárjainak teste 6 mm-el mélyebb.

Ezzel egyenlíti ki ugyanis a jávor gyengébb mély tartományú rezonáns képességét, miközben a többi tartományban páratlanul gazdagon rezonál. A nagyobb testüreggel helyrebillen az egyensúly és innentől lehet igazán hallani micsoda potenciál rejlett az eddig mostohán kezelt jávorban. ( Csak zárójelben jegyzem meg, hogy ugyanennyire mostoha sorsú a mahagóni is, ami egy csodálatos rezonáns tulajdonságú fa, de a divat és a hangszerkészítésben terjedő "nép folklór" sajnos csupán az iskolagitár szintjére emeli a mahagóni jelenlétét. Nekem van néhány mahagóni testű gitárom és semmiért nem adnám őket...)

A Grand Concert változat jelen példányát sunburst színre festették. A nyak is jávorból készült, de ezt csak a specifikációkból lehet tudni, mivel ez sötétre van festve és nem látható a fa erezete.

A hangszer egészének kidolgozása rendkívül igényes, a fából készült kontúr berakásai bravúros festésről és lakkozásról tanúskodnak, hiszen a sötét színből penge élességgel tűnik elő a szélberakás. A nyakon egyszerű pontok jelzik a pozíciókat, a fejen pedig pazar gyöngyház berakásként tűnik fel a Klema logó. A hangolókulcsok zárt kivitelűek, krómozott felületűek.

Hangzás

Minden esetben, amikor jávor gitárt látok, akkor fokozott kíváncsiság fog el, hiszen tudom, hogy a nagy cégek már nem foglalkoznak a jávor gitár "helyreigazításával", azonban a kis cégek még megengedhetik maguknak. A gitár feltűnően melegen és édeskés nyitottsággal szól. Az édeskés nyitottság akusztikára lefordítva annyit jelent, hogy az alsó közép tartomány mérsékelt és így nem keletkeznek torkos öblös tónusok, az édeskés pedig arra utal, hogy a magas közép tartomány a magassal együtt gazdagabban tűnik fel. A basszusa könnyed meleg, ugyanis ezt nem a tető, hanem a test megnagyobbított ürege generálja. Kiegyenlítettsége és általános hangereje, dinamikája igen jó. Kifejezetten szép hangú gitár, ami nemcsak jól szól, hanem hangja közvetít valami személyességet, amit elég ritkán hallhatunk. Nos ezért figyeltem fel e Klema márkára.

A gitárhoz kapunk egy Hiscox kemény tokot, ami luxus kivitelnek számít a gitártokok között.

Ára: 527.500,- Ft.

Ár/érték aránya elfogadható, még szokni kell az embereknek, hogy a jávor igenis nemesfa és a belőle készült gitárok mind különlegesek, feltéve ha legalább azzal a műgonddal készülnek, mint a Grand Concert a Klemánál.

Ezúton köszönöm a Stageshopnak, hogy a gitárt bemutathattuk.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2012-01-02 12:00:00