Kétnyakú fémhúros akusztikus gitár Romanek Tihamértól


Honlapunkon már bemutattuk a rendkívül sokoldalú hangszerkészítő mester Romanek Tihamér munkáit. A minap egy kétnyakú gitárja keltette fel az érdeklődésemet, melyet tulajdonosától kölcsön kellett kérni, hogy kipróbálhassam. Tihamér az építés minden fázisát fotókon is dokumentálta, így most minden együtt van, hogy bemutathassam ezt a különleges hangszert.



A megrendelő egy olyan kétnyakú gitárt akart, mely lehetővé teszi két különböző hangolás használatát. Ezért a konstrukció 2 x 6 húros kivitelű. Az gitár hátlapja és kávája kelet-indiai paliszander, a teteje fenyő, a nyak pedig nagyon öreg mahagóni rajta rió paliszander fogólappal.



A fej ugyancsak kelet-indiai rózsafa borítást kapott alul és felül is.



A mindkét nyak húrfeszítését viselő közös húrláb is rió paliszanderből lett kialakítva.



A test formája és egyébként az egész építésmód a Kasha/Klein koncepciót tükrözi. A test kontúrjának feltűnő közelítése a szabályos körhöz tipikusan Klein jellegzetesség. Az egyetlen eltérés a megszokott Kasha konstrukciókhoz képest a normál húrláb. Mint ismeretes a Kasha elv fontos eleme a basszus oldal felé szélesedő húrláb, mely segíti a nagyobb hullámhosszú és amplitúdójú hanghullámok kialakulását a rezonáns tetőn. Erre azonban nem mindig van szükség, hiszen a megfelelően nagy űrtartalmú test önmagában is erősíti a szóban forgó basszus tartományt, ezért a megfelelő tonális egyensúly megtartása végett, esetenként a formája megváltozhat, keskenyebb lehet, vagy éppen a megszokott hagyományos formájú. A továbbiakban az építés bizonyos fázisairól is láthatók képek.



Érdemes szemügyre venni a gitár belső szerkezetét. Jól látható, hogy a merevítés is a klasszikus Klein rendszert követi, melynek két fő jellegzetessége van, egyik a két oldalra sugár irányban terjedő bordák, és a húrláb körüli felületet tehermentesítő lebegő húrláb gerendák. A két gerenda a gitártest statikailag legerősebb részére, a testhajlatba közvetíti a húrok feszítő erejét, ezáltal a tető felszabadul és egy lazább rezonáns rendszerré válik.



 A merevítő bordák mindkét oldalon sugár irányban való elhelyezése valójában egy kettős legyező merevítésnek fogható fel. A fémhúros gitárok megszokott X merevítéséhez képest ez a konstrukció egy markánsabb közép tartományt eredményez a hangzásban. A hangnyílás a test felülethez képest viszonylag kicsi, mely a hangzás tekintetében a mélyebb frekvenciákat erősíti azáltal, hogy a testüreg saját rezonáns frekvencia pontja is lejjebb kerül.



A tető statikai bordái között feltűnő a hangnyílás előtti dupla merevítés, melynek feladata, hogy a két nyakban kialakuló rezgések energiáját felvegye. Erre a nem hasznosuló rezonanciák kiszűrése miatt van szükség. Egy hangszer testnek ugyanis minden eleme rezonál, így mindazok, amik nem vesznek részt a tényleges gitárhang megformálásában, azok valójában elemésztik a bevitt energiát - ilyen például a nyak alacsony frekvenciás lengése,- azoknak kialakulását megfelelő módon meg kell gátolni a rendszerben. Erre több módszer is kínálkozik, mint például a nem kívánatos rezgési csomópontok túlmerevítése.




A hátlap merevítése ugyancsak a Klein hagyományokat követi, mindössze egyetlen keresztben átfutó statikai gerenda merevíti a hátat és 4 sugár irányban kiterjedő borda merevítési funkciója mellett igyekszik kiegyenlíteni a kör alakú hátlap rezonáns modusait.



A Klein rendszerben a hátlap is megfelelően hangolt rezonáns elemként vesz részt a hang kialakításában. Itt megjegyezném, hogy mindenféle hátlap részt vesz a gitár hangjának megformálásában tekintet nélkül a merevítés módjára. Itt csupán az építő abbéli szándéka igyekszik érvényesülni, hogy a hát mennyiben játsszon szerepet, mint visszaverő, reflektáló felület vagy önmagában is rezonáló felület.



A nyakak elhelyezése párhuzamos. Gyakran látni V alakban szétálló nyakakat kétnyakú gitároknál. Ennek nem esztétikai és nem kényelmi oka van. A tetőnek minél nagyobb felületét igyekszik a készítő a hasznos rezgésre befogni. Ezért a húrlábat igyekszik a lehető legrövidebbre készíteni úgy, hogy a húrok is a lehető legkisebb távolságon oszlanak el. Ezen a gitáron a megfelelően nagyméretű test miatt nem volt szükség a húr eloszlás minimalizálására, így a párhuzamos nyak mellett döntött és ez a megoldás kényelmesebb játékot is biztosít a hangszer gazdájának.



Mindkét nyakba állítható dupla fémpálca került, mely mindkét irányban állítható, így az adott hangoláshoz és húrkészlethez pontosan beállítható a nyak.

Érdemes még megemlíteni a húrbefűzés megoldását is. A közös egy darab csontból készült húrláb helyett ezen a hangszeren húronkénti csúsztatható húrlábak vannak. Előnye, hogy az oktáv könnyen bármikor állítható, nem kell új csontot készíteni, ha valaki másféle húrra vagy hangolásra vált.



Végül a hangzásáról írnék. Egy kétnyakú gitáron főleg ha a nyakak húrhossza és a húrok száma is ugyanaz, akkor érdemes a két nyak hangzását másféle tónusúra hangolni. Ez éppen így történt ezen a hangszeren is. A gitár gazdája más hangolást alkalmaz mindkét nyakon így az alsó egyik egy melegebb vastagabb hangzást, a felső egy középtartományban erősebb, fókuszáltabb hangzást ad. Az előbbi szólisztikus játékra, az utóbbi pedig más hangszerrel együtt történő játékra lehet nagyon előnyös. A nagy felületű test nagyon könnyedén produkálja a basszus húrok alap modusát, fundamentumát, ezért is szól oly melegen az egész hangszer anélkül, hogy bárhol is túlsúlyba kerülne a basszus. A magas tartományok teltek és simák, és minden hang rendkívül gazdagon szól, ami persze a sok húrnak köszönhető, hiszen az éppen használatban nem lévő nyak húrjai rezonáns húrként viselkednek. A hangzás egyediségében talán a rendkívüli hangkitartás a legfeltűnőbb. Már-már azt gondolnám, hogy egy gitárnak nem is kellene ilyen hosszan szólnia, de ez igenis így szól, nagyon is gitár hangon és igen komoly hangerővel. A hangszert E és D hangolásban próbáltam ki. Nem volt alkalmam kipróbálni a C hangolást, ehhez ugyanis 13-as húrkészletet kellett volna feltenni, de próba nélkül is biztos vagyok benne, hogy remekül szólna különösen az alsó nyak.



Innen is gratulálok Tihamérnak ehhez a különlegesen szép és egyedi darabhoz, a gazdájának pedig köszönöm, hogy kipróbálhattam és sok örömet kívánok a rajta való játékhoz.



Szabó Sándor



2014-02-08 17:13:12