Lakewood Akusztikus gitár

"Szembekötősdi a Lakewood cégnél..."

A hazánkban egyelőre nem forgalmazott német gitármárkát a Frankfurttól nem messze északra elhelyezkedő Giessenben lévő üzemben készíti két vezető hangszerkészítő felügyeletével és aktív közreműködésével Martin Seeliger és Moritz Sattler. Idehaza csupán azért nem terjedt el ez a márka, mert nem gyártanak olcsó gitárt és főként nem rétegelt lemezből. Ebből is látható, hogy a német precizitást ennél a cégnél sem lehet kompromitálni olcsó megoldásokkal a nagyobb profit reményében. Aki megkaphatta volna a képviselet jogát itt hazánkban, az utolsó pillanatban egy koreai gyártású, műanyagból készült amerikai márkát választotta. Ebből is le lehet szűrni néhány dolgot, nem is kell kommentálni.

Jó 10 éve figyelem ezt a gitármárkát és ahány gitárosnál csak hallottam szólni, mindenütt tetszett a gitár hangja. 3 éve egy német hangversenykörút alkalmával bejelentkeztem Martin Seeligerhez egy "gyárlátogatásra" aminek végén szerettem volna eldönteni, hogy milyen gitárt rendelek tőlük. Szerencsém volt, mert éppen 20 gitár volt szállításra készen, de még a gitártokokon kívül, így volt egy nagy esélyem, hogy tényleg kiválasszak valami nekem valót. Én mindig a hangok után megyek, főleg amit belülről hallok és egyáltalán nem számít milyen anyagú, milyen alakú gitár fogja azt produkálni. A gyárban ott volt egy srác, akitől elkértem a baseball sapkáját, hogy a szememre húzva ne láthassam milyen a gitár, ő pedig adta egyiket a másik után a kezembe, hogy kipróbálhassam. Úgy másfél óra múlva, amikor már kezdett lassan "gitármérgezésem" lenni félretettem 3 gitárt, amelyek valamiért kiemelkedtek a többi közül. Még kb. 10 perc nagyon koncentrált meghallgatás után kiválasztottam egyet, amit végre meg is néztem. Ez a gitár nem volt más, mint egy Grand Concert mintájú, M sorozatú hangszer. Az érdekelt, hogy a számomra legjobban használható fémhúros hangszínt milyen fakombináció és forma fogja előhozni. Egyáltalán nem is lepődtem meg, amikor vörös cédrus tető és mahagóni káva, hátlap kombinációjú gitárt pillantottam meg. Hangsúlyozni szeretném, hogy ez az anyag kombináció nem tartozik a széles körben igényelt és kedvelt kombinációk közé.

Egy kellemes közös ebéd után Martint megkértem, hogy készítsen nekem egy ilyen gitárt, természetesen az én igényeim szerinti nyakkal és díszítéssel és egyedi hangolású tetővel, semmiképpen nem a hagyományos normál hangolásra. A megrendelést hamarosan egy nagyon szép gitár érkezése követte. Amint megpengettem, méginkább beleszerettem a hangjába.

A gitár a hagyományos X merevítéssel épült, bár a Lakewood is módosított rajta néhány helyen. Testén a magasabb fekvések könnyű elérése érdekében egy szép kerekítéssel megformált cut-away van. A cédrus tető a fémhúros gitároknál egyáltalán nem olyan régi megoldás, mivel ez szokatlanul lágy fafajta és csupán nagyon rafinált merevítéssel lehet alkalmazni. A gitár nagyon érzékennyé válik a pengetés minőségére ugyanakkor a cédrus, a bántóan éles, magas felharmónikusokat elnyeli. Szóval nem egy tipikus amerikai hangzás. A mahagóni test pedig a meleg tiszta tónust biztosította az alsó és a felső tartományban is. Nekem éppen erre volt szükségem.

Elektronikát nem kértem bele, azt külön én magam akartam beleépíteni.

A gitár díszítése egyszerű. Csupán a hangnyílás körül rakattam be a kelta ABC szimbólumait gyöngyházból. A test kontúrját világos jávorcsík szegélyezi. A nyak hondurasi mahagóniból van, ébenfa fogólappal a tetején. A gitárt egy Hiscox kemény tokban kaptam meg, ami benne foglaltatott a gitár árában. A tokról nincs különösebben jó véleményem, mivel legutóbbi amerikai turnémról hazatérve a repülőtéri személyzet nem engedte felvinni a gitárt a fedélzetre, és el is törték a csomagok kezelése során, valószínűleg jó magasról leesett... és a tok hagyta eltörni a gitárt. (Azóta a Benedek fiúk újra életre keltették és hangja változatlanul gyönyörű, a törés pedig már nem látható...)

A Lakewood gitáromat 2005 Májusa óta bariton hangolásban használom, amit általában egyetlen normál húrhosszúságú gitár nem enged meg, mert túl merevre vannak építve. Ehhez a húrbefűző dugaszokat bronzból készültekre cseréltem. Ez a hangkitartást jócskán megnövelte, a dinamikáját pedig kissé összenyomta. Ezzel ideális lett hangfelvételre is. Kompresszálás nélkül lehet vele hangos felvételt csinálni. A gitár hallható az Acoustic Poetry c. 2005-ös albumomon. Bővebb részletek a www.sandorszabo.com honlapon.

A gitáron John Pearse foszfor-bronz húrokat használok. Az elektronikája egy L.R. Baggs aktív iBeam piezzo és egy Sunrise elektromagnetikus pickup kopmbinációjából áll. Külön külön egyik sem tökéletes, azonban felfedeztem, hogy amikor ez a két eszköz egyidőben megy, akkor éppen azokat a tartományokat mossák ki egymásból, amiket nem szeretek. Ezért ehhez a gitárhoz ezt tartottam a legjobb kombinációnak.

Szeretném azt mondani most, hogy siessetek és próbáljátok ki valahol a Lakewood gitárok valamelyikét, de azt hiszem erre, egyenlőre még jó ideig várni kell...

Szabó Sándor

2006-02-19 01:16:44