Lakewood Custom Bariton akusztikus gitár

Ez a hangtechnikai lap arra is nagyon alkalmas, hogy felhívjam a figyelmet olyan termékekre és márkákra, melyeket valamilyen meggondolásból senki sem képvisel Magyarországon, minőségükből adódódó keresettségük egyre inkább növekedik. Ilyen a német Lakewood cég. Lapunk indulásakor, hogy legyen mit olvasni az idelátogatóknak, már leközöltem egy írást az egyik korábban készült Lakewood gitáromról, ami persze bárkié is lehetett volna. Mivel a közelmúltban érkezett meg egy frissen készült Lakewood bariton gitárom, így arra gondoltam bemutatom ezt a hangszert is, mert újabb információkkal gazdagodik általa a lapunk adatbázisa és nem utolsósorban az olvasó közönségünk.

Mindenek előtt el kell, hogy mondjam mit jelent a bariton gitár fogalma. A bariton gitár általában egy kvinttel lejjebb szól, mint a normál gitár. Az ehhez tartozó hangolás is ennek megfelelően ADGCEA. A legmélyebb "A" hangot már nem lehet hagyományos 650 mm-es húrhosszúságon dinamikusan és kellő hangerővel megszólaltatni, ezért a bariton gitár húrtávolsága ennél nagyobb. Létezik H hangolású bariton gitár 686 mm menzúrával, de nem ritka a 735 mm-es menzúra sem. Én a kettő közötti700 mm-t választottam, mivel technikailag ugyanazokat a megoldásokat akarom megvalósítani a darabjaimban, mint a normál húrhosszúságú hangszereimen, azonban nagyobb hangerővel és dinamikával, ugyanakkor a kezem méretét is szem előtt tartva.

A gitár megrendelése előtt konzultáltam Martin Seeligerrel, hogy milyen formát és anyagokat ajánl egy bariton gitár elkészítéséhez. Mivel a Lakewood az elmúlt évben bemutatott egy egzotikus gitár sorozatot, a Zodiac nevű típus kollekciót, így sok új tapasztalata volt a különféle egzotikus fák hangját illetően.

Miként korábban sem a divatos fák érdekeltek, most is inkább a hangzást támogató fafajtát akartam megtalálni. Martin azt javasolta, hogy gondolkodjak el a padouk és engelmann fenyő kombinációján. Kipróbálva a Taurus nevű Zodiak sorozatú gitárt, már nem is volt kétséges, hogy a padouk lesz a győztes fa, de ehhez a bariton gitár hangfekvése miatt egy érzékenyebb, melegebb hangzású tető anyagot az engelmann fenyőt választottam. A padouk nem egy tipikus gitár anyag, azonban az alacsonyabb frekvenciákon való kiszámítható viselkedése, intenzív rezonálása és nagyfokú hangtisztasága miatt erre esett a választásom.

A nyak személyre szabott paramétereinek egyeztetése után, elkezdte tervezni a hangszert. A tető a jól bevált X merevítéssel készült. Mint Martin Seeliger, elmondta a Lakewood kínálatában ez az első bariton modell, így tehát egy prototípus készült a számomra.

A gitár fél év várakozás után meg is érkezett épségben és amint a kezembe vettem, az első dolgom volt a megfelelő húrokkal való felhúrozás, és a húrok felfekvési helyeinek becsiszolása az én igényeim szerint. Az egyetlen dilemmám csupán az volt, hogy a legmélyebb basszus húr milyen vastag legyen. Ehhez némi adat és egy számítógépes program segítségével kiszámítottam a feszítőerőt és a többi húr feszítéséhez igazítva próbáltam ki a .066, .064 és .062 vastagságokat. Végül a hangzás tisztasága érdekében a .062-es vastagságot választottam. A legmélyebb húr befűzőjét a nagyobb hangerő érdekében bronzból készültre cseréltem. Miután a húrlábnál egy kis 4,5 mm széles csontdarabbal beállítottam a pontos oktávot, így a gitár készen állt a játékra. Kb. 1 egész napi intenzív játék után lecseréltem a húrokat és utána felhúrozva csillant meg igazából a bariton gitár igazi hangja.

A számomra is meglepő, valójában nem várt hangi tulajdonsága az lett, hogy az akkordok a felső fekvésekben is teljes hangkitartással szólnak. A jumbo testméret miatt a gitár hangos és dinamikus. Ha a Lakewood gitárokat egy mondatban kellene jellemeznem, akkor azt mondanám, az egy európai hang. Ez azt jelenti, hogy egyformán teltek és tiszták a magasai és mélyei. Az amerikai hangzás vibrálóbb, perkusszívabb és egyben agresszívabb is. A bariton gitár hangja igazi európaira sikerült, ami nekem a vágyam is volt. Persze a Lakewood jellegzetes tisztasága és minősége ott van a hangban.

A gitár kellően hangos, de a 700 mm húrhosszhoz tartozó 11 kp körüli egyenkénti húrfeszítés még távolról sem jelenti az elérhető legnagyobb hangerőt.

A gitár nyaka mahagóniból készült, 14 bundos kivitelben. Az engelmann fenyő rendkívül sűrű erezetű, viszonylag puha fa, bár nem annyira, mint a cédrus. Következésképpen a tető nagyon érzékeny. Kifejezett kérésem volt, hogy a tető és a test ürege úgy legyen összehangolva, hogy annak saját rezonanciája minél lejjebb essen a hangtartományban, és tonálisan lehetőleg semleges legyen. Ez a semlegesség a garanciája a gitár rendkívül tiszta tónusának. Meg kell, hogy jegyezzem akadnak páran, akik nem kedvelik a Lakewood hangzást. Egyesek azt mondják, hogy annyira steril a hangja, hogy fehér köpenyben kell vele játszani, mert sebészi tisztasága és precizitása van a hangnak. Megértem őket is, hiszen a Lakewood nem egy standard blues gitár, nem egy népi hangszer, hanem valami európaibb, komolyabb műfajra való instrumentum.

A padouk fa vöröses, bordós árnyalatú, nagyon szép kontrasztban van az engelmann fenyő világos krémszínű tónusával. A gitárt a legegyszerűbb díszítéssel kértem, a szegélyek világos jávorból vannak, így minimális műanyag és gyöngyház nehezíti az egyébként is nehezebb hangszert. A súlya talán pár dekával több, mint egy Lakewood jumbóé, de ez nem tűnik fel, mivel a gitár súlypontja tökéletesen ki van találva.

A súlyviszonyokat illetően azt érdemes tudni, hogy a nagyobb súly jót tesz a gitár hangkitartásának, bár általa kevésbé lesz dinamikus. A számomra ideális dinamikát a jövőben azzal fogom beállítani, hogy a hangolókulcsok fémből készült kulcsait kicserélem ébenfából készültekre, a húrbefűző dugaszokat pedig bronzból készültekre. Ezáltal a gitár inercia-középpontja egyre inkább a húrláb felé kerül, a gitár kevesebb energiát fog a fej irányában aktiválni és többet a tetőn. Ezzel 1-2 dB hangerő növekedést tudok elérni változatlan dinamikával.

A gitárt egy Hiscox kemény tokban küldték, ami ugyan nagyon jól néz ki, de nem tartom biztonságos toknak, mert a belseje is kemény ráadásul nem ehhez a testmérethez való. Éppen csak elfért benne a kissé hosszabb bariton gitár.

Mivel a gitárt nekem készítették nem tartom etikusnak az ár közlését, így azt javaslom, hogy menjetek fel a Lakewood honlapjára és az ottani táblázatból össze lehet adni, mibe kerül egy ilyen gitár. Mellesleg, mivel a gitárnak hazai forgalmazója nincs, így közvetlenül a cégtől is lehetséges gitárt rendelni a kiválasztott specifikációk alapján. Azt azonban bizonyára lehet sejteni, hogy nem létezik olcsó Lakewood, csak jó Lakewood...

Egy hiteles teszt feladata, hogy bemutassa a hangszer minden jó és nem jó tulajdonságait is. Bár a saját gitáromat nem is akarom tesztelni, inkább csak bemutatni, így a negatívumokat írni a saját hangszerem esetében erőszak lenne, mert gondoljatok csak bele, születik egy gyermeketek szerető feleségetektől és milyen nehéz egy újszülöttről az mondani, hogy kancsal, rövid a lába, nagy a feje, stb. Jelenleg csupán annyit mondhatok, hogy még fiatal a gitár, nincs kellően bejátszva. A gitár hangja az idő múlásával és a használattal még fog változni, még hangosabb, még kiegyenlítettebb és teltebb lesz, de már most is nagyon elégedett vagyok a hangjával.

Hangfelvételt máris készítettem vele és nem győzöm csodálni a tiszta mélyeit és a hang megunhatatlan gazdagságát.

A gitárba pár héttel ezelőtt beépítettem egy AER AK15 mikrofonnal kombinált piezzo hangszedőt, melyről majd egy másik írásban még fogok írni részletesebben.

Szabó Sándor

2006-03-28 23:46:39