Samick akusztikus gitárok

A minap érdekes e-mailt kaptam kanadai ismerőseimtől. Miamiban (Florida, USA) egy Chrysler autó márkakereskedés egyet fizet kettőt kap akciót hirdetett. Aki hajlandó fizetni egy autóért, kap egy másikat ajándékba, a másodiknak csak az illetékeit kell kifizetni. Érdekes, eddig csak a pizzára voltak ilyen akciók. Mindez ugyanazt jelenti mindenütt: nagy baj van a világban és a jelenlegi helyzet nem tartható tovább. Ha kiderülne milyen alacsony összegbe kerül egy autó előállítása, utána senki se venne autót. De hogyan kapcsolódik ez a Samick gitárokhoz? Kicsit másként, de azonnal érthető lesz. Eddig ugyanis mindenki meg mert volna esküdni, hogy igazi fagitár sohasem lesz a rétegelt lemezből készültek árában. Most megtört a jég. Megjelentek igazi fagitárok a Samick választékában valóban hihetetlen áron. Hogyan lehetséges ez? Csupán akarat kérdése és lemondás kérdése? Vagy megtelt a hócipő a rétegelt lemez gitárokkal? Ha a gyártó a mohóságát és telhetetlenségét minimálisra tudja állítani, akkor ez is lehetséges. Először szkeptikus voltam, mert a füllentés és megvezetés a hangszer biznisztől sem áll nagyon távol. Utánajártam a dolognak és ennek eredményeként most bemutathatok két igazi fából készült fémhúros akusztikus gitárt, a rétegelt lemez gitárok árkategóriájában.

Samick ASDR

A gitár fantasztikus kidolgozásával vonta magára a figyelmét. Aztán megpengetve a hangja is nagyon jó volt. Amikor kiderült, hogy tiszta fából készült és mennyibe kerül, akkor nem hittem el. Ekkor kezdtem komolyan vizsgálgatni a gitárt.

Kidolgozás, részletek

A dreadnought formájú kávája és háta indiai rózsából, a fedlapja fenyőből készült. A nyak mahagóni. A hangszer külső megjelenését a Greg Bennett nevével fémjelzett design iroda garantálja. A merevítés megegyezik a Martin féle X merevítéssel, bár annál kissé masszívabb formában.

A fejforma egy jellegzetesen Samick fazon, amit az elektromos gitárjaiknál is alkalmaznak. Jól látható, hogy a nyak anyagát egy sötétebb fával középen laminálták a nagyobb merevség érdekében. A nyakban feszítő pálca is található. A legtöbb modern szerkezetű gitárnál már a húrfeszítő csavar a hangnyíláson keresztül a nyaktőkénél férhető hozzá, így a fejen már nem látható nyoma az feszítő csavar üregének.


A nyak laminálása jól látható az alábbi képen, ami egyébként is sok finom kidolgozásbeli részletről tanúskodik.

A gitár húrláb formáját is áttervezte Greg Bennett. Felülete valamelyest kisebb, mint a megszokott, de ennek mértéke nem akkora, hogy befolyással legyen a gitár hangjára. Csupán esztétikai meggondolások eredményezték ezt a formát. Az alábbi képen jól megfigyelhető a hangnyílás kidolgozása. Egyben jól látható a fogólap és a húrláb indiai rózsafa anyaga is.

Hangzás, játékkényelem

A hangzása azonnal magára vonta a figyelmet. Gazdag, dinamikus hang jött a gitárból, hangról hangra jól kiegyenlített tónussal. A Deadnought gitárokra jellemző vaskos basszus itt nem jelent meg, ugyanis ezek a gitárok nagy sorozatban készülnek és a merevítés példányonkénti behangolása nem történik meg. Mivel ez legalább annyi időt igényelne, mint egy egész gitár elkészítése, így mondhatjuk, hogy ennyivel is olcsóbb a hangszer. Persze hangja így is nagyságrenddel gazdagabb, mint egy rétegelt lemezből készültté.

Kissé mosolyogtam, amikor a Samick honlapon az olvastam, hogy az akusztikus gitár fedlapja és teste együtt egy mechanikus erősítő eszköz és ehhez igazán nagy szükség van a megfelelő anyagokra, a tömör tiszta fára.... Eddig ezt miért nem sulykolták az agyunkba? Ezt persze eddig is tudtuk, csak azt nem, hogy miért kell rétegelt lemezből gyártani oly sok "gitárnak látszó" tárgyat?

Akárhogyan is, most itt van egy fagitár és lehet gondolkozni, ki mit választ. Sajnos az emberek még mai is kinézetre és színre vesznek gitárt, azzal nem is törődve, hogy miből készül és hogyan fog szólni. A becsapás akkor kezdődik, amikor nem derül ki, hogy van rétegelt lemez gitár 250 ezerért, sőt egyes helyeken drágábban is, miközben akár egy harmadáért is találunk fából készültet is.....

A Samick ASDR gitár gyönyörűen kidolgozott, kényelmes hangszer, bár lehetne kissé több basszusa, ennek ellenére a 115.000,-Ft-os áráért igazi csoda hogy van ilyen is. Érdemes hozzá vásárolni egy rendes kemény tokot, mert sajnos csak egy karton dobozban árulják.

Samick ASDMCE

Ez a gitár még érdekesebb bizonyos tekintetben, mint az előző. Annak ellenére, hogy kivitele egyszerűbb, kevésbé díszes, a hangja és a beépített elektronika ellenére is olcsóbb az előzőnél. A teste mahagóniból készült, a nyaka úgyszintén. A fedőlap fenyőből van. Merevítése megegyezik az előzőével. Martin rendszerű X merevítés. A hangnyílás kidolgozása megegyezik az előző modellével. A test formája ugyancsak Dreadnought és egy cutaway töri meg a szimmetrikus formát.

Kidolgozás, részletek


A nyak szintén laminált szerkezetű, benne a feszítő pálcával. A fogólap és a húrláb indiai rózsa. Amikor az ember kételkedik abban, hogy valóban fából van e a gitár akkor két dolgot tehet. Rá kell koppantani a húrlábra és azonnal hallható a hangjából, hogy inkább döng vagy koppan a hangszer. Ha inkább döng, akkor fából van, ha szárazon koppan, akkor rétegelt lemezből. Másik vizsgálati mód, ha megnézzük a hátlap vagy káva fa erezetét belülről és kívülről. Ha a fa jellege és az erezete is hasonló vagy azonos mintát mutat, akkor el kell hinnünk ( de nem mindig....), hogy tiszta fából készült a hangszer. Régebben volt egy közvetlen módja annak, hogy megállapíthassuk a tető anyagának tömörségét is. Elegendő volt megnézni a hangnyílás peremének erezetét, annak folytonosságát és abból látható volt hogy egy darabból van-e a tető anyaga. A gitárgyártók ezt azonban kicselezték, mert elkezdtek tiszta fából készült belső hangnyílás gyűrűket készíteni, vagy lefestették a peremet és ezzel úgymond becsapták a vevők szemét és magukat a vevőket is. A festett peremű hangnyílás eleve gyanús, ha nem, akkor egy vonalzóval persze ez is leleplezhető. A test anyag erezete mentén végigfektetve a vonalzót, szemmel megállapítható, hogy a belső gyűrű más fából van. Szóval marad a koppantás. Valamikor régen az ára volt a legjobb iránymutató: ha drága a gitár, akkor fából van, ha olcsó, akkor nem. Ma már ez sem igaz minden esetben, itt van rá a példa.



Az ASDMCE modellbe egy Clear Wave 50 jelű elektronikát is beépítettek, piezzo hangszedővel a húrlab alatt. Az előerősítő tartalmaz egy egyszerű hangszínszabályzót és egy hangolót is. A hangminősége persze nem mérhető a drágább hangszerekbe építettekével, azonban igen jól használható és a tiszta fa által nyert gazdagabb hangzás ezen az elektronikán is lejön.

Hangzás, játékkényelem

A tiszta fagitár esetében mindig meglepődöm, ha mahagóni testű gitár kerül a kezembe. Ezt az olcsó fát sok hangszerkészítő nem kedveli, valamilyen meggondolásból azt mondják, nem a legjobb fa. Én nem értek velük egyet, mert a mahagónit egyenrangúnak tartom a legdrágább fákkal. Ugyanis a mahagóni kisebb tömege miatt gyorsabban rezgésbe hozható, mint a drága, nehéz fák és ezért zamatosabb közép tartományuk van. Vannak drága divatos fák és vannak, nem kedvelt, de akusztikailag sok esetben jobb fák. A mahagóni mély tartománya is nagyon gazdag és tiszta. Ha jól megválasztják hozzá a tető anyagot, akkor kitűnő, egzotikus hangú gitár készíthető belőle.
Ez a modell is remek tónussal és kiegyenlítettséggel szólt, bár ennek is lehetett volna több basszusa, de a hangi gazdagsága egyértelműen tetszett és az áráért, ami nem több, mint 99.900,- Ft, igazán kiváló. Ehhez a modellhez is javasolnék egy kemény tokot vásárolni.

Összegzés

Felvetődik a kérdés, hogy akkor egy ugyanilyen fagitár esetenként miért kerül akár tízszer vagy többször is ennyibe? A válasz összetett, de megválaszolható: elsősorban azért, mert hajlandók vagyunk érte annyit fizetni. Ha nem lennénk hajlandóak, akkor nem lenne annyi az ára. A névért, a misztifikációért kell esetenként sokat fizetnünk. A másik meghatározó a faanyagok közötti minőségi és árkülönbség, valamint az, hogy hol gyártják a gitárt. Ha valaki gitárt készít és figyeli a faellátók választékát, akkor az tudja, hogy a tető fenyő anyagának A, AA vagy AAA minőségi mutatója között három négyszeres ár különbség is előfordulhat.

A tesztelt gitárok minőség/ ár aránya kiváló. Az árkülönbségben a beépített faanyagok árkülönbözete tükröződik, a hang pedig személyes megítélés kérdése.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2008-12-15 15:12:37