Taylor akusztikus gitárok

Bob Taylor neve mára fontos név lett az akusztikus gitárok világában. Mint sok amerikai sikertörténet, az övé is a szegénységgel kezdődött. Sokáig nem engedhette meg magának, hogy egy igazi akusztikus gitárja lehessen, így elhatározta, hogy épít egyet magának. Így is történt. Elkészült a saját maga által épített hangszer és ezzel valójában el is dőlt mivel szeretne foglalkozni.

Bob Taylor felismerve a gitárgyártás általános problémáit arra tette fel az életét, hogy az egyenetlen, de elkerülhetetlen kézi munkát miként lehetne kiváltani nagy precizitású gépek alkalmazásával, anélkül, hogy a minőség csökkenne. Egyike volt, akik kompjúter vezérlésű szerszámgépeket kezdtek alkalmazni a nyak pontos keresztmetszetének kialakításához. Megtervezte a gitárjaira jellemző merevítési rendszert, a jellegzetes húrlábat, mely segít a jellegzetes hangszín előállításában.

Az akusztikus gitárok gyártási problémái

Hogy megértsük a Taylor cég által behozott technológiai fejlesztések jelentőségét, ehhez most egy kis kitérő olvasmánnyal fel kell tárnunk az akusztikus gitárgyártás problémáit.

Már évek tapasztalható, hogy a tömeggyártású akusztikus gitárok ártartományában van egy mesterségesen fenntartott rés. Ha a mostani magyar Forintunkkal akarnánk ezt kifejezni, akkor azt kell mondanunk, hogy úgy 200 ezer Forintig nem nagyon vannak igazán jó gitárok. Utána 350 ezerig semmit sem lehet kapni, és csak efelett kezdenek megjelenni az igazi fából készült akusztikus gitárok. A rés értelme az, hogy érezhető és látható szigeteltséget képezzen a tömeggyártású és a kismanufaktúrás minőségi gitárok között. Ezekkel meg az a baj, hogy idehaza nem nagyon akad importőr, aki a drága gitárokba beletegye a pénzét. Ez érthető is, de ettől még itthon nem kapható igazán jó gitár, főleg pedig nem megfelelő választékban. A probléma másik fele pedig az, hogy ma mindenki kínai gitárt akar árulni. Ez nem csupán nálunk probléma, ez a világ tendencia.

A tömeggyártású gitár előállítási költségének legnagyobb része az anyag költség. A nagyobb profit érdekében ezért azt találták ki, hogy gyakrabban előforduló, ezáltal olcsóbb, anyagokból készüljenek gitárok. Ide tartoznak a mesterségesen kialakított rétegelt anyagok. Ezek terjedtek el leginkább. A gitár anyagának látható felülete sokszor igen mutatós, drága, de vékony anyagokból van, és alatta, már olcsó fa, vagy fűrészpor réteg képezi az anyag többi részét. Ennek hátránya az, hogy a rétegeket összetartó többnyire szintetikus ragasztóanyag és az eltérő szálszerkezet nagyon merevvé teszi az anyagot, rezgési modusai pedig teljesen eltérőek a megszokott egynemű fákétól. Ezekből az anyagokból készülnek a " gyönyörű gitárnak látszó tárgyak", hangjuk beszűkült, nincs basszusuk, nehezek, halkan szólnak és az idővel sem lesznek jobbak. A külső kidolgozásuk makulátlan, ezért sokszor becsapja a jóhiszemű vásárlót. Különösen azt, aki kinézetéért veszi gitárt, nem pedig hangjáért.

Az elmúlt években azonban valami megmozdult, a híres amerikai Taylor márka is otthonra lelt hazánkban, és most már lehet kapni igazi "fagitárokat" is a Taylor választékából. E fent leírt problémát a Taylor érzékelte és megfelelően reagált is rá, ezért a rétegelt anyagú gitárok nála is megjelentek. A Taylor a rétegelt anyagok tekintetében a lehető legjobbakat használja, a költségeket inkább másutt töri le, ez pedig a fényezés. Inkább selyemfényű lakkozást alkalmaz, ami nem igényel munkaigényes fényezést. Az olcsóbb Taylor gitárok esetében van még egy fontos momentum, ami egy nagyon okos kompromisszum is egyben. A gitárok tetőlapját, ahol az elsődleges rezgés modusok keletkeznek mindenképpen tömör fenyőből készítik. A többi rész, a káva és a hátlap már rétegelt, azonban ügyeltek arra, hogy azok is rezonáns anyagok legyenek, a ragasztó anyag pedig elasztikusabb legyen, mely hagyja a rezegni a belőle kialakított elemet.

A Taylor által megismert precizitás és a jó hangminőség melletti elkötelezettség a garanciája, hogy ezek a hangszerek valóban jól szólnak és az alsóbb árrégióba igazi minőséget hoznak be. Ez versenyre serkentheti a többi gyártót is. Ezek után lássuk 3 Taylor akusztikus gitár részletes bemutatását:

Taylor 110 ce elektro-akusztikus gitár

A 110-es típus formáját tekintve talán legnépszerűbb Dreadnought formájú. Ez az elnyújtott körtére emlékeztető, néha már szinte szögletes forma kifejezetten énekesek kíséretére született. A Dreadnought névre keresztelt forma mára a legnépszerűbb gitár fazon Amerikában, és ezzel a formával fémjelezhető az úgynevezett "western gitár". Gondoljunk csak Johny Cash-re. A nagy testüreg nem csak nagyobb hangerőt, de mélyekben különösen gazdag tónust eredményez, ami kifejezetten alkalmassá teszi az énekhang kíséretére. Számos muzsikus választotta szólisztikus hangszeréül is, mint Michael Hedges, és sok blues muzsikus, de valamiként az ének kíséret és a Dreadnought forma eléggé összenőtt egymással. Sok muzsikus, akik inkább állva szeretnek játszani, ezt a típust választják, mivel a Dreadnought nem igazán kényelmes ülős játékhoz. A 110-es modell teste a magasabb fekvések elérése érdekében "cutaway" formájú.

A gitár teteje tömör Sitka fenyőből készült, a tetőlapokhoz alkalmazott fenyőfélék közül a legmasszívabb fajtából. Ezt azért is fontos tudni, mert a Sitka tetejű gitárok jól viselik a vastagabb húrok nagyobb feszítő erejét. A káva és a hátlap sapele és mahagóni rétegelt kombináció. A sapele nagyon hasonló a mahagónihoz, erezete kissé homogénebb, de keménysége és rezgési mutatói eléggé hasonlítanak a mahagónihoz. A különbség az, hogy a mahagóni lassan elfogy a világból a sapele pedig szinte korlátlanul rendelkezésre áll még egyelőre. Mivel a két fa akusztikailag hasonlóak, így a kombinációjuk jobb eredményt ad, különösen, ha a ragasztó anyag is elasztikusabb.

A tető lap merevítése a hagyományos X forma, azonban a Taylor kis mértékben eltért a klasszikus Martin sémától csakúgy, mint mindenki más, aki valami mást akar, nem csupán lemásolni valamit.

Felhívnám a figyelmet a Taylor húrlábra. Ez a kissé előre hajló ívet mutató forma nem csak esztétikailag, de akusztikusan is átformálja a megszokott hangzást. Ezen túl statikailag jobb erő eloszlást biztosít a tetőn és az X merevítő gerendákon. Következésképpen más tónust kapunk, mint az ugyanilyen formájú, de hagyományos húrlábakkal.

A nyak mahagóniból készült. Érdemes egy pillantást vetni a fej és nyak csatlakozására. Igazi fűrészfogas csapolással készült, ami éppen csak észrevehető, annyira szépen el van dolgozva. Nem sok gitárnál alkalmazzák ezt a módszert, ezért is mutatom meg mindhárom modellnél külön képeken. A nyakban merevítő pálca teszi lehetővé a nyak síkjának beállítását. Az állító csavar anya a fej előtti fészekben található. A nyaktőke külső részén találjuk a nyakba akasztáshoz szolgáló pánt akasztóját.

Kivitel

A felületi kidolgozást a költségek csökkentésének okos kompromisszuma jellemzi. A tesztelt modellek hátlapja és kávája selyemfényű lakkozást kaptak, a 110 és 114 modelleknél a tető is selyemfényű. A drága míves, hangszereknél a hát, a káva és a fedlap felületkezelése a pórusok betömésével kezdődik. A lakk általában sok rétegben kerül fel a test felületre. Minden réteg száradása után teljes simára csiszolás követi és csak ezután jöhet a következő réteg. A legutolsó művelet a polírozás. Ha végiggondoljuk, akkor, ez rendkívül idő és munkaigényes folyamat. Függően attól, hogy hol készül a gitár, melyik országban, a felületi kidolgozásba fektetett kézi munka valójában több lehet, mint a gitár összerakása, aminek nagyobb része már gépesítve van. Tehát ezen a ponton sokat megspórolt a Taylor. Ezzel lehetővé tette, hogy inkább beépít a gitárba egy jó minőségű fedlapot, így az ára is a megfizethető sávban maradt, miközben a hangminőség messze felette van a teljesen rétegelt gitárokénak. Ezek alapján elmondható, hogy a kompromisszum kifejezetten jó, mert elérhetővé tesz egy drágább hangszert.

A díszítésen is spóroltak valamelyest, egyszerű fekete műanyagcsík képezi a kontúr berakásokat, a pozíció jelző pontok pedig egyszerű kör alakú műanyagból készültek.

Érdemes meglátogatni az alábbi linket, ahol láthatók a lehetséges fafajták:

http://www.taylorguitars.com/guitars/features/woods/WoodTypes.aspx

Fekete gitárt ne is keressen senki ebben a választékban! A fekete gitár egyébként is szinte jelképe lett a nehéz rétegelt anyagú gitároknak. Elegánsak, de nem szólnak. A gyártóik tudják, hogy a fekete szín mindennél jobban vonzza azt aki kinézetre vesz gitárt. El is adnak nekik mindent, ami fekete és gitár alakú......

Elektronika

A gitárba egy Taylor fejlesztésű ES-T jelű aktív, húrláb alatt elhelyezett piezzo hangszedőt építettek egy előerősítővel. Az áramkör a test belsejébe került, közel a nyak tőkéhez. A potmétereket a bal kezünkkel érhetjük el a gitár felső, mellső részén. Hangerő és két hangszínszabályzó potmétert találunk. A test végén találhatjuk a 9 Voltos elem fészkét, közvetlenül a jack aljzat alatt. Kissé nehézkesen működik, nem kevés időmbe telt mire ki tudtam nyitni. Óvatosan kell vele bánni, mert a műanyag fedél nagyon könnyen törik, és utána nem lehet becsukni az üreget.

A hangszedő hangminősége megfelel az átlagosnak, érezhető rajta a piezzók jellegzetes tranziense. Különösen akkor lesz érezhető, amikor a húrok hangja elveszti a fényét. Ez most nem következett be, mivel már gyárilag Elixir húrokkal volt felhúrozva a gitár. Ez a húrtípus azok számára tökéletes, akik minden nap játszanak és egyenletes hangszínt akarnak egy két hétig, vagy még tovább is.

Hangzás

A gitár hangja azonnal meglepett. Egyrészt meghallottam benne a Taylor gitárok jellegzetes "fűszeres" gazdag tónusát, másrészt telt basszusa és tekintélyes hangereje azonnal feltűnt. Az alap tónus vastag és magvas. A felső tartományban nincsenek zavaró csilingelések, inkább sima kiegyenlített, a közép tartománya a Dreadnought testformának megfelelően jellegzetesen nyitott, a basszusa pedig telt és jól kiegyenlített. Lehangoltam egészen C-ig a gitárt és még a gyári .012-es húrokkal is hozta a formáját. Igen dinamikus gitár, különösen a normál E hangolásban lehet vele igen dinamikusan sikálni.

Játékkényelem

A Taylor gitárok közismerten kényelmesek, komfortosak. Ez köszönhető könnyű építésüknek, ideális nyak profiljuknak és a gondos gyári beállításnak. A gitár húrlábján semmit sem kell állítani, úgy jó ahogy van. A nyak beállítására ugyanez vonatkozik. A gitár álló játékra jobb, ülve kevésbé kényelmes.

A gitárhoz adnak egy bélelt mutatós puha tokot is, melynek zsebében van egy brossúra a gitár megfelelő nedvesség szintjén való tartásához.

A tok zsebében mellékelt rajz mutatja, hogyan viselkedik a testforma a nedvesség és a kiszáradás hatására. A levegő nedvességtartalma bizony befolyásolja a gitár geometriáját. Ne lepődjünk meg, ha a húrmagasság változik egy két nap alatt is. A tiszta, tömör fatetejű gitárok érzékenyek a légnedvesség változásaira és ez befolyásolja a húrmagasságot. Erre figyeljünk oda, érdemes beruházni egy nedvesítő készülékre, amit 1-2 ezer forintért meg lehet vásárolni, viszont megvédi a gitárt a tartós deformációtól.

Taylor 114 ce elektro-akusztikus gitár

Miután konstrukciós szempontból a 114 és a 214 modellek teljesen megegyeznek a 110 modellel, így ezután a különbségekre térek ki a többi modellnél.

A 114 ce modell formáját tekintve a Grand Auditorium kategóriát képviseli "cutaway" változatban. Egy jó középút a kíséretre kiváló Dreadnought vagy Jumbo és a szólisztikusabb játékra megfelelőbb kisebb formák között.

A kivitelét tekintve megegyezik a 110-es modellel. Ennek a formának más hangképe van, mint az előbb bemutatott Dreadnought fazonnak. A Grand Auditórium fazon 1994-ben jelent meg, ez volt Bob Taylor első teljesen önálló formája és a hozzá kidolgozott merevítési patternje.

 

A Grand Auditorium hangképe kiegyenlítettebb, azaz nincs annyi basszusa, és a középtartománya jelentősebb, ami fontos akkor, ha a gitár egymagában, mint szóló hangszer szerepel. Persze ez nem jelenti azt, hogy nem alkalmas énekhang kíséretére. Akik szeretnek ülve játszani, nekik ez a forma ideális, jól fekszik a combon és a súlypontja is jó helyen van. Elektronikája megegyezik az előbb bemutatott modellével.

A gitár hangereje megfelelően nagy és dinamikus, különösen E hangolásban, azonban egy fokozattal vastagabb húrral ( .013) és D-re hangolva ugyanaz a dinamika még nagyobb hangerőn jelenik meg.

Elektronikája megegyezik a 110-es modellével.

Játékkényelme kissé jobb, mint a 110-es modellé, különösen ülve jó rajta játszani, jó súlypontja és ideális test ívelése miatt jól illeszkedik a combon.

Taylor 214 ce elektro-akusztikus gitár

A 214 ce ugyancsak a Grand Auditórium "cutaway" változatú testformát viseli. A három gitár közül a legjobb hangszer. Mindössze 41 ezer Forinttal drágább a 114 modellnél, de ennél a test anyag kombinációja rózsafa és sapele. Pluszban kapunk hozzá egy kemény tokot. Azt hiszem ez nagyon jó opció. A gitár kivitele annyiban különbözik a 110 és 114 modellekétől, hogy a 214 tetőlapja polírozott.

A hangereje kissé nagyobb, mint a 114 modellé, és a basszusa is tisztább, a felső középtartománya ad egy pregnánsabb átütőbb megszólalást. A hangszín tartománya a legszélesebb a három modell közül. Ez a gitár alkalmas leginkább szólisztikus játékra.

Az árbeli különbség nem annyira nagy, mint amennyivel jobbat és amennyivel többet is kapunk a pénzünkért. Megéri többet fizetni érte, aki megengedheti magának.

Összegzés

Ha csupán az árakat nézzük, akkor azt láthatjuk, hogy a bevezetőben említett 200 ezer és 350 ezer közötti résben végre megjelentek igazi fa tetejű gitárok. Egy valódi fatetejű gitárt sokkal jobb szívvel ajánlanék kezdőknek is. Szokják meg, hogy egy akusztikus gitárnak vannak basszusai is és igazi dinamikája. Másrészt én azt is megfontolásra javaslom, hogy egy kezdő gitáros ne rontsa el a fülét egy beszűkült hangzással, mert aztán annyira megszokja, hogy a nagyon jó gitárt nem fogja később elfogadni. A 214-es modellt bátran ajánlom profiknak is.

110 ce 229.000, - Ft
114 ce 229.000, - Ft
214 ce 270.000, - Ft

Érdemes felmenni a Hangszercenter honlapjára és ott áttekinteni az árlistát. Kiderül, hogy aki nem akar elektronikát a gitárjába, az már 180 ezer körül kaphat Taylor gitárt. Most, hogy itt vannak az igazi fatetejű Taylor gitárok, érdemes elgondolkozni, hogy érdemes e rétegelt gitárt venni ennyi pénzért....

A Taylor akusztikus gitárok bemutatásához nyújtott segítséget köszönöm a Medgyesi Hangszerboltnak. Nagyon remélem, hogy végre elindul egy minőségi kereskedelem az akusztikus gitárok világában idehaza is.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2007-12-09 13:57:07