Romanek Tihamér Maccaferri gitárja


Sorozatunkban több alkalommal bemutattuk Romanek Tihamér hangszerkészítő mester egy-egy különleges hangszerét. Ezúttal egy Maccaferri fazonú nylon húros akusztikus gitárt mutatok be.

2015-03-19 10:46:41
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]

Romanek Tihamér új Kasha gitárjai

Azt hiszem Romanek Tihamért nem kell különösebben bemutatni, egy rendkívül nagy tudású, kísérletező, nyitott szemléletű ember, aki nemcsak vonós hangszereket, lantokat és lant-csembalókat készít, hanem gitárokat is. Én jó pár hangszert rendeltem tőle, és mind nagyon egyedi példány lett, nagyon szeretem őket. Tihamér korábban Torres féle klasszikus spanyol legyező merevítésű gitárokat épített, azonban 13-14 éve felfedezte a Kasha rendszerű építésmódot, mely akkor elég újnak számított a világban, idehaza senki nem hallott róla...

2014-01-26 15:47:55
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A legkisebb gitár: az ukulele
Pár éve csak az avatottabbak hallottak az ukulele nevű húros, pengetős, erről a kis méretű gitár formájú hangszerről. Ma pedig divatja van a kis hangszernek. Itthon Magyarországon is egyre terjed és egyre többet lehet látni belőle a boltokban. Hogy ez miért van így, ennek mentem utána és most megpróbálom megosztani a gondolataimat veletek, úgy hogy közben be is mutatom az ukulelét...
2011-10-25 16:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Camps nylon húros gitárok
A címben szándékosan nem írtam klasszikus gitárokat. Ezzel szeretném felhívni a figyelmet arra is, hogy ha megfelelő nevén nevezzük a dolgokat, akkor gyakran tágabb jelentést tudunk közölni. Ha jelen esetben azt írnánk, hogy klasszikus gitárok, vagy flamenkó gitárok, akkor sokan máris lapoznának, gondolván, hogy ők nem klasszikus és nem flamenkó gitárosok. A nylon húros gitár, és ezen belül a klasszikus és a flamenkó gitár már nem kizárólagosan csak a klasszikus és csak a spanyol-cigány népzenét játszók által kizárólagosan használt gitárfajta. A könnyű zene, így a rock, a jazz és sok más akusztikus stílus előszeretettel használja a klasszikus és a flamenkó gitárokat. Ezzel a hangzást frissíti, némi szokatlan kerül a hangképbe, így a produkció izgalmasabbá válik. Hogy ez mennyire így van, erre van egy jó példám...
2010-09-19 14:30:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Camps nylon húros tanuló gitárok
A legtöbben már torkig vagyunk a kínai, megszólalásig "tanulógitárra hasonlító tárgyakkal", de csak a megszólalásig, mert ugyanis a megszólaláskor még kevésbé emlékeztetnek a gitárra. Aztán főként torkig vagyunk a "Tesco Gazdaságos", és a "Bricostore Gazdaságos" tanuló gitárokkal is. A tanulógitár ugyanis egy kétarcú dolog: Ha jó, akkor a tanuló szeret rajta játszani, ha nem, akkor hamar kiábrándul az egészből a rossz hang és a beállíthatatlan és lefoghatatlan húrok miatt. Így vesznek el hatalmas tehetségek...
2010-02-08 10:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
AER nylon húros akusztikus gitárok - Guitarras Rosner
Mindig érhetnek bennünket meglepetések. Gondolná-e valaki, hogy aki a világ legjobb akusztikus gitár erősítőit tervezi, gondol egyet és hirtelen felindultságában kezdi azt gondolni, hogy a gitárépítésben másként is lehetne dolgokat csinálni. Udo Rösner egy ilyen figura, jól ismerem őt és már évekkel korábban, mikor együtt dolgoztunk az egyik modell DSP programjain, már akkor észrevettem, hogy őt a gitárok legalább annyira érdeklik, mint az elektromos dolgok. Az AER sikertörténetének része az is, hogy a hamburgi Egyetem akusztikai és elektronikai kutatási tanszékeivel szoros együttműködést ápol. Többek között, ez a tudományos háttér teszi az AER termékeket piacvezetővé...
2009-07-13 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Két Ziata klasszikus gitár
George Ziatasról, a görög származású, Ausztráliában élő gitárkészítőről már lehetett hallani a honlapunkon. Az Ausztralian Guitar Centre jóvoltából most két érdekes gitárt mutatok be tőle. Elöljárójában szeretném kissé feleleveníteni a gitárkészítésben képviselt helyét. A klasszikus (nylon húros) gitárépítésben a hagyományos spanyol (Torres) típusú gitárépítés tekinthető egyeduralkodónak. Ezt az építésmódot a legyezőszerűen elrendezett tetőmerevítés jellemzi. Ezen túl valójában csak alternatív gitárépítési módok léteznek, mert a klasszikus piac nem igazán tűri a változtatásokat, a radikális újításokat így erősen a tradíciók mentén halad. Ilyen a Kasha és a Smallman féle építésmód is...
2009-04-13 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Interjú Wolf Buchleitnerrel a Quantec fejlesztő mérnökével
Az alábbi írás az Amazon.de internetes portálról származik. Ennek külön története van. A Quantec cégtől 3 és fél éve rendeltünk egy nagyteljesítményű térszimulátort. Miközben a cég súlyos financiális válságon ment át, a készülék csak mostanában készült el. Wolf Buchleitner a cég fejlesztőmérnökével tartom a kapcsolatot és miközben technikai dolgokról is beszélgetünk egyik kérdésemre a figyelmembe ajánlott egy nemrégiben megjelent interjút. Nagyon tanulságos információk tudhatók meg Wolf Buchleitnertől a térszimulációról...
2008-11-06 22:52:04
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Kétnyakú bundnélküli lant
Nemrégiben ment egy sorozat a Gitárhangtechnika honlapon a kétnyakú gitárokról. A végén tettem egy ígéretet, hogy amint készen lesz a kétnyakú lantom, akkor beszámolok annak születéséről folyamatában részletesen...
2008-10-15 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A tér megjelenítése a zenében egy új eszközzel: Bricasti M7
2008 Június 30-án a Chromatica Kft. kezdeményezésében és szervezésében a Magyar Rádióban egy találkozóra és bemutatóra került sor hangmérnökök és technikusok részvételével. Ezen a rendezvényen részt vettek a Bricasti térszimulátor használói és forgalmazói is. A rendezvény célja az volt, hogy részben áttekintse a zengető/térszimuláció technológiában történt fejlődést és bemutassa a legújabb fejlesztések eredményét a Bricasti M7-est működés közben...
2008-07-20 22:48:52
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Yamaha APX9 NA nylonhúros elektro-akusztikus gitár
Van jó néhány olyan gitár típus, aminek a formáját nem akusztikai meggondolások alapján szerkesztették, hanem szigorúan szubjektív esztétikai vagy/és célszerűségi szempontok figyelembevételével. Ilyen a bemutatónk tárgyában szereplő Yamaha APX9 NA típusú gitár is. A nevét is igyekeztem "nylon húros elektro-akusztikus gitárként" aposztrofálni, nehogy valaki megsértődjön, hogy klasszikus gitárnak merészeltem nevezni. A bemutató végéig ki is fog derülni, hogy mennyire fontos pontos nevén nevezni a dolgokat...
2008-07-13 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Két érdekes hír
A Bricasti Design lassan már egy éve kihozta az M7 nevű térszimulátorát. Most megjelent a hozzávaló M10 távvezérlő is. Csakúgy, mint a hasonló koncepciót követő high-end zengetők, ez is több M7-est képes vezérelni egészen pontosan 4 db-ot...
2008-04-19 14:44:46
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Walden nylon húros akusztikus gitárok
Immár nem az első alkalom, hogy megfizethető árú gitárok között csemegézünk. Ezúttal ismét találtunk egy jó alternatívát nyújtó gitár márkát a kezdők számára, akik már a legelején szeretnék tanulmányaikat a lehetőségük szerint elérhető korrekt minőségű és megfizethető árú gitáron kezdeni. Ilyenkor eszembe jut mennyien vásárolnak mindenféle ismeret nélkül csupán kinézetre minél olcsóbb gitárt. Valójában gitárnak látszó fűrészelt fenyőárut vásárolnak hangszer helyett. Ezek jó része egy évet sem bír ki, nyakuk már eleve hajlott, hangjuk gyenge, behangolni nem lehet őket és sorolhatnám a problémákat. A weblapunkon fórumot szeretnénk adni olyan kezdőknek szánt gitárok bemutatásának, amiket jó szívvel tudunk ajánlani, és amik biztosan jól fogják szolgálni a kezdő gitárosokat...
2008-04-05 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A mastering - IX. rész
Maga a térszimuláció, mint hangi eljárás azóta létezik, mióta vannak térszimulátorok, úgy nagyjából a kilencvenes évek vége óta. Előtte csak zengetők voltak. A korai reflekciók kutatásával, majd mesterséges előállításával lehetségessé vált a hangforrások térbeli pozícionálása. Ezt nevezzük térszimulációnak. A térérzet alkalmazása stílusonként más és más. Az alábbiakban tekintsük át a jellemzőbb alkalmazásokat...
2008-03-12 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A mastering - VIII. rész
A hangszínszabályzás talán az egyik jó fület, sok türelmet és nagy gyakorlati tapasztalatot igénylő hangi beavatkozás. Ehhez persze kellenek ismeretek a hang természetéről, annak viselkedéséről. Mindenek előtt tisztában kell lenni az oktávok fogalmával és tudni, hogy az egyes zenei hangok milyen frekvencián szólalnak meg...
2008-03-11 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A mastering - VII. rész
A ditherelés az egyik legkomplikáltabb dolog a digitális hangzás világában. A hétköznapi felhasználók szinte semmit sem tudnak róla, aki használja, az is azért használja, mert más is használja. Az minden esetre biztos, hogy használni kell. Mi a ditherelés és miért kell használnunk? A kérdés megválaszolásához át kell tekinteni a jelenleg használt digitális eszközök és szabványok világát...
2008-01-18 21:40:32
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A mastering - VI. rész
A kompresszor megfelelő beállítása nem kis feladat, hiszen a zene végső hangzása alapvetően ettől függ. A kompresszor működésébe néhány paraméteren keresztül avatkozhatunk be. Nézzük meg, hogyan érdemes elkezdeni a kompresszor beállítását és ezen keresztül megtanulhatjuk hogyan alakíthatunk ki jó kiindulási pontokat a mastering munkához...
2008-01-04 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A mastering - V. rész
A dinamikaszabályzások két alapvető módja a kompresszió és a limitálás. A kompresszor, mint azt a neve is mutatja, összenyomja a hang dinamikatartományát. A halk részeket közelíti a leghangosabbhoz, vagy fordítva, a hangosabb részeket közelíti a halkabbakhoz. Mindez viszonyítás kérdése. A kompresszálás egy eszköz, mely megváltoztatja a zene hangzásának belső dinamika viszonyait...
2008-01-01 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A mastering - IV. rész
68 éve találták fel és került szabványba a VU Meter jelszint mérő. Ehhez képest még mindig sokan vannak, akik nem ismerik ezt, nem tudnak róla semmit. Azóta megjelent a digitális technika, de a VU Meter túlélte, sőt egyre inkább nélkülözhetetlen. Hogy miért, az azonnal kiderül...
2007-12-29 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A mastering - III. rész
A legtöbb hangfelvételi stúdió nem is alkalmas egyáltalán a masteringre. Bizonyára megdö*bentően hangzik, de így igaz. Az olyan helyek, ahol zajos számítógépek, ventillátorok dolgoznak, már eleve kizárják a mastering lehetőségét. A nagyméretű keverő pultok, továbbá a tetején elhelyezett lehallgató hangfalak mind károsan befolyásolják az optimális körülményeket...
2007-12-26 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A mastering - II. rész
A mastering kifejezés és tevékenység körbejárásához nagyon célszerű, ha áttekintünk egy olyan szoftvert (plugint), amiben mindent összegyűjtöttek a mastering feladatokhoz. Ha veszünk egy ilyet, akkor találunk benne teljes és többsávos kompresszort, limitert, nagy felbontású EQ-t, egyik másik még térszimulátort is tartalmaz. Ezzel máris közelebb többet tudunk erről a tevékenységről...
2007-12-23 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A mastering - I. rész
A stúdiótechnika iparában már-már kezd zavaros jelentéssel bírni a mastering szó. Olyan sokan használják annyiféleképpen, hogy ideje lenne kissé körüljárni, mit jelenthet a szó. Többen azt nevezik masteringnek, amikor a sávok keverése elkészült és megadják a felvétel végső hangképét. Ez további EQ (hangszínszabályzást) és dinamika szabályzást, (kompressziót), esetlegesen zajszűrést jelent...
2007-12-20 20:08:03
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Interjú Hidasi Barnabás és Vesztergom Laura hangmérnökökkel
Beszélgetni egy egy érdekes emberrel mindig nagy élmény, különösen, ha egy dologról időnként úgy beszélnek, ahogyan az nem szokás, azaz a válaszaik különböznek kissé a megszokottól. Ez azzal van összefüggésben, hogy a dologhoz való hozzáállásuk sem szokásos. Most a helyzet még annyival speciálisabb, hogy nem egy, hanem két személlyel beszélgettem. Egy fiatal hölggyel és egy úrral, akik nem csupán barátok, hanem együtt dolgozó hangmérnökök...
2007-12-09 15:51:48
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Melyiket a 12 legjobból? - Kompresszorok
Alig van vitatottabb eszköze a hangtechnikáknak, mint maga a dinamika kompresszor. Miről is szól a vita? Egyesek esküdnek a kötelező használatára, mások irtóznak tőle és egyesek valahol a két véglet között egyszer egyszer használják mint elkerülhetetlent, vagy szükséges rosszat, és néha pedig egyszerűen csak nem használják, mert erre is nyomós okuk van...
2007-09-20 00:14:08
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Meyer Sound UPJ-1P hangfalak a VI. Nemzetközi Akusztikusgitár Fesztiválon
Talán senkit nem lep meg, hogy az idén is a Meyer Sound hangfalak szerepeltek, mint a fesztivál P.A.-ja. Az előző évekkel ellentétben, azonban kicsit más konfigurációban...
2007-08-23 21:42:43
 | 
Szerző: Hidasi Barnabás
[tovább]
Látogatóban a Bricasti Design-nál
Korábbi, a térszimulációval kapcsolatos írásainkban már említést tettünk a Boston szomszédságában működő kis amerikai cég, a Bricasti Design tevékenységéről, melyben azt adtuk hírül, hogy ennek a cégnek hazai képviselője a Chromatica Kft. Az elmúlt hetekben Amerikában járva felkerestem a céget, akik nagyon kedvesen fogadtak és egy nagyon érdekes, izgalmas napot töltöttünk el együtt...
2007-07-01 19:18:18
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Fókuszban a kompresszor
Az elkövetkezendő néhány írásban a dinamika kompresszorok világába vezetjük el az olvasókat és ezt a sokat vitatott eszközt és a vele való eljárást vesszük fókuszba. Bemutatjuk a történetét, egészen a legextrémebb mai használatáig...
2007-05-09 14:28:10
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A valóság újraköltése
A hangfelvétel számomra nem más, mint a valóság egy bizonyos aspektusból történő újraköltése, újrateremtése. Ez már csupán abból a filozófiai vagy akár metafizikai tételből kiindulva is igaz, miszerint a valódiból csupán egyetlen példány létezik, minden reprodukció annak csupán valamilyen szintű másolata. Nincs ez másként a hangfelvételekkel sem...
2007-04-28 22:55:20
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Meyer Sound történetének áttekintése termékekben - 2. rész
Az előző részben megismertük John Meyert és a cégét, mely napjainkban a hangosítás technológiájának az élvonalát képviseli. A következő részben kissé mélyebben tekintjük át a cég történetét, úgy hogy betekintést nyújtunk abba a fejlődésbe, amit évről évre különböző termékeken és szabadalmakon keresztül testesült meg...
2007-04-28 20:15:31
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Meyer Sound - I. rész
Sokan azt mondják, hogy a hangosító rendszerek királyát a Meyer Sound-ot szükségtelen bemutatni, mert mindenki ismeri. Ez sajnos elég rossz beidegződés, mert ugyan valóban mindenki ismeri a nevét, azonban a legtöbb ember, még szakmabeliek is nem sokat tudnak róla. Ezért is érezzük fontosnak, hogy jó részletesen bemutassuk ezt az amerikai céget. Annál is inkább be kell mutatni, mert hazánkban is van képviselete, melyet a Chromatica Kft. lát el már évek óta...
2007-04-14 15:22:37
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Kishonti István (Oktopus) cikkei
Lapunk lehetőséget kapott Kishonti István (Oktopus) szakmai tárgyú cikkeinek megjelentetésére, melyek minden hangtechnika iránt érdeklődő számára érdekes olvasmánynak ígérkeznek...
2007-02-20 23:58:38
 | 
Szerző: Kishonti István
[tovább]
A legismertebb 70 reverb plugin
Az alábbiakban bemutatjuk a legismertebb 70 zengető plugint. Nyilvánvalóan ennél több van, talán kétszer ennyi. A képeken láthatók a felületei, rajta a paraméterek szabályzóival, és esetenként diagram és egyéb kijelzők gazdagítják a látványt, valamint segítik a kezelést. Ezekből 20 reverb plugin tesztelését a közeljövőben el fogjuk végezni és közzé tesszük a honlapunkon...
2007-02-18 18:22:37
 | 
Szerző:
[tovább]
Fókuszban a Reverb - Generációváltás a térszimulációban?
Az elmúlt hetek érdekes, éppen csak csöpögtetett információi ihlették a címet. Egyre többet hallani az egykori Lexicon örökébe lépő Bricasti Design M7 típus jelű új térszimulátoráról, melynek kereskedelmi megjelenése 2007 elején várható. Ugyancsak régóta készülődik a Quantec minden eddiginél komplexebb térszimulátora a 2498 Yardstick is. Nemrégiben jelent meg egy rövid információ a TC honlapján, hogy az S/R6000 –hez 2007 Februárjában kijön egy új átfogó szoftver update, mely az eddigi toldozgatás-foldozgatás után vélhetően hoz valami újat is. Hogy mit, azt nem lehet tudni, csak találgatni...
2007-02-17 17:33:14
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Zengetők és térszimulátorok a kezdetektől napjainkig - IV. rész: Plugin zengetők
A zengetés technológiájában az önálló készülékek (vasak) mellett a 90'-es évek elejétől, közepétől fokozatosan kezdtek megjelenni a pluginek. A plugin egy program, mely a számítógép processzorán vagy egy külön erre biztosított DSP-n fut. Az ezredfordulóra már rengeteg számítógépen futtaható zengető plugin került a piacra. Népszerűségüket a praktikusságuk és alacsony áruk okozza, és még lényegesen gyengébb minőségük ellenére is többen válasszák, mint a "vasakat". Ehhez persze hozzájárul as is, hogy a plugin feltörhető, illegálisan is megszerezhető és a zeneipar nagyobbik része illegális zenegető szoftverekkel dolgozik. Ezzel egy időben elindult egy minőségi romlás az évtized zenéinek hangzásában...
2007-02-17 17:31:59
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Zengetők és térszimulátorok a kezdetektől napjainkig - III. rész
Az elmúlt évtizedben a mozi- és filmipar óriási igényeket támasztott a minél élethűbb és minél intenzivebb akusztikai élményt adó hangvisszaadással szemben. Ha ma elmegyünk egy moziba, akkor ott sok csatornán hallhatjuk a hangot surroundban, ahogy szokás mondani. A falak szinte eltűnnek és csak a képi és hangi valóság marad számunkra, ami minden eddiginél jobban megragad bennünket. Mindezek az igények a gyártókat is a megfelelő tér akusztikai atmoszférájának minél élethűbb visszaadására alkalmas digitális készülékek és algoritmusok kifejlesztésére késztették. A sokcsatornás 5.1 és 6.1 térszimulátor rendszerek mintegy 2-3 éve jelentek meg. Ennek egyik első kifejlesztője a dán TC Electronic...
2007-02-17 17:31:06
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Zengetők és térszimulátorok a kezdetektől napjainkig - II. rész
A nyolcvanas évek elején Európában is komoly hangtechnikai cégek foglalkoztak a zengetők gyártásával és igen komoly kutatásokat, fejlesztéseket végeztek. Az egyik ilyen cég volt a német Dynacord. Ők szinte az elsők között jelentek meg digitális zengetőikkel. Egyik ilyen fontos mérföldkő volt a DRP-78. Hatalmas nagy nehéz doboz volt. Nem lett a stúdiók kedvence, azonban fontos technikai mérföldkövet jelentett. Pár évvel később megjelent az általuk valaha gyártott legjobb zengető, ami már akkor 32 bites lebegőpontos processzorra épült...
2007-02-17 17:29:07
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Zengetők és térszimulátorok a kezdetektől napjainkig - I. rész
A stúdiótechnika történetében külön fejezet a zengetők története. Kezdettől fogva külön iparág volt és ez ma sincs másként. A zengetők története egyidős a soksávos felvételek készítésével. Az zengő térben megszólaló zene részben zeneesztétikai, de főként pszichoakusztikai szükséglet. A klasszikus zene rendkívüli módon igényli a diffúz, akusztikailag kiegyensúlyozott, 2,0-2,6 mp lecsengési idejű tereket. Amikor a koncertterembe beül a közönség, akkor nagyon sokszor a reflekciók lerövidülnek, tonálisan áthangolódnak, és az egyébként ideális zengő térből egy tompán kongó szárazabb akusztikai tér lesz. Amikor hangfelvételeket készítenek ilyen helyzetben, akkor a terem lecsengésének meghosszabbítása nagyon fontos. Ezt mesterséges zengetőkkel lehet megvalósítani...
2007-02-17 17:27:23
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Kantare klasszikus gitárok Finnországból
A nyáron már beszámoltunk arról, hogy a Balaton Gitárfesztiválon találkoztam a finn Kantare gitárok egyik kereskedelmi munkatársával, az ott bemutatott gitárokat ki is próbáltam és azt is ígértük, hogy amint a gitárok idehaza is kaphatók lesznek, akkor visszatérünk a bemutatásukra, tesztelésükre. Ennek most jött el az ideje...
2006-10-22 19:51:01
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
George Ziatas "Ziata" klasszikus gitár
Ha az ember fél életét gitárok között tölti, egy idő után hajlamos azt gondolni, hogy mindent tud a gitárokról és sok újat már nem fognak neki mutatni. Persze az élet az mindig tartogat meglepetéseket, és amiről az ember 30 év után azt mondja valamiről, hogy fekete, egyszer csak kezdi fehérnek látni. Így jártam én is, amikor 2005-ben elmentem az esztergomi gitárfesztiválra, ahol bemutattak egy George Ziatas nevű ausztrál gitárkészítőnek és rögtön két gitárját is kipróbálhattam. Mindig is szeretek gitárokat kipróbálni, de amikor az embernek van 8 gitárja és nem akar új gitárt venni, akkor annyira nem hajtott a vágy új gitárokat felfedezni...
2006-06-10 13:53:42
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Ashley Sanders klasszikus gitár
Különleges tesztre került sor a minap. Egy esztendeje kezdte meg működését az Australian Guitar Center, melynek jóvoltából végre közelebbről is megtekinthettem, és pár napos tesztnek vethettem alá egyik nagyon magas színvonalú modelljét. Az ausztrál gitár lassan kezd külön fogalommá válni, mint például a spanyol gitár. A gitárépítésben több irányzat van jelen. Leggyakoribb a hagyományos spanyol, szakmaibb nevén a Torres féle, legyezőbordás építésmód. Az elmúlt 30 évben kelt életre a Michael Kasha féle építésmód, ez jellegzetes fejsze alakú húrlábjáról ismerhető fel. Mondhatnánk azt, hogy ez lehetne az úgynevezett "amerikai" építésmód, azonban a klasszikus gitárosok mindössze töredéke használja. Körülbelül ezzel egy időben tűnt fel egy másik mindegyiktől eltérő építésmód, különös módon Ausztráliából indult ki. Olyan nevek, mint Greg Smallman, John Price, Ashley Sanders vagy George Ziatas mind Ausztrál építők és feltűnően kezdenek terjedni az úgynevezett rácsos merevítésű klasszikus gitárjaik. Merthogy mindegyikük ezzel az építésmóddal dolgozik. Vajon mi a titka ezeknek a gitároknak? Ennek próbálunk most utánajárni...
2006-06-10 00:21:17
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Romanek Tihamér 8 húros klasszikus gitár - "Ha a gitárom citromból lenne..."
A gitár csakúgy, mint minden hangszer, amit magam számára rendelek, mindenesetben a megszokottól eltérő tónus keresésének jegyében születik. Egy alkalommal Romanek Tihamér hangszerkészítő mester felhívott, hogy sürgősen keressem meg, mert nagyon különleges fát sikerült valahonnan beszereznie, ráadásul csupán néhány gitárra valót...
2006-02-19 00:33:10
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]