A Meyer Sound

I. rész.

Sokan azt mondják, hogy a hangosító rendszerek királyát a Meyer Sound-ot szükségtelen bemutatni, mert mindenki ismeri. Ez sajnos elég rossz beidegződés, mert ugyan valóban mindenki ismeri a nevét, azonban a legtöbb ember, még szakmabeliek is nem sokat tudnak róla. Ezért is érezzük fontosnak, hogy jó részletesen bemutassuk ezt az amerikai céget. Annál is inkább be kell mutatni, mert hazánkban is van képviselete, melyet a Chromatica Kft. lát el már évek óta.

Kezdeti évek

A rock zene és általában a könnyűzene elterjedése és beintegrálódása a show businessbe egyben a zene egyre nagyobb tömegekhez való eljuttatását is jelentette. Ez minden esetben monstre koncertek, fesztiválok keretében valósult meg. 1970-ben a hangosító rendszerek ipara gyakorlatilag nem létezett. Minden nagyobb hangosító rendszer egyedi készítésű volt, annak összes előnyeivel és hátrányaival. Ebben az időszakban az erősítés már elért egy bizonyos nagyságot hangteljesítményben, ami jól hasznosítható volt az akkori rendszerekben, azonban a megbízhatóságuk és a hangminőségük még nem nőtt fel a teljesítményükig. Ekkor lépett a képbe egy kaliforniai fiatalember John Meyer. Ő azt látta, hogy csak azzal a vággyal lehet előrejutni, ami nem más, mint a közönségnek a lehető legkellemesebb hangzó élményt nyújtani. Ez a személyes vágy hajtotta őt abban, hogy olyan rendszert építsen, ami nemcsak nagy teljesítményű, de megbízható és a technikailag elérhető legjobb hangminőséget produkálja. Ez persze kompromisszumokat nem tűrő igényességet, hozzáállást igényelt. 1979-ben John Meyer feleségével Helen Meyerrel megalapította a Meyer Sound nevű céget és a cég diadalmenete ekkor elkezdődött.

Mindenki, aki elsőként jó időben, jó helyen kezd valamit, az könyörtelenül sikerre van ítélve. A sikereket azonban csak úgy őrizheti meg, ha hosszú távra gondolkodik, a fő eszmei célt, nem váltja fel a még több profit célja, mert onnantól pedig könyörtelenül bukásra van ítélve egy cég, vagy legalábbis a márka. A Meyer Sound ezt tisztán látta és a mai pozíciója jelzi, hogy a kezdeti koncepció megőrzése oda vezetett, hogy mára a világ legjobb minőségű hangosító eszközeit gyártó céggé vált, tekintélyük óriási és a hangosító rendszerek iparában minden fejlesztésben az élvonalban vannak, előremutató elgondolásaikat mások távolról követik.

John Meyerről annyit érdemes tudni, hogy Svájcban végezte akusztikai tanulmányait, ahol nemcsak a hang fizikáját, de esztétikáját is elsajátította. Karrierje a McCune Sound Service-nél kezdődött, ahol a Glyph hangsugárzók kifejlesztésében vett részt. A Meyer Sound megalakulása és működése egy-két éven belül teljesen megváltoztatta a hangosító ipart.

Az igazi áttörés igen gyorsan bekövetkezett. A mozi- és színházipar is elkezdett érdeklődni a csúcs minőségű, magas hanghűségű hangsugárzók iránt. Bár a komolyzene mindig is igyekezett elkerülni a hangtechnikát, lassan ott is elkezdődött a nagyon igényes hangosítás technika és ebben a nagyon igényes és kényes körben is mindenki elismeréssel nyilatkozott a Meyer hangrendszerek minőségéről. A könnyűzenében egyértelműen a legmagasabb színvonalat képezi, minden más márka utána következik.

'80-as évek

A nyolcvanas évek elején meglepő kivitelű rendszerrel állt elő a Meyer Sound. Kis méretű, kompakt, trapéz alakú hangsugárzókkal, melyek processzorvezérlésűek voltak, nagyon alacsony torzítással tekintélyes hangteljesítményt tudtak produkálni. Megszületett az UPA-1, amit a szakma egyenrangú újításként ismer el Edison hengeres fonográfjával, vagy De Forest trióda elektroncsövével.

A Meyer Sound cég számos szabadalmat jelentett be és a megvalósításukkal szakmai díjak tucatjait nyerte el. Ilyenek voltak az irányítható nyalábú pontszerű hangsugárzó, a forrás független mérési elv, a kardiod szórású szubbasszus hangsugárzók, a stúdió és hangosítási célú aktív hangsugárzók, precíz leképezésű stúdió monitorok, akusztikai tervező szoftver, a hangsugárzók atmoszférikus kompenzációja, hangszín szabályzás, stb., hogy a legfontosabb témaköröket említsük.

'90-es évek

A '90-es években a Meyer nagyméretű beruházásokba kezdett Berkeley-ben, a cég központ mellett. Egy új komplexumot építettek, mely magában foglalja a legfontosabb egységeket. Létrehoztak egy nagyméretű süketszobát mérési és kutatási célokra, egy külön részleget a driverek készítésére, valamint egy új összeszerelő üzemrészt. Minden egyes üzemrésznek Naprendszerünk bolygóinak nevét adta John Meyer. Ennek megfelelően van Szaturnusz, Mars, Föld, Phobosz.

Napjainkban

2004-ben egy új 57 ülőhelyes színházépületet húztak fel, amit oktatási, demonstrációs céllal hoztak létre. A színház berendezése jól mutatja, hogyan kell és lehet többcélú színházi létesítményeket építeni és azokat hangsugárzókkal felszerelni.

A világ legjobban felszerelt koncerttermei, színházai mind Meyer Sound rendszerekkel vannak felszerelve. Az alábbiakban ezek az egész zenei és színházi világ számára szakmai referenciának számítanak. Ilyenek a Carnegie Hall, a Cesar's Pallace, vagy a Shrine Auditorium.

A következő részben a cég termékeit kezdjük részletesen bemutatni.

2007-04-14 15:22:37