Meyer Sound UPJ-1P hangfalak a VI. Nemzetközi Akusztikusgitár Fesztiválon

Talán senkit nem lep meg, hogy az idén is a Meyer Sound hangfalak szerepeltek, mint a fesztivál P.A.-ja. Az előző évekkel ellentétben, azonban kicsit más konfigurációban. Az előző 5 évben alapvetően az UPA-1P (szélessávú) és USW-1P(sub) típusokra alapoztunk, és azokat egészítettük ki a helyszíni igényeknek megfelelően, UPJ-1P vagy UPM-1P szélessávú hangsugárzókkal.

Az idén négy darab UPJ-1P és egy USW-1P, aktív láda állt rendelkezésünkre. Kicsit féltem a váltástól, mert így is van elég ismeretlen "paraméter" egy ilyen eseményen, és az UPA-1P-t nagyon megkedveltem az évek során; de hamar kiderült, hogy a félelmem alaptalan volt.

Először persze furcsa volt, hiszen nem a megszokott síma tónus és puhaság köszönt vissza: túl "ütősnek" (mondhatni rockosnak) tűnt és a teteje is agresszívebbnek bizonyult. Aztán hamar rá kellett jönnöm, hogy ez a nagyon jó tranziens-átvitelnek köszönhető, és az először zavarónak tűnő tulajdonság hírtelen hatalmas előnnyé vált. Olyan részletek jelentek meg, amik eddig csak stúdiókörülmények között mutatkoztak: mintha mikroszkóppal vizsgálnánk valamit. Természetesen ez azt is jelentette, hogy az esetleges hibák (húr és körömzajok, hangszer kiegyenlítetlenségek, stb.) is nagyobb hangsúlyt kaptak; ami számomra jelentett kihívást, hiszen valahogy el kellett tudnom választani a hasznosat a haszontalantól úgy, hogy ez által ez előbbi ne szenvedjen csorbát. Kicsit többet kellett a mikrofonozással és a hangszínezéssel, effektezéssel eltölteni, mint az eddigi fesztiválok során, de azt hiszem megérte. Hogy ilyen "felbontásban" tudtak a hangszerek megszólalni, egy másik, fontos tulajdonságnak is köszönhető, ez pedig a lesugárzás irányítottsága. Az oldalankénti két-két "dobozkával" (UPJ-1P, melyeket az oldalfalukkal illesztettünk egymáshoz) nagyon precízen be lehetett állítani, hogy az első sorban, középen ülők is megfelelő élményben részesüljenek center sugárzó használata nélkül; ill. a színpadra, valamint a terem oldalfalaira lehetőleg ne jusson közvetlen hang. Persze ez inkább a közép és magas tartományra igaz, hiszen a mély hangokat nehéz kordában tartani. Ennek ellenére a középen helyet foglaló sub (USW-1P) még azokon a helyszíneken sem okozott problémát, ahol csak pár méterrel volt a zenészek előtt, és a színpad is alacsony, vagy egyáltalán nem volt.

A mi szempontunkból legtöbb hasznos információval bíró tartományok irányítottsága, nagymértékben hozzájárult a tiszta hangképhez. A kitűnő tranziensátvitel, nagyon dinamikus, de kicsit sem kompresszált megszólalást tett lehetővé, ami a különböző játékmódok és technikák sajátosságait teljesen élethűen adta vissza. Egyetlen zavaró tulajdonsága, egy kis "orrosság" volt, amit hangszínezéssel azonnal korrigálni lehetett, de az akusztikus gitár amúgy nem túl kellemes oldalát mutatta (volna) meg.

Hidasi Barnabás

2007-08-23 21:42:43