Zengetők és térszimulátorok a kezdetektől napjainkig

IV. rész

Plugin zengetők

A zengetés technológiájában az önálló készülékek (vasak) mellett a 90'-es évek elejétől, közepétől fokozatosan kezdtek megjelenni a pluginek. A plugin egy program, mely a számítógép processzorán vagy egy külön erre biztosított DSP-n fut. Az ezredfordulóra már rengeteg számítógépen futtaható zengető plugin került a piacra. Népszerűségüket a praktikusságuk és alacsony áruk okozza, és még lényegesen gyengébb minőségük ellenére is többen válasszák, mint a "vasakat". Ehhez persze hozzájárul as is, hogy a plugin feltörhető, illegálisan is megszerezhető és a zeneipar nagyobbik része illegális zenegető szoftverekkel dolgozik. Ezzel egy időben elindult egy minőségi romlás az évtized zenéinek hangzásában.

A pluginek egy sajátos problémát hordoznak magukban. A számítógépben rendelkezésre álló DSP és memória maximum a közepes szinvonalú, hagyományos formális matematikai algoritmusokkal működő Generic típusú zengetők egyszerűbb változatait engedi meg, legfeljebb még a korai reflekciók elnagyolt imitálásával kombinálva. Egyszerűen nincs rá több erőforrás egyelőre. A plugin rendszer nagyon kényelmes és relative olcsó, de a térszimulálás ma egy olyan DSP igényes terület ami többszörös DSP kapacitást igényel, mint amivel ma a fejlett DAW harddisc rendszerek működnek. Továbbra is van, és lesz a plugin zengetőknek létjogosultsága különösen azoknál a műfajoknál, ahol a térnek nincs semmi, vagy sok szerepe a zenében, és amelyek elkészítését idő- és pénzkorlátok szabják meg.

A pluginok nagyszámú megjelenését nagyban segítette az a jelenség is, hogy a nyilvánosság felé is hozzáférhetővé vált az a tudás, ami szükséges ehhez a technológiához. Ma már internetről elérhetők azok az információk, amelyekkel szakképzett programíró tovább tud lépni, adott esetben új programot írni. Ezért sok kis cég kezdett el reverb pluginokat gyártani. Egyik másik igen sokra vitte. Vannak, akik ismeretlenek, valójában hobbiból írnak algoritmusokat és melyek az interneten terjednek, ingyen vagy becsület kasszásan letölthetők. Egyik másik igen figyelemre méltó alkotás.

A pluginok többféle kompatibilitási platformban dolgoznak. A legtöbb plugin talán a VST rendszerekre íródott. Kisebb részük AudioSuite, Direct X, TDM vagy RTAS. Ezek a programok sok esetben mindegyik platformra feltelepíthetők.

A pluginok fejlődésében a Digidesign cég által kidolgozott ProTools TDM rendszer engedte futni a legnagyobb méretű és egyben legjobb minőségű pluginokat. Ez azzal van összefüggésben, hogy a TDM rendszer DSP kártyákkal bővíthető. Ennek eredményeképpen az eddigi legbonyolultabb térszimulátor algoritmusok kis egyszerűsítésekkel immár a TDM rendszereken is fut. Ilyen a TC Electronic legendás VSS3 algoritmusa, vagy a DRV2 algoritmus, mely az ősrégi EMT 250 Plate zengetők digitális modellezett változata. Amint a TC kihoz valami nagyon fejlett új algoritmust a pillanatnyilag legnagyobb rendszerére az S6000-re, utána lehet rá számítani, hogy a REV3, VSS4, VSS 5.1, VSS 6.1 is megjelenik a TDM plugi kínálatában néhány éven belül. Ehhez persze az is kell, hogy a számítógépes háttér is fejlődjön.

A plugin kontra vas vitában figyelembe kell venni egy fontos szempontot. Egy cég, mely főként vasakat gyárt, nem engedheti meg magának, hogy ugyanazt az algoritmust plugin formában is árúsítsa. Ez részben technikailag nem működik, részben pedig nem csinálhat saját termékének konkurenciát. A TC, amikor már elavult a REV1 algoritmusa, pár év múlva a TC Reverb alakjában szinte változtatás nélkül megjelenítette pluginként is. Ez azért is volt lehetséges, mert az egyébként igen fejlett program csak pár évvel későbbi hardvereken tudott változtatás, lebutítás nélkül futni. Másrészt pedig immár nem befolyásolja a mai vasak eladását.

Hasonló az Eventide esete is. Régi 20 éves algoritmusokat most eladnak a Digidesignnak és azok pluginként jelennek meg.

Vas vagy plugin?

A vas mindig előrébb jár a pluginnel szemben. Az legnagyobb teljesítményű térszimulátor algoritmusok, még akkor is, ha csak egyszerű kétcsatornás sztereó változatúak, időnként nagyságrenddel több DSP erőforrást igényelnek, mint az egész számítógépes alapú stúdió együttvéve. Itt igen megdöbbentő adatokat lehet megemlíteni. A mostanság piacra kerülő, a térszimulátorok legújabb generációját képviselő Bricasti M7, nem kevesebb mint 3 db Macintosh G5 processzorának megfelelő nagyságú DSP-n tud futni!!! Vajon mikor lesz ebből plugin? Egyelőre úgy tűnik nem. Óriási nagyságú program, óriási mennyiségű memóriával.

Hasonló nagyságrendet képvisel DSP terhelésben a Quantec QRS algoritmusa is, mely a kezdetek kezdetén is nagyobb program volt, mint a mai átlag.

Hogy vasat vagy plugint használ valaki, az sok mindentől függ. Függhet anyagi meggondolásoktól, a csúcs minőségű vas ma is drága, esetenként macerás dolog beilleszteni a meglévő rendszerbe, kezelése nehézkesebb, mint egy pluginé, általában nem automatizálható. Aki azonban kritikusan igényes a térérzetre és a felvétel plasztikusságára, bizonyára a vasat fogja választani.

A plugin vitathatatlanul kényelmesebb, praktikusabb és rugalmasabban használható, bár CPU korlátozások miatt minősége messze elmarad a legnagyobb vasakétól. Ezen a téren is nagy a fejlődés, de egyelőre a technológia pillanatnyi lehetséges legmagasabb színvonalú csúcsa mindig önálló rendszereken hozható létre.

Egy alternatív megoldás

Egyre többen ismerik fel, hogy a legjobb pluginek alkalmazásakor korlátokkal kell szembenézni a számítógép erőforrásait illetően. Sok esetben egy vagy két példányban lehet csupán betölteni egy jó nagy plugint és másra nem marad erőforrás. Ezért számos esetben egy külön önálló számítógépet alkalmaznak külön sok csatornát kezelni tudó hangkártyával kibővítve, melyen csak effektek és zengetők futnak. Különösen, ha a plugin stand-alone és nem függ valamely hangprogramtól, akkor így önálló zengetőként használható és a vasakhoz hasonlóan kell bekötni a meglévő rendszerbe akár analóg, akár digitális úton. Egy ilyen külön gépre sok plugin felrakható és igény szerint lehet használni az erőforrások határáig.

Néhány tipikus probléma

A pluginok a legtöbb esetben igen csábítóak már vizuálisan, meghallgatás nélkül is. Az emberek egy szép grafikus felülettől könnyen elcsábulnak és megpróbálják kihallani a legszebből a legjobbat. Ennek nem érdemes bedőlni. Vannak pluginok, amelyek sokkal jobban néznek ki, mint ahogyan szólnak. Ez a jobb nézni, mint hallgatni kategória. A legtöbb nagyobb, ismertebb cégtől származó plugin azonban nemcsak vizuálisan, hanem hangzásban is jobban összhangban van.

Ha olyan plugint látunk, aminek igen sok paramétere van, az arról tanúskodik, hogy komplikált algoritmus, valami olyan ember csinálta, aki jól elmélyedt a részletekben és az eredmény is közelebb áll az ideálishoz. Ez persze nem jelenti azt, hogy a régi vintage zengetők pluginjei nem jók, vagy nem használhatók. A nosztalgia által táplált vintage mánia valószínűleg örökké fog élni, ami jó dolog. Így egymás után jönnek ki a már régen nem gyártott zengetők pluginjei. Ezek sok esetben jobban szólnak mint a régi eredeti vas formában, azonban tudni kell, hogy mindegyik vintage algoritmus a maga idejében egy fejlődési állomást képviselt, ma pedig ezt visszaidézi.

A hangzás minősége nem éri el a mai szintet, esetenként még a jobb pluginekét sem, de jó, hogy ilyenek is vannak, gazdagítják a zene hangzását.

Az elektronikus zene mindent felszív, ami szokatlan, ami kitűnik az átlagból, akár jó akár rossz. Van pár olyan algoritmus, ami zajokat is beszór a hangzásba. Remélhetőleg és úgy is tűnik a zengető technológiája nem ebbe az irányba megy.

A klasszikus zene felvételi gyakorlata azonban megkívánja a legjobb minőséget. Remélhetőleg a pluginek erre a területre is be fognak törni, hiszen a számítógépes háttér egyre erősebb lesz, egyre nagyobb processzorokkal, így lehetőség nyílik igazán komoly pluginek futtatására. A konvolúciós pluginek már most nagyon népszerűek és pár éven belül igen kifinomultak lesznek, bár ha összehasonlítjuk a Yamaha SREV 1-el, akkor még a legnagyobb konvolúciós plugin is csupán játékszer.

A pluginok némelyikének egy tipikus tulajdonsága, hogy a szép grafikus felületen kínálja a korai reflekciók lehetőségét is (ER). Aztán amikor meghallgatjuk kiderül, hogy az nem is korai reflekció, hanem egy egyszerű delay lánc, ami odatesz 6-8 egymáshoz egyforma időtávolságra lévő reflekciót. Ezzel inkább valamiféle robotos effektet képez, mint teret. A korai reflekció generátor sokkal nagyobb odafigyelést igényel, nem is véletlen, hogy 20 évvel később jelent meg, mint a zengető és még ma is sok korrigálni való van rajta.

Szabó Sándor

2007-02-17 17:31:59