Music Man Stingray basszusgitár

Örömömre szolgál, hogy végre basszusgitárokról is írhatok. Az én szememben a basszusgitárosok egy külön zenei társadalmat képeznek a szó jó és nemes értelmében. Erre sok sok jel utal. Részben egy rock zenekarban elfoglalt pozíciójuk miatt, részben pedig a hangi világban elfoglalt helyük miatt ők kissé másként viszonyulnak a hangszerhez mint 6 húros szólógitáros kollégáik. Őket kevésbé nézi a közönség, mert a feladatuk nem annyira akrobatikus, bár nélkülük igencsak sovány lenne a hangzás. Aki nemzetközi hangszerkiállításokra jár, megfigyelheti, hogy a basszusgitárok formavilága sokkal gazdagabb, mint a nem basszusgitároké. Míg szólógitárok világában a Strato, LP,Tele, SG forma körül zajlik minden, addig a basszusgitárok világa teljesen organikusan változik és bár ebben is léteznek klasszikus formák, mégis valamiért sokkal színesebb képet mutatnak formailag, konstrukció és elektronika tekintetében is. A Music Man ilyen tekintetben hagyományőrzőnek számít, mert őrzi a fenderi hagyományokat, különösen a Precision formavilágot. Ebbe a kategóriába tartozik a Stingray modell is.

A Stingray modell 1976-os megjelenésével a Music Man egy másik alternatívát is létrehozott az akkor még mindig monopol helyzetben lévő Fender mellett. Ez volt az egyik első aktív elektronikás basszus, mely sok tekintetben előrelépést jelentett a hangszer fejlődésében. A legfontosabb talán az volt, hogy a mérsékelt erejű mágnesekkel felépített hangszedő lényegesen szélesebb tartományt érzékelt a húr rezgéséből, melyet egy előerősítővel megfelelő szintre hozva egy részletekben rendkívül gazdag hangzást értek el. Ez időtájt kezdett elterjedni a slap játéktechnika, és olyan hangszereket kerestek a basszsiták, amelyek széles sávon szólnak, lemennek egészen a szub basszus tartományba, és a magas tartomány fényes karaktere is megvan a hangjukban, és rendelkeznek azzal a jellegzetes morgással, ami a Precisionra oly jellemző. Ugyanakkor szükség volt egy olyan dinamikára, amit a passzív hangszerek nem képesek nyújtani. Ezen igényekre volt a válasz a Stingray. A hangszer több kiadást megélt már idáig. A forma és a koncepció változatlan, a változás az előerősítőkben és egy további piezzo hangszedőben van. A változást külsőleg a potméterek száma mutatja. A Stingray kezdetben 2 hangerő 3 hangszín potméterrel jelent meg, ahol az egyik hangerő a magnetikus hangszedők, a másik pedig a piezzi hangszedő hangerejét szabályozza a 3 hangszínszabályzó mellett. Ezt az 5 potméteres változatot fotóztuk le. Az alaphangzás ugyanaz, azonban a beépített piezzoval mélyebben és sokoldalúbban tudunk beavatkozni a hangzásba.

Felépítés

A Stingray teste kőrisből készült, a nyak pedig gondosan kiválogatott madárszem mintájú jávorból. Jól látható, hogy a nyak 6 db csavarral került rögzítésre, mely csaknem akkora szilárdságot biztosít, mintha ragasztott lenne. Ismert tény, hogy a basszusgitárok hangját sokkal jobban befolyásolja a nyakának anyaga és kivitele, mint a normál gitárét, ami azzal magyarázható, hogy a húrok tömege nagyságrendileg közelebb van a nyak tömegéhez, így a vastagabb húrok nagyobb energiájú rezgése jócskán rezgésbe hozza a nyakat is, így a nyak rezonanciája alapvetően meghatározza a hangzást.

Mivel legutóbb volt alkalmam kipróbálni egy Sterlinget is, így össze tudtam hasonlítani a testméretüket. A Sterling kisebb testű hangszer.

A húrhosszúság 864 mm (34 coll). Nyak rádiusza 27,9 cm.

A nyak 22 bundos, és profilja nagyon kényelmes játékot tesz lehetővé. A fejnél mindössze 38,1 mm, a nyak végén az utolsó bundnál 63,5 mm.

A jellegzetes fejforma megegyezik a Sterlingével.

Szerelvények

A húrláb Music Man fejlesztés, anyaga edzett acél. A nyergeket ennél a modellnél is rozsdamentes acélból készítették.

A hangolókulcsként a Schaller BM típust választották. A húrbefűzéshez a tengelybe egy hornyot metszettek, ami biztosan megtartja a befűzött húrt.

A jellegzetes ovális alakú 3 rétegű kopólemez formájával már messziről megformázza a jellegzetes Music Man arculatot.

Elektronika

A Stingray basszust aktív áramkörrel látták el, a 9 Voltos elemet a test hátsó oldalán lévő tartóban kell elhelyezni.

A hangszer elektronikája egy előerősítőből és egy háromsávos aktív hangszínszabályzó áramkörből áll, ennek megfelelően 4 potméterrel szabályozhatjuk a hangzást. Az első potméter egy hangerő szabályzó, a továbbiak pedig a 3 fő tartományt szabályozzák. Mindegyik potméternek van egy középállása, ahol a potméter kissé megakad, jelezvén a középpontot. Elvileg itt lineáris a hangszín, azaz nincs sem kiemelés, sem csillapítás. Az 5 potméteres változatnál az utolsó a piezzo hangszedő hangerőszabályzója.

A Stingray 1 vagy 2 db Alnico mágnesű Standard Music Man humbucker hangszedővel rendelkezik. Az elektronika üregét belül grafit tartalmú akril műgyantával vonták be, ezzel tökéletes árnyékolást értek el, semmiféle zaj nem hallható. Persze a hangszedők is csúcs minőségű árnyékolással készülnek. Felvetődhet a kérdés, hogy miként lehet leírni a Sterling és a Stingray közötti hangi különbséget. Ha ismerjük a technikai különbségeket, akkor az egyenesen magyarázza a hangzást is. A Stingray hangszedője több tekintetben eltér a Sterlingétől. A Sterling humbucker hangszedőjében keramikus mágnesek vannak és egy külön zajelnyelő tekercset helyeztek el a hangszedő alján, és ez a konstrukció jellegzetes pengő hangot kölcsönöz a Sterlingnek. Ugyanis ebben az esetben a pickup magok párhuzamosan vannak kapcsolva, így szükség volt egy külön zajelnyelő tekercsre is.

Ezzel szemben a Stingray hangszedője Alnico mágnesű humbucker, ahol a tekercsmagok sorba vannak kapcsolva és így nincs benne külön zajelnyelő tekercs sem, így a hangzás morgósabb karaktert kap. Az jellegzetes Stingray karakter tehát a hangszedő magok soros kapcsolásával valósul meg.

A Music Man az évek során mindig fejlesztette a Stingray elektronikáját, így a kezdeti 2 sávos hangszínszabályzó után áttértek a 3 sávosra. Ezek jól megkülönböztethetők a potméterek számában. A két hangszedős változatokon látható egy 5 állású pickupváltó is, hasonló, mint amit a Stratocsater gitárokon alkalmaznak.

Hangzás, kényelem

Vannak hangi jellemzők, melyeket csak ugyanazokkal a szavakkal írhatunk le, amint például a Sterling esetében, azaz mellbevágóan hatalmas dinamikájú, tónusa nagyon mélyre lemegy a szub- tartományba, azonban ebben hallható valami igazi morózus karakter, ami csak a Stingraynek van. A hangzása sötétebb mint a Sterlingé, de a pengés és a magas részletek itt is jelen vannak. A Stingrayt gyakran használják a keményebb zenékben különösen a metálban, ahol a szubtartományra rátelepedő torzított gitárok mindent betakaró hangjából csak a jellegzetes morgásával tud kiemelkedni. A hangszínszabályzók rendkívül hatékonyak, így a Stingray sokoldalú basszus, amihez a piezzós változat további lehetőségeket vonultat fel.

A gitár 4,65 kg súlyával fél kilóval nehezebb a Sterlingnél. Súlypontja és a nyak érzése is kényelmes.

Ár/érték arány

A gitár 428.000,- Ft-ba kerül, Amerikában, Californiában készül, a minősége, kivitele is kifogástalan, egy kemény tokban szállítják, így ez is benne foglaltatik az árban. A Stingray nem számít nagyon drága gitárnak, megvan ugyan az ára, de ezt a minőséget és karaktert ezen az áron lehet csak megkapni. Sosem szabad elfeledni, hogy a Music Man Stingray egy legenda, az első aktív basszusgitár, mely sok sok finomítás után ma mutatja a legjobb hangját.

A teszt alkalmával két Stingrayt is kipróbáltam, az egyik egy fekete, a másik egy natúr piezzós változat, a jobb fotók kedvéért a natúr hangszerről készítettem több képet.

A Music Man Stingray basszust az Eldorado Hangszerbolttól kaptuk meg tesztelésre, melyért ezúton mondunk köszönetet.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2011-07-27 20:00:00