Squier Modified Jazz Bass

Egy általam nagyon jónak tartott basszusgitáros mondta, "minden basszerosnak kell egy modern öthúros hangszer, egy nagybőgő és egy jazz bass." Rendben van, gondoltam magamban, de kinek van erre pénze." A most tesztelt hangszer egy Squier Vintage Jazz Bass. Első kézbevételnél feltűnt, hogy van súlya. A hangszerek távol-keleti tömeges gyártásának anomáliáit általában a fa anyagán mérhetjük le. Úgy tűnik ennek ők is ott tudatában vannak és most itt odafigyeltek erre.

A húrtávolságot és az oktávot (olcsó kategóriás hangszerről beszélve) meghallgatás előtt beállítottam, mert egy rosszul vagy sehogy beállított hangszer teljesen más hangképet ad. Erre fontos odafigyelni vásárlás esetén. Megváltoztathatja a döntésünket a gitárról.

Az alábbi táblázat mutatj a Jazz Bass fő jellemzőit:

Test

Jávor

Nyak

Jávor, C-Shape,
(Polyurethan lakkozás)

 9.5" rádiusz (241 mm)

Nyak szélesség a fejnél

38 mm

Fogólap

Jávor)

Bundok száma

20, Medium Jumbo

Elektronika

passziv

Pickupok

2 Duncan Designed™ SC-102 Stack® Pickups, Alnico 5
1 Duncan Designed™ HB-112 Humbucking Pickup

Szabályzók

2 hangerő ( hangszedőnként 1 )
1 közös hangszín szabályzó

Nyak rögzítés

csavarozott

Húrláb

Vintage kivitelű

Hangoló kulcsok

Standard nyitott kivitel

Szerelvények

Krómozott

Kopólap

3-rétegű fekete / fehér / fekete műanyag

Húrhosszúság

864 mm

Egyéb jellemzők

Duncan Design™ zajmentes hangszedők,
Pozíció jelző berakások

Fekete nyak szegély berakás

Húrozás

Fender Super  45

Részletek

Tombol a retro láz, a divatban , a zenében, és a hangszerben is. Az, hogy mennyire azt igazolja a Fender rengeteg régi modellének újra gyártása. Ezeknek a hangszerek az ára csillagászati, ezért főleg örvendetes ez a Squier hangszer. Ez a gitár küllemében a Fender American Vintage '75 Jazz Bass -hez hasonlít leginkább.

Natúr test fényes lakkozással, jávor nyak, lakkozatlan és kellemesen vékony. Fekete téglalap berakások, a nyakon oldalt fekete csík, rózsafa berakás a nyak hátulján, ebből láthatjuk, hogy a fogólap és a nyak egy fából van. Krómozott potméter gombok, szerelvények, fekete koptatólap. A húrláb is a régi Fendereken használatos egyszerű kivitelű. A hangszedőkön egy Duncan Design jelzi, hogy igényesebb és élethűbb Jazz Bass hangot várhatunk.

Kezelőszervek, elektronika

Három poti van a gitáron, első hangszedő hangerő, hátsó hangszedő hangerő, közös hangszínszabályzó. Ez tipikus Jazz Bass. A gombok tekeréséhez erőt kell kifejtenünk, ami játék közben időbe telik. Tudatosan készülni kell rá, hogy ne essünk ki a dal üteméből, ha hangszínváltást szeretnénk egy szóló vagy slap miatt.

Hangzás különböző játékstílusokban

Kipróbáltam minden játék technikát a hangszeren. A hangszert hat különböző állásban lehet használni a potik tekergetésével. Első, hátsó hangszedő és egy hangszínszabályzói van a hangszeren (ez az standard Jazz Bass elhelyezés). Mivel a Jazz Bass már több generáción keresztül tartja magát, így a most ismerkedőknek talán hasznos lehet, ha leírom a legfontosabb beállítási lehetőségeket. Csak azokat az állásokat írom le amelyek karakteresebbek, és konkrétan kiderülnek felhasználási helyeik, hiszen kísérletezni mindig lehet.

Pengetős játékmód

Első, hátsó hangszedő hangszín maximumon:

Feszes érces hang, amit a rock zenében megszokhattunk. Érthető és kivehető, hogy pengetőt használunk. Így akkordozhatunk is akár ( aki tud ) kíséret gyanánt mert, jól elválnak egymástól a hangok.

Első hangszedő, hangszín maximumon:

Mélyebb karaktert kaptam és a hangszer kicsit hangosabb lett. A basszus zenével együtt összemosódóbb de egyben teltebb lett. Ezen a ponton kell megtalálni a kompromisszumot.

Ujjal való pengetés

Első, hátsó hangszedő, hangszín maximumon:

A hangerő a pengetés helyétől függően minimálisan változik csak. Ez az állás univerzális használatot ad stílustól függetlenül.

Hátsó hangszedő hangszín maximumon:

A jellegzetes "funky" pattogós érces puha és közép gazdag hangját hallhatjuk. Természetesen megjelenik a minimális single coil zaj, de játék közben elenyésző. Érdemes a hátsó hangszedő felett játszani, így még erősebben kijönnek a finomságok.

Hátsó hangszedő hangszín minimumon:

Íme a jazz hang. Walking bass játékra optimális. Felelevenednek a 70' évek.

Első hangszedő, hangszín maximumon:

Harsány markáns hang, kicsit hangosabb, mint a két hangszedő együtt, kerekebb és teltebb lesz.

Slap

Első, hátsó hangszedő, hangszín maximumon:

Jól kivehető hangot kapunk. A sok távol-keleti utánzattal ellentétben itt áthallatszóbb a játék. Nem vész el a hang, nem tűnik el hangerőben. Talán a fa anyaga, vagy a nagyobb figyelemmel elkészített pickupok okozzák ezt pozitív változást? Azt hiszem mindkettő.

Első hangszedő, hangszín maximumon:

Ez a slap hang amit leginkább hallunk zenékben, koncerteken. Ezen a hangszínen az első hangszedő kicsit túl vezérel ezért egy erősebb ütésnél bepuffan, de ez része a Jazz Bass slap beállításnak. Én szeretem is ezt a hangot, plusz effektekkel. A 'tépett' hangok is érthetőek és harsányak.

Tapping

Első hangszedő, hangszín maximumon:

Ez a hangszer nem a legalkalmasabb tapping játékra hiszen 20 bundos, bár a hang csilingelő és erőteljes és alkalmassá tennék. A hangszedők jól felveszik a tapping jelet, érdemes néha játék közben megütni az oktávot.

Összegzés

Ez a gitár egy Indonéziában gyártott Jazz Bass. Kényelmes nyakkal, ami könnyen bejátszható. Úgy gondolom, hogy azoknak, akik szeretnének a Jazz Bass érzéssel ismerkedni azok ezzel a hangszerrel közelebb kerülnek a világon legelterjedtebb hangszer stílusához, hangzás világához. Jó választásnak tartom, és ha később tovább szeretnénk lépni, elég a hangszedőket egy Fender Noisless, vagy Vintage 60'-ra kicserélni.

A hangszer meglepően jó ár/minőség arányával kiemelkedik a piacon található más Jazz Bass kópiák közül.

Ára: 85.000,- Ft

Kapcsolódó linkek:

Németh Attila

2008-02-03 19:27:32