Strymon TimeLine effekt pedál
Strymon effekteket a korábbiakban bemutattam, most végre megérkezett a TimeLine is és most ennek részletesebb ismertetése következik. Mielőtt mélyebben belemennék a részletekbe, szeretnék egy áttekintést adni a delay (késleltetés) elvén működő effektekről...
2012-09-03 17:18:50
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Aquila klasszikus gitár húrok
A húrokkal foglalkozó sorozatom mostani írásaként, mint azt már korábban jeleztem az olasz Aquila húrokat szeretném bemutatni. Az írás apropóját az adta, hogy kaptam pár készlet tesztelnivaló húrt a Stageshoptól és bár nem számítottam nagy áttörésre a húrok világában, mégis meglepődtem amikor kipróbáltam az új anyagból készült Nylgut húrokat. A hangzás annyira megragadott és oly lelkesítően hatott rám, hogy elkezdtem újrarendszerezni a húrokkal kapcsolatos ismereteimet és egyben meg is akarom ezt osztani a hazai gitáros társadalommal...
2012-06-18 09:27:38
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Strymon effekt pedálok II.
Az elmúlt hetekben igencsak megemelkedett az olvasottságunk, amit javarészt annak is betudhatok, hogy komoly és érdekes dolgokról esett szó és olyan mélységekbe vezetett, amit csak kevesen tudnak. Ennek egyik példája volt a Strymon effekt pedál sorozat bemutatása, mely még nem fejeződött be, sőt most vagyunk igazán a közepén. A Strymon effektek megértéséhez vissza kellett kanyarodnunk az időben az '50-es '60-as évek hangtechnikájához és megismerni azok működését, hiszen a Strymon azokat modellezi a mai digitális technikával...
2012-01-11 15:30:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Strymon effekt pedálok I.
Ha visszatekintünk gondolatban, hogy milyen tendencia jellemzi az effekteket a stúdió és színpadi hangtechnikában, akkor tisztán látható, hogy a 25 évvel ezelőtt elindult tendencia átalakulni látszik. A digitális technika kiteljesedésével, gyakorlatilag minden területen kiváltották az analóg technikát digitálisra. Az analóg technika persze maradt egy időre, mert egyszerű kezelhetősége, hangminősége még mindig közelebb állt a muzsikusok szívéhez és ízléséhez, mint a hirtelen megjelent, de akkor még nem kiforrott digitális technika. Mivel az új technológia akkoriban nem volt képes ugyanolyan méretben produkálni az analóg pedálok minőségét, így kb. 20 évvel ezelőtt kezdődött egy új irányzat, megjelent a rack szabvány és minden lehetséges hangtechnikai eszközt ebbe a formátumba építettek bele. A stúdió és színpadi effektek ebben az időben indultak hatalmas fejlődésnek, majd úgy 12-13 év után érezhetően kezdett kifulladni és mára új trend vette kezdetét, újra előkerültek a régi analóg pedálok és ma is reneszánszukat élik. A régi konstrukciókat újragondolják és sokkal jobb alkatrészekkel még jobb minőségű analóg pedálokat hoznak ki számtalan típusváltozatban, vagy a digitális technológiával modellezik őket...
2011-11-16 13:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A húrlábakról
Ritkán esik szó a gitárokon lévő húrlábakról. Sem a fontosságuk, sem a kivitelük valamiért nem kerül szóba, pedig a gitárnak, különösen egy elektromos gitárnak lényegi eleme. Ebben az írásban kissé körüljárjuk ezt a témakört...
2011-11-02 13:30:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
LINE 6 POD HD500
Már hosszú hónapok teltek el, mióta felfedeztem a LINE6 weboldalán az új generációs POD HD termékeket. Kíváncsian böngésztem át a leírásokat, vajon mi újat tud még mutatni a LINE6. Előzetesen annyit, hogy tud! Mielőtt azonban belemélyülnénk a boncolgatásba, néhány mondat erejéig visszatekintünk a múltba. A "nagy előd", a POD X3 sorozat - azt hiszem, kijelenthetem - a legkifinomultabb és legnagyobb tudású eszköz az erősítőmodellezés területén. Ebben a sorozatban minden felhasználási területre megtalálhattuk a magunk verzióját: volt asztali, padló és rack-es kivitelezés, minden olyan apróságra odafigyelve, amit az adott körülmények között elvárhatunk egy ilyen felszereléstől. Amikor arról a sorozatról írtam, többször megfordult a fejemben a kérdés: mi jöhet még? Milyen újdonságokkal fogja ezentúl kényeztetni a gitárosokat ez a cég? Azóta eltelt talán két év és láss csodát: ismét itt van néhány újdonság a LINE6 műhelyéből. Mégpedig "forradalmi", ahogy a gyártó fogalmaz. Az újdonságot elsősorban az úgynevezett HD modellezés jelenti, ami megjelenik a sorozat nevében is. Az olvasóknak bizonyára nem teljesen tiszta, hogy mit jelenthet a HD modellezés. Nekem is többféle értelemben tűnt fel a HD rövidítés. Vannak utalások a High Density-re és vannak utalások a High Definition-re is. A High Density-vel (nagy adatsűrűséggel) High Definition (magasabb részletesség) valósítható meg. A tervezőnek a High Density egy eljárás, ezért számára az egy eszköz, míg a High Definition már maga a megvalósult cél. Tehát használhatjuk mindkét kifejezést, mert ugyanarról szól mindkettő. Marketing szempontból pedig szükség volt egy megkülönböztetésre. Arra tehát nem kell gondolni, hogy egy Hard Disc-et vagy valami ehhez hasonló finomságot építettek a cuccba (bár ezen sem lepődtem volna meg). Már csak azért is érdemes tisztázni ezeket a fogalmakat, mert a mai világban nem könnyű eligazodni köztük, pláne a rövidítéseken, ami igen könnyen félre vezetheti a vásárlót. A lényeg, hogy a HD egy napjainkban divatos jelző és általában a nagy felbontású, részlet gazdag tulajdonságokkal rendelkező dolgokra használják (...persze hamarosan retro kifejezés lesz, mert jön az újabb őrület...)
2011-03-10 14:30:00
 | 
Szerző: Szabó Attila
[tovább]
Carlos CP-1 VIP coax hangszedő a kétnyakú kobozban
Mint ígértem, bemutatom a Carlos coax hangszedő 24 húros 2 nyakú kobozban való beépítését is. Maga a hangszer egy teljesen zárt doboz, eleve úgy készült, hogy ebbe hangszedő nem fog belekerülni, hiszen 3 és fél éve abban a hiszemben voltam, hogy nem remélhető egy valóban akusztikus hangot is átvinni tudó hangszedő megjelenése. A hangszer erősítését ezért külső kontakt pickuppal oldottam meg, időnként mikrofonnal, vagy a kettő kombinálásával. Mivel többnyire szólóban játszottam rajta, így nem kellett versengenem a hangerőért, amit egyébként sem szeretek az akusztikus zenében...
2010-11-20 12:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Vox Ice9 overdrive pedál a Joe Satriani sorozatból
Az elmúlt évtizedekben a hangszer iparban az új marketing stratégiák egyik fontos felismerése volt, hogy a terméket összekapcsolják a személyiséggel. Így a vásárló érezheti, hogy egy kis darabot megvásárolt a kedvencéből is. Kétségtelen, hogy egy nagy név sokat jelent az eladásban, hiszen a piac az utánzásban magát kifejező amatőr világra épít, azon belül találja meg a potenciális célcsoportját. Például Joe Satriani nagyon sok fiatal hobbi gitárosnak a kedvence és legfőbb álmuk, hogy hangilag is olyanná váljanak, mint ő. Ez jó piaci stratégia, azonban ebbe úgy lehet még nagyobb vonzerőt és intelligenciát vinni, ha maga a nagy név is közreműködik a termék fejlesztésében. Éppen ezt történik a Vox Joe Satriani pedál sorozattal, és azt hiszem ez a koncepció minden tekintetben sikeres is. Sikeres a produktum minőségében és sikeres az eladásban is...
2010-11-15 19:18:27
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Carlos CP-1A VIP custom coax hangszedő
Bizonyára eddig csak kevesen hallottak a Carlos hangszedőkről. Ezúttal egy igen sajátságos tesztben mutatom be a fent említett hangszedőt. A teszt azért rendhagyó, mert saját hangszerembe építve tudom bemutatni ezt a fantasztikus pickupot. Minden írásomnak van egy bevezetője, és ezt most sem szeretném kihagyni, bár személyes történet, de azt gondolom, hogy bárki másé is lehetne, így a benne foglalt tanulságok más számára is hasznosak lehetnek, ezért kérlek titeket Kedves Olvasók ne tekintsétek ezt részemről szerénytelenségnek, csupán meg akarom osztani veletek ezt a történetet...
2010-11-14 12:20:02
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Vox Pedálok
Pár éve már Joe Satriani a Vox egyik arca lett, támogatva a márkát a nevével, tapasztalatával. Az együttműködés egyik első terméke lett a kifejezetten Joe Satriani hangzását megcélzó Satchurator overdrive pedál. Mára a sorozat már 4 pedálból áll, mindegyikben benne van Satriani személyes közreműködése, ötletei. Az alábbi írásban 3 Joe Satriani nevét viselő pedálsorozatot mutatok be. A család 4 tagból áll, most a három fent említett pedált mutatom be, az Ice9 egy későbbi írás tárgya lesz...
2010-11-09 16:35:59
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
AER Pocket Tools
A címet ezúttal nem fordítottam le, de ha valaki rápillant az alábbi képekre, máris tudni fogja miről lesz szó. Az elmúlt időszakban volt szerencsénk bemutatni az AER legfontosabb termékeit és most megérkeztek a legújabbak, amikről a frankfurti kiállításon már lehetett tudni, hogy az éve vége felé már forgalomba is kerülnek. A szóban forgó Pocket Tools kisméretű, kiegészítő eszközöket takar, amik az erősítőkbe nincsenek beépítve, így azokat bármilyen rendszerhez használni lehet külső csatlakozással. A sorozatban egy kétcsatornás mini keverő, egy parametrikus hangszínszabályzó és egy hangszínszabályzóval kombinált, felharmónikusokat előállító generátor, mondhatnánk „színesítő” szerepel. Most ezeket mutatom be részletesebben...
2010-09-27 18:30:08
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
G-Lab pedálok
A G-Lab termékekről már beszéltünk egy korábbi írásunkban, azonban mára a cég termékeinek választéka jócskán kiteljesedett és több tekintetben is érdemes a figyelmünket felhívni rájuk. Az európaiság abban is érzékelhető, hogy a határokkal együtt lassan eltűnnek bizonyos preferenciák, és többé nem mondható, hogy professzionális gitáros termékek csak mondjuk Angliában készülhetnek, mert ott minden jó és adott hozzá. Ez már többé nem érvényes. A G-Lab túlzás nélkül állíthatom, hogy világszínvonalú termékeket állít elő és ráadásul lengyelek. Ettől még inkább érdekes és szimpatikus a dolog számomra. A legutóbbi tesztben egy univerzális kapcsoló pedált mutattunk be, most azonban a cég termékeiről szeretnék egy áttekintést adni, ezúttal nélkülözve a szokásos tesztelés részletességét. Szeretnék ezzel egy képet kialakítani a cég profiljáról és arról, hogy merre halad a G-Lab...
2010-05-09 10:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Boomerang III looper
Pár hete lehet olvasni egy több részes áttekintőt a honlapunkon a looperekről. Most az a szerencsés helyzet állt elő, hogy alkalmam van bemutatni egy Boomerang III típust. Hosszabb bevezető helyett így javasolnám, hogy olvassátok át a looperekről szóló írásomat és akkor mindenki képben lesz ezekről az eszközökről.
2010-04-24 10:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Marshall új erősítő sorozata a JMD:1
Mint azt a Frankfurt 2010 összefoglalómban említettem, és reményemet fejeztem ki, a Marshall JMD:1 50 Wattos modellezős csöves hibrid erősítő immár megjelent idehaza is és ezúttal be is mutatnám.
2010-04-23 16:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Új T-REX torzítók
Érdekes lenne egy felmérést látni, hogy hány különféle torzító pedál létezik jelenleg a világban. Megítélésem szerint 4-500 különféle, ezek közül talán 100-120 az, ami ismert is valamennyire, és kb. fél száz körülire tehető a torzítókat gyártó cégek száma. A torzítók történetéről igen vaskos könyvet lehetne írni, hiszen az egyik legellentmondásosabb hangtechnikai eszköz. A rock gitárosok legfontosabb és legalapvetőbb hangképző eszközévé vált. Az ellentmondás az, hogy valójában egy magas szinten elkészített hangrongáló eszközről van szó. Persze, a rock gitáros számára létezik "mennyei" torzító és létezik pokolian rossz... Minden viszonyítás kérdése. Miként az is, hogy az adott eszköz milyen módon "rongálja" a hangot, hogy aztán a legkifinomultabb hangrongáló eszközként kiáltsuk ki a legjobbnak. A torzítót, mint sok más effektet véletlenül fedezték fel. A kis teljesítményű erősítőktől nagyobb hangerőt várva jól felcsavarták a hangerőt, és aztán egyszer csak megjelent egy új hangszín. Ettől kezdve már szándékosan elkezdtek gondolkozni a hang szándékos torzításán. Többféle módja létezik, van, ami főleg csak harmónikus torzítást idéz elő a hangon, és van, ami drasztikus hullámforma módosításon át végzi el ugyanezt. Az eredmény ugyan eltérő, de egyben közösek: megnöveli a hang kitartását, és minimalizálja az akkordok használatát. Éppen ezért, bizonyos stílusokban nem feltétlenül a lehető legáthatóbb torzítás a cél, hanem egy kompromisszum, hogy egyszerű hármashangzatok még valamelyest szóljanak ki a szövetből. Olyan zenék, mint, a metál stílus nyilván egészen másféle igényeket támaszt a torzítók felé, mint a blues vagy a rock...
2010-04-21 18:26:13
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
LR. Baggs hangszedők akusztikus és nylon húros gitárokhoz
Végre eljött ez a pillanat is, bemutathatunk néhány első vonalbeli igazán kiváló hangszedőt az L.R. Baggs kínálatából. Ez a fent említett három hangszedő az elmúlt 5 év fejlesztését reprezentálja. Pár szót ejtenék a cégről. Az akusztikus gitár hangosításában élenjáró céget Loyd Baggs alapította a hetvenes évek közepén Los Angelesben. Előtte zenét tanult, azonban a csellózást abbahagyta és gitárra váltott. Ekkor szembesült a gitározás sok technikai problémájával, többek között az akusztikus gitár hangosításával. Figyelme erre a területre irányult. Mint minden nagy hangszergyártó, az L.R. Baggs is kis egyszemélyes manufaktúraként indult. Első gyártmánya az LB6 sorozatú hangszedő volt, melyet olyan nevek tettek híressé, mint Leo Kottke, Steven Seehan, James Taylor. Mára az egyik legfontosabb akusztikus hangszedő márka, amely nemcsak gitárhoz, hanem mindenféle húros, vonós hangszerekhez is kínálnak hangszedőket. A három hangszedőt nem hétköznapi módon volt alkalmam kipróbálni.A tesztet egy kifejezetten erre a célra felszerelt gitárral végeztem...
2010-02-15 16:43:02
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Line6 UX 1 POD Studio interfész
Kb. másfél éve mutattuk be a Line6 Tone Port UX1 interfészét egy igen részletes írásban. Mielőtt bemutatnám az újabb UX 1-et mindenképpen javasolt kötelező olvasmány a korábbi írás. A jelenlegi UX 1 több tekintetben fejlettebb, sok apró, de fontos módosítást eszközöltek rajta és még nagyobb szoftver támogatottságot élvez, mint valaha. Az UX 1 bemutatásában főleg a különbségekre fogok részletesen kitérni, magát a készüléket szükségtelen az előző részletességével bemutatni, a különbségek is jókora olvasmányt fognak kitenni...
2010-01-10 16:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Áttörés a gitár adó vevők területén: Line6 Relay G 30 gitár adó-vevő
Ha jól szétnézünk a világban, akkor rengeteg dolgot találunk, amit csupán a technológia jelenléte hozz létre, azaz annyira nem is volna rá szükségünk, de mivel lehetséges megvalósítani, így meg is valósítják. Ezek közül akadnak hasznosabb és kevésbé hasznos dolgok, azonban a lényeg az, hogy a technológia egy más szintjén léteznek. Ilyen dolog a gitárkábel. A gitár jelének az erősítőbe juttatásával kapcsolatban sokáig eszünkbe nem jutott volna, hogy az éteren keresztül, rádiójelek formájában kapcsoljuk össze a gitárt az erősítővel. Aztán mégis itt van, valaki kitalálta, hogy ettől a gitáros szabadabban nyargalhat a színpadon nem kell félnie, hogy a gitárkábel, kihúzódik, elszakad stb. A rádiós rendszer nem mai dolog, legalább 30 éve létezik, sokáig csupán a legnagyobb produkciókban láthattuk, de úgy 10 éve az ára már lecsökkent annyira, hogy majdhogynem bárki megengedheti magának...
2010-01-09 17:22:16
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Big Bends gitárápoló termékek
Sokan nem is gondolnák, de a gitárokkal való bánásmód, ápolás, karbantartás mára már szakmává vált. Ennek megfelelően egyre több olyan kiegészítő termék jelenik meg, mely a gitár ápolását segíti. Ilyen célra szolgáló kiegészítőket számos cég gyárt, többnyire olyanok, amelyek például valami biztos alapot nyújtó termékkel, például húrokkal, képesek eltartani az üzletet. Azonban olyan cég, ami mindössze 6 féle gitár ápoló terméket gyárt és forgalmaz, és meg is él belőle, az elég hihetetlenül hangzik. Nos, ilyen cég pedig létezik, Amerikában és nevük Big Bends...
2009-07-14 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
T-REX Tonebug pedálok
Nemrégiben teszteltünk néhány T-Rex pedált, így most nem hangzik már teljesen újnak ez a márkanév. A közelmúltban kihoztak egy olyan sorozatot, amivel nem titkolt szándékuk volt, hogy az évtizedek óta vezetőnek számító Boss pedálok méltó ellenfelévé váljon nemcsak hangminőség, hanem ár tekintetében is. A pedálok napjainkban új reneszánszukat élik. 10-15 évvel ezelőtt, amikor mindenki dobta el és vásárolta az akkor új és divatos rack-es, főleg digitális eszközöket, még senki sem gondolta, hogy ma már szinte újra csak a stúdiók használnak rack formátumú készülékeket. Alább is hagyott a nagy rack ládák építése, ami egy időben szinte státusz-szimbólum volt. Lassan a piac megtelt és ráébredt, hogy nagytudású, programozható effekteket elég nehéz használni, és mire megtanulná az ember, már veheti is meg a még jobbat és még újabbat...
2009-07-12 14:03:29
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Új típusú nylon húr: az Oasis GPX carbon
Még ma is igaz, hogy a gitárosok minden újdonságot más iparágaktól kapnak. A nylon húr például a horgász és halászhálókat gyártó műanyagipari cégnek, a Dupont-nak köszönheti az anyagát. A nylon húr az 1930-as évek elején jelent meg, és ez jócskán átalakította a gitárépítést is, a muzsikusok játékát, de tegyük hozzá a gitárzene hangzását is. A mai nylon húros gitárok hangosak, gazdagon szólnak és meglepően nagy tereket képesek erősítő nélkül is besugározni...
2009-04-12 20:28:05
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Line6 M13 effektpult
Mi más nevet lehetne adni egy ilyen elképesztő pedál gyűjteménynek. Mielőtt bemutatnám közelebbről az M13-at szeretnék pár gondolatot megosztani veletek. Mikor ilyesmi cuccok kerülnek a kezeim közé az első gondolatom az, hogy mit csinálna most a digitális világ, ha nem lett volna analóg korszak? Ez nagyon is komoly kérdés. A kérdés jogosságát az a tény igazolja, hogy amióta csak jelen van a digitális technika a hangszeriparban, azóta csak az analóg korszakban létrehozott eszközöket szimulálja, modellezi, utánozza, stb...
2009-02-19 01:47:35
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Lehle jelosztó kapcsoló pedálok
A cím szinte semmit nem mond, ha általános értemét nézzük, mert róla akár egy varrógép kapcsoló pedálja is eszébe juthat az embernek, de itt a Gitárhangtechnika honlapon kissé szűkül a kör. Azért valami kevés derenghet a cím láttán is. Az érdekes pedig az lesz hamarosan, hogy kiderül, mennyi módon lehet érvényes ez a cím, és mennyiféle módon működhet egy kapcsolópedál. Az elmúlt időszakban már mutattunk be hasonló funkciójú eszközöket. Most a német Lehle cég termékeit mutatjuk be. Az is észrevehető, hogy bár a rock and roll és háttéripara inkább angolszász eredetű, azonban a német precizitás és találékonyság ide is eltalált és ma már nemcsak nagyszerű gitárokat, de erősítőket, stúdiótechnikai eszközöket és mindenféle kiegészítőket is gyártanak német földön...
2009-02-12 20:41:06
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
JamVox számítógéphez kapcsolható gyakorló interfész
Az utóbbi időben írtunk pár számítógépre kapcsolható gyakorlóeszközről, ezek kis méretű, zsebbe való eszközök voltak. Most azonban egy komolyabb szerkezetet szeretnék bemutatni. Amikor ránézek egy ilyen hyper modern eszközre, akkor rajta a Vox felirat láttán elgondolkodom, hogy micsoda nagyszerű házasság történt a Vox és a Korg között. Bizonyára olvastátok lapunkon a Vox történetét. Szinte egy TV sorozatba illő izgalmas történet lehetne. Az egyik legrégibb európai erősítő gyártó oly kalandos utat futott be, miközben tucatnyiszor ment csődbe és valaki mindig felkarolta. A legutolsó felkarolás a Korg részéről történt. A Korg kezdettől fogva élen jár a mikroelektronikában, a hangszintézis technológiájában. A Vox adta nevét és legendáját, a Korg pedig a mai tudását ahhoz, hogy ma is élenjárjon a gitárosok elkényeztetésében...
2008-12-28 14:24:40
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Fuel Tank Classic tápegység
Az erősítők és effektek táplálásáról már több írásban is foglalkoztunk. A tápfeszültség mindenki számára oly nyilvánvaló, mint a tiszta ivóvíz, megnyitjuk a csapot és ott a tiszta átlátszó víz, vagy ott van a 230 Voltos feszültség a falban, minden jól működik róla.... Csakhogy ez ma már nem így van, semmi sem tiszta, sem a víz, sem az áram és egyre többet kell foglalkoznunk a tápfeszültséggel, az azokat előállító és szűrő adapterekről. (A vízről már nem is beszélve...)
2008-11-24 00:48:54
 | 
Szerző:
[tovább]
T-REX pedálok - II. rész
A T-REX pedálokat bemutató írásunk 2. részében néhány érdekes pedált mutatunk be. A Cemid Kft kölcsönadta az egyik bemutató készletét, amit ezen a képen is láthatunk. A pedálokat összekötve készen kaptuk, csak a hálózati aljzatba be kellett dugni és csatlakoztatni a gitárt és az erősítőt, innen már gyorsan ment az egész...
2008-11-22 03:58:03
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
T-REX pedálok - I. rész
Egyszerre 10 pedálról írni nem csak munka, de élvezet és persze valahol egy kegyelmi állapot is. Mennyien szeretnének a veséjébe nézni (hallani) ennyi kiváló pedálnak. Mivel a tesztre kölcsönkapott pedálok mindenféle effekteket kínálnak, így arra gondoltam, hogy csoportosítva mutatom be őket, ráadásul nem egy, hanem 3 részben. Így van lehetőség némi összehasonlítást tenni egymáshoz képest és egy teljesebb áttekintést adni róluk...
2008-11-20 22:42:38
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Schertler Dyn-G és Basik hangszedők akusztikus hangszerekhez
A svájci Schertler céget a nyolcvanas évek elején alapította Stephan Schertler, ak maga nagybőgős volt és állandóan szenvedett a rossz hangosítástól, nagyon hiányolt egy jó minőségű átalakítót, hangszedőt, amivel megoldotta volna ezt a problémát. Az élet úgy hozta, hogy megosztva életét elkezdett saját maga gondolkodni a megoldáson és lassan immár egy cég keretei között gyártotta hangszedőit az akusztikus hangszerekhez...
2008-11-19 23:17:49
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
T-REX Engineering SpinDoctor csöves, torzítós előfok
Még mindig vannak emberek, akik csak az eszközt azt tudják bizalommal fogadni, ami nagy, nehéz, feketére van festve, mondván abban benne van az anyag és komoly a kinézete.....nem kommentálom. Voltak ilyen idők, és ez tendencia is volt, sőt ma sem ismeretlen, de a világ sokat változott és mindenek előtt ezzel kell szembenézni. Itt van előttem egy nagyon tetszetős, koncepciójában nagyon elgondolkodtató készülék, a dán T-REX Engineering által gyártott SpinDoctor nevű, csöves torzítós előfok...
2008-11-19 22:41:05
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
T-REX effekt pedálok
Napjainkban, a gitár világában az figyelhető meg, hogy mintegy 10 esztendeje szinte egyáltalán nem gyártanak rack-es effekteket. Ennek sok oka van. Az is érzékelhető, hogy soha ennyi cég nem jött elő annyiféle, és mindenféle analóg pedálos effekttel, mint mostanában. A következő írásokban a dán T-REX Engineering termékeit fogom bemutatni.
2008-11-18 16:56:06
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Bemutatkozik a G-Lab
Azt bizonyára mindannyian érzékeljük, hogy a technika még soha ennyire nem szolgálta a gitárosokat, mint manapság. Ugyancsak a technika teszi lehetővé, hogy egyre több új analóg pedál jelenik meg. Érdekes belegondolni, hogy a rock születésének hajnalán, a '60-as években alig tucatnyi cég gyártott valamilyen kiegészítő pedált, többnyire vagy torzítót, vagy Wah pedált. A modulációs effektek csak kb. 10 évvel később jelentek meg. Ma, ha a névtelen kínai gyártókat is beleszámítjuk több ezer pedálról beszélhetünk. A pedálok és a padló multieffektek teljesen egyenrangúan haladnak fej, fej mellett, azaz mindkettő egyformán népszerű. A pedálokat használók sokáig kénytelenek voltak megalkudni bizonyos technikai korlátokkal...
2008-08-18 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Előfok csövek áttekintése I.
Miközben a világ változik és egyre több fizikai modellezésű erősítő jelenik meg, ezzel egy időben egyre többen fordulnak vissza a régi csöves erősítőkhöz is. Csupán azért, mert mások, mint a maiak, organikusabban szólnak és nem lehet könnyen kiismerni, megunni a hangjukat. Ennek köszönhető még mai is népszerűsége. A mai fiatal generáció sajnos nagyon keveset tud ezekről az eszközökről, így egyre inkább létjogosultsága van a csövekkel kapcsolatos ismeretek közlésének...
2008-05-23 12:16:31
 | 
Szerző: Mezey Béla
[tovább]
KORG PX5D gyakorló multieffekt gitárosoknak
Azt mindenki tudja rólam, hogy állandóan kísérletezem. Most is azt teszem. Ezúttal a KORG PX5D típusú miniatűr, kifejezetten gyakorlásra szánt multieffektjétnek szeretnék valami nevet találni és kísérletezem a lehetséges magyarosan hangzó nevekkel. A fenti nevet találtam ki, azaz "gyakorló multieffekt". A névadás annál inkább is fontos volt, mert a Personal Multieffects angol megnevezésének magyarra való lefordítása ügyetlen magyar nevet eredményezett volna. Tehát maradjunk a gyakorló multieffektnél...
2008-05-15 12:00:57
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Elektro-Harmonix effekt pedálok: Big Muff π torzító és Electric Mistress Flanger
Mára számos olyan torzítóról tudunk, ami komoly mértékben befolyásolta a rock zene hangzás világát. Egyik ilyen torzító az Elektro-Harmonix Big Muff π torzítója. A nevének keletkezéséről számos történet forog közszájon a gitáros világban. Némi kis fantáziával kitalálható, hogy mi az, ami oly kellemesen síkos, csúszós, zaftos, meleg, stb., és ha az ember egyszer megízleli, akkor nem lehet tőle szabadulni... Mindezzel már leírtam a hangzását is. Innentől alig lehet valamit hozzátenni. Persze azért mindenképpen többet lehet és kell is róla mondani...
2008-04-13 21:31:58
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Bemutatkozik a Snap Jack, a gitár kábelek új generációja
Sokan felteszik a kérdést, hogy mitől lehet egy kábel új generációs, és egyáltalán mit lehet még tenni a kábelekkel, hogy jobbak legyenek, hiszen a kábelek több, mint fél évszázada változatlannak tűnnek...
2008-04-07 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Elektro-Harmonix effekt pedálok
Az előző írásom egyikében már bemutattam az Elektro-Harmonix céget és pár termékét. Az elkövetkezendő időszakban több termékét is leteszteljük és megjelenítjük a web lapunkon. Ezúttal is 3 nagyon érdekes különleges pedált mutatok be: POG, Bass Micro Synthesyzer, Deluxe Memory Man...
2008-03-10 22:34:43
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Elektro-Harmonix torzítók
Igazi örömömre szolgál az Elektro-Harmonix effekt pedálokról írni és bemutatni őket. A következő időszakban jó néhány új és régebbi pedált is be fogunk mutatni. A hetvenes évek második felében az Elektro-Harmonix termékei voltak az első nagy számban hazánkba importált pedálok. Talán azt is bátran mondhatom, hogy az Elektro-Harmonixal kezdődött Magyarországon az effektek elterjedése és használata a gitáros körökben és a zenében...
2008-02-28 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Tascam MP-GT1 gyakorló eszköz gitárosoknak
Megint egy olyan eszköz, aminek elég nehéz nevet adni. Képzeljetek el egy kis dobozt, ami lényegében egy MP3 lejátszó és ugyanabban a dobozban van egy mini multieffekt, torzítóval és minden szükséges dologgal, és mindez fejhallgatóval kiegészítve egy ideális gyakorló eszköz. Kiválasztod azt a zenét, vagy ha nincs, akkor számítógépről betöltöd, amire szeretnél játszani, majd kiválaszthatsz hozzá egy jó hangszínt és máris mehet a gitár karaoke, tudsz gyakorolni kedvedre, senkit nem zavarsz vele. Valami ilyesmit szeretnék bemutatni. Külön külön már kitalálták mindegyiket, de ilyen praktikus, kompakt csomagban a Tascam hozta ki először...
2008-02-26 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Eventide TimeFactor Delay pedál
Igazi örömömre szolgál, hogy végre írhatunk Eventide termékekről is. Az amerikai cég neve több területen is jól cseng. Története 1970-re nyúlik vissza. Csupán a történetükről egy könyvet lehetne megtölteni, arról hogyan kezdték a konyhaasztalon tervezni és magvalósítani első terméküket, majd nagy előrelépés után a pincében.... Az Eventide a hangiparban kezdett, de bekapcsolódott a telekommunikációs és a repülést segítő navigációs rendszerek piacába is. Ez utóbbi mindenki másnál hozzáférhetőbbé tette számukra a legnagyobb teljesítményű DSP és memória csipek alkalmazását. Ezért is váltak a legnagyobb stúdiótechnikai eszközök gyártójává...
2008-02-25 14:38:32
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Aphex 1402 Bass Xciter
Valamikor tanúja voltam egy beszélgetésnek, amikor egy hangtechnikus beszélgetett egy basszus gitárossal a stúdióban. A problémájuk az volt, hogy a basszus nem ment le elég mélyre a felvételen. Megoldást nem találtak, csak azt, hogy újra kellene játszani az egész basszus tracket egy másik jobb, drágább gitárral. A probléma mindenki számára ismerős az olcsó távol-keleti gyártású hangszerek esetében. A fa minősége nem teszi lehetővé, hogy a húr legmélyebb rezonanciáján is rezegjen, így a pickup sem fogja hallani a húr és a testre szerelt pickup együttes, eredő mozgása által leképezett szubbasszus tartományt. Aztán pár év múlva ezt én magam is megtapasztaltam egy kritikus anyag összekeverése során...
2008-02-15 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Új Boss torzítók: DN-2 Dyna Drive, Ml-2 Metal Core, FZ-5 Fuzz
Az utóbbi időszakban hála az Égnek van bőven bemutatni való torzító. Ez nem is véletlen, mert az elmúlt években újra feléledt a retro láz, és mindent, ami régen volt, akár jó, akár rossz, azt ma újraélesztik és újabb olyan formában, és tegyük hozzá a mai technológia szintjén, újra kiadják. Soha annyiféle torzító és egyéb pedál nem jelent meg a piacon, mint manapság. Így aztán mindenki kedvére válogathat a rengeteg torzító között. A Boss fennállása során talán a legtöbb torzítót készítette, most újabb változatokkal állt elő. Ebből kettő analóg működésű (Metal Core és Dyna Drive) egy pedig digitális (Fuzz)...
2008-02-14 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Aphex Xciter pedálok
Sokaknak bizonyára új lesz amiről most írunk, bár hangtechnikai körökben a kaliforniai Aphex cég fogalom. A hazai közönség a kilencvenes évek elején ismerhette meg a nevüket. Kiváló minőségű stúdió technikai eszközöket terveznek és gyártanak. Ebbe a körbe csöves és félvezetős mikrofon előerősítők, konverterek, dinamika szabályzók tartoznak. A cég 1975-ben a világon először szabadalmaztatott egy pszichoakusztikai eljárást és egy készüléket, melynek angol neve Transient Discriminate Harmonics Generator. Magyarra nehéz lefordítani, legfeljebb körülírni érdemes a nevét. A szerkezet a sok processzálás, dinamika szabályzás során elveszett tranzienseket és felharmónikusak állítja helyre a hangfelvételeken...
2008-02-04 22:31:35
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Boss ME-20 gitár multieffekt
A gitár effektek fejlődése két irányra szakadt szét. Egyik irányban, a retro őrületnek köszönhetően elképesztő mértékben újra éledtek az analóg effekt pedálok, különösen a torzítók és a modulációs effektek. A másik irány a digitális elven működő kisebb nagyobb effekt pedálok. A rack-es effektek fejlesztése szinte teljesen leállt, csupán pár prominens cég igyekszik tartani az állásait ők is csupán a piac megtartása érdekében. Valós fejlődés nincs ezen a területen. A Roland/Boss cég természetesen a piacvezető prominens cégek között nemcsak a rack-es, hanem a padló effektek területén is jó nagy darabot hasított magának a piaci részesedésből. Mindig újítanak valamit, tényleg törődnek a gitárossal és figyelembe veszik az érezhető tendenciákon túl a fejlődés lehetséges irányait is. Az ME-20 multieffekttel a gitárosok vékonyabb pénztárcájú rétegét szólították meg...
2008-02-03 17:08:13
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Tonebone pedálok
Bizonyára, aki végigolvasta a Radial Engineering Tonebone és BigShot pedáljairól szóló előző 3 részt, most már kellő kíváncsisággal kezd a 4. rész olvasásába. Lehetőséget kaptunk kipróbálni 7 db pedált, ebből kettő torzító a többi kapcsoló pedál volt. Ebben a részben megosztom veletek a hallottakat és a tapasztaltakat. Jól megnyúztuk mindegyik pedált, nem csak én hallgattam őket, hanem megmutattam pár igényes, jó fülű rock gitárosnak és mostanra már összeállt a kép. Csapjunk bele és vegyük most már közelebbről és mélyebbről szemügyre a Tonebone pedálokat...
2008-01-18 22:52:58
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Bemutatkozik az effekt pedálok egy új generációja, a BigShot: III. rész
A BigShot család funkciójában a Tonebone sorozatot követi, annak felel meg, azonban a BigShot esetében passzív pedáloktól van szó. Méretük kisebb, kivitelük egyszerűbb, kevesebb beavatkozási lehetőség van, de mindezek ellenére teljes értékű eszközök. Nyilván az egyszerűbb megoldások esetére lényegesen alacsonyabb árért bőven megfelelnek. Közös jellemzőjük, hogy teljesen diszkrét kalibrált áramköri elemekből épülnek fel. Most az alábbiakban a BigShot családot tekintjük át...
2008-01-18 22:51:47
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Bemutatkozik az effekt pedálok egy új generációja, a TONEBONE: II. rész
A Radial Engineering által kifejlesztett és gyártott pedálok népes családja alapvetően két nagy csoportra osztható. Egyik csoport a Tonebone sorozat. Ezek komplikált aktív áramkörökkel, csövekkel készült hangformáló vagy kapcsoló eszközök. Ránézésre ezek a pedálok sok potméterrel, kapcsolóval, ki és bemenettel rendelkeznek méretre is termetesebbek. A másik a BigShot sorozat, ami méretre kisebb, egyszerűbb kezelő felülettel rendelkeznek és funkciójukban is egyszerűbbek. Egyik másik passzív áramkörű. A sorozatunk 2.részében most bemutatjuk mire, és hogyan használhatók ezek a pedálok...
2008-01-18 22:48:50
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Bemutatkozik az effekt pedálok egy új generációja, a TONEBONE: I. rész
Ebben a 4 részes sorozatban bemutatjuk a kanadai fejlesztésű és gyártású TONEBONE nevű pedál családot. Az első részben egy kis történeti áttekintést adunk a Radial Engineering cégről, aki ezt a termékcsaládot gyártja, majd rövid a fantáziát csiklandozó típus áttekintést adunk. A 2. részben részleteiben is bemutatjuk a Tonebone pedál család koncepcionális használati lehetőségeit, a 3. részben a BigShot pedálokat tekintjük át, majd a 4. részben pedig néhány torzítót és kapcsoló pedált tesztelünk le egészen részletesen...
2008-01-18 22:47:38
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
BOSS "LEGEND" sorozat
Ahogy az ismeretes, egyedülálló és igazán nagyszerű termékeket kínál a BOSS cég a gitárostársadalom számára. Aki meghallja a márkanevet, egyből a kompakt effekt pedálok jutnak eszébe, hiszen a világon elsőként alkották meg ezt a formát, pontosan 1977-ben. Az első darabja a ma már klasszikusnak számító OD-1-es torzító volt. Már több évtizede jelen vannak a piacon, ez idő alatt bebizonyították, hogy nem létezik effekt, amit ne lehetne megvalósítani ebben a kivitelben...
2007-06-16 21:00:26
 | 
Szerző: Szabó Attila
[tovább]
Furman SPB-8C - Áram kondicionált effektpedál pult
Azt bizonyára a legtöbb pedálos effekteket használó gitáros tapasztalta, hogy 5-6 pedál esetében igen komoly összeget emésztenek fel a rendszeresen vásárolt 9 Voltos elemek. A profibbak inkább vásárolnak, vagy csináltatnak egy több pedált is ellátó tápegységet. A jobb fülűek azonban azt is hallják, hogy a 9 Voltos elemmel a pedál tisztábban, vastagabban szól, nyugodtabb a hangképe. A jelenség jól ismert, a hálózatból összeszedett "szennyezett" tápfeszültség okozza ezt a hallható hangminőség csökkenést. A Furman cég volt az első, aki kitalálta a megoldást...
2007-02-18 14:01:30
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
VOX COOLTRON pedálok
Brit Boost, Big Ben Overdrive, Bulldog Distortion, Duel Overdrive, Over The Top Bost, Snake Charmer Compressor, VibraVox Igazán nagyszerű és ritka dolog, amikor egyszerre ennyi nagyszerű pedált lehet kipróbálni és ráadásul úgy, hogy azonnal összehasonlítható a másikkal. Ekkor tűnik ki, hogy micsoda változatossága van egy-egy sorozatnak. Az általános áttekintés után vizsgáljuk meg a pedálokat egyenként is...
2006-10-11 18:02:39
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
VOX COOLTRON torzító és effekt pedálok
A 90'-es éveket a digitális technológia teljes kiterjedése jellemezte. Kicsit hasonló volt a jelenség, mint amikor a hatvanas évek közepén a tranzisztor megjelent. Mindent tranzisztorral oldottak meg, mondván ez a jövő. Valóban így is volt és így történt, azonban olyan dolgokat, amiket csak az elektroncső tudott jól megvalósítani, azt is a tranzisztorra bízták. Ma az analóg világ áll szemben a digitális világgal. A '90-es évektől elindult egy hihetetlen gyors fejlődés a digitális jelfeldolgozásban. Ma ugyanúgy, mint a hatvanas években mindent a digitális technológiával akarnak megoldani, csupán azért mert a szlogen a régi: ez a jövő, valamint mert kihívás van benne. Miért akartok ti digitális gitárt csinálni? - vetődik fel a kérdés. Azért mert lehetséges! - szól a lakonikus válasz...
2006-10-11 18:01:33
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Zoom G7.1ut csöves gitár előfok/multieffekt és Zoom G2 gitáreffekt
A kilencvenes évek elejétől hallhatunk a japán ZOOM cég termékeiről. A többnyire gitár multieffekteket gyártó cég arról lett híres, hogy kihasználva a digitális technológia miniatürizálási lehetőségeit igen kicsi, szó szerint zseb méretű effekteket kezdett el gyártani, melyek mindig ott lehettek a gitárossal, elemről tudtak működni, fejhallgatóval akár buszon is lehetett gyakorolni velük. A miniatürizálás persze mindenkor komoly kompromisszumokra kényszeríti a gyártót. Választani kell a kezelhetőség, a minőség valamint a kis méret között. Hamar kiderült, hogy a kis méret nem támogatja a jó hangminőséget. A Zoom belement egy rossz kompromisszumba, amely majdnem a cég végét jelentette rövid időn belől. Ugyanis a költség takarékosság és a kis méret érdekében beépítették a világ legkisebb, legolcsóbb és egyben "leggagyibb" AD DA konvertereit. Az eredmény egy zajos, rendkívül szinezett hangzás lett. A frekvenciasáv több pontján hatalmas jitter jelek voltak, az egész hangzást egy jellegzetes "fésűsszűrős" effekt hatotta át. Innentől számíthatjuk a gitáros zsargonban a "műanyag" kifejezést. Bár a cég hihetetlen mennyiségű effektet gyártott és adott el, a Zoom kezdte elveszteni a pozícióját és a túlélés érdekében el kellett döntenie, hogy szakít-e a korábbi koncepciójával, vagy elkezd tényleg jó minőségű termékeket előállítani. A döntés megszületett, pozitív irányban és innentől a Zoom keményen küzd annak érdekében, hogy újra megszerezze az elismertséget. Mindez nem könnyű és bizony egy generációnak kell újra felnőni ahhoz, hogy elfelejtsék a Zoom névhez tapadó akkori minőséget...
2006-06-05 01:03:42
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A hazánkban kapható klasszikus gitárhúrok teszt eredményei
Soha nem látott részletességű összehasonlító táblázat a hanzánkban kapható klasszikus gitárhúrok tulajdonságairól...
2006-04-10 12:56:07
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Klasszikus gitárhúrok összehasonlító tesztje
Egy gitárhúr összehasonlító tesztjének gondolatával legalább 10 éve kacérkodom, azonban sem az itthoni választék, sem a kereskedők és az írott médiák hozzáállása nem volt megfelelő. A Segovia Gitárszaküzlet jó régóta felvállalta a hazai klasszikus gitártársadalom kiszolgálását, hangszerekkel, kiegészítőkkel, kottákkal és az egyik legfontosabbal, a húrokkal. A Segovia Gitárszaküzlet kezdeményezésemet nagyon kedvezően fogadta így hát nekik, és a D'Addario húrokat importáló Bartus Józsefnek ezúton is köszönöm, hogy rendelkezésemre bocsátották a tesztelendő húrokat. A Segoviában minden ismert húrmárka kapható, nem kevesebb, mint 32 húrkészlet tesztjét végeztem el. 11 különböző típusú és márkájú húr teszteredményeit tehetem most közzé...
2006-04-01 13:20:48
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A klasszikus gitárhúrokról általában
Mielőtt belemennénk a húrok részletesebb tárgyalásába, először tekintsük át a legalapvetőbb fizikai, akusztikai szempontokat. A hang kezdetét, annak felépülését tranziensnek nevezzük. A tranziens egy végtelen sok felharmónikust tartalmazó "zajcsomag", mely tartalmazza a hangszerre jellemző információkat. Ezt hallja először a fülünk, utána mindent ehhez hasonlít, ezért a hang eleje kritikusan fontos paraméter. A tranziens felépülése és a magas felharmónikusainak lecsengése változó sebességű. Ezért mondhatjuk, hogy egy hang élesen üt, vagy fényesen indul, vagy gömbölydeden, esetleg tompán koppan. Ha azt mondom, hogy a hang eleje nagy gömbölydedséggel koppan, akkor az egy lusta húr, aminek tranziense lassabban épül fel. Ezek sokszor tompán, de meleg tónuson szólnak. A kis gömbölydedséggel induló húrok már gyorsabbak, és egyben fényesebbek is. A leggyorsabb tranziensű húrok már élesen koppannak, mint amikor leejtünk egy üveggolyót. Ezek szólnak a legfényesebben. Tranziens nélkül a gitár hangja nem lenne felismerhető. A tranziens általában ezred, tízezred másodperc alatt lecseng, és utána kialakul egy hosszabban tartó lecsengő állapot, melyben csupán az alap rezgési modus és néhány felharmónikus hallható. A tranziens és a lecsengő rész a gitár kvalitásait teszi hallhatóvá, de ugyanakkor mindez a húrokkal együtt valósul meg. A tranziens teljesen más a nylon húroknál és más fém húroknál, de más a sodrott húroknál is. A húrokat leginkább tranziens viselkedésük különbözteti meg egymástól. Más a tranziense a tiszta nylon és a karbon húrokénak is. Ezért is halljuk másnak őket...
2006-03-20 23:41:48
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]