A húrlábakról

Ritkán esik szó a gitárokon lévő húrlábakról. Sem a fontosságuk, sem a kivitelük valamiért nem kerül szóba, pedig a gitárnak, különösen egy elektromos gitárnak lényegi eleme. Ebben az írásban kissé körüljárjuk ezt a témakört.

Mit kell tudni a húrlábakról?

Nos a húrláb a gitárnak azon eleme, ami közvetíti a húrok rezgési energiáját a testbe. Bármennyire is egyszerűnek látszik egy húrláb, működése, szerepe annál összetettebb. Nézzük meg mi történik a húrok rezgése közben! A húr egy bizonyos szögben, megfelelő erővel feszül rá a húrlábra, mely többnyire csavarral van rögzítve a testhez. A megfelelő nyomás és a felület egy mechanikus, akusztikus szűrőként viselkedik, így a húr rezgési frekvenciáinak bizonyos összetevőit jobban másokat kevésbé közvetít a testbe. A húrláb anyaga sokféle lehet, lehet acél, alumínium, réz, bronz, tehát van egy bizonyos tömege. A tömeg egy rezgő rendszerben egyfajta mechanikus akkumulátor szerepét tölti be, hiszen a húrok rezgése a húrláb tömegét is rezgésbe hozza és annak tehetetlensége van, melynek folytán a rezgés időbeli lefolyása kiterjed. Egyszóval a tömeg növeli a hangkitartást, miközben csökkenti a hang dinamikáját. A húrlábba bekerült rezgési energia egy bizonyos felületen át érkezik a testbe, mely ugyancsak mint akkumulátor játszik szerepet a rezgési folyamatban. Mind a húrláb, mind a test bizonyos frekvenciákat jobban másokat kevésbé vesz át és rezonál azokon. A húrláb széles tartományban viszi át a rezgéseket és persze veszteség is keletkezik, ami az anyagban hővé alakul. A húrlábak gyártása sok esetben komplikált, például a Gibson gitárok húrbefűzője és a húrláb is ilyen. Ezek a tömeggyártás során könnyen önthető ötvözetből készülnek, amik kifejezetten rosszak a rezgés átvitele szempontjából. Az alumínium sem a legjobban rezonáló fém, sőt bizonyos ötvözetei kifejezetten rezgés csillapítók. A réz és a bronz kiválóan rezonálnak, azok azonban nehezen megmunkálhatók, de legfőképpen drágák. Mégis a legjobb minőségű gitárokban bronz vagy réz a húrláb anyaga. Az acél is igen jól vezeti a rezgést és így gyakran használják, de azt sem könnyű megmunkálni.

Manapság a CNC megmunkáló gépekkel már egyszerűbb a tömeggyártás, de még mindig viszonylag drága egy ilyen alkatrész elkészítése.

Néhány fajta húrláb azonban igen komplikált szerkezet, ilyen például a Floyd Rose rendszerű vibrato szerkezet, ami egyben a húrláb szerepét is betölti. Sok alkatrésze van és igen nagy igénybevételnek van kitéve. Arról bizonyára már sok tapasztalatotok van, hogy miként esik szét egy olcsó távol-keleti gyártású gitár húrláb szerkezete 2 év után. Az izzadság megmarja a felületét és abból is látszik milyen hitvány spiáter ötvözetből készül. A spiáternek sok fajtája van, egyes fajtáiban nagyrészt ónnak, réznek, cinknek és ólomnak a keveréke, de van olyan is ami cink-alumínium ötvözet, kismértékű rézadagolással, amit a szilárdság javítása érdekében adnak hozzá. Könnyen önthető és könnyen megmunkálható, csupán ezért használják. Remek anyag autók bonyolult alakú karburátorházainak és hasonló dolgok gyártására, de egyébként a spiáter kifejezetten rontja a hangot, és ez talán sohasem derül ki, csak azt tudjuk, hogy olcsón vettük a gitárt és annak megfelelően is szól. 2 év után vagy túladunk rajta, vagy másikat veszünk. Az esetek nagy részében egy lényegesen jobb hangszert kaphatnánk, ha a húrláb megfelelő anyagból és minőségben készült volna.

A húrláb és a hangolókulcsok együtt tetemes tömeget jelentenek egy gitáron. A hangolókulcsok anyaga sem elhanyagolandó, de inkább a tömegük az, amik az inercia hatás miatt növeli a hang kitartását. A nehéz hangszer akusztikusan halkabban szól, kis dinamikával, azaz a halk és a hangos között kis különbség van, de a hang igen sokáig zeng.

Szemléletes példa erre a spanyol flamenkó gitár. Ciprusból készül a teste, ami a fenyőnél alig nehezebb anyag, a korai változatain a hegedűn is alkalmazott frikciós fakulcsok találhatók, így a flamenkó gitár sokkal könnyebb, mint egy ugyanakkora klasszikus gitár. A könnyű építés miatt a hang gyorsan indul, nagy dinamikával, de hamar le is cseng, ezért olyan koppanós, robbanékony a hangjuk. A nehezebb klasszikus gitár halkabban, lágyabban kisebb dinamikával, de nagyobb hangkitartással szól. És mindez a különbség csupán a tömegükből adódik.

Egy jó gitárkészítő ezekkel tisztában van és nem áldozza fel a drága faanyagokból szépen elkészített hangszer hangját egy olcsó húrlábbal felszerelve. Ezért a minőségi húrláb a kismanufaktúrában vagy a nagyobb cégek drága gitárjain lényeges elem. A húrlábak gyártására most már külön erre szakosodott cégek is vállakoznak és minden figyelmüket a hangminőségre fordítják. Így most már lehet csúcs minőségű húrlábakat kapni, mellyel nagyon fel lehet tuningolni bármilyen gitárt.

Erre szeretném felhívni a figyelmet és a hangszerboltokban járva kelve azt állapítottam meg, hogy most már van igen jó választék. A legnagyobb választékot a Stageshopban találhatjátok meg. Ennek kínálatában megtalálhatók a Babicz, a Badass, a Schaller. Nézzük meg milyen húrlábak kaphatók!

Babitz Full Contact Hardware

Jeff Babicz valóban tökélyre emelte a húrlábak mechanikai kivitelét. Újragondolta minden kis elemének működését, szerepét és arra a következtetésre jutott, hogy a húrok és a közbenső alkatrészek minél tökéletesebb csatlakozása, érintkezése gyökeresen meghatározza a rezgési energia átvitelének hatásfokát. Ennek megfelelően tervezte újra a legfontosabb szabványos gitárhúrlábakat (LP, Tele, Strat). Mindegyik húrlábuk csereszabatos így bármely szabványos húrlábú gitár kicserélhető Babitzra. Az alábbi képen jól láthatók a Babicz márkájú húrlábak választéka:

Szembetűnő, hogy mennyire kifinomult a húrláb. Valamikor csak megalkották és fél évszázadig senki sem gondolkodott azon, hogyen lehet másként, de főként jobban csinálni. Íme itt egy kép melyen jóllehet látni a különbséget:

Egy Stratocasteren például nem feltétlenül kell kicserélni az eredeti húrlábat, elegendő, ha a nyergeket kicseréljük. Az eredmény nem fog elmaradni, a hangzásban "ég és föld" különbség lesz hallható.

Természetesen az egész is kicserélhető és akkor egy ilyen szerkezet fog a gitárba kerülni:

Akinek gitárján a két részes Gibson Tun-O-Matic rendszerű húrláb van, azok számára az alábbi készlet áll rendelkezésre:

Természetesen a basszugitárosok sem maradnak ki ebből az áldásból, így nekik is van alternatíva. Ime:

Érdemes ellátogatni a Babicz honlapjára: http://www.fullcontacthardware.com

A Stageshop web áruházból további információkat is megtudhattok. Jelenleg 3 típust tartanak, ezek az alábbiak:

Badass

Ugyancsak megtalálható a Stageshop kínálatában a másik nagy márka a Badass is. A főleg basszusgitárok húrlábjaira specializálódott cég nagyon komoly tudást és pénzt invesztált a jelenleg kapható húrláb típusaikba. Íme a basszus húrláb kollekció:

A Badass kínál egy a hagyományos Tun-O-Matic húrlábat kiváltó kombinált húrlábat is:

Bővebb információ a cég honlapjáról szerezhető:

http://www.leoquan.com

A Stageshop webshopjában több típus közül lehet választani:

http://stageshop.hu/webaruhaz/guitar-parts_bridges_bass-bridges.html

Schaller

Végül nem feledkezhetünk el az egyik legrégebbi gitárszerelvényeket gyártó cégről és márkáról a Schallerről. Az alábbi képen látható a Schaller gazdag húrláb kínálata:

A Schaller természetesen a basszusgitárosokat sem hagyja cserben így az alábbi képen basszus húrlábakat mutatom be:

További információk a cég honlapjáról szerezhetők: www.schaller-electronic.com

A Stageshop honlapján a www.stageshop.hu -n mindenről bővebb árinformációk is szerezhetők.

Szabó Sándor

2011-11-02 13:30:00