AER Pocket Tools

A címet ezúttal nem fordítottam le, de ha valaki rápillant az alábbi képekre, máris tudni fogja miről lesz szó. Az elmúlt időszakban volt szerencsénk bemutatni az AER legfontosabb termékeit és most megérkeztek a legújabbak, amikről a frankfurti kiállításon már lehetett tudni, hogy az éve vége felé már forgalomba is kerülnek. A szóban forgó Pocket Tools kisméretű, kiegészítő eszközöket takar, amik az erősítőkbe nincsenek beépítve, így azokat bármilyen rendszerhez használni lehet külső csatlakozással. A sorozatban egy kétcsatornás mini keverő, egy parametrikus hangszínszabályzó és egy hangszínszabályzóval kombinált, felharmónikusokat előállító generátor, mondhatnánk "színesítő" szerepel. Most ezeket mutatom be részletesebben.

Koncepció

Az elmúlt években népszerűvé vált kisméretű akusztikus erősítőket széles körben használják, nemcsak gitár, hanem bármiféle akusztikus hangszer, hegedő, citera, harmonika, egzotikus hangszerek, stb. sőt beszéd és énekhang erősítésére is. Sok esetben nem elegendő a csatornaszám, vagy az erősítőt ki kell egészíteni olyan funkciókkal, amiket főleg a kisebb erősítők nem tudnak. Így merült fel egy bármilyen rendszerbe beilleszthető kiegészítő sorozat gyártásának ötlete. A koncepció nagyon fontos része az is, hogy a külsőleg csatlakoztatható kiegészítő áramkörök hangminőség nem lehet rosszabb, mint az erősítők közismerten magas szintű hangminősége. További szempont volt, hogy kisméretű legyen, a tápfeszültséget pedig egy táp adapterrel lehessen biztosítani, ami kapcsolóüzemű, így bármely országban 100 és 240 Volt között képes működni.

Már most szeretném megjegyezni, hogy a kis méret ellenére nem holmi pedálokról van szó, amik 9 Voltos elemről működnek. A Pocket Tools magas szinten elkészített audió eszközök, a megszokott pedálokat messze meghaladó hangminőséggel és dinamikával. Kis méret (65mm x 105 mm x 135 mm) kis súllyal (481 gr) is párosul.

Ezek után egyenként mutatom be az AER Pocket Tools három tagját.

Dual Mix

Egy kétcsatornás monó keverő. Ha vetünk egy pillantást a szabályzóira, ismerős feliratokat látunk, hiszen olyan, mintha bármelyik AER erősítő előfokozata lenne. Valójában így is van. Meglepő az is, hogy egy digitális effekt/zengető is helyet kapott benne. Ezzel tulajdonképpen egyedülálló a piacon. Egy utazó gitáros, sokszor tapasztalja, hogy ahová megy a hangosítás nem kifejezetten alkalmas a céljaira. Ilyenkor egy kisméretű, zsebben vagy a gitár tokjában is elférő mini előerősítőről álmodnak, amiben még zengető is van. Nos, innentől ez már valóság.

A csatornákhoz tartozik egy hangerőszabályzó, és egy mély, magas hangszínszabályzó. A mély szabályzó közép frekvenciája 100 Hz-re, a magasé 10 kHz-re van hangolva és 12 dB emelést vagy csillapítást tudunk rajta szabályozni. A bemenő jel lehet mikrofon vagy vonalszintű, ez egy gombnyomással átkapcsolható csatornánként. Így tehát egy énekes gitáros az egész előfok rendszerét akár a zsebében hordozhatja.

A beépített DSP panel az AER erősítők újabb generációjának effektjeit tartalmazza. Találunk egy rövid és egy hosszabb lecsengésű Hall zengető algoritmust, egy 320 ms-os delayt és egy chorus effektet. Szabályozhatjuk az effekt szintjét. A Pan szabályzó itt most nem a megszokott sztereópanorámázást jelenti, hiszen egy monó erősítőről beszélünk. Az PAN potméter valójában az effekt elosztását szabályozza a csatornák között az alábbi módon:

  • 1. teljesen balra csavarva: beépített effekt az egyes csatornán, jelenik meg.
  • 2. középső állásban: az effekt egyenlő arányban jelenik meg az 1. és 2, csatornákon.
  • 3. teljesen jobbra csavarva: az effekt a kettes csatornán, jelenik meg.

A programok gombnyomással hívhatók elő és a 4 db LED mutatja a pillanatnyi beállítást.

A doboz elülső oldalán láthatjuk a bemeneteket. A fő bemenetek számára jack-XLR kombinált aljzatokat építettek ki csatornánként mikrofonnak vagy jack dugós jelforrásoknak. Egy RCA szabványú aljzatpár szolgál a külső egyéb jelforrások csatlakozására, mint például egy mp3 lejátszó. Bár a csatlakozás könnyebbé tételéhez sztereó bemenetek vannak a jobb és bal csatorna számára, a sztereó jel monóban összegződik.

A fenti képen látható, hogy a tápbemenet 24 Voltos egyenáramú feszültséget követel. Már ez is mutatja, hogy egy szélesebb dinamika tartományú hangeszközről van szó. Csak megjegyzésként, nem véletlen a -113 dBV jel/zaj viszony a mikrofon csatornán és -96 dBV vonalból mérve. A 24 V fantomtáp csatornánként ki -bekapcsolható. Három féle kimenet áll rendelkezésünkre. Így van egy jack vonal kimenet (Line) egy sztereo fejhallgató kimenet és egy szimmetrikus DI kimenet. Itt megjegyzem, hogy bár a Dual Mix jele monó, azonban előírják, hogy sztereó csatlakozójú fejhallgatót dugjunk bele, mert például ha egy monó csatlakozójú fülest csatlakoztatunk, akkor a dugasz rövidre zárja a sztereó ágat és ez meghibásodáshoz vezethet. Erről jó tudni.

Használat

Tulajdonképpen kész hangot keverhetünk a Dual Mix-ben két hangforrás számára, amit egy külső PA-hez csatlakoztathatunk.

A másik módja az lehet, hogy a Dual Mix-et bekötjük az erősítő Send/Return loopjába és ezzel kettővel megnövekedik a csatornaszám, plusz ha nincs effekt az erősítőben, ebben van az is.

Hangzás

Két szóval tudom jellemezni, tiszta és dinamikus. Ennél nem is kell több annak, aki akusztikus hangot szeretne erősíteni.

Colourizer

Ahogy a neve is mondja, színesítő. Érdekes ezt a szót így magyarul hallani. Minap egyik ismerősöm, aki csak nemrégen kezdett basszus gitározni felnőtt fejjel, és aki nem ismeri a zenevilág szaknyelvét és még nagyon új neki ez a világ, örömmel tudatta velem, hogy vett egy "szépítőt". Én csak vártam, hogy elmondja miről is van szó, és a tágra meredt szemem láttán mondta, hogy "valami effekt...." Végülis igaza van, szépíthetünk a hangzáson, de akkor nyilván lennie kell "rondítónak" is.... Ez a doboz inkább tekinthető egyfajta külső effektnek, ami megint csak nem a pedál kategóriába sorolható. Sokan megelégednek a hangszer tiszta hangjával, azonban sokan valami mást, többet, valami különlegeset és sajátosat akarnak. A készüléket nekik tervezték. A Colourizer egy összetett hangszínszabályzó, melynek részét képezi egy parametrikus szűrő, egy mesterséges felharmónikusokat előállító generátor (Enhancer). A hangszínszabályzók hatását ismerjük, de az Enhancer-ről ritkán esik szó. Magát az ötletet a nyolcvanas években vetették fel, amikor a digitális technika még jócskán fejlődőben volt, és az akkori hangeszközökben bizony "elfáradt" a hang. Mire a jel végig ment a sok konverteren és algoritmusokon, addigra fontos részletei, elsősorban a felharmónikusai elkoptak. Ezek az elveszett felharmónikusok az alapmodusok ismeretében újra előállíthatók. Erre szolgál az Enhancer. Azt persze tudni kell, hogy sohasem ugyanazt állítja elő, ami egyszer mindörökre elveszett, hanem valami újat, valami hasonlót. Éppen ezért nagyon alkalmas színezésre, effektként való használatra. A Colourizer itt még messzebb megy, ugyanis az Enhancer a hangszín szabályzóval együtt interaktívan viselkedik, így igen finom beállításoktól kezdve extrém irányba is színezhető a hangzás.

A Colourizernek egyetlen monó bemenete van, mely lehet XLR-es mikrofon vagy jack-es vonal szintű. Elektronikailag három sorba kapcsolt modul dolgozik. Két hangszínszabályzó EQ, ( Tone) és Equalizer) és az említett Enhancer. Az első ilyen modulban a Ballance potméterrel kiválaszthatjuk azt a tartományt, ahol a további hangi beavatkozásokat akarjuk végezni. Ez a tartomány 100 Hz és 10 kHz között lehetséges. Ez a furcsa szűrő 1 kHz közép frekvenciával dolgozik. A Ballance potméter közép állásában az 1 kHz alatti és feletti sáv egyaránt +7 dB-vel emelkedik, balra csavarva megmarad a mély kiemelés és gyakorlatilag nem nyúl bele a magasba, jobbra kicsavarva pedig éppen a fordítottja történik, csak az 1kHz-en felüli tartományt emeli ki. Hogy ebből az extrém kiemelésből mennyit akarunk a direkthanghoz keverni, azt az Intensity potméterrel állíthatjuk be.

A következő fokozatban egy további EQ, egy parametrikus szabályzó dolgozik a hangszínen. Ebben a fokozatban beállítható a megfelelő sáv tartomány (Frequency potméter) és a sávszélesség (Bandwidth potméter), a kiemelés és csillapítás ą 15 dB-vel a Level potméterrel szabályozható. Egy kétállású, előválasztó (f1) és (f2) gombbal beállítható egy jellemző sávtartomány 90 Hz-1,6 kHz valamint 680 Hz és 11 kHz között.

Ezt követi a felharmónikus generátor (Enhancer), ami az előbbi két fokozat által beállított tartományt "figyeli" és innen "meríti" magának az előállítandó felharmónikusokhoz az alap információt. Az Enhancer Intensity potéterével szabályozhatjuk, hogy mennyi új felharmónikus kerüljön a mixbe. Az Enhancer ki-bekapcsolható.

A fenti képen szintén látható, hogy a tápbemenet 24 Voltos egyenáramú feszültséget igényel. Itt is egy szélesebb dinamika tartományú hangeszközről beszélhetünk és itt is érvényes a -113 dBV jel/zaj viszony a mikrofon csatornán és -96 dBV vonalból mérve. A 24 V fantomtáp csatornánként ki - bekapcsolható. Kétféle kimenet áll rendelkezésünkre. Így van egy jack vonal kimenet (Line Out) és egy szimmetrikus DI kimenet.

A bemenő jel (Gain) szintje szabályozható, és egy nyomógombbal választhatunk a mikrofon és vonal szintek között, valamint a DI kimenet hangereje is szabályozható a DI Level potméterrel. A közvetlenül mellette lévő Volume potméter az egész kimeneti hangerőt szabályozza. Találunk még egy fázisfordító kapcsolót is mely 0-ról 180 fokra cseréli a fázist szükség esetén.

Használat

Mondhatnám, hogy a zenész fantáziájára van bízva, miként egy effekt pedál is, használható a hanglánc elején, de akár effekt loopban is. A Colorizer türelmet, kísérletezést és odafigyelést igényel és legfőképpen mértéktartó beállítással élvezhetjük leginkább mindazokat, amiket tud.

Hangzás

Ahogy említettem igen extrém hangokat lehet kicsalni a szerkezetből, ezért elektromos gitárosok figyelmébe is tudom ajánlani a Colourizert, torzítóval kombinálva teljesen új hangokat lehet kreálni. Másként fog szólni az overdrive előtt és után is.

Az akusztikus hangzás formálásában azt tapasztaltam, hogy a hangot áttetszővé teszi, azonban ha túlságosan sok effektet keverünk a direkt jelhez, akkor egy idő után fárasztó lesz a hallgatni, hiszen az organikus hang mellett mindig szól valamennyi szintetikus összetevő is.

Dual Para EQ

Ez egy olyan hangszínszabályzó, amit egy erősítőben sohasem találunk ebben a formában. A hangláncba két sorba kapcsolt Parametrikus szabályzót építettek úgy, hogy egymásra is hatnak és a módosított hangot egymástól függetlenül is hozzá tudjuk keverni a direkt hanghoz. Ilyen módon a Dual Para EQ-val az előző Colourizerhez hasonlóan sokkal extrémebb hangzásképeket állíthatunk elő, tehát effektként is funkcionálhat.

A Dual Para EQ két azonos hangszínszabályzót tartalmaz, tulajdonképpen ugyan azt, mint a Colourizerben. Mindkettőben beállítható a megfelelő sáv tartomány (Frequency potméter) és a sávszélesség (Bandwidth potméter), a kiemelés és csillapítás ą 15 dB-vel a Level potméterrel szabályozható. Egy kétállású, előválasztó (f1) és (f2) gombbal beállítható egy jellemző sávtartomány 90 Hz-1,6 kHz valamint 680 Hz és 11 kHz között.

Mindössze egy jack aljzatú be- és kimenete van. A bemeneti szint a Gain potméterrel szabályozható. A beállított effekt kiiktatható a Bypass gombbal. A többiekhez hasonlóan itt is 24 Voltos tápfeszültség működteti az áramkört.

Használat

Csakúgy, mint a Colourizer, használható a hanglánc bármely pontján, effekt loopban is. Jó szívvel ajánlhatom elektromos gitárosok részére, sőt talán azt mondhatom, hogy mintha nekik találták volna ki, mert olyan módon formálhatjuk általa a hangképet, amit sem az erősítők, sem a megszokott pedál effektek nem tesznek lehetővé.

Hangzás

Erre csak annyit tudok mondani, hogy hatékony. Az áramkörök eleve nagy jel/zaj viszonnyal dolgoznak, tehát eredendően alacsony alapzajt fogunk tapasztalni, és nagy dinamikát. A finom éppen csak érezhető finombeállítástól az extrém túlvilági hangszínekig bármi beállítható.

Összegzés

Udo Rösnert, a konstruktőrt személyesen ismerem, időnként elképesztő ötletekkel áll elő, hihetetlen lelkesedést mutatva, sokszor követni sem tudom, pedig fantáziáért nem nekem sem kell a szomszédba mennem. Ismerve őt, így egyáltalán nem csodálkozom, amikor ilyen eszközöket látok megjelenni az AER-től. A kreativitás sugárzik belőle. Sokszor, amikor megint egy új EQ vagy bármi hasonló eszköz megjelenik a piacon, hajlamosak vagyunk azt mondani, hogy már megint újra feltaláltak valamit, amit már mások sok ezerszer feltaláltak. Itt most arról van szó, hogy a már jól kitalált dolgok ebben a termék családban egy más felhasználói nézőpontból tekintve jelennek meg a termékben. A hangszínszabályzó áramkörök szokatlan párosításának egy mások által még nem alkalmazott módját valósította meg Udo a Pocket Tools sorozatban, amihez még párosul a német minőség és precizitás.

Az is említésre méltó, ahogyan ezek az eszközök megjelennek. A gusztusos, sokat ígérő csomagolás mind jelzi, hogy igényes, kreatív emberek hozzák létre őket.

A tápegységet és magát a készüléket két nagyon gusztusos kézitáskában csomagolják egy ugyancsak esztétikus dobozba, amin egy farmer nadrágba zárt "hátsó fél" látható, mutatván, hogy akár a hátsó zsebbe is beférhet, ha van akkora nadrág, amibe a fenék mellett, még a készülék is befér....

Az árak tekintetében azt mondhatom, hogy kifejezésre jut benne a minőség és a megbízhatóság.

  • Dual Mix: 132.300,-
  • Colourizer: 94.500,-
  • Dual Para EQ: 87.700,- Ft

A fenti árak javasolt fogyasztói bruttó árak, ezért előfordulhat, hogy egyik másik hangszerboltban ennél kevesebbért is megvásárolható.

Ezúton köszönöm az AER Közép- Európa Bt.-nek, hogy a teszthez a készülékeket soron kívül megkaphattuk.

Csatlakozó linkek: www.aer-amps.de

Szabó Sándor

2010-09-27 18:30:08