Bemutatkozik az effekt pedálok egy új generációja, a BigShot

III. rész

BigShot pedál család típusai és alkalmazási lehetőségei

A BigShot család funkciójában a Tonebone sorozatot követi, annak felel meg, azonban a BigShot esetében passzív pedáloktól van szó. Méretük kisebb, kivitelük egyszerűbb, kevesebb beavatkozási lehetőség van, de mindezek ellenére teljes értékű eszközök. Nyilván az egyszerűbb megoldások esetére lényegesen alacsonyabb árért bőven megfelelnek. Közös jellemzőjük, hogy teljesen diszkrét kalibrált áramköri elemekből épülnek fel. Most az alábbiakban a BigShot családot tekintjük át.

ABY kapcsoló pedál

Az ABY azoknak a puristáknak készült, akik semmilyen aktív áramkört nem tűrnek meg a gitár hangútjában. A kapcsolás garantáltan direkt kapcsolat által valósul meg, nincsenek közbenső erősítő áramkörök, az impedanciát és a tónust befolyásoló áramköri elemek.

Egy beépített transzformátor gondoskodik a földhurok által keltett zavarok kiküszöböléséről, a 180 fokos fázis fordító pedig arról gondoskodik, hogy a két erősítő mindig egy fázisban szóljon. Az alkalmazásáról az alábbi ábrák adnak információkat.

Az egyik alap eset, amikor két gitárerősítőt kell megtáplálnunk egy gitár jelével. Az ABY még egy hangolót is képes táplálni jellel. A második esetben az erősítő táplálása és a hangoláskori leválasztást biztosítja, a harmadik esetben pedig kétféle gitár táplálhat egy erősítőt, ahol még egy hangoló is működhet a rendszerben.

EFX kapcsoló pedál

Az EFX egy passzív valódi bypass loop kapcsoló. Funkciójában hasonló a Loopbone-hoz, azonban ez a modell teljesen passzív eszköz. A pedálos effektek némelyike gyakran termel egy csomó zajt, ráadásul nem igazi bypass-el iktatódnak ki, így a sorba kötések után egyre kopik a hangszín és növekedik a zaj. Ennek elkerülésére és még további funkciók betöltésére találták ki az EFX kapcsolót. Sok pedál bekapcsolása így egyetlen gombnyomással történhet.

A legjobb szolgálatot 3 fő esetben teheti. Az első esetben két effekt loopot képes képezni és kezelni. A második eset, amikor egy effekt loopot és egy hangolót használhatunk folyamatosan. A harmadik esetben két erősítőt táplálhatunk meg a gitárunk jelével, miközben még mindig marad egy kimenet a hangoló számára.

MIX effekt kapcsoló pedál

A MIX pedál már aktív áramkörű. Vannak bizonyos funkciók, amelyeket nem lehet passzív módon megvalósítani. Van, amiket egyáltalán nem és van, amiket pedig csak rossz minőségben. A MIX pedállal bármely külső effektet bekeverhetjük a hangútba. Az effekt út szint állítása és a fázis beállítása lehetséges.

A tiszta, zajmentes transzparens hangzásról az A osztályú erősítő áramkörök gondoskodnak. Ezt az eszközt az akusztikus és a basszus gitárosok is előszeretettel használják. Az elektromos és a basszus gitár összeállítás hasonló. A effekt loop-ba a megfelelő effektek köthetők. Az akusztikusnál a loopba egy akusztikus előerősítő is beiktatható. Mindegyik esetre látható egy összeállítás az alábbiakban:

Power Boster pedál

Az A osztályú erősítő áramkörrel tervezett Power Booster egy erősítő fokozatként működik és ez természetesen aktív megoldású. Sok esetben fordul elő, hogy hosszabb kábeleken, és sok pedálon keresztül, mire az erősítőbe érkezik a jel vesztesége már számottevő és a hangzást, valamint a jel/zaj viszonyt lerontja. Ilyenkor szükséges egy jó minőségű Booster, ami néhány dB erősítést ad megőrizve a dinamikát és a transzparens hangzást. A Power Boosteren szabályozható a bemeneti impedancia, azaz illeszthető, és természetesen az erősítés mértéke is szabályozható. Az alábbiakban 3 alapvető alkalmazást mutatunk be:

IO jelosztó pedál

Ismét egy passzív eszköz a puristák számára, akik nem tűrnek kompromisszumokat a kapcsolásokban. Garantáltan tiszta bypass-al működik, azaz nincs semmilyen járulékos áramkör a jel útjában bypass állapotban.. Az IO pedál jelek megosztására szolgál. A ki és bemeneti jelek megosztásával számos kreatív összeállítást tudunk megvalósítani. A két bemenetből az egyiknek lehetséges redukálni a szintjét, hogy két különböző jelszintet produkáló gitárt azonos hangerő szintre lehessen állítani.

Ha passzív hangszedős gitárt használunk, a Bright kapcsolóval kis extra magasat tehetünk a jelhez, pótolva a hosszabb kábelek veszteségeit. Ha hangoló számára akarjuk a jelet leosztani, akkor egy Mute kapcsolóval a jel kiiktatható útjából a hangolás idejére. Az alábbi ábrákon az alkalmazás tipikus módjait figyelhetjük meg:

SW SlingShot távvezérlő kapcsoló

A gitár erősítők sok esetben külön kapcsolókat adnak a csatorna váltás ás a reverb ki-bekapcsolására. Ha két ilyen erősítőt használunk, akkor már 4 db ilyen nyomógombos kapcsolóval kell számolnunk, a BigShot SW kapcsolója ezen segít. Egyetlen dobozba összevonhatjuk a kapcsolandó eszközöket, linkelhetőkké válnak egymással és a kapcsolás sokkal egyszerűbbé válik.Nem kell lábbal több gombot többször is taposni a színpadon, hogy át kapcsoljunk egy másik erősítőre és kikapcsoljunk egy reverbet, utána meg vissza. Az SW aktív eszköz. A kapcsolás vezérlő impulzusa választható. A második alkalmazásnál a Headbone használatakor az SW távvezérlő kapcsoló használata elengedhetetlen.

Ezzel a Radial Engineering termékeit áttekintettük. Nagyon remélem, hogy sikerült sokak fantáziáját feltüzelni, és kreatívabbá tenni az eddigi alkalmazásokat valamint ötleteket adni a korábban felsorolt problémák megszüntetésére, amik a gitár hangrendszer használata során minden nap jelentkeznek.

Kapcsolódó linkek:

Folytatjuk...

Szabó Sándor

2008-01-18 22:51:47