Bemutatkozik az effekt pedálok egy új generációja, a TONEBONE

I. rész

Áttekintés

Ebben a 4 részes sorozatban bemutatjuk a kanadai fejlesztésű és gyártású TONEBONE nevű pedál családot. Az első részben egy kis történeti áttekintést adunk a Radial Engineering cégről, aki ezt a termékcsaládot gyártja, majd rövid a fantáziát csiklandozó típus áttekintést adunk. A 2. részben részleteiben is bemutatjuk a Tonebone pedál család koncepcionális használati lehetőségeit, a 3. részben a BigShot pedálokat tekintjük át, majd a 4. részben pedig néhány torzítót és kapcsoló pedált tesztelünk le egészen részletesen.

Bármikor is, amikor kezembe került valamilyen jó hangszer, vagy bármilyen zenei eszköz, ami elbűvölt a hangjával mindig kíváncsiságot éreztem, hogy jó lenne tudni hogyan jött létre, milyen dolgok, történések konstellációja segítette életre. A minap, amikor kipróbáltam a kanadai tervezésű és gyártmányú TONEBONE pedálok néhány típusát elkezdtem kissé mélyebben beleásni magam a történetébe Ugyanezt éreztem, majd arra gondoltam kissé utánajárok ennek a siker sztorinak és megosztom az olvasóinkkal. Úgy gondolom, leközlése mindenképpen érdeklődésre tarthat számot és színesíti a honlapunkat, csakúgy, mint az utána következő bemutatás és teszt. A TONEBONE pedálok annyira felkeltették az érdeklődésemet, hogy elhatároztam, a szokásos teszten túlmenően bemutatom miként használhatók. Sokan most összehúzzák a szemöldöküket, hogy mit lehet, vagy kell egy pedálon bemutatni. Nos, ezek nem csupán egyszerű pedálok, hanem olyan kreatív eszközök, amik egy gitáros fegyvertárában éppen azokat a lehetőségeket segítenek kiaknázni, amit egyébként a meglévő erősítő-effekt konfigurációval már nem lehet megoldani, de maga a lehetőség elvileg megvan bennük.

A TONEBONE nem csupán egy pedál család, hanem egyben koncepció a meglévő eszközeink jobb kihasználására és ezáltal a hang kreálásában való továbblépésre ad lehetőséget. Mielőtt azonban kielemeznénk típusonként is a TONEBONE lehetőségeit, bemelegítésként tekintsük át a Radial Engineering cég és a TONEBONE márka történetét.

A történet valamikor 1976-ban kezdődött

A történet 1976-ban Montrealban (Kanada) Peter Janis és Denis Rozon találkozásával kezdődött. A történet egyik szereplője Peter a feltörekvő fiatal gitáros több zenekarban is játszott , valamint dolgozott Steve's Music Store hangszerboltjában, hogy ki tudja fizetni új cuccát. A másik szereplő Denis Rozon, aki irodatechnikai eszközökkel házalt, de különös szenvedély fűzte a gitárhangokhoz és az elektronikához. Peter elégedetlen volt a gitárosoknak akkoriban kínált eszközök választékával, és mindenképpen megoldást keresett ennek bővítésére. Denis meg szeretett bütykölni!

Mindezen dolgok együttállása már egyenes utat jelentett a jövő kiteljesedéséhez. A két eredeti csontfej 'Boneheads' együttműködését az első generációs, csöves torzító pedálok fejlesztése jelentette. Nevükhöz fűződik a világ első, három csatornás gitár erősítőjének megalkotása is. Peter Janis így emlékszik vissza: "Első torzító pedáljaink egyszerűen csak átlagosak voltak! Karcosan szóltak, nem volt az a kellemes hangjuk, mint amire vágytunk. De tudtuk, hogy ez csak a kezdet, innen csak felfelé vezet út. Az erősítőinkre viszont azonnal odafigyeltek. Erre építettük karrierünket.".

Ketten indították el cégüket, a Forest Electronics-et, először egyelőre másodállásban. A '80-as években Peter a Fender-nél dolgozott, a Kanadai piac felelőseként. 1987 nyarán Denis átvette a Forest Electronics céget és főállásban folytatta az egyedi 3-csatornás gitár erősítők építését kiválasztott vevők számára. Ezek nagyon értékes éveknek bizonyultak, hiszen Denis zenészek százaival dolgozott együtt, mélyebb betekintést kapva abba, hogy a gitárosok számára valójában mi a fontos.

Peter a Fender-nél töltött évei alatt hatalmas tudást szerzett abban az időben, mikor a cég nyolc év alatt megötszörözte forgalmát.

1991-ben Petert a Fender elnöke, Bill Schultz felkérte, hogy a kanadai Vancouverből költözzön át a Fender Los Angeles, California-i székhelyére.

1992-ben indította el Peter a C-Tec céget forgalmazó vállalkozásként, majd néhány év elteltével megalkotta Radial Engineering márka és termék csoportot. A Radial termékei egy sor zenészre és cégre nagy hatást gyakoroltak, mint Tony Levin, Bryan Adams, Sony Broadcast, és a Cirque Du Soleil hogy csak néhányat említsünk.

A Tonebone pedáljait ma már nem nélkülözheti a színpadon egyetlen profi zenész sem. Ki ne találkozott volna azzal a problémával, hogy egy bulin több gitárt kell használni. Sokszor nem is elég csak gitárt cserélni, de egy-egy nóta más erősítést vagy éppen hangszórót igényel. És akkor még nem beszéltünk sem az effektjeinkről - köztük néhány olyan "régebbi" modellről, melyek ma sem nélkülözhetőek, pedig jelszintjük vagy zajuk nem az igazi - és nem beszéltünk még a hangolásról sem... És akkor még egy sor kábelezéssel kapcsolatos problémát nem is érintettünk.

Mindezekből már sejthető, hogy a TONEBONE főleg a professzionális gitárosokat célozza meg, ami persze nem jelenti azt, hogy egy amatőr nem fog jól járni vele. Azt gyakran hangoztatom, hogy az igazi profit az különbözteti meg sok egyéb mellett az amatőrtől, hogy nem elégszik meg a boltban kapható kész általános lehetőségekkel és megoldásokkal. A profi szereti a saját profiljára szabni az eszközeit. ( Persze, ha igényes profiról beszélünk...)

Tipikus problémák, amivel nap, mint nap szembesül a professzionális gitáros

Nyilván az amatőröknek és a profiknak más és más problémáik vannak. A professzionális gitáros többnyire az alábbi dolgokon töri a fejét, sokszor évekig is, és nem tud megoldást találni a kérdéseire.

Az egyik leggyakoribb probléma az, amikor a gitáros két erősítő fejet használ két különböző vagy éppen kevert hangzásra egyetlen hangfalon. Ezt egyszerű módszerekkel nem lehet megoldani. A másik ilyen gond, amikor egy fejjel szeretnénk két hangfalat táplálni akár külön, akár egyszerre.

Egyre több gitáros épít ki magának több hangutas rendszert, több erősítő és hangfal alkalmazásával. Ennek a rendszernek a kezdetén mindig meg kell osztani a jelet úgy, hogy ne legyenek jel veszteségeink, és ne legyenek impedancia problémáink. Nem egyszerű feladat. Gyakran okoz gondot a túl sok pedál soros egymásba fűzése, amire nem is volna szükség, de mivel csak egyetlen effekt utunk van, így erre kényszerülünk. És akkor ott van a mindenkit izgató örök kérdés, hol van az a torzító, ami képes személyes hangon megszólalni, ami minden szándékunkra megfelelően reagál és sok egyéb szolgáltatással is elkényezteti a használóját.

A TONEBONE család kifejezetten ezen problémák megoldására született

Ezekre a problémákra nyújtanak a Tonebone pedálok kiváló megoldást. Az írásunk bevezető részében most csak röviden áttekintjük a sorozat tagjait, hogy fogalmat alkothassunk, miről fogunk részletesebben is olvasni a következő részekben. Azt is tapasztalhatjuk, hogy a fent felsorolt problémák mindegyikére van egy egy dedikált eszköz, ami azt nemhogy maradéktalanul megoldja, hanem kreatív lehetőséget nyújt a tovább lépésre.

Az alábbiakban látható "fantázianév" választás itt a mi vidékünkön kissé furcsának tűnhet, de majd megszokjuk egyszer, miként a rap-et is megszoktuk, bár semmilyen közünk nem volt hozzá sem antropológiailag, sem földrajzilag, még kevésbé kulturálisan. Azt javaslom ne is fordítsuk le magyarra, elég ha csak megjegyezzük a nevüket.

A Tonebone sorozat

A Tonebone Radial termékcsalád a professzionális csöves, analóg torzítók lehetőségeit meríti ki, valamint megoldja a használatuk során jelentkező kapcsolás technikai problémákat. A Tonebone torzítók a következők:

Classic Tube Distrortion, Hot British Tube Distortion, Trimode Tube Distortion végül a Pleximode Tube distortion.

Headbone: két erősítőfejet kapcsol egy ládára. Három fajtája három különböző variációt szolgál: két csöves vagy két tranzisztoros, illetve egy csöves és egy tranzisztoros fejet csatlakoztathat egy ládára. Távkapcsolója kezel minden pedált, digitálisan vezérelt relék gondoskodnak a biztos zajmentes kapcsolásról, választható közvetlen vagy pufferelt bemenet.

Cabbone: Két változata 100 W-ig illetve 300 W-ig nyújt megoldást az egy fej, két láda összeillesztési problémáira. Minden erősítőhöz alkalmas, lábkapcsoló vált a két láda között, digitálisan vezérelt relék átfedéssel kapcsolnak, zajmentesen stb.

Switchbone: Az AB-Y valójában egy variálható jelosztó kapcsoló, mely lehetővé teszi egy gitárral meghajtani két erősítőt zaj, további nem kívánatos torzítás, és pattogás nélkül. Az A osztályú erősítő biztosítja a kiváló hangminőséget, fotocellás, zajmentes kapcsolást biztosít az erősítők között, lehetőséget ad a hangszedő terheléskorrekciójára, Power Boost funkciója középszabályzást is megenged. Árnyékolt trafójával a nemkívánatos zajt okozó földhurok elkerülhető.

Bassbone: Két csatornás basszus előfok egy vagy két basszus gitárra. Beépített DI XLR kimenettel. Kombinált Power Boost, effekt hurok. Állandóan aktív hangoló kimenet.

Loopbone: effektpedálok központi master vezérlője. Két független effektutat képez és kezel és távkapcsolóként funkcionál. Itt is megtaláljuk a hangszedő terhelés korrekció lehetőségét is. Variálható bemeneti jel Power Boost áramkör. A osztályú erősítés.

A BigShot sorozat

A BigShot pedálok a Tonebone sorozat funkcionalitásával, azonban passzív áramköri megoldásokkal, emiatt elérhetőbb áron segítenek ezeknek a problémáknak a megoldásában.

Nos azt hiszem fantáziaserkentőnek ennyi máris elegendő, de a java még csak ezután következik.

Kapcsolódó linkek:

Folytatjuk....

Szabó Sándor

2008-01-18 22:47:38