Bemutatkozik az effekt pedálok egy új generációja, a TONEBONE

II. rész

Tonebone pedál család típusai és alkalmazási lehetőségei

A Radial Engineering által kifejlesztett és gyártott pedálok népes családja alapvetően két nagy csoportra osztható. Egyik csoport a Tonebone sorozat. Ezek komplikált aktív áramkörökkel, csövekkel készült hangformáló vagy kapcsoló eszközök. Ránézésre ezek a pedálok sok potméterrel, kapcsolóval, ki és bemenettel rendelkeznek méretre is termetesebbek. A másik a BigShot sorozat, ami méretre kisebb, egyszerűbb kezelő felülettel rendelkeznek és funkciójukban is egyszerűbbek. Egyik másik passzív áramkörű. A sorozatunk 2.részében most bemutatjuk mire, és hogyan használhatók ezek a pedálok.

Az első bemutatandó pedál a Radial Engineering által kifejlesztett

Classic Tube Distortion

A Tonebone Classic még a az '50-es években Leo Fender által kidolgozott overdrive működési elvet emeli egy sokkal magasabb szintre. A 12AX7 csővel megvalósított áramkör 3 féle torzítási karaktert ad, szabályozható torzítással és hangszín szabályzással. Ezt a torzítót úgy kell elképzelni, mint egy csöves erősítőnek a torzított csatornáját, azaz teljesen úgy kell kezelni és úgy is viselkedik. Ha a gitáron visszavesszük a hangerőt, a tónus is fokozatosan feltisztul és a játék dinamikus marad, azaz teljesen úgy viselkedik, mint egy csöves erősítő torzítós fokozata, mert valójában az is. Mint minden Radial Engineering gyártmánynak rendkívül alacsony alapzaja van. Kivitele masszív. A rendszerbe való be- és kiiktatása valódi bypass kapcsolattal működik, azaz közvetlen kontaktussal kapcsolódik a jel Bypass állásban. Ha áttekintjük a blokk diagramját, akkor kiderül belőle, hogy kicsit többről van itt szó, mint egy egyszerű pedálról.

Az alkalmazásának módját az alábbi rajz szemlélteti.

Hot British Tube Distortion

A Hot British Tube Distortion már a nevében is elárulja, hogy milyen karaktert hoz létre. A legendás Plexi hangját idézi fel, mintha annak is lett volna egy high gain fokozata. Egy 12 AX7 csővel megvalósított áramkör 3 féle torzítási karaktert ad, szabályozható torzítással és hangszín szabályzással. A hangszínszabályzása igen szélsőséges határokig képes formálni a hangzást. A többi kereskedelemben kapható hasonló felépítésű pedálokhoz képest rendkívül alacsony zajjal működik. Ez az eszköz nagyon sok felharmónikus részletet jelenít meg a hangban. Bár igazán agresszív torzító, mégis megőriz valamiféle áttetszőséget a hangjában a legnagyobb drive fokozatokon is. A blokk diagramja még többet elárul a lehetőségeiről:

Az alkalmazása egyszerű, mint minden egyéb torzító pedálé, az erősítő bemenetére kell kötni.

Trimode Tube Distortion

A Trimode már tovább lép a torzítási karakterek választékában és formálásában. A legjobb és leghíresebb amerikai erősítők torzításait tanulmányozva alakították ki az áramköreit. Kiindulási alap a Classic áramköre volt. 5 erősítő generáció torzítási típusait valósíthatjuk meg vele a krémes blues-os torzítástól a mindent beterítő, agresszív vagy éppen szúrósan átható hangig és közötte mindent. Minden előny, amit a fenti típusoknál olvashattunk ennél is fennáll. A 12AX7 csővel ellátott eszköz különösen alkalmas olyan régi erősítők meghajtására, melyeknél számunkra nagyon fontos a tiszta hangja. A Trimode a tiszta hangszínt valós Bypass kapcsolással érintetlenül hagyja. Mint neve is sugallja, 3 üzemmódja van. Az említett tiszta "bypass" hangszín, egy kísérő torzítás, valamint egy szólóra megformált torzítás. A Trimode valójában egy 3 csatornás erősítőt varázsol a régi egycsatornás vintage erősítőnkből megtartva azok hatalmas dinamikáját. Nem véletlenül szereti Steve Lukather ezt a torzítót.

További előny, hogy a Trimode képes egy effekt loopot is hozzátenni a rendszerhez. Köztudottan a régi erősítőkben ilyen nem volt. Az alábbi ábra ezt jól mutatja.

Plexitube Tube Distortion

Úgy tűnik a Marshall Plexi hangzás egy kimeríthetetlen táplálkozási forrást jelent az új eszközök tervezésénél. Kiindulási alap a Hot British áramköre volt. A Pelixitube áramkörének a lelke is a 12AX7 előfokcső, mely előállítja a torzításhoz szükséges elegendő felharmónikusokat. A Plexitube igen komplikált hangszín szabályzással dolgozik, ennek eredményeként nagyon sok hangszín variáció lehetséges. Ez a torzító nem csupán kitűnő szólóhangszíneket produkál, hanem lehetőség van a legszélsőségesebb kísérő tónusok kikeverésére is. Olyan, a középtartományában speciálisan megformált hangszínek is lehetségesek, amik a Plexi korában nem is léteztek még. Itt alapvetően a "scoop" hangszínekre gondolok, amelyek minden esetben a közép tartomány bizonyos sávszélességének nagyfokú csillapításával a mélyek és a magasak egyensúlyba hozása által keletkeznek. Erről tanúskodik a blokk diagram:

Csak úgy, mint az előző pedáloknál az alkalmazáshoz tartozik egy effekt loop is. Ezzel a régi egycsatornás öreg erősítőnket igazán fel lehet turbósítani, és úgy működhet, mint egy több csatornás modern erősítő. A tiszta hangszín valós bypass kapcsolattal marad meg az erősítőn.

Switchbone erősítő kapcsoló pedál

A Switchbone-al új lehetőségeket tár fel. Egyre több gitáros használ több erősítőt a színpadon és felvételeken egyaránt. A gitárerősítőbe való csatlakoztatása mindig nagy zajjal jár, amihez le kell venni a hangerőt, utána visszaállítani. Mindez időbe telik és a zenében erre nincs mód és lehetőség. A Switchbone lehetővé teszi, hogy a két erősítő között kapcsolgathassunk, és ha akarjuk, akkor egyszerre mindkettő is szól. A két hangutas hangrendszer egyik alapfeltétele, hogy a gitár jelét zajtalanul kapcsolhassuk egyik erősítőről a másikra. A rendszer A osztályú erősítő fokozatokat használ a hanghűség megőrzése érdekében. A Switchbone pedálban a földhurok által képződő zaj ellen védett áramkört alkalmaznak. A Switchbone másik kimenete tökéletesen árnyékolt transzformátoron keresztül kapcsolódik a külső eszközhöz. 180 fokos fázisfordítással biztosítják az erősítők megfelelő fázisban való működését.

Alkalmazása nagyon egyszerű, melyet jól szemléltet az alábbi ábra. A Boost lehetővé teszi, hogy szólónál hangerő vagy közép kiemelést alkalmazzunk. Látható, hogy a Switchbone sokkal több annál, mint aminek első látásra tűnik.

Bassbone

Igen nehéz lenne most hirtelen nevet adni ennek a pedálnak, mert rengeteg dologra alkalmas, sok problémát old meg egy időben. A neve máris mutatja, hogy basszus gitárosoknak találták ki. Funkciójában, mint kapcsoló doboz működik, de ha rátekintünk a blokk sémájára, akkor kiderül, hogy ennél sokkal több. Két bemenete mindenek előtt lehetővé teszi két bármilyen, eltérő impedanciájú basszus gitár jelének fogadását. A két hangszer közötti hangerő különbségek kiegyenlíthetők. Találunk további hangszín szabályzási lehetőséget. Sok esetben, amit már nem tudunk a meglévő hangzás sérülése nélkül megvalósítani a basszuserősítőnkön, azt a Bassbone-on még megtehetjük. Kimenetei teszik igazán sokoldalúvá. DI kimenete direkt hangfelvételre és vonalból való játékra egyaránt alkalmassá teszi. Persze a fő kimenete meghajtja a basszuserősítőt. Pótkimenete hangolót is működtethet. Az már elég nagy hab a tortán, hogy még egy effekt loopot is elhelyeztek a Bassbone-on. Stúdióban nélkülözhetetlen egy ilyen cucc.

Vessünk egy pillantást a blokk diagramjára és láthatjuk mennyire elmésen alkották meg.

Az alkalmazásáról az alábbi ábra nyújt szemléletes áttekintést. Látható, hogy úgy működik, mint egy igazi rendező pályaudvar, egy "basszus center".

Loopbone

Sok esetben, amikor egy gitáros nem tud létezni régi megszokott pedáljai nélkül, azonban az élet arra kényszeríti, hogy több lehetőséget hajtson ki meglévő rendszeréből, akkor mindig el kell gondolkoznia, hogy milyen módon tud még további lehetőségekhez jutni. Egy bizonyos pedálszám után a zaj jelentősen megnövekedik. Az effektek sorba kapcsolása nem mindig hozza meg a várt hangzást. Sokan beruháznak egy kis keverőre, ahol az effektek párhuzamosan kötve is dolgozhatnak, azonban újabb problémával kell szembesülni, a vezérlésse és a változó illeszkedésekkel. Ezt a problémát oldja meg a Loopbone. Lehetőséget biztosít két független effektlánc bekötésére. Minden előre beállítható és csak lábbal kell kapcsolni a két loop között, vagy akár mindkettő is aktiválható. Mondani sem kell, hogy A osztályú erősítő áramkörökön keresztül közlekedik a hang. A két külön effektlánc közötti szintkülönbségek kiegyenlíthetők. Minden kapcsolás teljesen sima, zajmentes. A működést jól szemlélteti az alábbi ábra:

A következő ábrán már az is látható, hogy miként lehet másféle Tonebone pedálokat is a rendszerbe iktatni.

Cabbone

Neve is mutatja, Speaker Cabinet Switcher, azaz hangfal átkapcsoló. Ez az eszköz bármilyen erősítő fejhez tud illeszteni két bármilyen típusú hangfalat. Ezek lehetnek a legváltozatosabb kivitelűek és impedanciájúak. Technikailag azt kellett megoldani, hogy az átkapcsolás pillanatára a végerősítő ne maradjon terhelés nélkül, mert akkor az erősítő leég. Ezt egy időben vezérelt átlapolással oldották meg. Ez azt jelenti, hogy gyorsan, de fokozatosan történik az átkapcsolás. Az egyik hangfal még a rendszeren van, amikor a másik máréppen kapcsolódik rá. Az elmés megoldás gyakorlatilag állandó szinten tartja a végfok terhelését. Slingshot távkapcsoló áramkörrel vezérelhető egyetlen gombnyomással.

A rendszer összeállítása az alábbiak szerint történik. A tervezők még arra az esetre is gondoltak, amikor az erősítőn külön kimeneti impedanciájú aljzatokon keresztül csatlakozhatnak a hangfalak.

Headbone VT, SS és TS

A neve is sugallja, hogy több fejet képes kapcsolni egy hangfalra. A Headbone kapcsolókból 3 féle létezik a 3 alapvető esetre. Az első a VT változat, mely két csöves fej között képes kapcsolni. A másik típus az SS, mely két tranzisztoros erősítőt tud kapcsolni, majd a harmadik változat a TS, azaz a csöves és tranzisztoros fej között kapcsol. Működési elvük ugyanaz, csupán az erősítők természete közötti különbségeket hidalják át az egyes típusok. Technikailag itt is az erősítők terhelésének megtartását kellett megoldani. A kapcsolás zajmentes és biztonságos.

Az alkalmazás mindhárom változatnál ugyanaz, csupán a megfelelő dobozhoz a megfelelő erősítőket kell illeszteni.

PZ- Pre akusztikus előerősítő

A Tonebone gondolt az akusztikus gitárosokra is, illetve minden hangszeresre, akik akusztikai átalakítókat, piezzokat használnak. Az alkalmazott A osztályú erősítő áramkörök oly tiszta transzparens hangzást eredményeznek, hogy a legkényesebb fülű és ízlésű klasszikus muzsikusok is, akik erősítésre kényszerülnek, azok is jól használhatják vonós hangszerek kierősítéséhez. Gyakorlatilag minden beavatkozási lehetőségünk megvan, amit egy professzionális akusztikus erősítő előfokozata tartalmazhat. Ilyenek a gain és parametrikus hangszín szabályzás, gerjedés gátló notch filter, hangoló kimenet, effekt loop, különféle bemenetek szint kiegyenlítése, fázis fordítás, stb.

Az alkalmazására a legjobb áttekintést az alábbi ábrák nyújtják:

Dragster

A Dragster kiküszöböli a nem megfelelő pickup/előfok bemenet illeszkedéséből adódó veszteségeket. Ilyen például, ha vezeték nélküli rendszerrel csatlakozunk az erősítőhöz. Minden esetben kell számolni valamilyen tonális veszteséggel, a hangzás halványabb, fakóbb lesz. Ilyen eset még, amikor effekthez, vagy keverőpultba csatlakozik a gitár közvetlenül. Mindez csupán egyszerű illeszkedési probléma. Ha azonban nem figyelünk rá észrevétlenül elkopik a hang gazdagsága. Ezt a problémát oldja meg a Dragster. A hang ugyanolyan marad, mintha közvetlenül az erősítőbe csatlakoztatnánk a gitárt. A szerkezet kicsi kompakt, könnyedén felfűzhető a gitár pántra is.

Boneyard pedál board és hordtáska

A terméklista nem lehetne teljes a pedálok rögzítését megvalósító pedál board nélkül. A pedálok tetszőlegesen és célszerűen helyezhetők el, rövid kábelekkel fűzhető össze a rendszerünk. A pedálok öntapadósan rögzülnek a laphoz, melynek barátságos durva posztó felületére jól tapadnak a pedálok. Az egész komplexum bedig egy Yardbag tokba férhet bele, és könnyű szállíthatóságot biztosít.

Kapcsolódó linkek:

Folytatjuk...

Szabó Sándor

2008-01-18 22:48:50