Boomerang III looper

Pár hete lehet olvasni egy több részes áttekintőt a honlapunkon a looperekről. Most az a szerencsés helyzet állt elő, hogy alkalmam van bemutatni egy Boomerang III típust. Hosszabb bevezető helyett így javasolnám, hogy olvassátok át a looperekről szóló írásomat és akkor mindenki képben lesz ezekről az eszközökről.

A Boomerang az egyik legrégebb óta, ma is gyártott looper, ráadásul már a harmadik kiadását élte meg. A neve nagyon találó: az eldobott bumeráng visszatalál a gazdájához, miként a looperbe játszott hang is visszatér... innen az analógia. Az amerikai cég kifejezetten színpadi használatra tervezte. Az előző verziói is mind igyekeztek kihasználni az adott kor technikai lehetőségeit, és itt arra gondolok, hogy igyekeztek megfelelően nagy memóriát, és megfelelő minőségű AD/DA átalakítókat beépíteni, így vált a Boomerang alkalmassá és egyben népszerűvé színpadi alkalmazásra. A looperekkel kapcsolatban mindig a bejátszható zenei frázis hosszúsága és a visszajátszott hang minősége volt a két legfontosabb szempont. A korai looperek néhány másodperces memóriája mára nagyságrendekkel megnőtt és a hangminőség is felzárkózott a stúdió minőség közelébe vagy arra a szintre.

Az első Boomerang még a kilencvenes évek elején jelent meg, majd a Boomerang + már fejlettebb kivitelben, 1996-ban jött ki. A szoftvereik több update-et is megértek, míg 2009 Augusztusában megjelent a legújabb Boomerang III változat, jócskán átdolgozott külsővel és belsővel egyaránt. Jelenleg a V1-es szoftver működik benne és ez év Júliusára ígérték a V2 szoftvert is.

A looper ha jól el van készítve, akkor a hangminőséget lehető legjobb minőségében megtartva működik. Ezért egy loopert a visszaadott hang alapján kel megítélnünk, ugyanis ez nem egy olyan hangmódosító eszköz, mint például az effektek, vagy akár az erősítő. Így a felhasználó számára sokkal fontosabb, hogy mit lehet a looperrel megvalósítani színpadi körülmények között. A bemutatás végén természetesen kitérünk a hangminőségére is.

A Boomerang az előző változat hosszúkás formájával szakított, ez most egy hosszra rövidebb, de szélesebb ék alakú formát kapott. A kapcsolókat és az egyéb kezelőszerveket úgy helyezték el, hogy egyben átlátható legyen minden működési funkció. Ennek érdekében sok LED-et használtak, háromféle színben, sárga, zöld és piros. Így a színek is segítik a tájékozódást. Egy ilyen eszköz tervezésekor mindig nagy dilemma, milyen kompromisszumot kössenek a gyors áttekinthetőség, egyszerű kezelhetőség, és a minél kevesebb kezelőszerv között. A Boomerang egy nagyon komplikált algoritmussal működik. Számos új szolgáltatását csak akkor tudjuk egyáltalán használni, ha a kezelés során láthatjuk a pillanatnyi működési állapotokat. Egy modern looper valójában úgy működik, mint egy több sávos felvevő, lejátszó, miközben a hangot bizonyos határok között manipulálhatjuk, felúsztathatjuk, vagy éppen leúsztathatjuk, visszafelé játszhatjuk le, menet közben törölhetünk korábbi loopokat, esetlegesen egyéb effekt funkciókkal kombinálhatjuk a hangzást. Az egyes loopok hangerejét szabályozhatjuk, stb. Nos mindezek a funkciók és meg ennél is több valósítható meg a Boomerang-al. Mivel minimális, éppen csak a legfontosabb kezelőszervek találhatók a készüléken, így a használatához fontos a kezelési utasítás tanulmányozása is, hacsak nem akarjuk magunk felfedezni az alapfunkciókat több nap alatt...

A fő jellemzők

A looper tervezésekor a felvett hang felbontása és a használható memória nagysága között is meg kell alkudni. Minél nagyobb felbontású és részletesebb, következésképpen jobb minőségű a hang, annál nagyobb memória szükséges a tárolására. Ha ráadásul a loop rögzítés több sávon történik, akkor a memória kapacitásnak ennek megfelelő többszörösével kell számolni.
Éppen ezért ha nagyobb felbontású hangot akarunk, akkor a loop hosszúságok is lerövidülnek. Ha még ezen felül sztereóban akarjuk használni a loopert, akkor feleannyi lesz a bejátszható loop hossza.

A Boomerang III esetében az alábbi módon alakul a loop hossza a felbontás (hangminőség) függvényében:

A leghosszabb játékidő (loop hossz) 24 kHz-es mintavételezéssel 20 bites felbontással monóban 17 perc 32 mp, sztereóban ennek a fele 8 perc 46 mp. Ez a hangminőség nagyjából megfelel az mp3-nak, bár annak felbontása más. A valóban hallhatóan is jobb hangminőség 48 kHz-es 20 bites felbontásban adódik, azonban így már monóban 8 perc 46 mp, sztereóban pedig már csupán 4 perc 23 mp lehet.

Ez is óriási idő. Gondoljátok csak végig, hogy 15 évvel ezelőtt a hasonló kategóriás Lexicon Jam Man mindössze 8 mp-et tudott, és mégis a maga idejében az egyik legnépszerűbb és legnagyobb memóriájú looper volt. Azóta sok minden történt, mindenekelőtt a memóriák olcsóbbak lettek és a kapacitásuk megsokszorozódott.

Mivel a gitárerősítőkön hallható hangok jellemző frekvenciatartománya sokszor el sem éri azt, amit a 24 kHz mintavételezéssel el lehet érni (kb. 12 kHz), így gyakran nem feltétlenül fontos, hogy nagyfelbontású legyen a hangzás, hiszen a looper sok esetben csak hangeffektusként vesz részt a hangzásban.

A készülék jel/zaj viszonya viszont -104 dB, ez nagyon jónak mondható egy ilyen eszköznél.

Csatlakozások

A hátlapon sztereóban vagy monóban csatlakoztathatjuk a hangszereinket 6,3 mm-es jack aljzaton keresztül, ez lehet bármilyen gitár vagy más hangszer.

A hátlapon található egy DIN szabványú tucheles aljzatpár, hasonló, mint a MIDI, azonban ezt a cég RANG Pedal Link Jacks-nek nevezi. Ez nem MIDI! Erre oda kell figyelni! Az In jelű aljzaton például szoftverfrissítést lehet végezni. A gyártó cég egyelőre nem sok mindent rendelt ehhez az aljzat-párhoz, csupán a jövőbeni szoftver fejlesztésekhez egyfajta előrelátásból tette oda őket.

A készülék 9 Voltos AC/DC tápegységről működik, aminek minimum 700 mA-esnek kell lennie.

Funkciók

Ezek után tekintsük át, mit tud a Boomerang V1-es szoftverrel.

Lehetőségünk van 3 alap looper üzemmód közül választani:

  • Soros lejátszás (Serial Play Style) - Ebben az üzemmódban a loopokat egymás után játssza le a készülék, ugyanúgy, mint a korábbi Boomerang Plus változat.
  • Szinkron lejátszás (Sync) - ez jelenleg még nem elérhető funkció, azonban a V2-ben már működni fog. Ebben a funkcióban egymás után felvett loopokat lehet egyszerre lejátszani szinkronban. Ehhez majd készül egy szinkron pedál, amit majdan a Pedal Link aljzatba kel csatlakoztatni.
  • Szabad loop lejátszás (Free)- jelenleg még ez sem érhető el, csak a következő szoftver funkcióban. Hogy ez milyen lesz, arra van pár sejtésem. Léteznek olyan looperek, amelyek fix loop hosszúsággal dolgoznak, mint pl. a TC D-TWO, amit valójában nem loopernek készítettek, de remekül használható loopernek, és azzal szabadon, kezdő és végpont beállítás nélkül rétegezhetők egymás fölé a loopok. A legkiválóbb speciális hanghatás egy ilyen szabadon épülő loop. Izgalmat visz a muzsikába. Érzésem szerint ez lesz majd a Free üzemmód, de majd kiderül ez is Júliusban.
  • Soros Master üzemmód (Serial Master Play Style) - A Boomerang algoritmusát úgy alkották meg, hogy ha a 3. loop sávra történik a felvétel először, akkor mintegy Master sáv működjön. Ez azt jelenti, hogy a többi loop (1 és 2) ehhez fog igazodni. Ezzel a funkcióval igen messzire kiterjeszthetők a loopozás lehetőségei.

Alap funkciók

A Boomerang III számos, ma már alapfunkcióknak tekinthető szolgáltatással kényeztet bennünket, de ezeken felül van számos újabb lehetőség is. A fő funkciók működési állapotát egy körben elhelyezett LED szekcióval oldották meg. Ez logikájával és színkombinációjával egy szemléletes kezelő felületet alkot.

  • Stacking - egy további réteget rak az előző loopra.
  • Undo/Redo - Mint a szoftveres editorokban, ha nem tetszik a loop, akkor Undo-val kitörölhető és újat készíthetünk, de fordítva is igaz. Amíg nem kezdődik el egy újabb loop felvétele, addig a memóriában őrzi az előzőt.
  • Erase - kitörli bármely kiválasztott loopot, és ez a funkció felvétel közben is működik.
  • Copy Loop - A loopok szabadon másolható álló vagy lejátszó üzemmódban egyaránt.
  • Copy Live - Egy loopot újra lehet venni a régi helyett.
  • Octave - A loop lejátszható fél sebességgel, azaz egy oktávval mélyebben fog szólni, ezzel igazi mélységű, basszus rétegeket lehet építeni.
  • Reverse - A loop vagy loopok visszafelé is lejátszhatók.
  • Once - A loop vagy loopok egyszeri lejátszására ad parancsot, mint egy Cd játszó vagy magnó és a loop végén áll meg.
  • Fade - Egyetlen gombnyomással lehetséges a loopok fel vagy leúsztatása, melynek hossza 3 és 43 sec között beállítható.
  • Reverse Solo - érdekes effekt, melyben az élőben bejátszott szóló visszafelé játszódik le.
  • Two Sample Rates - mintavételezés beállítása 48KHz vagy 24KHz, mindkettő 20 bites felbontásban; az átmenő jel mindig 48KHz/ 24 bit mintákban halad át.
  • Thru Mute Function - A direkt jelet kikapcsolja.
  • Expression Pedal Volume Control - egy expression pedállal master hangerő pedál funkció valósítható meg.
  • Loop Playback Volume Knob - a lejátszás hangerő szabályzása
  • Decay Rate Knob - szabályozható az előző loopok leúsztatási hossza, ha új rétegeket veszünk fel.
  • Stereo or Mono - választhatunk mono és sztereo loop felvétel/lejátszási üzemmód között függően attól, hogy melyik jack aljzatokat használjuk.
  • Smart Jacks - A Boomerang III érzékeli melyik jack aljzatba csatlakoztattunk és annak megfelelően magától monó vagy sztereó üzemmódba kapcsol.
  • Sync Play Style - minden loopot egyszerre, szinkronizálva játszik le
  • Free Play Style - minden loop egyszerre játszható le, de szinkronizálás nélkül. Az így adódó kis idő különbségek nagyszerű ambient hanghatást idéznek elő.

A nemsokára elkészülő új szoftver verzió feltöltéséről az alábbiakat mondhatom most el. Az e-mailben a felhasználónak megküldött MIDI fájl kompjuterről küldhető be a looperbe. Ehhez azonban kell vásárolni egy USB/MIDI átalakító kábelt, pár ezer forintért. Ezzel a kábellel valósítható meg a közvetlen kapcsolat a computer és a Boomerang III között. Érdemes beszerezni egy ilyen kábelt, mert a jövőbeli szoftverfrissítést ezek keresztül tudjuk megvalósítani.

A Boomerang egy komplikált szerkezet, kezelése mindenképpen igényel némi technikai érzéket, és vonzódást, hogy aztán segítségével nagyszerű és bizony meghökkentő "gépi" partnerre leljünk a "személyében".

A kezelőlapon találunk két Bonus feliratú, egy sárga és egy zöld színű gombot. Mindkettő programozható, azaz tetszés szerinti funkciót rendelhetünk hozzájuk. Ezt itt kiemelném, mert ez az egyik legnagyobb használati értéke a Boomerang III-nak. Alaphelyzetben a Tap és Hold funkciókra használhatók, azonban a fentebb ismertetett Stack, Erese, Once, Octave, Reverse, Reverse Solo, Play/Stop All, Fade In/Out, Undo/Redo, Copy funkciók hozzárendelésére tetszőleges kombinációban használhatók.

A kezelési utasítás további érdekes lehetőségekre is kiterjed, azonban ebben az írásban mindezekre nem tudunk mélyebb részleteiben kitérni.

Hangzása nagyon tiszta, még az alacsony mintavételezésű hangzás is tiszta. Gitárerősítőn használva teljesen lefedi az azon elérhető sávszélességet, azonban stúdió rendszerben vagy minőségi PA rendszeren használva is elmondható, hogy a Boomerang III az egyik legjobb, ma kapható looper.

Egy ilyen eszköz jó kihasználása nemcsak fantáziát igényel, hanem éppen hogy inspirálja is azt, tehát a Feedback nemcsak elektronikusan és akusztikusan valósul meg, hanem egy mélyebb zenei, lelki síkon is.

Ára: 137.500,- Ft. Egy jó looper ennyibe kerül, minden más alatta csak kompromisszum.... A készülékhez kapunk egy hálózati táp adaptert és egy részletes jól felépített angol nyelvű kezelési utasítást.

A forgalmazó megígérte, hogy amint megjelenik a V2 szoftver, azt jelzi nekünk és visszatérhetünk egy kiegészítő írásra, ami már a Boomerang III V2-ről szól. Kíváncsian várjuk a biztató folytatást, ugyanis a Boomerang III a jelenlegi formájában egy további fejlődésre kész, nagyon biztató eszköz, érdemes tehát a figyelmünket rajta tartani.

A Boomerang III forgalmazója a Stageshop, nekik ezúton is köszönjük, hogy megejthettük a tesztet.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2010-04-24 10:00:00