BOSS "LEGEND" sorozat

Ahogy az ismeretes, egyedülálló és igazán nagyszerű termékeket kínál a BOSS cég a gitárostársadalom számára. Aki meghallja a márkanevet, egyből a kompakt effekt pedálok jutnak eszébe, hiszen a világon elsőként alkották meg ezt a formát, pontosan 1977-ben. Az első darabja a ma már klasszikusnak számító OD-1-es torzító volt. Már több évtizede jelen vannak a piacon, ez idő alatt bebizonyították, hogy nem létezik effekt, amit ne lehetne megvalósítani ebben a kivitelben. Talán az egyetlen olyan gyártóról beszélhetünk, aki máig életben tudott maradni ezen a területen, folyamatosan az igényeknek megfelelően gyarapítja, fejleszti termékeit, amire természetesen a zenei stílusok és újabb irányzatai is hatással vannak. Nem is tudnék olyan gitárost említeni, aki valaha az élete során ne használt volna ilyen effekt pedált. Sokunknak ezek voltak az első torzítók, sokak a mai napig ezekkel az eszközökkel kápráztatják el hallgatóságukat. Vannak, akik a nagycsalád egy-egy tagját használják, vannak, akik egész láncot állítanak össze belőlük. Ennek a láncnak lehetnek állandó szemei, mint például a kompresszor, a chorus effekt, a delay, vagy a reverb, de a gitárhang alapvető karakterét a torzító fajtája határozza meg. Ezt a láncszemet az ízlésünknek megfelelően választhatjuk ki, cserélgethetjük, vagy akár többfélét is beilleszthetünk a rendszerbe. Abban biztos vagyok, hogy erre a BOSS kínálja a legnagyobb választékot! Soroljam? Sorolom! Overdrive, Super Overdrive, Dyna Drive, Distortion, Turbo Distortion, Mega Distortion, Overdrive/Distortion, Blues Driver, Metal Zone, Metal Core, Fuzz, Bass Overdrive, Xtortion, Power Driver... és a felsorolás még közel sem teljes!

Köztudott, hogy amikor egy hangszer megszólal, a hang számos tárgy és eszköz közvetítésével jut el az emberi fülhöz. A Roland által kifejlesztett COSM jelfeldolgozási módszer lehetővé teszi a valóság élethű reprodukálását elektronikus úton, így mind a már létező hangzások tökéletes lemásolására, mind pedig eddig még soha nem hallott hangok előállítására alkalmas. Ezt a technológiát hívták segítségül, amikor a BOSS szakemberei összefogtak a legendás Fender cég fejlesztőmérnökeivel és közösen megalkották a világon eddig teljesen egyedülálló sorozat első két tagját. Világszerte a gitárosok kedvenc és leginkább óhajtott erősítői voltak az '50-es és '60-as évek Fender erősítői. A BOSS technológiájának és hangszín ismeretének köszönhetően két legendás Fender erősítő hangját másolták le, majd mindezt pedál kivitelben kínálják a felhasználók számára. Az egyik ilyen erősítő a Fender '59 Bassman 1959-ből, a másik a Fender '65 Deluxe Reverb 1965-ből. Az új BOSS sorozat egyik tagja tehát az FBM-1, míg a másik az FDR-1 nevet viseli. Vizsgáljuk meg részletesebben, mitől is ilyen nagyszerű ez az alkotás.

BOSS FBM-1 - Fender '59 Bassman

A pedál nemcsak hangzásában másolja le a Fender Bassman erősítőt, hanem külalakra is felveszi a jellemző vonásokat. Rögtön látható, hogy a pedálon két bemenet található: az egyik a Normal Input, a másik a Bright Input, melynek használatával egy fényesebb karakterű hangot kapunk, ugyanúgy, mint az eredeti Bassman esetében. Kezelőfelületén ugyanazokat a paramétereket állíthatjuk, mint az eredeti erősítőn. A bemeneti oldalon rögtön egy iker potméterrel találkozhatunk, tehát egy tengelyen gyakorlatilag két változtatható ellenállás van. Ennek az iker potméternek a külső tekerője Level feliratú, ami a kimeneti jelszint állítására szolgál, belső tekerője pedig a Gain, amivel a torzítás mértékét szabályozhatjuk. Következő potméter a Treble, mellyel a magas frekvenciájú hangokat vághatjuk, illetve emelhetjük ki. A Bass feliratú a mély tartomány vágására, emelésére használható. A negyedik potméter szintén iker, ennek külső tekerője a Middle, belső tekerője a Presence tartományok jelenlétéért felelős.
A hangzás egyértelműen a Fender Bassman erősítő adottságait idézi. Többféle fej-láda kombinációban kipróbáltuk, először csak a tiszta csatornákat meghajtva. Megdöbbentő volt hallani, hogy bármilyen erősítő elé bekötve megmarad jellegzetes hangzása. Hangja vastag, meleg, ugyanakkor rendkívül fényes, viszont nagy mértékű torzítást ne várjunk tőle, hiszen maga az eredeti erősítő sem ettől lett híres! Gyorsan reagál, nagy attakkal indul a megpengetett hang, viszont kevésbé folyékony a torzítása, ami a kevés gain-nek köszönhető, de nem is mindig erre van szükség. Ha mégis erre lenne igény, nyugodtan kapcsoljuk át erősítőnket a "szőrösebb" csatornára, így egészen biztosan nem lesz kevés a torzítás, viszont gondosan állítsuk be a gain értékeket, mert könnyen elszabadulhat a pokol! Elsősorban mégis a kisebb torzítást kedvelőknek ajánlanám, hiszen az igazi Fender hangjára is ez a jellemzőbb.

 

BOSS FDR-1 - Fender '65 Deluxe Reverb

A Legend sorozat másik tagja a FDR-1 pedál. Erre is ugyanúgy jellemző, hogy külalakra is az eredeti Fender Deluxe Reverb erősítőt idézi. Itt is ugyanazokat a paramétereket állíthatjuk, amik az eredeti erősítő kezelőfelületén is megtalálhatóak. Egy bemenettel rendelkezik. A panelen baloldalon az első egy iker potméter, melynek külső tekerője a Level, belső tekerője pedig a Gain szabályzására alkalmas. A hangszínszabályzásra középen két külön potméter található, magas és mély szabályzó. A panel jobb oldalán szintén egy iker potméter, melynek a külső tekerőjével a zengető mennyiségét, belső tekerőjével pedig a Vibrato mértékét állíthatjuk. Amennyiben a Vibrato effekt "Speed", azaz sebesség paraméterét szeretnénk megváltoztatni, tartsuk a pedált két másodpercig lenyomva, így a potméter belső tekerője már ezt az értéket fogja szabályozni.

Nagyszerűen sikerült kivitelezni a terveket, hiszen erről a pedálról is elmondható, ami testvéréről, hogy egyértelműen rendelkezik az eredeti erősítő adottságaival. Igazi csöves overdrive hangzást hallunk, vastag, ütős hangja van. A torzítás mértéke itt sem szökik az egekbe, tehát ez a cucc a high-gain sound-ot kedvelő metálos kollégáknál nem fog adrenalin szint emelkedést kiváltani. Természetesen ezt a pedált is beköthetjük erősítőnk bármelyik csatornája elé, az érzékenyebb bemenetűn fokozhatjuk a torzítás mértékét, azonban gyökereiben a hangzás Fender marad. A pedálban található két effekt közül a zengető fogott meg a legjobban, hiszen a rugós zengető hangja annyira élethűen lett lemásolva, hogy rázogatni kezdtem kezemben a pedált, hátha még a jellegzetes rugó koppanásokat is hallhatom.

Nagy örömömre szolgált, hogy kipróbálhattam ezeket a felszereléseket, mivel manapság az ember ritkán találkozik már ezekkel az erősítőkkel teljes életnagyságban, így jó érzés az, amikor a technika fejlődése lehetővé teszi azt, hogy meghallgassuk, vagy akár használjuk ezeknek az erősítőknek a hangját. Mindezt kompakt pedál kivitelben és egy pedál áráért! A BOSS FBM-1 és FDR-1 pedálok javasolt fogyasztói ára darabonként 38.000,- Ft. Mindenkinek ajánlom figyelmébe ezeket az újdonságokat, próbálja ki az is, akinek Marshall vagy akár Laney erősítője van, hiszen sosem árt színesíteni hangzásvilágunkat. A BOSS "LEGEND" sorozata garantáltan felidézi az eredeti erősítők hangzását.

Ezúton szeretném megköszönni a BOSS hazai képviseletének, a ROLAND EAST EUROPE-nak, hogy az ismertető elkészítéséhez az eszközöket a rendelkezésünkre bocsátotta.

Szabó Attila

Kapcsolódó linkek:

2007-06-16 21:00:26