Carlos CP-1A VIP custom coax hangszedő

Bizonyára eddig csak kevesen hallottak a Carlos hangszedőkről. Ezúttal egy igen sajátságos tesztben mutatom be a fent említett hangszedőt. A teszt azért rendhagyó, mert saját hangszerembe építve tudom bemutatni ezt a fantasztikus pickupot. Minden írásomnak van egy bevezetője, és ezt most sem szeretném kihagyni, bár személyes történet, de azt gondolom, hogy bárki másé is lehetne, így a benne foglalt tanulságok más számára is hasznosak lehetnek, ezért kérlek titeket Kedves Olvasók ne tekintsétek ezt részemről szerénytelenségnek, csupán meg akarom osztani veletek ezt a történetet.

A nemzetközi akusztikus gitárvilágba való bekerülésemben nem kis része volt annak, hogy valamiért már 1984-től 16 húros gitáron kezdtem játszani. Ezt a döntésemet kíváncsiságomon túl az is vezérelte, hogy mivel semmire nem jutottam erőfeszítéseimmel kicsiny hazánkban, így úgy éreztem semmi vesztenivalóm sincs, ha elfelejtek rendesen gitározni, legfeljebb meg jó móka lesz annyi sok húrt pengetni. Aztán 12 évvel később, amikor már nem volt visszalépés a 16 húros gitározástól, hiszen annyi energiát fektettem bele, akkor valami történt. Külföldről egyre több meghívást kaptam és sokan akarták hallani milyen a gitármuzsika 16 húron. Így kezdődött, pontosabban folytatódott tovább a pályám.

Innentől minden évben több alkalommal játszottam olyan fesztiválokon, koncerteken, ahol több más gitáros is fellépett. Mindenki hatalmas hangerővel játszott, én pedig legfeljebb egy mikrofonnal erősítve. A gitárom gyönyörűen szólt, sokkal szebben, mint a többieké, azonban hangerőben messze alulmaradt így nem lett átütő a produkcióm, hiszen a hangosabbnak mindig jobban tapsolnak az emberek....

Több próbálkozásom volt, hogy valamiféle módon megfelelő hangszedővel megoldjam a hangosítást. Tárgyaltam az L.R. Baggs, a B Band, AER cégekkel, mindegyik ígért segítséget, de aztán soha nem lett semmi az ígéretekből. A fő probléma az volt, hogy a 16 húros gitárom 8 pár húrral rendelkezik és ehhez 20 mm-el hosszabb pickup kellett volna.

2000-ben a NAMM Shown odamentem a B Band standhoz és előadtam a problémámat. Valaki ott nagyvonalúan azt mondta, hogy mivel nagyon speciális a probléma, így kb 1500 Dollárból tudnak nekem készíteni egyet... Ezzel igazából vérig sértettek, mert NAGYON HÜLYÉNEK néztek. Azóta is itt él bennem ez a sérelem és valamiért akármennyire is szeretném, nem szólnak jól a fülemnek a B Band hangszedők.... Így annak a tesztelését soha nem is fogom elvállalni....

Sajnos ezért egyre kevesebb alkalommal vettem kézbe a 16 húrost. Helyette inkább bariton gitárokra váltottam, mert abban megtaláltam azt a tartományt, ami a 16 húros erőssége volt, és azokhoz lévén 6 és 12 húrosak, lehet kapni szabványos hangszedőket. A 16 húros gitárt azóta csak hangfelvételre használtam.

A történet pár hete újabb fordulatot vett. A Stageshopban Galambos Ernő barátom a kezembe nyomott egy gitárt, amibe egy Carlos típusú hangszedő volt beépítve. Megpengettem és 2 másodperc után azt gondoltam, hogy mikrofon van a gitárban. De nem! Egy új típusú. Úgynevezett coax hangszedő volt. Még ennyire tisztán nem hallottam szólni hangszedőt, ugyanis nagyon sokat adott vissza az akusztikus jellegből. Kérdezgettem a hangszedőről, és addig addig alakultak a dolgok, amíg Ernő összehozott Carlos Juannal a konstruktőrrel. Mint kiderült, Németországban van a műhelye, kis manufaktúrában készíti a hangszedőket. Hamar kiderült, hogy Pat Metheny, Eric Clapton és még sok más VIP használja a Carlos hangszedőket. Ezek a hangszedők nem olcsók, azonban életre szóló megoldást kínálnak.

Carlossal elkezdtünk levelezni és elmeséltem az élményeimet a hangszedőkről a 16 húros gitárom kapcsán. Aztán pár nap múlva megérkezett egy doboz a Stageshop üzletbe: Így nézett ki a doboz:

Meghatódtam a képtől, mert én magamat nem igazán tekintem VIP-nek, de végtelenül jól esett, hogy ez az ember komolyan vett és elkészített nekem egy személyre szóló darabot. Két hét múlva pedig megjelent Magyarországon, találkoztunk és Tóth Zoli mester be is építette a 16 húros gitáromba ezt a Custom hangszedőt. Aki ott volt éppen a boltban láthatta, hogy a szám fülig ér, nem tudtam letenni a gitárt annyira inspirált az elektromos hangja és mondtam is, hogy már több reinkarnációját éli a gitárom, hiszen Romanek Tihamér barátom újjáépítette, majd egy repülőn való összetörés után Benedek Csabi és Árpi is új életet leheltek belé, és most íme itt van benne egy Carlos hangszedő, amiről csak szuper lativuszokban tudok beszélni. Bár tervezem, hogy Tóth Zoli barátom is kiveszi részét a további reinkarnálódásában, mert még van némi átalakítani való rajta.

Egy azonban biztos? A Carlos coax hangszedő végre megoldotta azt az egyszerű problémát, amit két évtizede más nem akart vagy tudott megoldani.

A hangszedő történetéről

Az első CP-1A hangszedőt Carlos 1999-ben készítette el, ami elnyerte a Best Pickup címet az amerikai Guitar World magazinban. A legelső darabok a világ vezető gitárosainak készültek, pl. Larry Coryell, Mark Knopfler, Bryan Adams, Brian Setzer, Brian May stb... Két külön miniatűr potméterrel szabályozható a hangszedő bemeneti jelszintje és közép hangtarománya, amik segítségével tökéletesen hozzá lehet hangolni a különböző típusú gitárokhoz. A legújabb verzióhoz tartozik még egy külső hangerő szabályzó, amit a hangnyílásnál lehet rögzíteni. Használható fémhúros, flamenkó, nylon húros, gipsy jazz, dobro és rezonátor gitárokban. Teljesen zajmentes az elektronika és közvetlen stúdió minőségű felvételekhez alkalmas. Közvetíti a gitáros minden finom rezdülését, szándékát a húrokon és finom részletekben gazdag hangja tökéletesen visszaadja a gitár saját karakterét egy megfelelő erősítőn kihangosítva. A kimeneti impedancia a hangosító rendszerekhez tökéletesen illeszkedik. Gerjedésre nem túl érzékeny. 2007-ben elnyerte az Acoustic Guitar magazin külön díját is.

A hangszedő test maga egy koaxiális árnyékoló burkolatba húzott érzékelő szál, melyről Carlos nem akart sokat beszélni, de annyi bizonyossá vált, hogy nanotechnológiás módon készült érzékelőről van szó. A fontosabb azonban maga az elektronika. A jack aljzat egy kis csőben folytatódik, több más pickupéhoz hasonlóan, ebben helyezkedik el egy SMD panel, ezen az áramkörön nemcsak előerősítő, hanem speciális szűrő áramkör is egyben, és rajta lévő mikro potméterekkel egyedileg állítható be bármilyen gitárhoz.

Az újabb verzióról lévén szó, az elektronikához tartozik egy a hangnyílás szélére szerelhető hangerő szabályzó és egy a testben belül elhelyezhető, a 9 Voltos elemet rögzítő tartó.

A Carlos hangszedő hangminőségének a különlegessége nem is annyira az érzékelő anyagában, sokkal inkább az elektronikai megoldásban rejlik.

Felvetődik a kérdés, hogy a nagy pickup gyártók vajon miért nem jutottak el odáig, hogy egy ilyet kihozzanak? Persze tudjuk a választ: Akkor mit gyártanának és mit adnának el utána? Itt a fogyasztói társadalom egy nagy dilemmája is kifejeződik. Azaz, egy nagy cég nem engedheti meg magának, hogy igazán jót készítsen, mert akkor a versenytársakat is magára haragítaná és elvágná maga alatt a jövőt, ami csak nagyon kis léptékű fejlesztésekről szólhat..... Egy kis ember azonban megengedheti magának, és amennyire tudom, nagyon fújnak is Carlos Juanra a nagy cégek....

Nemsokára beszámolhatok egy még különlegesebb Carlos pickupról. Van egy 24 húros kétnyakú kobozom, amibe ugyancsak Carlos Juan készített hangszedőt és Tóth Zoli barátom építi be. Ez is egy olyan hangszer, amibe soha senki nem vállalt volna hangszedőt építeni. Ha valaki érez kihívást, akkor az bizonyára el is készíti. Carlos, amikor meglátta ezt a hangszert, azonnal azt mondta kérésem nélkül, hogy ő ebbe is készíteni fog egyet. Mikor ezeket a sorokat írom, valószínűleg már készen van a beépítés, azonban csak pár nap múlva fogok tudni erről is egy összefoglalót írni.

Addig is azt javaslom, hogy próbáljátok ki és saját fületekkel győződjetek meg mindarról, amit esetleg most nem is hisztek el nekem.

Carlos Juan megcsinálta a PICKUP-ot......!, amit oly régóta vártunk oly sokan.

Ne essetek kétségbe árától! A CP-1A ára 85.000,- Ft bruttó.

Nem olyan tragikus. Ha a pickup kérdést meg akarjátok még ebben az életetekben oldani, akkor tessék kevesebbet inni, kevesebbet dohányozni, kevesebbet költeni a barátnőre (csak átmenetileg) ...stb. és akkor gyorsan össze fog jönni az ára.

Megéri: Nem kell többé azt a karcos, torz piezzo hangot hallani többé....és milyen jót tesz ez a muzsikának és a hallgatóságnak is....!

Ezúton is köszönöm Galambos Ernőnek, hogy felhívta a figyelmemet erre a hangszedőre, köszönöm Tóth Zolinak a beépítést és persze Carlos Juannak, hogy megtisztelt ezzel a személyemre dedikált és készített hangszedővel.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2010-11-14 12:20:02