Elektro-Harmonix effekt pedálok

POG, Bass Micro Synthesyzer, Deluxe Memory Man

Az előző írásom egyikében már bemutattam az Elektro-Harmonix céget és pár termékét. Az elkövetkezendő időszakban több termékét is leteszteljük és megjelenítjük a web lapunkon. Ezúttal is 3 nagyon érdekes különleges pedált mutatok be.

POG Poliphonic Octave Generator

Kezdjük talán a POG-al, aminek neve egy rövidítés, Polyphonic Octave Generator. Az effektpedálok piacán találhatunk sokféle oktáver pedált, de olyat, ami ehhez hasonló lenne, ilyet nem. Különleges tulajdonsága, hogy ezzel játszhatunk akkordokat is. Általában a legfejlettebb digitális algoritmusú pitch shifterek sem mindig polifónikusak. A POG igen, ez a nevében is benne van. Egyszerre több oktávot adhatunk a direkthanghoz lefelé egy oktávot és felfelé kettőt, de ezekből is egyszerre többet úgy, hogy egyik oktáv hangmagasságában enyhén el van tolva. (Detune). Minden olyan hangzás, ami a különböző oktávok jelenlétével manipulál, azt a POG-al megvalósíthatjuk. Az oktáv generátorokkal és a beépített Low Pass szűrővel együtt teljesen eltolható a gitár hangzásvilága egészen más irányba. Történetesen akár a Hammond orgona hangzása felé is.

A tolópotméterek közvetlen és áttekinthető szabályzást tesznek lehetővé. Vizuálisan is azonnal követhető a kialakított hangzás képe a toló potméterek állása szerint. A tolópotikat áttekinve, a bal oldalról a jobb irányba haladva találjuk a bemeneti szint szabályzót, majd a direkt hang kimeneti szintjét. Innentől már az effekt hangzás elemeit szabályozhatjuk. A Sub Octave generátor egy oktávval viszi lejjebb a hangzást és a csúszka ennek a hangerejét szabályozza, azaz ezzel keverhető több vagy kevesebb a hanghoz.

A többi szabályzó a felső oktávokban szabályoz, egyik a következő oktávban a másik kettővel feljebb. Mindkét oktávban van egy olyan oktáv szólam is ami hangmagasságban eltolva jelenik meg, és ezekhez is tartozik egy csúszka. Végül az alul áteresztő szűrővel (LP Filter) a magas hangtartományú komponenseket tarthatjuk féken. A szabályozhatóság itt még nem ér véget, mivel a szűrőnek van még 3 előválasztható üzemmódja, illetve működési tartománya. Ezekkel szélesedik ki igazán az elérhető hangzások palettája.

A készüléknek mono be- és kimenete van. 18 Voltos adapter adnak hozzá.

Hangzás

Nagyon izgalmas analóg hangzása van, kissé orgonaszerű, az oktávok finom adagolásával kezdetben különféle fényeket és teltséget adhatunk a hangnak, azonban a végletek elvisznek az orgonán is túlmutató szintiszerű hangzáshoz. A POG gyorsan reagál, semmiféle zavaró késése nincs. Mindig is azt mondtam, hogy az effektek pedálok kultúrája az Elektro-Harmonixban teljesedett ki. Ők tényleg elmennek a végletekig, ha effektet akarnak, akkor abból minden lehetségeset kihoznak.

Bár igényel némi türelmet a beállítása, de az egyik legjobb eszköznek tartom például a 12 húros gitárok hangzásának utánozására. Van némi alapzaja, bár a gitárerősítő hangszóróján nem hallik ki a zaj felső tartománya. A zaj nem a potméterek állásától függ, hanem maga az analóg áramköri megoldás termeli. Nagyszerű pedál, izgalmas hangzásokat kínál, és már csupán a gitáros fantáziája kell, hogy valóban kijöjjön belőle az, amit tud. Mindenesetre a POG-on nem múlik. Extrém oktáv beállításoknál természetesen a polifónia foka is csökken valamelyest.

Bass Micro Synthesizer

Nagyon érdekes eszköz. A basszusgitár hangját szó szerint egy másik dimenzióba röpíti. Felépítését tekintve két fő szekcióból áll. Az egyik az oktávokat és egy négyszög jelet előállító generátor (Voice Mix), a másik szekció a szűrők, modulátorok és oszcillátorok rendszere ( Filter Sweep). Van még két szabályzó, ami a bemeneti jel küszöbértékét szabályozza (Trig), hiszen az effekt modulálásának egyik fő eszköze a bemeneti szint változása. A tranziens viselkedését az Attack Delay tolópotméter szabályozza, ez drámai változásokat idéz elő a hangzásban. Ennek tartománya a gyors indulású hangtól a lassan éledő hangzásig terjed. Mindegyik tolópoti tulajdonképpen az adott harmónikus összetevőt hangerőben adja hozzá a direkt jelhez. A Filter Sweep szekcióban a szűrő kezdhet felülről és lefelé tartva szűr az idő függvényében vagy éppen fordítva. Ezt kipróbálva már hallani fogjuk, hogy a szintetizátorok is ugyanezt csinálják. Az oszcillátor sebességét a Rate szabályzó az oszcillátor szabályzásának mélységét a Resonance csúszka szabályozza. Mono be- és kimenete van.

A doboz végén egy külön tápfeszültség ki-bekapcsolót is elhelyeztek. A bekapcsolt állapotot egy piros LED mutatja. 24 Voltos táp adaptert adnak hozzá.

Hangzás

Már most az elején elmondom, hogy nemcsak basszusra alkalmas. Bármire jó, bár a basszus tartományban fejti ki legintenzívebben a hatását. Persze a leghatékonyabb hatást a basszusgitárral adta a teszt során is. Szinte minden ismertebb szintibasszus hangzást, amit valaha is hallottam ezzel meg tudtam találni. A megszokott basszusgitár hangzást teljesen átviszi egy másféle hangzó rendszerbe. Érdekes amikor a kevés négyszög jelet adunk hozzá (Square Wave), egy enyhe torzítás hallható, ami nagyon megerősíti a zene hangzását a mélyebb tartományban.

Ha valakinek eszébe jutna akkordokat játszani vele, arról már most lebeszélném, mert ez az eszköz nem polifónikus, csak dallami alkalmazásra jó. Alapzaja kisebb, mint az előző effektté.

Deluxe Memory Man

A Deluxe Memory Man, mint általában az Elektro-Harmonix effektek fantázia nevet kaptak. Amikor az első Memory Man megjelent, akkor kategóriájának legjobbjaként tartották számon.

A Deluxe változat már Chorus/Vibrato effekttel is kiegészül. A teszt során kissé meglepődtem, hogy milyen zajos, de aztán rájöttem, hogy a POG 18 Voltos tápegysége volt bedugva véletlenül. Ez arra késztetett, hogy ellenőrizzek mindent és itt kiderült, hogy a Deluxe Memory Man 24 Voltos adapterről működik, amit adnak a készülékkel. Ezt javaslom ellenőrizni a boltban is. A saját 24 Voltos saját adapteréről már minden feltisztult és nem is tűnt oly zajosnak, bár ne várjunk olyan zajtalan működést, mint a digitális késleltetőktől.

A készülék 550 ms maximális késleltetési idővel tud működni. Szabályozható az ismétlések száma ( Feedback), a direkt/mix arány (Blend), a kimeneti szint (Level), valamint a késletetési idő ( Delay). Külön kapcsolóval lehet Chorus és Vibrato között váltani.

A hátlapján van egy külön Echo Out kimenet és a Direct Out kimenetet is kiépítették további effektek csatlakoztatása miatt. Ha egy erősítő effekt loopjába csatlakoztatjuk, akkor a Blendet maximumra kell állítani.

Hangzás

Tipikus vastag analóg hangzás jellemzi, kissé zajosabb, mint a digitális készülékek, de hangzásának másféle harmonikus jellege kárpótol azért a kis zajért. Gitár erősítőn egyáltalán nem tűnt zajosnak, csak vonalban használva vettem észre egy kis zajt.

A Deluxe Memory Man azon kevés analóg működésű delay pedálok közé tartozik, amik egyben modulációs effekteket is tartalmaznak. Mivel lévén analóg pedál és nincsen AD és DA konvertere, így a hangon nem színez semmit, a sok pénzen és fáradtsággal kimunkált torzított gitárhangot nem fogja szétkenni.

Összegzés

Mindhárom készülék különleges, bár a POG és a Bass Micro Shyntesizer abszolút egyedülállóak a Deluxe Memory Man modulációs effektjeivel együtt különleges.

Itt megragadnám az alkalmat, hogy elmondjam azt is mit hiányolok a készülékekről. A POG és a Bass Micr Shynthesizer sokféle hangzást képesek előállítani. Hiányoltam azt, hogy valamiféle preset formájában 2-3 különböző hangzás elmenthető és bármikor előhívható legyen. Ezzel használati értékük nagyon megnőtt volna.

A Deluxe Memory Man esetében a hátlapon lévő Chorus/Vibrato kapcsolót kitettem volna az előlapra a másik mellé, hogy kényelmesebben lehessen kapcsolni a két effekt között megsprórolva egy lehajlást, amire zene közben nem mindig van idő.

Ár/Érték arányok

A Deluxe Memory Man 89.000,- Ft-os ára kissé borsosnak tűnik egy analóg ráadásul mono készülékért, de ne feledjük, hogy a helyzet megfordult. Az ipar főleg digitális eszközökre van berendezkedve és most analóg eszközöket költségesebb gyártani.

A Bass Micro Synthesizer 75.000,- Ft -os ára is megfontolásra késztetheti a vásárlót, de ha azt mondom, hogy senki más cég még csak hasonlót sem gyárt, így a monopol helyzete ki tudja préselni a piacból ezt az árat is. Arról nem is beszélve, ha valaki éppen ilyet akar, akkor nem érdekli az ára.

A POG-al kapcsolatban ugyanez mondható el. A teszt idején ára még nem volt kikalkulálva, azonban sejtésem szerint az előző termékhez lesz közelebb az ára. Amint lesz árunk, úgy ebbe a cikkbe utólag beírjuk azt is pontosan.

Érezhető, hogy az Elektro-Harmonix igyekszik kihasználni a retro divatot, de ugyanakkor sok újat tesz hozzá a mai pedál kínálathoz.

A pedálok nagyon szépek, strapabíróak és adják hozzájuk a tápadaptert is.

Végül megjegyezném, hogy minden megvásárolt effekt dobozába betettek egy videót, amin az összes termékükről egy nagyon szemléletes demo film nézhető meg. A címe Effects Sampler vol. 1., azaz nemsokára számíthatunk a második részére is.

A teszthez a Mezzoforte Hangszeráruház biztosította a készülékeket, melyért ezúton mondunk köszönetet.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2008-03-10 22:34:43