Elektro-Harmonix torzítók

Igazi örömömre szolgál az Elektro-Harmonix effekt pedálokról írni és bemutatni őket. A következő időszakban jó néhány új és régebbi pedált is be fogunk mutatni. A hetvenes évek második felében az Elektro-Harmonix termékei voltak az első nagy számban hazánkba importált pedálok. Talán azt is bátran mondhatom, hogy az Elektro-Harmonixal kezdődött Magyarországon az effektek elterjedése és használata a gitáros körökben és a zenében.

Röviden a cégről

A Michael Matthews által 1967-ben alapított New Yorkban működő cég most már több, mint 40 éve van a piacon és több tekintetben különlegesek. Mint szinte mindenki a rock and roll történetében ő is villamos mérnöknek tanult, de az esténkénti zenélések aztán a diplomától távolabb vitték, de közelebb a muzsikusokat szolgáló elektronikákhoz. Első pedálja 1969-ben készült el a LPB-1 Power Booster. Ez egy egyszerű, de jó minőségű erősítő fokozat volt, amivel az akkori kis torzítású csöves erősítőket igazán nagy torzításba lehetett hajtani. Az elsők között készített Phase Shifter pedált (1975-ben a Small Sone) és az első igazán jó hangú Flanger az Electric Mistresst 1975-ben. Kezdettől fogva analóg áramkörökel dolgoznak, a gitár effektezésnek a szélsőségeit is kutatják kezdettől fogva. Az effektpedálok üzletágát gyakorlatilag Michael Matthews alapozta meg az Electro-Harmonix céggel. Ők csináltak először analóg szintetizátor effektet gitárosok számára, és a mai napig is fejlesztik őket. Az elmúlt évtizedekben több olyan effektet készítettek, amik napjainkra szinte szabványossá váltak bizonyos hangzások megalkotásához. Ilyen volt a mára legendás Big Muff torzító, vagy a Memory Man Delay a mai looperek őse. A Big Muff azért vált oly híressé, mert semmilyen csöves erősítővel nem lehetett azt a fajta zöngés, telített torzítást előidézni, amit az tudott. Ez az új tónus új ízlést teremtett és ma is folytatja diadal útját. Több, mint 70 féle pedált készítettek és ezzel pedál választékkal talán egyedül a Boss versenyezhet napjainkban.

A '80-as évek végén Michael Matthews is érzékelte, hogy az elektroncsövek ellátása a végét járja. Csöveket már szinte csak a keleti blokkban gyártottak. A Szovjetúnió felbomlása és a privatizálás idején Mike nyitott szemekkel és fülekkel járt, gondolt egyet és felvásárolt egy orosz csőüzemet. Új céget alapított New Sensor néven és Sovtek márkanév alatt elkezdte árulni a kiváló orosz gyártású elektroncsöveket és az azokkal készült erősítőket, effekteket. Az ottani maffia többször megfenyegette, mert nem nézték jó szemmel az idegen befektetőket és meg akarták venni jól működő cégét. Michael nemcsak Jimmy Carterrel volt jó kapcsolatban, de Putyin elnökkel is jó kapcsolatot kezdeményezett, aminek következtében már nem merték tovább fenyegetni. Innen is látható, hogy a rock and roll háttér iparában sem árt, ha valaki ismeri a felsőbb köröket....

A következőkben bemutatok 3 viszonylag új torzító pedált.

Metal Muff torzító

A híres Big Muff torzító sikere arra késztette Michael Matthewst, hogy fejlessze tovább a Big Muff-ot a mai zene igényeinek megfelelően. Az elmúlt 2 évtizedben a gitárzenékben a torzítás lett a legfőbb kifejező eszköz. Nincs az a torzítás, amennyi elegendő lenne az agresszív zenék hangzásában. A metálzene előretörése újra elgondolkoztatta a tervezőket, hogy miként lehetne további torzítást kihozni az áramkörökből oly módon, hogy az a zenében még mindig használható maradjon. A Big Muff jó alapot adott a fejlesztéshez, hiszen annak már igen magas torzítása volt és nem kellett sok, hogy erről a szintről némi járulékos áramköri bővítéssel tökéletes metál torzítót alkossanak.

Ez a fekete színű könnyűfém öntvényből készült doboz félvezetős áramkört hordoz magában. A mély, közép és magas hangszín szabályzó potméterek között találunk egy Top Boost feliratút is. Ezzel a torzítás szabályozása kiterjed a legfelső tartományra is. A Volume potméterrel a kimeneti szintet állíthatjuk be, a Dist potméterrel a torzítást.

A dobozon két nyomógomb van, egyik a Top Boost funkciót kapcsolja ki és be, a másik a torzítás ki-bekapcsolója. Mindkettő működési állapotát egy egy piros LED dióda jelzi. A készülék 9 Voltos tápegységről működik.

Hangzás

Hangja kissé emlékeztet a Big Muff-ra, bár annak maximális torzítását messze felülmúlja. A Big Muff zaftos, zöngéssége itt nem érződik oly erősen, sokkal inkább egy egyenes, feszes és magvas torzítás hallható, ami jobban illik a metál zenékbe. A torzított hang szövete sűrű, a hangkitartás kiváló és a pengetés pillanatában azonnal reagál. Hangszínszabályzók interaktívan hatnak egymásra. Tónusa viszonylag semleges, hagyja érvényesülni a gitár és az erősítő hangzását.

A Top Boost ki-bekapcsolása drámai különbséget okoz a hangszínben, bármelyik állásában. Ezáltal lehetséges egy szóló és egy kísérő hangszínt is beállítani, ami a Top Boost kapcsolóval aktiválható. Tiszta hangú erősítőn próbálva a torzítás maximális állásában is használható, nem kezd el fortyogni a hang.

English Muffin csöves torzító

A név érdekes párosításban utal a brit típusú agresszív torzításra és az ugyancsak brit süteményre, de maga a Muff szótő is utal a korábbi torzítókra. A kivitelében sem közömbös torzító két ECC83-as csövet mutat, félig ki is látszik a dobozból. Ez a megoldás jó hűtést és hosszabb élettartamot biztosít és persze látványnak sem utolsó. A csöves technológia kedvelőinek arcára ilyenkor széles mosoly ül és mintha hájjal kenegetnék őket. A készülék 5 potmétere a kimeneti szintet (Volume), a magas, közép és mély hangszíneket (High, Mid, Low), valamint a torzítást (Gain) szabályozzák. A színes arculattal ellátott fémdoboz nemcsak tartós, de jó árnyékolást is biztosít a szerkezetnek. A csövek fizikai védelméről egy lyukacsos acéllemezből készült védő burkolat gondoskodik. A torzítóhoz speciális csatlakozású tápegységet adnak. Ez azért fontos, mert 12 Voltról üzemel ez a torzító és kifejezetten ehhez készült a tápegység.

Hangzás

Agresszív, meleg hangzás, harapós szövetű torzítás jellemzi, mint a brit túlvezérelt csöves erősítőket általában. Maximális fokozata már már a metál hangzásába nyúlik. A magasak és a közepek csökkentésével krémesebb torzítások is beállíthatók, különösen a nyak hangszedőkkel fog ez a krémesség kiemelkedni. A hangkitartás nagyon jó. A tónusa mint mondtam brit, de közelebb áll a semleges tónusokhoz, ami itt is azt jelenti, hogy a gitár és az erősítő hangzását nem fogja uniformizálni, nem takar be mindent a saját karakterével, hanem hagyja azokat is élni. Fontos megemlíteni, hogy a tipikusan erős karakterű erősítők, mint a Marshall és a Vox, mindent hangzást átszíneznek a saját karakterükkel. Csak összehasonlításként említeném például a Laney-t vagy a HIWATT-ot. Azok már inkább a semleges típusba tartoznak, amikkel gyakorlatilag bármely tonális irányba el lehet menni. Az English Muffin inkább ezekhez hasonlítható.

LPB 2ube kétcsatornás előerősítő

Az érdekes név utal a régi félvezetős LPB-1 Power Boosterre, az Electro-Harmonix első termékére. Ez az eszköz 2db ECC83-as csővel valósítja meg azt a plusz erősítést, amivel a kisebb torzítású régebbi erősítőket egy nagyságrenddel magasabb torzítási szintre lehetett kihajtani. A kivitele az előző pedáléhoz hasonló fémdoboz, rajta a 2 cső védő burkolatával.

Ez a pedál valójában nem is torzító a szó szoros értelmében. Csupán egy előerősítő, ami úgy megdobja a jól feltekert öreg erősítő hangját, hogy akkor kezd el igazán torzítani. Valamikor a hatvanas évek végén, amikor az olyan bandák kezdtek feltűnni, mint a Black Sabbath, ahol minden korábbinál nagyobb torzítást lehetett hallani, valójában nem torzítók okozták azt a hatalmas torzítást. A teljesen felcsavart erősítők éppen csak amolyan bluesos torzítást tudtak produkálni, de amikor egy Mid Boosterrel azt a tartományt hajtották meg, ahol a torzításra a fülünk a legérzékenyebb, akkor hallhattuk azt a fajta torzítást, amit az LPB 2ube-al produkál egy öreg erősítő. Nagyon széles vastag hangon szól. Az LPB-2ube mindezt két csatornán produkálja. Van egy Left és egy Right kimenete, de a bemenete is Left és Right. Ha a Right bemenetet használjuk, akkor az a csatorna mindkét kimeneten megjelenik.

Ez a két csatornás megoldás több célt is szolgálhat. Egyrészt tényleg alkalmas egy sztereó erősítő rendszer kialakítására, de sokkal inkább ajánlanám egy másik hangút meghajtásához. Ehhez a szabályzók is támogatást adnak, mert mindkét csatornán külön szabályozhatók a bemeneti érzékenységek (Drive) és a kimeneti szintek (Volume). Középen látható egy potméter kapcsoló, ami a bemeneti illeszkedést választja elő, függően attól, hogy szimpla vagy dupla hangszedős gitárral használjuk. A két csatorna így lehetővé teszi, hogy egy kísérő és egy szóló hangszínt állítsunk be különböző hangerővel. Mindkét hangútba csatlakoztathatók még további torzítók is.

Hangzás

Vastag széles hangzás jellemzi, semleges karakterrel, azaz nem fedi el az erősítő és a gitár karakterét. Igen nagyot erősít, önmagában nem torzít sokat, éppen csak megtöri a hangot, de már egy félig torz hangszínre kihajtott erősítőt már szinte a metálos torzításba képes hajtani. Ezt a koncepciót igazolja az is, hogy nem helyeztek el rajta semmilyen hangszín szabályzó potmétert. Nagyon hasznos eszköznek tartom, különösen azok fogják hasznát venni, akik a régi erősítőket szeretnék egy modern hangú, nagyobb torzítású erősítőként megszólaltatni. Két hang úttal pedig a régi egy csatornás erősítő egyszeriben 3 csatornássá válik.

Összegzés

Nem csalódtam az Elektro-Harmonixban. Hozta a formáját az esztétikus, tartós kivitelű kifogástalan hangú eszközeivel. Árukat illetően is korrektnek tartom őket, nem rugaszkodnak el a valóságtól.

A Mezzoforte Hangszeráruházban a torzítók ára az alábbi:

Metal Muff: 26.000,- Ft
English Muffin: 55.000,- Ft
LPB 2ube: 55.000,- Ft

A teszthez a torzítókat a Mezzoforte Hangszeráruháztól kaptuk kölcsön, melyért ezúton mondunk köszönetet.

Kapcsolódó linkek:

Szabó Sándor

2008-02-28 08:00:00