Eventide TimeFactor Delay pedál

Igazi örömömre szolgál, hogy végre írhatunk Eventide termékekről is. Az amerikai cég neve több területen is jól cseng. Története 1970-re nyúlik vissza. Csupán a történetükről egy könyvet lehetne megtölteni, arról hogyan kezdték a konyhaasztalon tervezni és magvalósítani első terméküket, majd nagy előrelépés után a pincében.... Az Eventide a hangiparban kezdett, de bekapcsolódott a telekommunikációs és a repülést segítő navigációs rendszerek piacába is. Ez utóbbi mindenki másnál hozzáférhetőbbé tette számukra a legnagyobb teljesítményű DSP és memória csipek alkalmazását. Ezért is váltak a legnagyobb stúdiótechnikai eszközök gyártójává. Olyan nagy teljesítményű processzorok álltak rendelkezésükre, amikkel a legkomplikáltabb digitális műveleteket is meg tudták valósítani. Ha visszaemlékezünk a H3000 sorozatú Ultraharmonizerekre, akkor máris tudjuk mekkora teljesítmény volt az abban az időben. Ma sem változott sokat a pozíciójuk. A multieffektek piacán nincs hasonló sem, akik akkora teljesítményt és tartalmat építenek a termékeikbe. Erre jó példa a H8000 sorozat technikai színvonala és hangminősége.

Az Eventide elsőként kezdett a késleltetők és a pitch alapú digitális effektek fejlesztésébe. Később kivette a részét a zengetők fejlesztésében is és ebben is prominens szerepet tölt be ma is, azonban a Pitch és Delay együtt egy speciális területükké vált. (Harmonizer)

A gitáros világot és a muzsikát nagymértékben gazdagította hangzás világával az Eventide. Olyan nevek használják, mint Jimmy Page, Frank Zappa, Brian May, Eddie Van Halen, Steve Vai, Robert Fripp, John Petrucci, and Andrian Belew.

Az utóbbi időben sokat említettem, hogy a gitárosokat támogató háttér iparban a pedálok gyártása újra reneszánszát éli. Persze mindez egy sokkal magasabb szinten valósulhat meg, mint bármikor előtte. Ez különösen igaz az Eventide új Stompbox sorozatára. Ebben egyelőre két típus jelent meg, a delay hangzásokat produkáló Time Factor és a modulációs effekteket felsorakoztató ModFactor.

A mostani írásomban a TimeFactort mutatom be.

Ha veszünk egy hasonló célra készült Delay pedált, akkor többnyire 1-2 algoritmust találunk a legfontosabb paraméterek hozzáférhetőségével és aztán ennyi. Ha többet akarunk, akkor keresni kell egy másik pedált, vagy venni egy rack-es effektet, ami már mindazt adni fogja, amit szeretnénk, csak rá kell jönnünk hamar, hogy a kezelhetősége nehézkes és további pedálokat kell venni hozzá, hogy színpadon is ki tudjuk használni.

Az Eventide nagy áttörést valósított meg. Ma a technika jelenlegi szintjén nem feltétlenül kell mindent rack-be építeni, csupán azért, hogy megfeleljen egy szabványnak. A pedál nem a szabványt, hanem a célszerűséget követi. A pedál rugalmasan követi a használati elvárásokat és a technikailag megvalósítható lehetőségeket. A TimeFactor esetében éppen ez történt. Egy pedálba elképesztő tudást és minőséget építettek. A pedál kinézetében is pedálnyi maradt, de ha vetünk egy pillantást a rajta elhelyezett 11 gombra, és a kijelző ablakra, akkor azt láthatjuk, hogy itt többről lehet szó, mint egy holmi, közönséges delay pedálról. Ezt a sejtésünket különösen meg fogja erősíteni, ha meglátjuk az oldalán elhelyezett MIDI csatlakozókat is.

Itt nem másról van szó, mint egy pedálban elhelyezett gyakorlatilag racknyi tudással bíró processzorról. A 10 algoritmust nyugodtan elhelyezhették volna egy rack szabványú dobozban és akkor sem lenne használhatóbb, mint így pedál formában, mert itt van még 3 nyomógomb, többféle funkcióval. A koncepció telitalálat!. Az Eventide azt említi a termék bemutatásban, hogy stúdió minőség egy pedálban. Én mindig szkeptikus vagyok az eféle marketing szlogenekkel, ezért igyekszem mindig nagy kritikával meggyőződni az állítás helytállóságáról.

Most tényleg erről van szó, a hangzás arról győzött meg, hogy ez igaz is. Mivel a TimeFactor analóg rendszerbe csatlakoztatva működik, így nem is adták meg az A/D és D/A konverterek kvantálási felbontását, csupán annyit lehet tudni, hogy ez algoritmustól függ. Nyilván a Vintage Delay vagy Tape Echo felbontása alacsonyabb lesz, hiszen itt a zajosságot és egyéb tökéletlenségeket is hűen modellezni kellett. Akármekkora is, bátran állítható, hogy megállná helyét a stúdiókban, annak ellenére is hogy szándékosan olyan eszközöket is szimulál, amiket ma már nem tennénk be a stúdióba zajosságuk vagy keskeny átviteli sávuk miatt sem. Erről pedig meggyőződtem, mert beillesztettem a saját stúdióm rendszerébe és a fent említett algoritmusokat leszámítva egyáltalán nem vallott szégyent.

Mielőtt belemélyednénk a TimeFactor szoftveres tudásába, előtte vessünk egy pillantást a hátlapjára és ezzel is többet tudunk meg a lehetőségeiről.

Látható, hogy a kötelező audió csatlakozók és szint választók mellett van még más is. Találunk egy kapcsoló pedál csatlakozót, és egy Expression pedál aljzatot is.

Itt másis felvetődhet a kérdés, hogy milyen expression pedálok csatlakoztathatók a TimeFactorhoz. Mindegyik fog vele működni, amelyik egyszerű potméteres és ellenállása nem haladja meg a maximum 20kOhm-os értéket. Tesztelték a legáltalánosabban használt típusokkal, mint például a Roland EV-5, a Line6, és a Boss FV-500L-el (sztereó kábelle csatlakoztatva), és kifogástalanul működtek.

Az oldalán már korábban mutattam a MIDI csatlakozásokat. Mindezekkel együtt egy teljes értékű eszközünk van. Valóban igaz, rackes tudás egy pedálban.

A mai világ technikai környezetéhez pedig egy USB 2.0 Type B szabványú csatlakozással kapcsolódhat. Editálás, preset mentés és tárolás valamint későbbi szoftver frissítések ezen keresztül is megvalósíthatók egy számítógéppel. Azt hiszem nem sok pedál akad, ami ennyire előremutató lenne, leszámítva persze a nagyobb pedál board-okat, amik azért még mindig sokkal nagyobbak. Ugyanez mondható el a kijelzőre is. Kevés pedál dicsekedhet kijelzővel. Itt most azt kell mondanunk, hogy kijelző nélkül nem boldogulnánk, mert az algoritmusok igen komplikáltak, sok paraméterük van, és 21-et el kellett tudni helyezni a kezelő felületen is. A felső gomb sor minden esetben azt szabályozza, ami a gomb alá van írva. Az alsó gombok pedig esetenként mást is szabályoznak, ezért is fontos, hogy a kezelési utasítást olvasgassuk át figyelmesen.

Már most kiábrándítok mindenkit, hogy ha nem mélyed el a kezelési utasításban, akkor alig tudhat meg valamit a TimeFactor lehetőségeiről.

Algoritmusok

A TimeFactor 10 különféle Delay algoritmust tartalmaz, ezek az alábbiak: Digital Delay, Vintage Delay, Tape Echo, Mod Delay, Duck Delay, Band Delay, Filter Pong, MultiTap Delay, Reverse Delay, és Looper. Gyakorlatilag minden, amit ebben a technológiában valaha is kitaláltak. Az algoritmusokat az alsó sor bal szélső gombjával kereshetjük ki, mindegyik felirat mellett van egy zöld LED. Ezek mutatják az aktuális betöltött algoritmust.

A TimeFactor a Looper kivételével kettős üzemmódban működik, két Delay működik egy időben, így igazi sztereó effektet képes alkotni. A két Delay blokk aránya is szabályozható, de a blokkok egymástól függetlenül is szabályozhatók önálló paraméter készlettel. Használható monóban is.

A Delay blokkok egyenként 3000ms késleltetést tudnak. A looper monóban működik és ezzel 12 sec hosszú loopokat tud előállítani több rétegben is. Már most jelzem, hogy a TimeFactor tudása akkora, hogy a kezelési utasítása is 40 oldal apró betűkkel szedett formátumban tudja betölteni funkcióját. Csak a legfontosabbakra tudunk az írásunkban hagyatkozni.

A pedál 20 presetet tartalmaz. A presetekhez való hozzáférés a nyomógombok kettős funkciójának köszönhetően egyszerű. A hozzáférés a Bank üzemmódban történik, amit a jobb oldali Tap gomb nyomva tartásával idézünk elő. A Play üzemmódban a bal oldali Active feliratú és a középső Repeat feliratú gombok a bankban tárolt két effekt között váltanak. Itt is 2 effekt van egy bankban és lévén 10 bank ezzel van összesen 20 presetünk. A Bank üzemmód külső lábkapcsolóval is elérhető, így a pedálon lévő kapcsolók eredeti funkciójukat végezhetik.

A rendszer általnios viselkedését 4 fontos rendszer paraméter befolyásolja. A Bypass funkció, a Kill Dry funkciók, amikről mindjárt részletesen is szó lesz, valamint a külső lábkapcsolók aktiválására vonatkozó Aux SW funkció.

Bypass és Kill Dry üzemmódok

A TimeFactor kétféle Bypass üzemmódban műküdhet. Az egyik a DSP bypass, ami annyit jelent, hogy a konvertereken és DSP -n átmegy a processzálatlan hang, így okoz 1-2 ms-os késést. Ha sorosan van loopba kapcsolva, akkor ennek nincs jelentősége, azonban párhuzamos loopokban már a másik üzemmód a megfelelő, ahol a direkthang nem kerül a konverterekbe, hanem előtte kapcsoló relék kötik össze a bemenetet a kimenetttel, így nincs fázis késés. A Kill Dry üzemmód akkor fontos, ha keverővel használjuk sztereó send return kapcsolatban. A Kil Dry funkcióval a direkthangot kikapcsolja az algoritmusból, így csak az effekt jel halad át a kimeneten.

Külsö lábkapcsolók hozzárendelése
(Aux Sw üzemmód)

A külső lábkapcsoló aljzata 3 külső pillanatkapcsolót is tud fogadni és ezekhez paramétereket rendelhetünk. 3 kapcsoló csatlakozásához már egy sztereó kábelt kell alkalmaznunk. Ennek mikéntjéről a kezelési utasítás részletesen ír, úgyhogy ezzel itt most nem tudunk részleteiben foglalkozni.

A Mix potméter

Nem szándékozom minden potméter funkcióját leírni, itt azonban kivételt teszek, mert az utóbbi időben a gitárhangtechnikai tanfolyamon volt egy témakör, amiben a több hangúttal kialakított effekt rendszerekről beszéltünk. Röviden az a lényeg, hogy a legvastagabb hangzás érdekében, és a hangszóró membránján keletkező intermodulációs torzítások elkerülése miatt csak olyan stereo chorus effektekkel oldható meg az IGAZI CHORUS effekt, ahol a direkt hang kiiktatható. Így a két szélső csatornán szólhat a pitch modulált, direkthangot egyáltalán nem tartalmazó késleltetett jel, és egy harmadikon, azaz középen a direkt, effektezetlen hang. Ezt csak olyan pedálokkal vagy rack-es effektekkel lehet megcsinálni, ahol a direkthangot le lehet választani az effekt hangról. Nos ez a pedál erre a célra ideális, mert rajta keresztül meg lehet hajtani két hangutat úgy, hogy nincs benne direkthang, és minden szükségeset, a késleltetést és a modulálást is elvégzi. Erre találták ki a Mod Delay algoritmust.

Repeat gomb

A középső Repeat feliratú gomb egyik alap funkciója az, hogy benyomva az ismétléseket végtelenné nyújtja. Ez csak annyit jelent, hogy lezárja a bemenetet, a direkt hangot átengedi, a visszacsatolást 100%-ra állítja, így az ismétlődések nem frissülnek és nem erősödnek tovább, hanem végtelenül szólnak a beállított késleltetési időnek megfelelően. Ezt azt hiszem, nem nagyon tudja egyetlen delay pedál sem. Zeneileg nagyon kreatív eszköz, mert egyfajta végtelen ambient loop képezhető egyetlen gombnyomással.

A TimeFactor lehetséges bekötései a hangrendszerbe

Az alábbi ábrák mutatják a gitár erősítővel való monó és stereo összekötést, a send -return effekt loopba való bekötést valamint a keverőhöz való csatlakoztatást is:




Looper

A loopert, ha nagyon lassan is de kezdi a gitáros világ is felfedezni. Az egyik legkreatívebb lehetőség az effektek népes családjában. A looper több sebességi fokozaton is tud felvenni, alacsonyabb hangmagasságokat produkálva. Ezzel a loop hosszúság is változó. A legjobb hangminőségen 2x-es sebességen szól, de ekkor csak 6 másodperces loop hosszúság lehetséges. A legalacsonyabb sebességen 1/4 -es fokozaton 48 sec-ra növekedik a loop hosszúság, és persze a hangminőség ezen a sebességen a leggyengébb. Azonban mint effekt kiválóan működik a zenében.

A gépkönyvet áttanulmányozva további hasznos és érdekes funkciókat találunk még csak a Looper üzemmódon belül is.

Hangzás

Amint már utaltam rá, a TimeFactor saját magát felülmúlja hangminőségével és szolgáltatásaival is egyaránt. Van pár algoritmus, amik régi effektek felidézésére találtak ki, beleértve azok gyenge minőségét, vagy éppen a régi szalagos visszhangosítók szalagzaját és a ragasztásnál való ugrását is. Tetszés szerint adhatunk hozzá zajt is, szabályozhatjuk a hang mosottságát. Ez a retro effekt bizonyára jól fog jönni bizonyos elektronikus zenékhez, mert néha úgy tűnik, hogy miközben stílusában egyik másik nagyon modern akar lenni, a hangminőségben mennek vissza az őskorba. Persze a zaj adagolás csak egy lehetőség, amivel nem muszáj élni. A TimeFactor zajszintje minimális és messze túlteljesíti a pedálok megszokott zajszintjét. A hangzása áttetsző, sztereóban használva kellemes térbeliséget varázsol a hangszer hangja mögé. A TimeFactort vétek monóban használni, mert éppen azt nem kapjuk meg amiben nagyon erős, a masszív térbeli hatást.

Egyetlen, a kezelésre vonatkozó észrevételem van csupán, a Delay Time paraméterek ugyan 1 ms lépésekben állíthatók be, azonban többször is neki kell futni, mert a legkisebb mozdulat is sokkal többet szabályoz, így időbe telik, míg megtaláljuk a pontos értéket. Ez a gyakorlatban mert jelent gondot, mert a legtöbben fülre állítják be, vagy Tap- tempó funkcióban használják, azonban bizonyos térérzetekhez szükség lehet a ms pontosságú beállítás.

A TimeFactorhoz adnak egy megfelelő táp adaptert, így legalább ezt már nem kell megvenni külön hozzá.

Ár/érték arány

Rövid leszek: Korrekt. Ekkora tudásért, ilyen hangminőségben és ilyen célszerűen használható méretbe zanzásítva kiváló ár/érték arányúnak tartom. Az a tény, hogy pedál, attól most vonatkoztasson el mindenki. Most annak örüljünk inkább, végre a pedálunk a rack-es effektek tudásával és minőségével bír. És még valami. 15 évvel ezelőtt mindez még nem volt lehetséges......és most íme! Tehát itt az idő az örvendezésre!

A TimeFactor javasolt fogyasztói ára 135.600, Ft, ami azt is jelentheti, hogy hangszerboltokban, ahol ez kapható, ott lényegesen olcsóbban is megkapható.

Reméljük még, hogy hamarosan a ModFactor-t is bemutathatjuk alapunkon.

Az Eventide TimeFactort az Audmax Kft-től kaptuk kölcsön tesztelésre, melyért ezúton mondunk köszönetet.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2008-02-25 14:38:32