G-Lab pedálok

A G-Lab termékekről már beszéltünk egy korábbi írásunkban, azonban mára a cég termékeinek választéka jócskán kiteljesedett és több tekintetben is érdemes a figyelmünket felhívni rájuk. Az európaiság abban is érzékelhető, hogy a határokkal együtt lassan eltűnnek bizonyos preferenciák, és többé nem mondható, hogy professzionális gitáros termékek csak mondjuk Angliában készülhetnek, mert ott minden jó és adott hozzá. Ez már többé nem érvényes. A G-Lab túlzás nélkül állíthatom, hogy világszínvonalú termékeket állít elő és ráadásul lengyelek. Ettől még inkább érdekes és szimpatikus a dolog számomra. A legutóbbi tesztben egy univerzális kapcsoló pedált mutattunk be, most azonban a cég termékeiről szeretnék egy áttekintést adni, ezúttal nélkülözve a szokásos tesztelés részletességét. Szeretnék ezzel egy képet kialakítani a cég profiljáról és arról, hogy merre halad a G-Lab.

Dual Vintage Overdrive (DVO)

Amit ma meg lehet valósítani egy overdrive pedálban, azt itt szinte egy dobozban megtalálható. A FET tranzisztorokkal kialakított pedálnak két torzított, és egy tiszta hangú csatornája van. A két torzított csatorna alaphangja eltérő karakterű, az egyik egy vintage jellegű, a másik egy fókuszáltabb modern hangú. Az EQ közös mindegyik csatornán, azonban a Boost funkcióval a csatornákra külön beállítható egy kiemelés, mely megváltoztatja a hangszínt, így valójában 4 féle torzított hangzás között lehet választani, ha azokat előre beállítjuk.

A kapcsolók masszívak és kombinatívan működnek, mindegyik kapcsolónak két állása van, így a csatornaváltás és a bypass funkciók mind gyorsan elérhetők. A Clean csatorna felett elhelyezett kapcsolóval választhatóan +3 és +5 dB szóló kiemelést is meg tudunk valósítani.

Ugyancsak 3 dB kiemelést végezhetünk a magas és a mély tartományban a kapcsolók segítségével.

A pedálon adtak lehetőséget egy hangoló csatlakozásához is, és külső lábpedállal is vezérelhető, pl. G.Lab GSC, vagy más típus.

Érdekesség és nagyon hasznos, hogy a doboz oldalán lévő mikrokapcsolókkal a három lábkapcsoló funkciója előre beállítható. A kezelési utasítás rajzokkal ábrázolja miként fog viselkedni a pedál különféle mikrokapcsoló állásoknál. A pedál aljára is felfestettek egy ábrát, így onnan rögtön leolvashatók a lehetőségek. A készülékhez adott kezelési utasítás példás részletességű, igazi segítség.

A pedál használható a gitár és az erősítő bemenete között, mint hagyományos torzító pedál, de használható külön, önálló előfokként is, ez esetben olyan erősítővel, ahol van Send/Return kialakítva, ott a Return-höz csatlakoztatva a végerősítőt hajthatjuk meg vele. Erre a célra külön vonalkimenete van. Nagyon jól használható, remek hangú eszköz, és hangja alapján úgy ítéltem meg, hogy a "jól fésült" torzító/előfokok közé tartozik. Ez a pedál csak külső tápegységről tud működni. Védve van az ellentétes polaritás és a túlfeszültség ellen is.

Boosting Compressor (BC-1)

A teljesen analóg áramkörökből felépített Boosting Compressor pedál teljesen más hangzásvilágba röpíthet akár egy régi elavult hangú öreg erősítőt is. A legelmésebben kialakított kompresszor, aivel valaha is találkoztam. Olyan funkciói és lehetőségei vannak, amik páratlanok a pedálok világában. Két csatornája van, azaz két kombináció közül lehet választani, ezzel gyakorlatilag két különböző hangszín állítható be.

Ha kézbe vesszük a dobozt és körbenézzük, akkor tűnik fel, hogy mennyi egyéb kivezetés és kapcsoló található rajta. Feltűnik, hogy a készülék MIDI-n keresztül vezérelhető. A kezelési utasítás, de a doboz alján lévő rajz is elkalauzolja a használóját, hogy mik a lehetőségei.

A lábkapcsolók funkcióját a doboz oldalán lévő mikrokapcsolókkal előzetesen beprogramozhatjuk, így gyakorlatilag akár 3 hangszín közül is választhatunk. Ugyancsak beállíthatjuk, hogy a pedált melyik MIDI csatornához rendeljük.

A hab a tortán az, hogy a doboz jobb oldalán lévő két kapcsolóval aktív Humbucker és passzív szimpla pickup állások között választhatunk, sőt egy másikkal normál gitár és basszusgitár között.

A készülék csak külső tápegységről tud működni.

Dual Reverb (DR)

A G-Lab beillesztett kínálatába egy mono zengetőt is. Ez a digitálisan működő pedál két eltérő hosszúságú, karakterű zengést kínál. Tekinthető úgy, mint két csatornás effekt. A lábkapcsoló ez esetben nem ki-bekapcsoló, hanem a két zengés hosszúság között kapcsolgat.

Szabályozhatjuk mindkét csatornán a lecsengés hosszát és az intenzitását. Ha valaki csak egy zengést akar használni, a lábkapcsolót pedig ki-bekapcsolásra szeretné használni, akkor egyszerűen csak az egyik csatornán nullára állítja az intenzitást (Level).

Minősége jobb, mint a rugós zengetőké, viszont nem emelkedik ki a többi pedálos zengetők közül, amiből egyébként sincs nagyon sok. Ha átkapcsolunk a másik zengető beállításra, a hangzás nem szakad meg, folyamatos működést fogunk tapasztalni, amit a sok komolyabb digitális zengető sem tud. Ez a zengető ezt is a problémát megoldotta.

Külső tápegységről működik, a szokásos polaritás és túlfeszültség védelem itt is be van építve.

Csak emlékeztetőül megjegyezném, hogy a zengető pedál mindig az effektsor utolsó tagja kell, hogy legyen. Sok esetben az történik, hogy a pedál sor végén van ugyan a zengető, és a zengetett jel megy be az erősítőbe, ahol még utána jön a torzítás. Az ilyen hangzás általában, ködös, maszatos, kezelhetetlen, Így a legjobb, ha az erősítő Send/Return loopjába illesztjük, ha van olyan.

Smooth Delay (SD-1)

Ha egy cég a gitárosok támogatásaként pedálok gyártására adja a fejét, akkor nem maradhat ki a sorból a visszhang pedál. Mondhatnánk lerágott csont, sok újat nem lehet már kihozni ebből a technológiából. Pár cég, köztük a G-Lab ezt másként gondolja, és ha tudja is hogy alapvetően nem lehet már megújítani a Delay effekt világát, azt azonban tudja, hogy hogyan lehet egy pedált olyan apróságokkal sokkal használhatóbbá tenni.

Az alapkoncepció a régi, 24 bites processzor képezi a digitális részét, azonban az analóg áramköröket diszkrét elemekből állították össze. Ezzel több lehetőségük nyílt, hogy a hangzás karakterét kissé személyesebbé, melegebbé tegyék. A képre pillantva a szabályzók és a kapcsolók önmagukért beszélnek, funkcióik megfelelnek bármely igényesebb Delay pedálon találhatókéval. Amiben a G-Lab Smooth Delay mégis több, az a színpadi vezérelhetősége. Az ismétléseket beállító Feedback és az intenzitást szabályzó Level gombok lábbal csavarhatók játék közben. Nem kell aggódni, hogy betapossa valaki is, mert mechanikailag úgy képezték ki, hogy a potméter nem fog sérülni. Ügyes megoldás az is, hogy a potméter gombokat hátulról egy LED megvilágítja, így sötétben is tökéletes biztonsággal kezelhető.

A pedál abban a tekintetben is több, mint a megszokottak, hogy MIDI-n keresztül is kezelhető. Külön aljzatot is kiépítettek külső kontrollerrel való használatra. A doboz oldalán található mikrokapcsolókkal beállítható a MIDI csatorna valamint az alkalmazás módja is. Ugyanis egy további kapcsoló, a KILLDRY lehetővé teszi, hogy párhuzamos Send/Return loopba illesszük a pedált. Ez esetben ki kell kapcsolnunk a direkt hangot, hogy ne okozzon fázis kioltást a hangzásban. Ilyen esetben a KILLDRY kapcsolót On állásba kell tenni, és ez nem engedi át a direkthangot,csak a késleltetett effekt hangot.

Ha pedig pedál sorban használjuk az erősítő bemenete előtt, akkor pedig szükségünk van a direkt hangra, így a KILLDRY kapcsolót Off állásba kell tenni.

A késleltetés 50 ms-al kezdődik és a maximuma 1280 ms. A Time potméterrel manuálisan, a TAP gombbal pedig menet közben lábbal is beállítható az ismétlés időtartama.

A Smooth Delay a legjobb delay pedálok közé sorolható, amit hasonló kivitelben és árfekvésben ma egyáltalán lehet kapni. Használati értékében pedig egészen kiváló. Hangja tiszta, részletes, és jól követi a direkt hang dinamikáját.

Amp Loop Adapter (ALA-1)

Ez a hasznos kiegészítő eszköz megoldja a különféle erősítők Send/Return loopjának illesztési problémáit. Sok esetben a loop ki-bemenetei nem szintezhetők, ráadásul eltérő impedanciájuk miatt, egyes pedálok nem működnek megfelelően bizonyos erősítőkkel. Az Amp Loop adapter minderre megoldást nyújt.

Az adapter egy hosszabb kábellel csatlakozik az erősítő Send/Return aljzatához és a dobozba aktív áramkörön át lehetséges szabályozni az illeszkedést.

Az adapter dobozán immár a megfelelő illesztésű Send/Return aljzatokon át immár bármilyen típusú pedál effekt csatlakoztatható.

A készülék 9 Voltos külső tápegységgel működik.

Signal Adapter (SA-1)

A G-Lab tart a választékában egy másik, az előzőhöz hasonló eszközt, mellyel az erősítőkkel együtt használt külső effektek szintbeli illesztésének problémáját hivatott megoldani.ű

Gyakran fordul elő, hogy egy erősítő Send ága nagy jelet ad le, és ez torzításba hajt egy kisebb jelszintre méretezett bemenetű pedál effektet. A Signal Adapter az Send ág jelét passzívan csillapítja.

Ez esetben az effekt kimeneti jele sem elegendő a Return ág meghajtásához, és zajos lesz a rendszer. A Signal Adapter ez esetben a pedál effekt kimenetét erősíti tovább egy kis belső előerősítő fokozattal. A csillapítás és az erősítés mértéke két kis mikropotméterrel szabályozható.

Fontos, hogy itt most bemutassam a lehetséges csatlakozásokat egy erősítő loopjához, ugyanis két alap eset fordulhat elő: az egyik esetben az erősítő Send/Return loopja túl nagy jelet ad le és fogad, így csillapításra van szükség. Ez esetben az alábbi módon kell bekötni a Loop Adapterbe az effektet:

A másik eset ennek fordítottja, amikor az erősítő effekt loopja túl alacsony jelet ad és fogad. Ilyenkor az alábbi módon kell bekötni:

Mindezeket a doboz tetejére rányomtatták, így a bekötés nem okozhat problémát. A Signal Adapter ugyancsak 9 Voltos tápegységgel működik.

Wowee Wah (WW-1)

Ki gondolná, hogy minden idők legelső és legősibb effektjét, a Wah pedált is lehet még jobbá tenni. Néha bosszant, hogy cégek óriási pénzeket kérnek és egyesek hajlandók kifizetni VINTAGE wah pedálokért, csak azért, mert az EREDETI és hogy Hendrix is olyannal játszott, meg hasonlók.... Arról nem is akarnak tudomást venni, hogy az már akkor sem volt tökéletes. Ha ma Hendrix élne, akkor biztos, hogy valami egészen mást használna, mert neki legalább volt füle....! Nem kizárható, hogy éppen a G-Lab Wowee Wah pedált használná.

Hogy miért? Tisztábban szól, kezelhetőbb, szabályozhatóbb és leginkább "testhez szabható" a különféle paraméterek tartományainak beállításával. Ugyanakkor elnyűhetetlen és Hendrix szerette az elnyűhetetlen cuccokat. Sajnos mindegyik túlélte őt...

A doboz oldalára kivezetett kapcsolók segítségével beállítható, hogy milyen hangtartományú gitárhoz akarjuk használni, hogy normál vagy basszusgitárhoz. Beállíthatjuk a gitár kimeneti jelszintjét is, Humbucker vagy szimpla pickuphoz, továbbá beállítható a szűrő frekvencia tartománya is. Ezen kívül beállítható az effekt ki-bekapcsolás módja is. Lehet hagyományos, de lehet éppen érintő is, elegendő megmozdítani a pedált és akkor bekapcsolódik.

A pedál elektronikus kivitele eleve egy újabb kort idéz, mint az első Wah pedálok. Mindenekelőtt a teljesen analóg áramkör nagyobb tápfeszültséggel működik, alacsonyabb zaj, nagyobb dinamika, és jobb szűrési hatékonyság jellemzi. A régi Wah pedálokhoz képest optikai szűrő vezérlést alkalmaztak a hagyományos potméteres helyett. Így nem fog recsegőssé válni és nem kell benne semmit sem kicserélni. Kivitele tényleg robosztus, széttaposhatatlan és tekintélyt parancsoló.

Itt megemlítem, hogy a G-Lab 3 féle kivitelben gyártja a wah pedálját. A most bemutatott normál Wah mellett van egy kifejezetten basszusgitárosok számára hangolt változat és van egy MIDI interfésszel ellátott normál verzió is, ezen a változaton az egyébként fizikailag állítható paraméterek MIDI-n keresztül is vezérelhetők.

Powerbox (PB-1)

Ma már belátható, hogy nem lehet megoldani a mai modern pedálok táplálását minden esetben, megfelelő hangminőségben 9 Voltos elemekkel. Nem ritka, amikor 10-12 pedált használ valaki. El lehet képzelni, hogyan viselkedik a cucc, amikor elkezdenek merülni az elemek. Lecsökken a dinamika, zajosabb lesz a rendszer. Így célszerű és egyben elkerülhetetlen a pedálsor állandó, zavarjelet nem tartalmazó feszültségen való megfelelő táplálása. Erre a célra a G-Lab is elkészítette a Powerbox nevű tápegységét.

A kapcsolóüzemű tápegység 100 és 240 Volt között tud bármilyen hálózatról működni. Transzformátort nem tartalmaz, így nem kell tartani elektromágneses interferenciáktól. 8 db kimenetén 9 Voltos szűrt, egyenáramú tápfeszültséget biztosít megfelelő terhelhetőségi tartalékokkal 8 G-Lab pedál számára. A kimenetek mindegyike, egyenként 350 mA árammal terhelhető. A Powerboxhoz adnak összekötő kábeleket is, így azzal sincs gondja a vásárlónak. Szeretném hangsúlyozni, hogy ez egyszeri befektetés, és utána a megfelelő táplálás problémája kipipálható egy életre.

A tápkimeneteket egymástól galvanikusan is elszeparálták, hogy véletlenül se keletkezhessen földhurok. A 8 kimenetből 4 esetében megfordítható a polaritás, így olyan pedálok is képesek működni róla, amik fordított polaritású aljzattal szerint készültek. Az átkapcsolás egy kis kapcsolóval történik. Mindegyik kimenete rövidzár és melegedés ellen védve van.

Összegzés

Mindegyik pedálról elmondható, hogy nagyon alacsony zajszinten működik, árnyékolásuk kiváló, kivitelük masszív. Tökéletes rendszert alkotnak egymással. Tekintettel a teszt áttekintő jellegére, a termékekről általános benyomásom is kialakult. A G-Lab pedálok fejlesztője nagy nyitottságról és beleérzésről tesz tanúbizonyságot, (valószínűleg van köze a gitározáshoz...) és úgy tűnik minden problémát érzékel, amit a mai gitárosok egyáltalán érzékelhetnek a pedálos effekt rendszerek építésével és használatával kapcsolatban. Hiszen minden pedál valamilyen probléma megoldására épül. Nemcsak egy sokadik pedál akar lenni a piacon, hanem valóban jobb és használhatóbb is akar lenni. Minden termékben ott az intelligencia és a törődés a felhasználóval. Nagyon tetszik, hogy a G-Lab termékek fejlesztője rendszerben gondolkodik, úgy hogy a rendszer nyitott marad másféle pedálok számára is. Az is nyilvánvaló, hogy manapság a pedálos effektek reneszánszát éljük és ez lehetőséget adott, hogy mindent, amit eddig pedálba lehetett foglalni, az most egy sokkal magasabb színvonalon újra megjelenhet. A G-Lab ebben vezető pozíciót foglalt el.

Árak

Az alábbi árak javasolt fogyasztói árak, ezért egyes üzletekben ezektől eltérő árak találhatók, többnyire lefelé.

  • Smooth Delay: 63.900,- Ft
  • Boosting Compressor: 58.500,- Ft
  • Wowee Wah: 50.500,- Ft
  • Loop Adapter: 31.000,- Ft
  • Dual Reverb: 37.000,- Ft
  • Power Box: 53.200,- Ft
  • Signal Adapter: 14.800,- Ft
  • Dual Vintage Overdrive: 48.400,- Ft

A tesztekhez az erősítőket a Hangáruház (1107, Bp. Fogadó u. 3.) bocsátotta rendelkezésünkre, amelyekért ezúton mondunk köszönetet. Javaslom, hogy tegyetek arrafelé egy kitérőt, mert ott náluk ki is lehet próbálni és még sok érdekes dolgot láthattok.

Csatalakozó linkek:

Szabó Sándor

2010-05-09 10:00:00