Line6 M13 effektpult

Mi más nevet lehetne adni egy ilyen elképesztő pedál gyűjteménynek. Mielőtt bemutatnám közelebbről az M13-at szeretnék pár gondolatot megosztani veletek. Mikor ilyesmi cuccok kerülnek a kezeim közé az első gondolatom az, hogy mit csinálna most a digitális világ, ha nem lett volna analóg korszak? Ez nagyon is komoly kérdés. A kérdés jogosságát az a tény igazolja, hogy amióta csak jelen van a digitális technika a hangszeriparban, azóta csak az analóg korszakban létrehozott eszközöket szimulálja, modellezi, utánozza, stb. Eddig terjedne a digitalizálás? Leszámítva pár stúdiótechnikai eszközt, amit másként nem lehetne jól megalkotni csak digitálisan, azokon kívül aztán nem sok minden jött a digitális technológiából. Az úgynevezett fizikai modellezéssel többnyire analóg áramkörök viselkedését és jelenségeket szimulálnak. Az erősítő szimulátorok megjelenése után most már a pedálokon a sor.

Akárhogyan is van ez, a Line6 ismerte fel először a digitális utánzásban rejlő lehetőségeket és hamar piacvezetővé vált, és most ott tart, hogy minden szelet jól ki tud vitorlázni bármerről is fúj, és ez a szél most az analóg pedál őrület irányából jön. A pedálokból akkora divat kerekedett, hogy egy egy pedálért nem szégyellnek akár negyed millió keserves Forintot is elkérni. A pedál őrület ma már nem csupán zenei felhasználás miatt kerül a tulajdonosához, hanem van, aki egyszerűen csak gyűjti a szép színes dobozokat. A minőségi pedálok átlag ára itthon 20 és 60 ezer Ft közötti érték sávra tehető.

A koncepció

A Line6 egy dobozba beépített pedálos effektek modellezett gyűjteménye, ami kiegészül egy looperrel, MIDI in/out csatlakozással, sztereo FX loop-al most elgondolkodásra késztet sok embert és céget.

Alkalmazásának fő elve a sokoldalúság, azaz erősítők elé vagy erősítők loop-jába köthetjük, de akár az erősítő előfokát is beiktathatjuk a rendszerbe. Nincs láda és erősítő szimuláció, tehát nem "vonal" cucc, de meglepően jó hangszíneket produkál ebben a formában is.

Az, hogy L/R bemenete van két külön aljzattal arról árulkodik, hogy nem csak gitárosokat céloztak meg, hanem billentyűsöket is (vannak benne pl. Leslie modellek és olyan torzítók is amit Hammond orgonához használhatunk). Sajnos az Expression pedál hiányzik és ezt még többször le fogom írni, mert ugyan üzleti szempontból jól profitál a Line6 ebből, de a felhasználónak nagyon hiányzik!!! Ez is a koncepció része.

Néha úgy tűnik, és talán azért mert úgy is van, hogy a technológiát elsődlegesen nem azért fejlesztik, hogy az emberek javát szolgálja, hanem mindenekelőtt egy szűk réteg meggazdagodását. Minden más érdek ez után következik. Ezért is nem dobják piacra azonnal a legjobbat, mert a fejlődés minden fokozatából pénzt szeretnének csinálni.

Kezelő felület

Öt egymástól független, önálló szekcióra osztható az M13 kezelőfelülete. Attól függően, hogy milyen csoportba tartozó effektet töltünk be annak megfelelő kijelző háttérrel jelenik meg az adott effekt.

  • Sárga kijelző háttér: torzító pedál modellek, kompresszorok
  • Zöld kijelző háttér: a delay, visszhang, echo típusú modellek
  • Piros kijelző háttér: a zengető típusú pedálok modelljei
  • Kék kijelző háttér: a modulációs és egyéb (synth, termolo, pan) effektek
  • Lila kijelző háttér: filterek, wah

Az ötödik szekcióból érhetők el a Looper, a Tap és az elmentett összeállítások (Scenes).

Bár a wah effekt tekintetében igencsak el vagyunk kényeztetve olyanokkal, mint a Throbber, Obi Wah, de azért némi hiányérzetem van, elsősorban azért, mert miután nincs beépített expression pedál, így csak a külsővel lehet hápogni. Vagy van valakinek expression pedálja, vagy nincs és venni kell, mert anélkül ez a szekció mintha nem is létezne.

Konfigurálhatóság

4 effekt köthető össze teljesen szabadon egymás után, bármilyen sorrendben, akár négyszer egymás után is kapcsolhatunk azonos fajtákat (pl. négy torzító, akinek egy kevés...vagy négy delay, vagy egy torzító egy kompresszor és két modulációs) ez teljesen szabadon konfigurálható, nincs megkötés, a korlát annyi, hogy négy FX modul van.

A csoportokon belül a modellek bőségesek, 75 effektpedált tessék elképzelni....!. A paramétereket nagyon egyszerűen, villámgyorsan változtathatjuk, minden paramétert külön potival! Nincs menü, nem kell navigálni, a kezelése olyan, mint egy egyszerű pedálé. Ha nem mondanák, hogy a szerkezet digitális, akkor nem is tűnne fel. (Ezt csak azért jegyeztem meg így, mert egyre több emberkével találkozom, akiknek tök mindegy, hogy analóg vagy digilóg, csak lehessen vele zúzni és sisteregjen rendesen, ahogy kell...)

A beállított konfigurációkat, mint preseteket (Scenes) elmenthetjük, az egységeket szabadon bármikor ki/be kapcsolhatjuk, de akár pedál modellt is válthatunk játék közben a kapcsolókkal! Összesen 12 Scenes, azaz összeállítás menthető, ami bármikor előhívható a 12 kapcsolópedál segítségével egyetlen lábmozdulattal. A delay "Tap" külön kapcsolóként funkcionál, nyomva tartva hangoló funkcióra vált.

Kivitel

A kezelőfelület immár jobban hasonlít egy pulthoz, és a 15 darab fémből készült kapcsoló gombbal, csakúgy, mint az X3 Live-nál, bármit kapcsolhatunk játék közben, tehát ez a mennyiség abszolút kielégítő és bőséges! Két külső Expression pedállal a paraméterekbe is bele tudunk nyúlni menet közben. Legalább egyet azért beleépíthettek volna... De lehet, hogy majd lesz egy M13 XL és abban lesz egy vagy két pedál is....

Rendkívül masszív fémből készült ház, mindössze a potméter gombok műanyagok!!! Nehéz is, de ez nem baj, tartós, ellenáll a ráfolyt sörnek, az eltévedt lábnak és még sok kalandos behatásnak.

Miután az M13 alapkoncepciója más, digitális kapcsolatokra nincs lehetőség. A már szinte megszokott USB sincs, azonban az M13 MIDI-vel vezérelhető.

A looper-ről érdemes lenne egy egész tanulmányt közreadni, amin komolyan gondolkodom és amint lesz időm és némi késztetésem bele is fogok. Ez annál is inkább fontos lenne, mert egyre több gitáros alkalmazásba bekerül a looper. Az M13-ban egy 28 másodperc hosszú zenei frázis feljátszására és memóriában való tárolására van hely. Az így felvett zenei részt a looper folyamatosan ismételve bármikor visszajátssza és az része lesz az effektnek. A működési elve olyan, mint az ismétlő visszhangé, csak a looper nem halkul el, hanem folyamatosan ismétli a felvett anyagot. Régen még "sampling delay" volt a neve ma inkább looperként emlegetik.

Lábbal kapcsolható funkciók: Record/Overdub, Play/Stop, Half Speed, Reverse, Undo, Play Once, Pre/Post.

Az effektek hangzásban, minőségben a Line6-től megszokottak.

"Élő" felhasználásra tervezték, nem studióra, de nyilván mindent lehet mindenhol használni.

Modellek

Az M13-ban megtalálható pedál modellek bemutatásához a legjobb, ha táblázat formájában mutatom be működési mód szerint csoportosítva őket, ahol további hasznos információk is láthatók.





Alkalmazási módok

Az alkalmazás különféle módjaira mutatok be pár ábrát. Az M13 sokoldalúan beköthető egy rendszerbe, további külső pedálokkal kiegészítve egy egész "effekt erőművet" képezhet:

A következő rajz effekt loop nélküli erősítők közvetlen bemenetükre kötött effektek összekötését ábrázolja:

Az alábbi rajzok két hang utas rendszerhez 2 erősítő táplálását mutatják be:


A következő ábrán a modern erősítők effekt loopjába való bekötési lehetőséget szemléltetem:

True Bypass

Az M13 Setup menüjében beállítható a True Bypass relés és a DSP kapcsolási üzemmód. Mindkettőnek van előnye és hátránya, az alkalmazási mód és helyzet dönti el ki melyiket használja. A True Bypass megőrzi az eredeti hangot, azonban a kapcsolás pillanatában a relék okozhatnak interferenciákat, de ez nem oly nagy gond, ki kell próbálni. A DSP bypass előnye, hogy zajtalan, hagyja lecsengeni a már megkezdett effekteket, pl. delay, zengető, azonban a direkthang átmegy az AD és DA konvertereken, ami bizonyos mértékig színezheti a hangot.

Expression pedál

Egy beépített Expression pedál a Line6-nek 5 dollár plusz költséget jelentett volna, és még mindig jelentős profit hozam mellett, viszont egy majdnem tökéletes terméket dobtak volna piacra. Azonban a jelenlegi fogyasztói társadalmi üzletpolitikát alkalmazva talán lesz még XL és/vagy PRO változat is pedállal és mindennel ami kimaradt....!

Egyéb

A készülékhez kellően mély, informatív és érthető gépkönyvet adnak. Van egy külön könyv azok számára, akik mélyebben szeretnének elmerülni a programozási lehetőségekben. Ezek a Line6 honlapjáról is letölthetők.

Ár/érték viszony

Az ár tekintetében mindenképp érdemes elgondolkodni. Rendkívül vonzó áron kínálják és ez az, ami miatt néhány pedál gyártónak lélegzési nehézségei lesznek majd....

Az M13 effekt 119.700.- Ft-ba kerül, és nem tudom ki mennyi pedált tudna ennyi pénzből venni. Aki imádja a pedálokat azoknak egy új korszak napja jön fel a horizonton.... A "villanyvasutasoknak" tehát érdemes megfontolni, mert itt 75 db pedált kap ennyi pénzért, MIDI-vel, FX Loop-al, egy tápegységgel. Érdekes játék a számokkal, ha megnézzük elviekben, hogy mit takaríthatunk meg egy M13-al:

  • 150 jack csatlakozást,
  • 75 tápegységet,
  • 225 hibalehetőséget és kontakthibát,
  • 40 méter kábelt, az ezzel járó jelveszteséget, zajt
  • jókora területet a színpadon...

Bár meg kell jegyezzem, 75 pedált még nem láttam senki előtt összerakva, viszont kb. 30-at már igen, David Torn előtt a kilencvenes években...

Az M13 kezelése nagyon egyszerű, áttekinthető, hangminősége a Line/-től megszokott.

Külön kiemelném a looper jelenlétét és a változatos konfigurálhatóságot azonban az expression pedál hiányát nehezen nyelem le....

A teszteléshez szeretném megköszönni Szabó Attila segítségét és közreműködését, aki a Patrióta, a Varga Miklós Band, a Homonyik Sándor Band és még ki tudja hány banda gitárosa. A Line6 forgalmazójának a Medgyesi Hangszercenternek pedig azt, hogy a rendelkezésünkre bocsátotta az effektet.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2009-02-19 01:47:35