LR. Baggs hangszedők akusztikus és nylon húros gitárokhoz

iBeam, Elements, M1

Végre eljött ez a pillanat is, bemutathatunk néhány első vonalbeli igazán kiváló hangszedőt az L.R. Baggs kínálatából. Ez a fent említett három hangszedő az elmúlt 5 év fejlesztését reprezentálja.

Pár szót ejtenék a cégről. Az akusztikus gitár hangosításában élenjáró céget Loyd Baggs alapította a hetvenes évek közepén Los Angelesben. Előtte zenét tanult, azonban a csellózást abbahagyta és gitárra váltott. Ekkor szembesült a gitározás sok technikai problémájával, többek között az akusztikus gitár hangosításával. Figyelme erre a területre irányult. Mint minden nagy hangszergyártó, az L.R. Baggs is kis egyszemélyes manufaktúraként indult. Első gyártmánya az LB6 sorozatú hangszedő volt, melyet olyan nevek tettek híressé, mint Leo Kottke, Steven Seehan, James Taylor.

Mára az egyik legfontosabb akusztikus hangszedő márka, amely nemcsak gitárhoz, hanem mindenféle húros, vonós hangszerekhez is kínálnak hangszedőket.

A három hangszedőt nem hétköznapi módon volt alkalmam kipróbálni.A tesztet egy kifejezetten erre a célra felszerelt gitárral végeztem.

 

A hazai forgalmazó Cemid Kft. összeállított egy Dean fémhúros akusztikus tesztgitárt, ebbe 3 hangszedő, az iBeam, az Elements és az M1 került beépítésre, Mindnek külön kivezetése van, így azonnal lehet AB tesztet végezni. Lássuk az első hangszedőt az iBeam-et.

Az iBeam alapjában véve egy nagyon kifinomult piezzo hangszedő, melynek lelke egy modern technológiával készült műanyag alapú piezzofilm. A pickup testében minden húr alatt egy kis rúd továbbítja a rezgéseket a piezzo filmhez, ennek jele egy előerősítőn keresztül megy a kimenethez. Az előnye az összes előtte készült piezzoval szemben az, hogy megszűnt a hang kásás, karcos hangzású tranziense, több részletet mutat meg a gitár eredeti hangjából.

Itt had tegyek egy kis kitérőt, sokan nem tudják, miért hívják a piezzo hangszedőt transducernek. Nos, a transducer a műszaki gyakorlatban átalakítót jelent. Ez esetben is erről van szó. A mikrofonnal ellentétben ez nem egy elektrodinamikus magnetikus átalakító. Működése nem hasonlít a mikrofonéhoz. Itt a piezzo kristály, vagy film ellentétes felületein nyomásra elektromos feszültség ébred. A piezzo tehát a rezgés hatására periódikusan "kisüléseket" produkál, ezért is oly jellegzetes az első kisülés sorozat, ami a hang elején jellegzetes karcos, érdes hangzást eredményez. Ez az elektromos jel, valójában nem közvetlen analóg leképezése a rezgésnek, hanem inkább közvetett, ahol piezzo anyag speciális tulajdonsága idézi elő a gitár hangját leíró jelet. Ezért is hívják piezzo átalakítónak, transducernek a szaknyelvben. A piezzo sohasem lesz olyan finom hangátviteli eszköz, mint a mikrofon, azonban egyre finomodik. A legfontosabb előnye, hogy előállítása olcsó, és nem érzékeny az akusztikus gerjedésre oly mértékben, mint a mikrofon. Így igen nagy hangerőre lehet hangosítani az akusztikus gitárt. Ezért is terjedt el széles körben.

A piezzo hangszedőknek több generációja van már és ezek közül a piezzo filmes megoldás jelenti a legújabb generációt. Ezen belül is az iBeam különleges helyet foglal el, mert felépítésével és installálásával eltér a többitől, és másként is szól.

Az iBeam készletben kapható aktív elektronikás hangszedő, ez tartalmaz egy jack aljzatba szerelt mikro előerősítőt, egy kis hangerőszabályzót és magát a hangszedőt.

Beszerelés

A beszerelése külön figyelmet igényel. Az iBeamet a hangnyíláson keresztül a tető alatt, a húrláb egy meghatározott pontjához alulról kell felragasztani egy erre a célra biztosított gumiszerű kétoldali ragasztófóliával.

Érdemes elolvasni a kezelési utasítást, abban részletesen rajzos formában leírták, hogyan kell beszerelni. Normál esetben mindegyik LR Baggs pickup gyorsan, házilag beszerelhető. Vannak azonban gitárosok, akiknek egy konzerv felnyitása is nagy technikai kihívást jelent. Nekik azt javaslom, keressenek fel egy hangszer technikust, aki szakszerűen beszereli és beállítja a pickupot.

A klasszikus gitárokba szerelhető iBeam közepén vagy egy kivágás, ahol a középső hosszanti borda elfér. Legtöbbször nem ismerjük a nylon húros gitárok belső bordázatát, így előfordulhat, hogy a gitárunkba éppen nem szerelhető be az iBeam. A nylonhúros gitárok 98 %-ába beszerelhető, de vannak modellek, ahol középen nincs borda, hanem másféle elrendezés van. Így ezt a hangnyíláson át ki kell tapogatni. Akinek ez gondot jelent, annak az iBeam felszerelését javaslom szakemberre bízni.

Hangzás

Első hallásra azt hinnénk, hogy mikrofon veszi fel a hangot, azonban némi figyelmes hallgatás után kiderül, hogy valami másról van szó, mivel a húrok közelről felvett (átalakított) rezgésének jellegzetes "proximity" hangzása van. Ez azt jelenti, hogy olyan részletek is megjelennek a hangzásban, amik a gitárt akusztikusan hallgatva nem hallhatók. Ez vonatkozik közeli mikrofonozásra is, a piezzo hangszedők még inkább mutatják a proximity hatást. Az iBeam esetében a magas frekvenciák jelennek meg igen részletesen. Ezért is javasolt az iBeam-et hangszínszabályzós előerősítővel használni, ahol a sok magasat féken lehet tartani. Megfelelő beállítás esetén zavarba ejtően mikrofonszerű a hangja.

Alkalmazás

Az iBeam használható önmagában egy megfelelő hangszínkorrekcióval. Kiválóan használható nylon húros gitárhoz. Fémhúros gitáron érdemes kombinálni magnetikus hangszedővel, vagy húrláb alatti piezzo hangszedővel. Az LR Baggs készített egy iMix nevű kombinációt, ahol egy Element aktív pickup működik párhuzamosan egy iBeam-el. A két hangszedőt egy több funkciós kis mikro előerősítő kapcsolja össze, több paraméter szabályzását lehetővé teszi.

Az iMix összeállításban éppen az iBeam részletekben gazdag magasai teszik ideálissá az EAS-al való kombinálásra.

Element ( EAS) Element Active System)

Az Element egy nagyon kifinomult piezzo pickup. Ránézésre egy darab árnyékolt kábelnek gondolnánk, azonban fémharisnyába húzott hangszedő rendszer. Ezzel megoldották az elasztikus érintkezést, az esetleg nem éppen sima húrláb nyereg és a húrláb fészek felülete között, ugyanakkor ezzel az elektromos árnyékolás is megoldást nyert. Ezt az eszközt a csont húrláb alá közvetlenül helyezik be.

Az Element Active egy jack aljzatba épített előerősítőből és egy hangerő szabályzóból áll. Itt megemlíteném, hogy van egy EAS - VTC jelű változat is, mely kiegészül egy közép hangszín szabályzóval és az előerősítő áramköréhez egy mikro kompresszor is társul, a mély tartomány kompresszálására.

Beszerelés

A húrláb fészkébe egy kis furatot kell fúrni a kábel kivezetéséhez. Ezt ugyancsak érdemes szakemberre bízni, aki már készített pár furatot életében, ugyanis a gitár húrlábját ferdén kell megfúrni, ami sok esetben kockázatos, ha nem szakszerűen végzik.

 

 

Hangzás

Vastag, telt hangzás, első hallásra talán hiányzik is belőle a magas, főleg ha a tesztgitáron az iBeam és az Element között kapcsolgatunk. Azt viszont azonnal tapasztalhatjuk, hogy igen széles dinamika sávban szólal meg. Mindegyik hangszedő közül ez a legdinamikusabb. A hang elején érezhető némi piezzo tranziens. Ezt csupán, mint tényt közlöm, ugyanis a piezzo hangzás népszerű, divatos és sokan kedvelik, különösen a rockerek, akik torz hang nélkül létezni sem tudnak. Csak mint érdekességet említem meg, hogy a korai Ovation gitárok első generációs pickupjai rendkívül karcosan szóltak, ennek ellenére a rockerek elfogadták, mint alternatív torzított hangszínt. Tipikus példa erre Adrian Legg gitárhangja, amit a rockerek szeretnek, a tiszta hanghoz szokott fülek azonban utálnak. A tipikus piezzo hangzás nagyon megosztja a gitárosokat, mert vagy nagyon szeretik és keresik ezt a jellegzetes hangot, vagy utálják és más megoldást keresnek. Az azonban biztos, hogy a kimagaslóan széles dinamikája miatt kedvelik sokan.

Alkalmazás

Bármilyen gitárba beépíthető. Minden olyan esetben, ahol széles vastag és dinamikus hangzásra van szükség, az EAS a megoldás.

M1 elektro-magnetikus hangszedő

Az elmúlt évek egyik nagy áttörése volt az M1. Az akusztikus gitárok hangszedői között mindig is volt helye a magnetikus pickupoknak. Ezek többnyire humbucker (zajkioltós) megoldásúak, ahol egy tekercsmag képezi a hangszedőt, ez alatt helyezik el a zajkioltó tekercset, mely maga nem vesz részt a húrrezgés érzékelésében, mivel részben távol esik a húroktól és nincs önálló mágnes magja.

Az M1 azért emelkedett ki a többi egyébként népszerű magnetikus hangszedő közül, mert nemcsak a húrrezgéseket érzékeli, hanem a test rezgéseit is. Ezt egy 3 magos megoldással érték el.

Akusztikus gerjedésre nem érzékeny. Két változata van, aktív és passzív. A passzív változat jele közvetlenül küldhető keverő pultba is, az aktív változat egy a pickup test alatt elhelyezett 3 Voltos gombakkumulátorral üzemel. Az aktív változatnak van hangerőszabályzója is.

Beszerelés, beállítás

A három pickup típus közül az M1-et lehet leggyorsabban, legegyszerűbben felszerelni. A beszerelést az is megkönnyíti, hogy a hangszedő test oldalán kis 3,5 mm-es jack csatlakozással kapcsolódik a jack aljzathoz, így amikor a gitár hangnyílásában matatunk, nem kell aggódni, hogy kiszakítjuk a kábelt.

A húrok egyenkénti hangerejét a mágnes pólusok csavarjainak emelésével vagy süllyesztésével állíthatjuk egy imbusz kulcs segítségével.

Hangzás

Az M1 hangja egy nagyon jó kompromisszum, mivel a magnetikus hangszedők jellegzetes elektromos karaktere alig érezhető. Ennek oka, hogy a hangszedő által összegyűjtött jel jócskán tartalmaz a test rezgéséből származó információt is, így azt a kevés elektromos pickup karaktert jócskán elfedi. Amikor először hallja az ember rögtön beleszeret, mivel annyira jól megformált vastag, széles savú hangzást produkál, hogy nem nagyon van szükség további hangszínszabályzásra. Inkább akusztikus érzetünk van, mint elektromos. Én magam is beruháztam és most már mindegyik fémhúros bariton gitáromon M1-esek vannak, még a 2 bariton 12 húroson is. Ezeknek a húrtávolsága szélesebb a szabványosnál, így a húrok kilógnak a mágnes pólusok vonalából, de még ez sem jelent semmi hangerő kiesést, nagyszerűen működik így is. Ezt azért említem meg, mert sokan szeretnék a 12 húros gitárt valami használható megoldással erősíteni. Íme itt van: M1! Csak bátorítani tudok minden gitárost az M1-re.

Végül még annyit, hogy hamarosan megjelenik a legújabb LR Baggs fejlesztésű hangszedő az Anthem. Ez a hangszedő sokkal inkább egy speciális belső mikrofon lesz, mely sok problémát kiküszöböl, amit a mini mikrofonok beépítése okozott. Amint megérkezik az első darab Magyarországra arról is írni fogunk.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2010-02-15 16:43:02