Új Boss torzítók
DN-2 Dyna Drive, Ml-2 Metal Core, FZ-5 Fuzz

Az utóbbi időszakban hála az Égnek van bőven bemutatni való torzító. Ez nem is véletlen, mert az elmúlt években újra feléledt a retro láz, és mindent, ami régen volt, akár jó, akár rossz, azt ma újraélesztik és újabb olyan formában, és tegyük hozzá a mai technológia szintjén, újra kiadják. Soha annyiféle torzító és egyéb pedál nem jelent meg a piacon, mint manapság. Így aztán mindenki kedvére válogathat a rengeteg torzító között. A Boss fennállása során talán a legtöbb torzítót készítette, most újabb változatokkal állt elő. Ebből kettő analóg működésű (Metal Core és Dyna Drive) egy pedig digitális (Fuzz).

Tekintsük át őket egyenként részleteiben és hangzásukat tekintve is.

DN-2 Dyna Drive

Nevében is sejteti, hogy egy olyan torzítóról van szó, ami érzékelve a pengetés erősségét, szabályozza a torzítás nagyságát. Ezt a tulajdonságot több régi torzító valamiként, de nem szándékosan, bizonyos erősítőkkel helyből tudta. A digitális effektek megjelenésével egyre több effektben készítettek bemeneti szintet követő és azzal moduláló effekteket. Ezt persze analóg áramkörökkel is lehetséges produkálni. Most DN-2 pedállal a pengetés érzékenységet kihasználó gain szabályozás magától értetődően megvalósítható. Az áramköri megoldás a Dyna Amp sorozatból jött, egészen pontosan a Roland Cube 60-asból. A finoman pengetett hangok csak enyhe torzítást produkálnak, az erősen megpengetett hangok pedig kemény agresszív harapós torzításba mennek át folyamatos átmenetet képezve.

A készülék a szokásos Boss kivitelű, tartós, öntött könnyűfém ház, elem a pedál alatt, stb. Szabályozható a kimeneti szint, a hangszín és a torzítás mértéke. Ez a torzító fajta gondos hangszínszabályzást igényel az erősítőn. Az alábbi táblázatban összefoglaltam a fő technikai jellemzőit, adatait:

DN-2 Dyna Drive

  • Névleges bemeneti szint: -20 dBu
  • Bemeneti impedancia: 1 M ohm
  • Névleges kimeneti szint: -20 dBu
  • Kimeneti impedancia: 1 k ohm
  • Javasolt terhelési impedancia: 10 k ohms vagy nagyobb
  • Szabályzók: Pedál kapcsoló, Hangerő gomb, Hangszín gomb, Torzítás gomb
  • Kijelző: Effekt bekapcsolt állapotot jelzi, egyben az elem feltöltöttségét is
  • Csatlakozók: INPUT jack, OUTPUT jack, AC adapter jack (DC 9 V)
  • Tápegység: DC 9 V, Száraz elem 6F22 (9 V) (carbon), vagy 6LR61 (9 V) (alkaline), AC Adapter (PSA sorozat: opcionális)
  • Áram felvétel: 36 mA (DC 9 V)
  • Várható elem élettartam: Carbon: 3 óra, Alkaline: 10 óra (ezek az értékek működési körülményektől függően változhatnak)
  • Tartozékok: Kezelési utasítás, egyéb használati figyelmeztetők, Száraz elem 006P/9V (6LR61)
  • Külön megvásárolható tétel: AC Adapter (PSA sorozat)

Méret és Súly adatok

  • Szélesség: 73 mm
  • Hosszúság: 129 mm
  • Magasság: 59 mm
  • Súly: 0.4 kg

Hangzás

Sok közép tartomány jellemzi, ami az agresszív overdrive egyik alapvető feltétele. Tónusát és szövetét tekintve régi típusú vintage torzítás. Valahogy így torzítottak régen a legjobb csöves erősítők. A pengetés erejétől valamint a Drive beállításától függően az éppen csak megtört blues-os, koszos hangzástól a harapós, agresszív, közepesen sűrű szövetű torzításig terjed a tartománya. Nagyon kifejezően lehet játszani vele. Az akkordok hangzása elég jól egyben marad, néha az az érzése az embernek, mintha a tiszta hang mindig szólna a torzításban is.

ML-2 Metal Core

Manapság talán a metál torzítók iránt a legnagyobb az érdeklődés és a kereslet. Gitáros szempontból ez a legkönnyebb műfaj, ami megtanulását illeti, és egyben a legsúlyosabb műfaj, ami a hatását illeti. A torzítás tartománya elmegy a legextrémebb tartományokba. Dús, sűrű szövetű torzítást ad, ami a gitáron való hangszínváltással akár homogén is lehet.

Az ML-2 nem csupán egy ideális zúzó effekt, de nagyon jó eszköz folyékony, nagy hangkitartású szóló hangszínek előállításához is. Gitártól, és erősítőtől függően tömött, éneklő szóló hangtól, a süvítő, magvas szólóhangig több hangszín is előállítható. A 4 db szabályzó potméter a kimeneti hangszínt, a mély, a magas tartomány és a torzítás mértékét szabályozza. Az ML-2-ben a közép tartomány nincs szabályozva. Ez azért van, hogy az alkalmazott erősítőn lehessen azt precízen beállítani. Az alábbiakban tekintsük át a technikai adatait:

ML-2 Metal Core

  • Névleges bemeneti szint: -20 dBu
  • Bemeneti impedancia: 1 M ohm
  • Névleges kimeneti szint: -20 dBu
  • Kimeneti impedancia: 1 k ohm
  • Javasolt terhelési impedancia: 10 k ohms vagy nagyobb
  • Szabályzók: Pedál kapcsoló, Hangerő gomb, Mély és magas hangszín gombok, Torzítás gomb
  • Kijelző: Effekt bekapcsolt állapotot jelzi, egyben az elem feltöltöttségét is
  • Csatlakozók: INPUT jack, OUTPUT jack, AC adapter jack (DC 9 V)
  • Tápegység: DC 9 V, Száraz elem 6F22 (9 V) (carbon), vagy 6LR61 (9 V) (alkaline), AC Adapter (PSA sorozat: opcionális)
  • Áram felvétel: 36 mA (DC 9 V)
  • Várható elem élettartam: Carbon: 3 óra, Alkaline: 10 óra (ezek az értékek működési körülményektől függően változhatnak)
  • Tartozékok: Kezelési utasítás, egyéb használati figyelmeztetők, Száraz elem 006P/9V (6LR61)
  • Külön megvásárolható tétel: AC Adapter (PSA sorozat)

Méret és Súly adatok

  • Szélesség: 73 mm
  • Hosszúság: 129 mm
  • Magasság: 59 mm
  • Súly: 0.4 kg

Hangzás

A torzítónak nincs nagyon erős karaktere, ami kifejezetten előny, ha az ember jó gitárral és jó erősítővel használja, mert akkor azok természete jobban érvényesül. Az ML-2 nagyon tud torzítani és itt most ez a fontos. Bár a leírás szerint a Nu Metal, Grind Core, Industrial, Hard Core stílusok kerültek említésre, a szabályozható tartományai miatt én úgy ítéltem meg, hogy ez a torzító sokkal több stílusban is megállhatja a helyét nemcsak kísérő hangszíneken, hanem érdekes újszerű szóló hangszíneken is. A pengetési tranzienseket jól megőrzi, így akár kisebb jelű szimpla pickupokkal is pokoli torzításokat lehet előidézni.

FZ-5 Fuzz

A torzítók első generációja a fuzz típusú torzítók voltak a '60-as és '70-es években. Ezekkel a természetes overdrive-ot igyekeztek utánozni. Különösen olyan erősítőkhöz tervezték, amiknek eredendően csak tiszta hangjuk volt és a bemeneti érzékenységük miatt nem lehetett őket megfelelően túlvezérelni, azaz torzításra kényszeríteni. A hangzás létrehozásának elve az volt, hogy a jelet négyszögesítik germánium diódás és tranzisztoros áramköri megoldásokkal. Az eredmény egy különös, szintetikus, zörgő, zizegő hang lett, ami valamelyest emlékeztetett a későbbi analóg szintetizátorok bizonyos négyszögjel oszcillátoros hangszíneire. A hangkitartásuk elképesztően nagy tudott lenni. Bizonyos fuzz pedálok együtt wah-pedállal elképesztő hangzásokra voltak képesek bizonyos gitárosok kezében. (Jimi, Hendrix, Mark Farner). Az FZ-5 digitális működésű és a COSM modellező algoritmust alkalmazzák. Azért választották COSM modellezést, mert ma már nem lehet germánium félvezetőket találni és a digitális modellezés sokkal kézenfekvőbb megoldás volt a hangzás újra felidézésére.

Az ezüstös kalapácslakkal befestett dobozka színében emlékezetet a hetvenes évek egyik legjobb Fuzz pedáljára, a Marshall Supa Fuzz-ra, bár hangzása inkább a Fuzz Face-t idézi. A bemeneti szint szabályozható, ezen kívül van egy Mode váltó is. Ezen 3 hangkarakter állítható be.

FZ-5 Fuzz

  • Névleges bemeneti szint: -20 dBu
  • Bemeneti impedancia: 1 M ohm
  • Névleges kimeneti szint: -20 dBu
  • Kimeneti impedancia: 1 k ohm
  • Javasolt terhelési impedancia: 10 k ohms vagy nagyobb
  • Szabályzók: Pedál kapcsoló, Hangerő gomb, Mode gomb, Boost gomb
  • Kijelző: Effekt bekapcsolt állapotot jelzi, egyben az elem feltöltöttségét is
  • Csatlakozók: INPUT jack, OUTPUT jack, AC adapter jack (DC 9 V)
  • Tápegység: DC 9 V, Száraz elem 6F22 (9 V) (carbon), vagy 6LR61 (9 V) (alkaline), AC Adapter (PSA sorozat: opcionális)
  • Áram felvétel: 36 mA (DC 9 V)
  • Várható elem élettartam: Carbon: 3 óra, Alkaline: 10 óra (ezek az értékek működési körülményektől függően változhatnak)
  • Tartozékok: Kezelési utasítás, egyéb használati figyelmeztetők, Száraz elem 006P/9V (6LR61)
  • Külön megvásárolható tétel: AC Adapter (PSA sorozat)

Méret és Súly adatok

  • Szélesség: 73 mm
  • Hosszúság: 129 mm
  • Magasság: 59 mm
  • Súly: 0.4 kg

Hangzás

Az F jelű állásban egy vastag sűrű szövetű fuzz karakter hallható, a középső M jelű egy kifejezetten vékony hang ritkább szövettel, majd az O jelű állás egy közepekben intenzívebb fókuszáltabb hangszín. Ez alkalmasabb szólóra, az F jelű inkább kíséretre, a középső pedig nem tudni mire lehet jó, nagyon vékony hang.

A Boost csökkentésével lehet előidézni azt az állapotot, amikor a régen egyszer lemerült az elem és elkezdett szaggatottan recsegni a fuzz. Ez volt a jele annak, hogy ideje elemet cserélni a pedálban.

A hangkitartás maximum Boost állás esetén szinte végtelen, alig akar abbamaradni a hang. Mint minden torzító esetén, de itt kiemelten fontos, hogy vastag hangú gitárral (humbucker) és erősítővel, jól kivezérelve nagyobb hangerőn fog jól szólni a fuzz pedál. Aki az overdrive-ot szerette meg, az talál sosem fog fuzz-ra váltani, de a fiatal generáció, aki tobzódik az agresszív hangzásokban és nincs nagyon a fülében a krémes overdrive, valószínűleg nagyobb eséllyel fogja felfedezni a fuzz hangzást. Egy biztos, a fuzz hatásában elrettentőbb tud lenni, mint az overdrive.

A pedálok ára:

DN-2: 27.300,- Ft
FZ-5: 27.500,- Ft
ML-2: 27.500,- Ft

Valahol a közép árkategóriában találhatók ezek a torzítók.

A pedálokat a Roland Zenegalériától kaptuk kölcsön tesztelésre, melyet ezúton köszönünk meg.

Kapcsolódó linkek:

Szabó Sándor

2008-02-14 08:00:00