Új T-REX torzítók

Érdekes lenne egy felmérést látni, hogy hány különféle torzító pedál létezik jelenleg a világban. Megítélésem szerint 4-500 különféle, ezek közül talán 100-120 az, ami ismert is valamennyire, és kb. fél száz körülire tehető a torzítókat gyártó cégek száma. A torzítók történetéről igen vaskos könyvet lehetne írni, hiszen az egyik legellentmondásosabb hangtechnikai eszköz. A rock gitárosok legfontosabb és legalapvetőbb hangképző eszközévé vált. Az ellentmondás az, hogy valójában egy magas szinten elkészített hangrongáló eszközről van szó. Persze, a rock gitáros számára létezik "mennyei" torzító és létezik pokolian rossz... Minden viszonyítás kérdése. Miként az is, hogy az adott eszköz milyen módon "rongálja" a hangot, hogy aztán a legkifinomultabb hangrongáló eszközként kiáltsuk ki a legjobbnak. A torzítót, mint sok más effektet véletlenül fedezték fel. A kis teljesítményű erősítőktől nagyobb hangerőt várva jól felcsavarták a hangerőt, és aztán egyszer csak megjelent egy új hangszín. Ettől kezdve már szándékosan elkezdtek gondolkozni a hang szándékos torzításán. Többféle módja létezik, van, ami főleg csak harmónikus torzítást idéz elő a hangon, és van, ami drasztikus hullámforma módosításon át végzi el ugyanezt. Az eredmény ugyan eltérő, de egyben közösek: megnöveli a hang kitartását, és minimalizálja az akkordok használatát. Éppen ezért, bizonyos stílusokban nem feltétlenül a lehető legáthatóbb torzítás a cél, hanem egy kompromisszum, hogy egyszerű hármashangzatok még valamelyest szóljanak ki a szövetből. Olyan zenék, mint, a metál stílus nyilván egészen másféle igényeket támaszt a torzítók felé, mint a blues vagy a rock.

Most három új pedált mutatok be a dán T-Rex-től. Az egyik valójában nem is torzító, csupán egy speciálisan behangolt előerősítő (booster), amivel egy erősítő bemeneti fokozatát megfelelően túl lehet hajtani, és ezáltal jön létre a kívánt torzítás. Bemutatok továbbá egy igen érdekes "újszerűnek" nevezhető torzítót is, ami a torzítás lényegét kissé másképpen ragadja meg, így az eredmény is más lesz. (Gristle King). Talán kezdjük a legegyszerűbbel:

Luxury Drive

Megszokhattuk a torzítók világában, hogy legtöbbször fantázianevet kapnak, sok esetben utalva a hangzásukra. Ez esetben sincs szó másról. Mint minden esetben a Luxury Drive-ot is meg kell hallgatni és akkor lehet további asszociációkat képezni, hogy valóban rászolgál- e a nevére.

A szerkezet példásan egyszerű: bemenet, kimenet, tápegység aljzat, és egy drive potméter. Az ember azt gondolná, hogy ezt a legegyszerűbb elkészíteni. A valóság kissé más. Egy ilyen booster pedált megfelelő belső hangszínkorrekciókkal kell elkészíteni, hogy a megfelelő tartományt erősítse ki, ugyanakkor az igényesebben elkészítettek még tartalmaznak egy belső analóg kompresszor áramkört is. A Luxury Drive éppen ilyen módon épül fel. Mindezen hangi befolyásolást oly módon kellett megvalósítani, hogy lehetőleg ne sérüljön sem a gitár, sem az erősítő hangi karaktere. Ez a cég koncepciója. Nyilván vannak "erősebb" természetű, karakteresebb drive pedálok is, ahol a végeredmény nagyon erősen függ a drive pedáltól. Ez esetben magas tartomány megfelelő túlvezérlésével elérhető hangzás volt a cél. A nevét pedig onnan kapta, hogy a meglévő torzított hangzást kissé "kifényezi", mint egy elegáns cipőt, éppen bizonyos magas tartományú részletek hallhatóvá tételével.

Fontos tudni, hogy ez a pedál mindenféle egyéb jel összetevőt, pl. pickup és kábel zajokat, tovább erősít, így ajánlatos minél jobb kábeleket használni.

A kezelési utasításban van egy megjegyzés, hogy miután üzembe helyeztük a pedált, a ki-bekapcsoláskor hallható egy kis pukkanás, ez normális, azonban bemelegedés után pár percen belül ez el fog tűnni.

A pedál működik 9 Voltos elemről vagy 9-12 Voltos egyenáramú adapterről. Ez utóbbi esetben fontos olyan adaptert használni, mely stabil és főleg zajszűrt.

DGTM

Egy igen furcsa nevű torzító. Diabolical Gristle Tone Manipulator. Teljesen a fantázia szülte név. Bár hallgatva vannak némi asszociációk hozzá.

A "diabolical" ördögit, a "gristle" porcogót jelent. A porcogó nemcsak, mint anatómiai fogalom van a fejemben, hanem mint egyfajta hang, amikor az ember elkezd rágni egy porcogós részt a sült oldalason és az akkor hallható hangra lehet némi asszociációnk. Hogy mitől lehet ördögi, nos arra is van tippem, ugyanis igen szélsőséges beállításai lehetségesek. A DGTM-et is hallani kell, hogy tudni lehessen mire gondolt a névadó. Pedál szabályzói rendhagyó neveket kaptak: Gristle (porcosósság), Tone, Gravy (szaftosság). Nos ebből kell összerakni fejben hogyan szólhat...

Itt fontos megjegyeznem, hogy a Tone egy sávszűrő, a potméterrel azt a tartományt állíthatjuk be, amin a torzítás a legerősebb lesz.

Első hallásra lejön, hogy a DGTM igen zöngés, szaftos (más helyeken zaftos) hangú tónusa. Javaslom, hogy első kipróbálásnál minden potméter alaphelyzetben legyen. Az első benyomás nagyon fontos, és az különösen, hogyan változik a hangzás a szabályzás hatására.

Egy igen vastag hangú Amarant by Greg csöves erősítőn próbáltam ki, és azt tapasztaltam, hogy a szabályzók igen szemléletesen demonstrálják a nevükben foglalt a "porcogást" és a "szaftot" is. A torzítás szövete nagyon érdekes. Miközben a Gristle a meghajtás szintjét szabályozza, ugyanakkor a torzítás szövetébe lágy "porcogásokat" visz. A Gravy-től lesz zöngésebb, folyékonyabb a hangszín. A Tone állítgatásával a két másik szabályzó is más tartományban fejti ki a hatását. Az erősítő és a DGTM gondos összehangolásával igen karakteres torzítások jönnek. Azt hiszem a gitárosok mai fiatal generációja fogja igazán szeretni ezt a karaktert, tud lenni karcos, lágy, agresszív, krémes.

A DGTM működik 9 Voltos elemről vagy 9-12 Voltos egyenáramú adapterről.

Gristle King

A furcsa nevű T-Rex torzító is egy viszonylag új tagja a népszerű, T-REX torzítók népes családjának. Úgy tűnik, hogy a Gristle King magában foglalja a DGTM és a Treble Boostert és az így létrejött kombináció minden lehetőségét kitárja.

Mindenek előtt tekintsük át a szabályzókat. A Gristle, Tone és Gravy potméterek ismerősek a DGTM-ből. A Tone itt is a DGTM-nél említett módon szabályoz.

A More potméter egy további drive fokozat, ami megfelel a Luxury Drive egyetlen szabályzójának.

A torzítón találunk még 3 db 2 állású kapcsolót is. A Pre/Post kapcsolóval a Booster áramkört (More) az overdrive elé vagy után illeszti. Az eredmény nyilván teljesen más lesz. A Flavor kapcsolóval egy torkosabb és egy nyitottabb, kompresszáltabb overdrive típus között választhatunk.

A Phat kapcsoló pedig egy mély kiemelő áramkört aktivál, igencsak megvastagítva a hangzást.

A két lábkacsolóval a torzítást (Gristle) és a boost áramkört (More) aktiválhatjuk külön és együtt is. Ez a pedál egészen elképesztő lehetőségeket ad, így javaslom, hogy próbáljátok ki alaposan, minden kombinációban.

A DGTM és a Gristle King lévén ugyanazon fajta overdrive topológiát használják, a "lassúbb torzítók" közé tartoznak, miként a legtöbb csöves torzítónak is, bár ezek nem azok, van egy felfutási ideje, amíg a végső torzítási szövet felépül. Általában a meleg, zöngésebb hangúak lustábbak lassúbbak, a száraz hangúak pedig nagyon gyorsak, ezeket főleg a metálosok kedvelik elsősorban. A zöngésebb torzítók ezért kedveltebbek szólókhoz, a szárazabbakkal kísérni lehet jobban, és természetesen léteznek a kettő közöttiek.

A működési állapotokat mindhárom típuson világító LED-ek mutatják. A Gristle King működik 9 Voltos elemről vagy 9-12,5 Voltos egyenáramú adapterről.

A maximális tápfeszültség 12,5 Volt lehet, a legkisebb viszont 8 Volt. Ez utóbbit fontos tudni, ha 9 Voltos elemről működtetjük.

Árak

A T-Rex árai mindig kifejezik a termékben foglalt tudást, megbízhatóságot és a minőséget.

  • Luxury Drive: 37.500,-Ft
  • DGTM: 46.200,-Ft
  • Gristle King: 63.900,-Ft

A teszthez az eszközöket a Stageshop-tól kaptuk kölcsön, melyért ezúton is köszönetünket fejezzük ki.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2010-04-21 18:26:13