VOX COOLTRON pedálok

Brit Boost, Big Ben Overdrive, Bulldog Distortion, Duel Overdrive, Over The Top Bost, Snake Charmer Compressor, VibraVox

Igazán nagyszerű és ritka dolog, amikor egyszerre ennyi nagyszerű pedált lehet kipróbálni és ráadásul úgy, hogy azonnal összehasonlítható a másikkal. Ekkor tűnik ki, hogy micsoda változatossága van egy-egy sorozatnak. Az általános áttekintés után vizsgáljuk meg a pedálokat egyenként is:

Brit Boost

A neve is elárulja, hogy egy vastag torkos hangú torzítóról van szó. A dobozra festett erős férfi izomzat ugyancsak erre a karakterre utal. A bemeneti érzékenység (Gain) növelésével a torzítás mértékét szabályozhatjuk, a Tone potméterrel az általános hangszínt állíthatjuk be, és a harmadik Volume szabályzóval a hangerőt. Az effekt ki-bekapcsolója mellett van egy további nyomógomb, mely a közép tartományt, vagy a teljes tartományt emeli ki. Ezzel a Brit Booster pedál egy ideális Treble Boost effektként is használható, azaz a kritikus középtartomány erősebben fog torzítani, mint a környező tartomány. A gyakorlatban beállítható egy szóló és egy kísérő hangszínként is.

A hangzás szövete egyértelműen a VOX erősítők kellemes zöngés torzítását idézi. Hangja igen vastag, azonban van benne egy magas éppen hallható mag, ami az egész tartományt jellemzi. Ez egyesek számára lehet zavaró, egyesek számára pedig nélkülözhetetlen, de az tény, hogy nagyobb hangerőn biztosítja, hogy ez a vastag hang kiszóljon a bandából. A torzítás mértéke kellően nagy, azonban ez a torzító nem a metálosoknak készült. Érdemes kipróbálni abban a gain tartományban, ahol Angus Young, az AC/DC gitárosa játszik. Ez egy más színezetű tónus, de azzal van rokonságban annál is inkább, mert a torzító viszonylag lusta reagálásával inkább a súlyosabb, de ellentmondást nem tűrő rock kíséretekre alkalmas. Szólóhoz is nagyon jó, kifejező, azonban szólóra azok számára lesz ideális a Brit Booster, akik az erősítőjükön már találtak egy olyan hangzást, amihez már csak egy kis további gain kellene, hogy még folyékonyabbá és vastagabbá váljék a hang.

Big Ben Overdrive

Karakterében és a torzítás szövet szerkezetében hasonlít az előbbihez, azonban alapvetően különbözik a Gain szabályzás karakterisztikája és hiányzik belőle a magas tartományú mag. A torzítás ugyancsak vastag, széles, azonban selymesebb, és simább, mint a Brit Boosté. Reagálása szintén lassúbb, ami összefüggésben van a nagy telítettségű gain struktúrával.

A Gain, Tone és Volume szabályzók a nevüknek megfelelően működnek. A dobozon csupán egy ki-bekapcsoló gomb található. A Gain szabályzó az éppen megtört hangtól a lágy selymes torzításon át a teljesen telített torzításig terjed. A torzítóból sokat lehet kihozni, ha az erősítőn is hatékony a hangszínszabályzás.

A hangszínszabályzó (Tone) igen intenzíven szabályoz, tartománya a gain állástól függően az üvegesen törékeny tónustól, a gömbölyded elejű, sötét tónusú telített hangzásig terjed. Aki valamilyen különlegesen homogén, telített, sima szóló hangszínt keres, annak javaslom a Big Ben kipróbálását.

Bulldog Distortion

Ez egy teljesen más világ. Mondhatnám, a VOX első igazi rock/metál torzítója.

Már a szabályzókat áttekintve is azonnal látható, hogy a Bulldog Distortion kissé több, mint csupán egy torzító. Valójában egy kisméretű két csatornás torzítós előfok. Ezt bizonyította az is, amikor csupán egy csöves végfokra csatlakoztattam, tökéletesen meg tudta hajtani és mindent be lehetett állítani rajta egy tökéletes torzított hangzáshoz. Persze a tiszta hangzást az erősítőre kell bízni és a Bulldogra az összes dolgot, ami a torzításról szól.

A Bulldog Distortionnak két gain fokozata van. Az első (Gain 1) inkább a hagyományos vintage rock torzítások tartományában és tonális világában mozog.

A másik gain állás, a (Gain 2) már egy teljesen más karakterű torzítást produkál. Modern, agresszív, és a tranzisztoros torzítókhoz hasonló nagyon gyors reagálású. Ezzel a tulajdonságával kiváló torzító bármilyen kemény rock és metál zenében. A metál stílusú torzítást az enyhén kivágott középtartományával ( Scoop) nagyon jól hozza. Nagyobb hangerőn, nagyobb kihajtás esetén is feszes és magvas.

A torzító pedálon található egy Gain 2 Voice jelű szabályzó. Ez a Gain 2 állásban a középtartományt szabályozza. Az óramutató járásával ellentétesen kellemes édeskés közepeket hoz be a szövetbe, az óramutató járásával megegyezően forgatva pedig fokozatosan szedi ki a kritikus közepeket, és ezzel a jellegzetes amerikai (Scoop) torzítást hozza. Szokták ezt "metallikás" torzításnak is nevezni, mert az ő zenéjükben jelent meg szinte kötelezően és állandóan a "sok magas, sok mély, kevés közép" hangolású torzított kísérő hangszín. Ezt most nagyon hitelesen meg lehet valósítani, mivel van még egy további szabályzó, a Bass, amivel ennek a hangzásnak az alját is meg lehet formálni.

Szeretnék egy fontos észrevételemet jelezni. A szabályzók nagyon interaktívan működnek, azaz ha valamit elmozdítunk, a másik szabályzó is kezd máshol szabályozni. Ez valójában koncepció, mert ezzel igen szélsőséges beállítások érhetők el, ami tovább emeli a készülék használati értékét és sokoldalúságát.

A Bulldog Distortion mindig sűrű szövetű torzítást ad. Valószínűleg ez a torzító lesz a sorozatban a győztes, mert ilyenféle karaktereket keresnek ma a legtöbben.

Duel Overdrive

A Duel Overdrive egy nagyon különleges torzító, hasonlót sem ismerek. Valójában egyetlen torzítóról van szó, mellyel 2 gain beállítást lehet megvalósítani és kapcsolgatni közöttük igény szerint.

Mondhatnánk úgy is, hogy a Duel Overdrive egy két csatornás torzító, külön Gain, Tone és Volume szabályzókkal és van egy további Bass kiemelője is, az újabb brutál stílusokhoz, ahol a gitár ki akarja tölteni a normál gitár és a basszus közötti rést.

A torzító karaktere alapvetően egy vastag, sötét tónus, ami hihetetlenül fel tud vastagodni nagyobb hangerőn, de úgy hogy a hang még mindig feszes marad. A feszesség még akkor is meg tud maradni, amikor a Bass kiemelés be van kapcsolva.

Mivel az Duel Overdrivenak nincs számottevő magas kiemelése, így az erősítőn ez beállítható. Ezzel pedig egy nagyon különleges metál tónus érhető el.

Ha valami nagyon szupersima, folyékony torzítást keresel, akkor ezt a pedált mindenképpen ki kell próbálnod. Hangkitartása szinte végtelen. A Duel sok lehetőséget kínál, mivel torzítási tónusa különleges, és sok irányba elvihető. Bár egyetlen erősítővel teszteltem, azonnal megéreztem benne, hogy minden erősítővel mást mutatna különlegességeiből.

Over The Top Boost

A VOX erősítők kezdetben minimális hangszínszabályzással készültek. Az első vintage Vox erősítők vastag sötét tónusukról voltak ismertek. Az egyébként is vastagabb, sötétebb tónusú humbucker hangszedők megjelenésével a Vox erősítők már nem voltak képesek kiszólni a zenekari hangképből, így elkezdtek egy magas kiemelő Top Boost áramkört beépíteni, külön csatornára. Ezzel a magas kiemeléssel a torzítás is új dimenziókat kaphatott, és úgy tűnt ez minden tekintetben egy szélesebb sávú, sokoldalúbb erősítő lett. Ez a torzító még ennek is fölé akar menni. Aki még szélesebb sávban és nagyobb szabályozhatósággal akarja megvalósítani a torzítást, akkor az Over The Top Boost lehet a megoldás. Persze egy pillanatra se kell azt gondolni, hogy ez csak a Vox erősítők tipikus jellegzetességét akarja tovább szárnyalni. Ez sokkal inkább egy koncepció, ami ismét kínál egy lehetőséget valami másféle torzítás kialakítására. Bármilyen vintage és modern erősítőt meg lehet vele hajtani.

A szabályzói már sokkal inkább egy komplett előfokra engednek következtetni, amiben van valami, de továbbra is érdemes (bár nem kötelező) a tiszta hangot az erősítőre bízni és a torzítókat a tiszta csatornákon használni.

A Gain szabályzó tartománya az üvegesen áttetsző tisztától megy felfelé, a meleg, majd lágyan megtört hangzás felé, és gyorsan agresszívvé válik, majd amolyan arcbavágó torzítást fog hozni. Alap hangzása vastag és torkos, bár nem annyira, mint egy Marshallé, de a Brit Boost torzítónál vaskosabb és ugyanakkor kissé gyorsabban reagál.

A Treble magas szabályzó hangolása a kulcsa ennek a torzítónak. Egészen extrém szélsőségekbe viszi a hangot, ami sok lehetőséget ad, bármilyen erősítővel használja valaki.

A Bass szabályzó nem csupán egy mély kiemelő. A torzítás karakterét alapvetően befolyásolja az, hogy mennyi mélyet engedünk betorzulni és abból mennyi megy át tisztán. Ezzel a Bass szabályzóval lehet szabályozni a torzított tartományba kerülő mély tartomány szintjét. A hatását nehéz leírni, de ettől lesz kissé zöngésebb, vagy marad feszesebb, szárazabb vagy más analógiával amerikaibb, vagy britebb...

Az EQ kapcsolónak két állása az EQ működését befolyásolja. A Standard állásban az EQ szabályzói interaktívak, azaz, mint már említettem mindegyik szabályzó pillanatnyi állása meghatározza a másik szabályzó tartományát. A Custom állásban, ez megszűnik és mindegyik szabályzó a saját tartományában fog dolgozni, a másikra való különösebb ráhatás nélkül.

A Cut szabályzó ennél a torzítónál nagyon fontos. Úgy hangolták be, hogy az általában magasabb gain fokozatokon jelentkező harsány magasakat kivághassuk, ha arra nincs szükségünk.

Ez a torzító kissé komplikáltabban állítható be, mint a többi, különleges koncepciója azonban különlegessé teszi, és olyan hangokat találhatunk rajta, amit semmi más eszközön nem találunk meg.

Snake Charmer Compressor

A Snake Charmer neve kígyóbűvölőt jelent. Nem tudom még most sem, hogy mivel érdemelte ki ezt a nevet. Mint kompresszor teljesen úgy működik és szól, mint a csöves kompresszorok, bár alapvetően nem torzítók, sokkal inkább a hang dinamika karakterisztikáját változtatják meg, ugyanakkor mégis torzítanak a hangon, sőt annak relatív hangosságérzetét növelik. Az Attack és a Release paraméterek optimális beállításával a hang elejének ütését és a hang kitartását lehet szabályozni. Beállítása sok figyelmet és még több kísérletezést igényel, mert más beállítást kell alkalmazni tiszta és torzított hangra. Ennek a pedálnak egyben ez is a hátránya, hogy valójában csak az egyikre tudjuk jól beállítani. Egy másik hangszínhez mást kellene beállítani, de arra nincs idő. Ez a pedál akkor lenne igazán nyerő, ha volna rajta 2 preset lehetőség, egyik a tiszta a másik a torzított hangra. Persze jó sok kísérletezéssel lehet találni olyan beállítást is, ami bár kompromisszum, de egyformán jó mindkét hangszínhez. A piacon található pedálos kivitelű kompresszorokhoz képest a jobbak közé sorolható, azonban ár/használati értéke alacsony. Javára legyen mondva, hogy csöves kivitele miatt a többieknél melegebb és szélesebb hangzású.

VibraVOX

Sokan kérdezik majd, hogy mi a különleges egy ilyen pedálban, amit már a digitális világban sokkal jobb minőségben megvalósítottak rengeteg szabályzási lehetőséggel. Nos erre azt tudom mondani, hogy igen megoldották, de így egyik sem szól. Nem szól jobban, sőt rosszabbul sem, hanem másként. És ez itt a lényeg. A mássága mögött van néhány tényleg különleges vonás. Mindenekelőtt ez a két effekt, tremolo és vibrato egy dobozban közvetlenül egymás mellett nem jellemző.

Aki nem nagyon tájékozott az efféle modulációs effektekben, azoknak egy rövid magyarázat szolgáljon kiindulási pontként.

Tremolo effektnek nevezzük azt, amikor a hangerőt változtatjuk egy alacsony frekvenciás (LFO) oszcillátorral, ami megfelel annak, amikor a hangerő potmétert le és fel csavargatjuk bizonyos sebességgel, hol hangos, hol halkabb a hang. Hangereje hullámzik.

A vibrato effekt esetében a hang magasságát szabályozzuk kis mértékben le és fel ugyancsak egy LFO segítségével. Ez megfelel annak, amikor a gitár vibrato karját mozgatva enyhén változtatjuk a húr feszességét, és ezen keresztül a hangmagasságát. Felvetődik a kérdés, hogy mi a különbség a vibrato és a chorus effekt között, mert a chorusban is valami hasonló történik. Nos, a chorus effekt a vibratonál bonyolultabb feladatot lát el, mivel a hangmagasság periódikus változtatásán túl azt két csatornán végzi, egyik csatornán lefelé, a másik csatornán felfelé tart a hangmagasság változása, ugyanakkor mindkettő más időpontban kezdődik, és ráadásul össze van keverve a direkt hanggal.

A VibraVox esetében itt csak sima, egyszerű hangmagasság (pitch) eltérítésről van szó, a direkt hanggal való összekeverés nélkül. Viszont összekeverhető a Vibrato és a Tremolo effekt. Ezt jelzi is a hol pirosra, hol kékre váltó LED-ek, melyek a cső mögött vannak elhelyezve és a RATE azaz az oszcillátor sebességének megfelelően villannak fel. Megjegyezném, hogy ebben a minden gyanús, szkeptikus világban a kék-piros villogás nem a "parasztvakítás" funkcióját tölti be, hanem valódi működési státuszt igyekszik jelezni.

Sajnos a kezelési utasítás szövege inkább hasonlít egy TV Shop reklám szövegéhez, ahol valójában semmi okos dolgot nem mondanak, csak annyit, amitől még éppen nem ütik meg a bokájukat, és nem perelik be őket, - ez a TV-re vonatkozik,- ugyanakkor ebben a kezelési utasításban csupán semmitmondó szövegek olvashatók a VibraVoxról. Miközben írhatnának arról is, hogy ha a VibraVoxot egy másik hangúttal összekevernénk, vagy egy párhuzamos effekt loopba kötnénk, ahol a direkt hangot is lehetne mellette hallani, akkor valódi Chorus effektet kaphatnánk. Nem is akármilyet, hanem egy vastag, széles csöves chorust... Mivel olyan chorus effekt, ahol nincs benne a direkthang nem létezik, így ez az effekt tényleg különlegesnek mondható. A problémám a VibraVox-al a használati értékében van. Nagyon jó és különleges, de árához képest nem egy olyan effekt, ami a koncerten végig be van kapcsolva.

Epilógus

A Vox pedálok tesztelése során számos jó tulajdonságot vettem észre és néhányat, ami nem feltétlenül kedvező. Esztétikailag és tartalmilag is értékes eszközökről van szó, egyik másik használati értéke azonban, az árához képest nem éri el az átlagot. Ez azt jelenti, hogy egy olyan kompresszorért, ami csak egyetlen módon használhatunk egyetlen dologra, valójában nem szívesen költenek az emberek ekkora összeget. Ugyancsak ez vonatkozik a VibraVox effektre, ami a vintage hangzásán túl, mégha különleges is, használata nem terjed ki egy egész koncert idejére. Persze ezekkel együtt teljes a VOX legenda, és ha nem is lesz ez a két eszköz a bestseller, ettől függetlenül nagyszerű dolog, hogy ilyet is gyártanak.

A COOLTRON pedálok javasolt fogyasztói ára darabonként egységesen 58.000,- Ft.

Mára lassan megszokjuk azt, hogy bizonyos analóg eszközök sokkal keresettebbek, mint a digitálisak és el is kérik ezeknek az árát. Amikor megjelentek a digitális effektek, mindenki dobta el az analóg pedálokat. És íme, most megfordulni látszik a helyzet, most a digitális pedálokat dobják félre. Azt nem árt tudni, hogy egy pedálban a drága rozsdamentes acélt kell leginkább megfizetni, nem a belső tartalmat. A csöves technológiát pedig nagyon túlmisztifikálták, mondhatnám azt, hogy egyes cégek pofátlanul magasra árazzák a csöves eszközöket és ebből bizony a pedálok sem képeznek kivételt. Van azonban egy fontos tény, ami mellett nem lehet eltekinteni: Ezek a pedálok nem általános fogyasztási termékek, nem készülnek több tízezres darabszámban. Következésképpen az áruk sem a tömegcikkekre jellemző szintű. Egy másik fontos tény az, hogy nyugaton vannak gyűjtők, akik nem bélyeget és gyufacimkét gyűjtenek, hanem effekt pedálokat. Nagyon sokan vannak, és ők alig várják, hogy megjelenjen valami új pedál. Nem törődnek az árával. A cégek pedig ezt jól tudják. A hazai valóságban azzal az igazságtalannak tűnő ténnyel kell szembenézni, hogy már 60 ezerért is lehet erősítőt kapni, de egy pedált is. Ennek viszont örvendezzünk, mert 20 éve semmit sem lehetett kapni... Nyilván ilyen pedált az fog venni, akinek már van erősítője, nem is akármilyen.

Ezúton szeretném megköszönni a VOX hazai képviseletének, a KORG.HU ZÓNÁ-nak, hogy a teszt elkészítéséhez az eszközöket a rendelkezésünkre bocsátotta.

Aki többet szeretne tudni a Vox termékekről, az látogassa meg a www.voxamps.hu honlapot.

Kellemes tulajdonságaik:

  • Gyönyörű és masszív kivitel
  • Kiváló hangi tulajdonságok
  • Különleges torzító karakter ( Duel Overdrive, Over The Top Boost)
  • Alacsony alapzajú modern csöves áramköri megoldások
  • Sokáig működik elemről is

Kellemetlen tulajdonságok:

  • A VibraVox és a Snake Charming Compressor használati értéke az árához képest és az átlaghoz képest alacsony
  • Általánosságban magas az áruk

Szabó Sándor

Kapcsolódó linkek:

2006-10-11 18:02:39