VOX COOLTRON torzító és effekt pedálok

A 90'-es éveket a digitális technológia teljes kiterjedése jellemezte. Kicsit hasonló volt a jelenség, mint amikor a hatvanas évek közepén a tranzisztor megjelent. Mindent tranzisztorral oldottak meg, mondván ez a jövő. Valóban így is volt és így történt, azonban olyan dolgokat, amiket csak az elektroncső tudott jól megvalósítani, azt is a tranzisztorra bízták. Ma az analóg világ áll szemben a digitális világgal. A '90-es évektől elindult egy hihetetlen gyors fejlődés a digitális jelfeldolgozásban. Ma ugyanúgy, mint a hatvanas években mindent a digitális technológiával akarnak megoldani, csupán azért mert a szlogen a régi: ez a jövő, valamint mert kihívás van benne. Miért akartok ti digitális gitárt csinálni? - vetődik fel a kérdés. Azért mert lehetséges! - szól a lakonikus válasz. Most az új évezred első évtizedének a közepén, mintha lelohadni látszana a "csináljunk mindent digitálisan csak azért, mert lehetséges" című folyamat. Úgy 8 évvel ezelőtt volt egy érezhető megtorpanása a digitális effekt iparnak, és azóta nagyon kevés újdonság jelenik meg, különösen "vas" formában. A kompjúter alapú stúdió technikában sok új digitális algoritmus, plug in jelent meg, de igazi áttörő fejlődés, újdonság, leszámítva a hangmodellezést, úgy 8 éve a gitáros technika számára nem történt, ha valami megjelenik, az is a digitális technológiának apró pénzre váltásának jegyében történik. Olcsó, eldobható gitárpedálok, primitív modellező effektek,stb. A digitális effektek ipara valójában csak a régi, jól bevált analóg hangokat igyekszik utánozni, saját maga nem is igazán akar hozzátenni semmit. A modellezés egy már létező dolog újra leutánzásáról szól.

Ezzel egyidőben az analóg technológiában még mindig töretlenül hívők elkezdték újra felfedezni az elektromos gitár analóg technikáját. Soha ennyi erősítő és pedál nem jött ki, mint az elmúlt 10 évben. Ráadásul az elektroncső új reneszánszát éli a gitáros világban. Történik mindez annak ellenére is, hogy a rock és általában a gitár alapú zenék a periférián vannak, a médiákból szinte teljesen kiszorultak, egyfajta szubkultúra lett.

Ennek az érdekes folyamatnak egy új momentuma, hogy a VOX egy új, COOLTRON nevű csöves gitárpedál sorozatot bocsátott ki. Az, hogy a VOX cég egyszerre 7 különféle rendkívül mívesen kidolgozott, kifinomult csöves torzító és effekt pedált bocsásson ki, ilyenre sohasem volt még példa. Miért? Illetve miért is ne? Kétségtelen, hogy az elmúlt évtizedek rock kultúrája számos új hangkaraktert hozott világra, melyet a mai technológia szintjén valójában játszi könnyedséggel meg lehet valósítani. Ez most megtörtént és ennek következményeként az alábbiakban a VOX COOLTRON sorozatú torzító pedáljait mutatom be.

A pedál sorozat koncepciója arra a felismerésre épül, hogy az elektroncső alkalmazásának még vannak kiaknázatlan lehetőségei. Itt arra utalok elsősorban, hogy a csövek működése tekintetében korábban arra esküdtek, hogy a kívánt teljesítmény és hangzás érdekében megfelelően nagy feszültségen kell fűteni és járatni az előfok csöveket. Ennek persze alapvető korlátai lettek, mert kellően nagy tápegységet kellett biztosítani a megfelelő működéshez. Így eleve kizárt dolog volt elemekkel működő torzító vagy egyéb effekt pedál gyártása. Már jó ideje folynak a kutatások olyan csöves áramkörökkel, melyek rendkívül alacsony feszültségen dolgoznak és modern kapcsolástechnikai megoldásokkal ugyanazt az eredményt érik el, mint a nagyfeszültséggel működő csövek esetében. A Cooltron név is arra a technikai megoldásra utal, hogy az elektroncső úgymond szinte "hidegen" működik, igen alacsony fűtő- és rácsfeszültséggel. Ezzel megoldódott az elemekről való működtetés is, úgyhogy nem kell 10 percenként elemet cserélni a torzítóban, megdöbbentően hosszú ideig képes folyamatosan működni 4 db ceruzaelemről, 18 órán keresztül, ráadásul az egész doboz kellően kicsiny és könnyű. Arról nem is beszélve, hogy a cső élettartama sokszorosára nő.

A Cooltron kapcsolásának lényege a következő: A csövek áramköre két külön áramköri részből áll. Az egyik, mely a rácsfeszültséget biztosítja, mindezt nem a hagyományos módon. Az új megoldás egy szervó áramkör, mely gyakorlatilag felváltotta a hagyományos előfeszítő áramkört. Bár ez a szervó áramkör egész másként állítja elő az előfeszítéshez szükséges feszültséget, azonban magát az elvet a hi-fi csúcstechnológiás világából adaptálták, ahol alacsony előfeszítéssel briliáns eredményeket értek el. A másik áramköri rész a fűtést biztosítja. Ennek alapja egy speciális tápegység, mely kis feszültséggel és kis áramerősséggel fűti a csövet. A szervó kapcsolásnak köszönhetően alacsony feszültségen is optimális működési körülmények állnak elő a csőben, ugyanúgy, mintha nagy feszültségen működne. Az áramkör még 6 Volton is ugyanolyan eredményt ad, mintha a régi hagyományos kapcsolás szerint működne a cső. Ezzel lehetőség nyílt arra, hogy néhány ceruzaelemről is nagyszerűen működjön a készülék, miközben egy 9 Voltos hálózati tápegységről való használat is lehetséges.

A VOX COOLTRON sorozatának mindegyik tagja egy darab 12AU7, azaz egy ECC82 típusú elektroncsővel működik. Sokan bizonyára csodálkoznak, hogy miért a tisztább hangú csövet alkalmazzák és miért nem a 12AX7-et, azaz ECC83-at. A válasz egyszerű, ez a cső sokkal optimálisabban képes alacsony feszültségen működni, mint a nagyobb erősítési tényezőjű ECC83.

Ezek után tekintsük át a VOX COOLTRON sorozatot általánosságban:

Az áttekintéshez segítséget adtak a készülékekhez mellékelt kezelési utasítások, melyek két-három készülékre is vonatkoznak, így összesen 3 féle kezelési utasítást kellett figyelmesen áttanulmányoznom. Az első párosításba a Bulldog Distortion, a Brit Boost és a Big Ben Overdrive tartozik. A másik csoportba a Vibra Vox és a Duel Overdrive, a harmadikba pedig a Snake Charmer és az Over The Top Boost pedál tartozik. Hogy ez miért lett így párosítva, azt nem sikerült megfejtenem.

A kezelési utasítás ugyan tartalmaz minden fontos dolgot több nyelven is, azonban az állandó takarékoskodás most ezúttal azzal bosszulta meg magát, hogy sikerült egy majdnem áttekinthetetlen, kihajtogatható irományt szerkeszteni, aminek kezeléséhez egy másik "kezelési utasítás" is szükséges...Nem kevés figyelem kellett, hogy egyáltalán eligazodjak rajta.

Mindegyik készüléket, strapabíróan masszív krómozott fémdobozba építették, esztétikailag igazán kitettek magukért a tervezők. Ez a krómozott imázs divatja egyébként jól összevethető a motoros és a gitáros társadalomban. Egy krómozott Harley Davidson és egy krómozott torzító valahol analógiásan megfelel egymásnak. Lehet asszociálni a motoros találkozókra, ahol rock bandák váltják egymást, krómozott torzítókon taposgálva. A máskülönben gyönyörű dobozokkal mindössze egyetlen problémám volt, a fotózásuk. Minden visszatükröződött rajtuk, így találnom kellett egy olyan pozíciót, ahol a tiszta kék ég tükröződött és ezért is látszanak a fotókon kéknek, miközben króm színűek.

A pedálok hátulján található egy ki - és egy bemeneti jack valamint egy egyenáramú (DC) 9-Voltos tápaljzat.

A fenti felület tartalmazza a csirkecsőr alakú, vintage, VOX kivitelű potméter gombokat valamint a ki-bekapcsolókat. Amikor fotóztam a szerkentyűket, igyekeztem szépen egyenesbe állítani a potikat, melynek az lett az eredménye, hogy a képeket megnézve a potmérekek alatti feliratokat éppen eltakarták...úgyhogy a fotózást kezdhettem elölről, immár ügyelve a feliratok láthatóságára is.

A pedál dobozok felső részén látható az a rácsos nyílás, mely a szellőzés biztosításán túl a csövet is láttatja. A cső izzásának látványa mindenkiben kellemes "előfeszítést" okozna, azonban ez a kicsiny fűtőfeszültség miatt nem is látható, sőt a cső mögé beépítettek egy kék színben világító LED-et és ez teljesen elnyomná még akkor is, ha valóban látszana. A szkeptikusokat had ábrándítsam ki: a cső valóban működik benne, nem csak "paraszt vakításnak" tették bele, ami megesett már az erősítők világtörténetében....Erre majd ti magatok is rájöttök, amikor bekapcsoljátok és csak kb. 20 másodperc múlva kezd megszólalni, amikorra a cső felfűt. Mondhatjuk nyugodtan, hogy ezek a létező legmodernebb csöves analóg torzítók, speciális kapcsolástechnikai trükkökkel, melyek 40 évvel ezelőtt még képzeletben sem léteztek.

A következő írás a VOX COOLTRON pedálok részleteivel és hangi tesztjeivel foglalkozik egyenként.

Aki többet szeretne tudni a Vox termékekről, az látogassa meg a www.voxamps.hu honlapot.

Szabó Sándor

Kapcsolódó linkek:

2006-10-11 18:01:33