Vox Ice9 overdrive pedál a Joe Satriani sorozatból

Az elmúlt évtizedekben a hangszer iparban az új marketing stratégiák egyik fontos felismerése volt, hogy a terméket összekapcsolják a személyiséggel. Így a vásárló érezheti, hogy egy kis darabot megvásárolt a kedvencéből is. Kétségtelen, hogy egy nagy név sokat jelent az eladásban, hiszen a piac az utánzásban magát kifejező amatőr világra épít, azon belül találja meg a potenciális célcsoportját. Például Joe Satriani nagyon sok fiatal hobbi gitárosnak a kedvence és legfőbb álmuk, hogy hangilag is olyanná váljanak, mint ő. Ez jó piaci stratégia, azonban ebbe úgy lehet még nagyobb vonzerőt és intelligenciát vinni, ha maga a nagy név is közreműködik a termék fejlesztésében. Éppen ezt történik a Vox Joe Satriani pedál sorozattal, és azt hiszem ez a koncepció minden tekintetben sikeres is. Sikeres a produktum minőségében és sikeres az eladásban is.

Az előző írásomban bemutatott Vox Joe Satriani pedál sorozatát az negyedik tag, az Ice9 nevű overdrive pedál teszi teljessé. Akadnak sokan, akik azt gondolják, hogy egy nagy név alatt bármit el lehet adni, és akadnak, akik azt vallják, hogy mindegy mi van ráírva, ha jó, akkor azt úgyis megveszik. Nos, az Ice9 esetében mindkettő igaz lehet: el is lehet adni, mert benne van Satriani lelkének egy kis darabkája, és még jó is....

Az alábbi írásban az Ice9 torzítót mutatom be részletesebben. A fizikai részletekbe menő ismertetést ezúttal elkerülném, hiszen a pedál kivitelében megegyezik a Satchurator és a Time Machine pedálokkal, az egyetlen különbség a világos "jeges" hatású szín.

Az Ice9 koncepciója egy sokoldalú, univerzális torzító megalkotása volt, mely egyaránt alkalmas kíséretre és szólóra is bármely műfajban. Ennek érdekében létre kellett hozniuk legalább két egymástól eltérő karakterű torzítást, és ezeket ellátni megfelelő szabályzókkal. A törekvésben persze ott volt a legfontosabb, hogy ez Joe Satriani hangzásvilágán belül maradjon.

Kettős üzemmód: Vintage/ Modern

Régen a torzítók egyszerűbbek voltak, ma már sokkal bonyolultabb áramköri megoldásokkal dolgoznak. Régen a torzító és az overdrive, bár hasonló hanghatású, két külön dolog volt. Ma már legtöbbször összemosódik a kétféle eljárás, amivel a hang hullámformáját megváltoztatják. Itt is egy komplikáltabb áramkörről beszélhetünk, ahol a klasszikus overdrive fokozatok kiegészülnek diódás torzító fokozatokkal is.

Az Ice9 esetében a két kapcsoló állás a Vintage / Modern két teljesen más karakterű torzítást ad. Mindkettőt Satriani tanácsai, javaslatai alapján tervezték meg, melybe beletartozott még az is, hogy milyen alkatrészeket használjanak fel az áramkörökben a megfelelő hangzás eléréséhez.

A Vintage állásban egy speciális egy speciális műveleti erősítőfokozat és néhány plusz dióda hozza a jellegzetes édeskésen meleg klasszikus hangzást éppen a megfelelő mennyiségű magas tartománnyal és hangkitartással párosítva. A Modern állásba kapcsolva ennek éppen egy igen kontrasztos verzióját hallhatjuk. Itt egy germánium dióda formálja meg a hangzás élét, magvassá és harapóssá téve azt. Ez az állás valóban modern és a modernsége részben a gyors reakciójában és az agresszivitásában van.

Hangzás

Úgy gondoltam, hogy miközben leírom mit hallottam, közben bemutatom a szabályzókat is. Az Ice9-t kipróbáltam egy csöves előfok elé illesztve, és kipróbáltam úgy is, hogy csupán egy csöves végfokot hajtottam meg vele. Mindkét esetben igen vastag hangot produkált, azonban a torzítót eleve úgy tervezték, hogy a kellő magas tartomány és agresszivitás érdekében az előfok hangszínszabályzójára és extra torzítására is szükség van. Itt megjegyzem, hogy ugyanez vonatkozik a Satchuratorra is.

Miközben a legtöbb overdrive pedál egyszerű mély-magas hangszín szabályzást kínál egyetlen potméterrel, addig az Ice9 egy komplikáltabb belső szabályzást biztosít. A szabályzást két potméter gombra osztotta le. A Tone szabályzó mellett van egy Bass feliratú potméter is. Ez még a meghajtó fokozat előtt fejti ki hatását, így egy dinamikusabb mély tartományt alakít ki. A Bass potméterrel visszafelé szabályozva a torzítás kissé fényesebb és még harapósabbá válik. A Tone potméter a drive fokozaton belül széles tartományú hangszínszabályzást enged meg. Az EQ munkapontjai Joe Satriani hangzásvilágának megfelelően lettek beállítva, bár ez nem jelenti azt, hogy ne lehessen sajátos hangszíneket beállítani.

Ha össze akarom hasonlítani a Satchuratorral, akkor azt mondhatom, hogy a tónus vastagsága ugyan közel azonos, de nem oly zöngés, zaftos a tónusa. A torzítás szövete gyorsan épül fel, a pengetés pillanatában gyorsabban reagál, ezért riffekre is kiválóan alkalmas.

A More gombot benyomva, 14 dB extra gaint ad és kissé megemeli a felső közép tartományt is, így kiválóan teljesíti a szóló kiemelés funkcióját a legvadabb zene esetén is. A torzítással el lehet menni a végső telítettségig, mindenki megtalálhatja a neki megfelelő arányt.

A torzító 9 Voltos elemről vagy 9 Voltos táp adapterről működhet.

Összességében úgy ítélem meg, hogy az Ice9 egy nagyon sokoldalú univerzális torzító, egyformán alkalmas szólóra és kíséretre is.

Ára 39.000,- Ft, mely arányban áll minőségével, és masszív esztétikus kivitelével is.

A tesztekhez az erősítőket a Hangáruház (1107, Bp. Fogadó u. 3.) bocsátotta rendelkezésünkre, amelyekért ezúton mondunk köszönetet. Javaslom, hogy tegyetek arrafelé egy kitérőt, mert ott náluk ki is lehet próbálni és még sok érdekes dolgot láthattok.

Csatalakozó linkek:

Szabó Sándor

2010-11-15 19:18:27