Vox Pedálok

Satchurator, Big Bad Wah, Time Machine

Pár éve már Joe Satriani a Vox egyik arca lett, támogatva a márkát a nevével, tapasztalatával. Az együttműködés egyik első terméke lett a kifejezetten Joe Satriani hangzását megcélzó Satchurator overdrive pedál. Mára a sorozat már 4 pedálból áll, mindegyikben benne van Satriani személyes közreműködése, ötletei. Az alábbi írásban 3 Joe Satriani nevét viselő pedálsorozatot mutatok be. A család 4 tagból áll, most a három fent említett pedált mutatom be, az Ice9 egy későbbi írás tárgya lesz.

Satchurator

A név érdekes, hiszen Satriani beceneve Satch, és a torzítás szöveténekhangi sűrűségét a "saturation", azaz telítettség nagyságával jellemzik. Így lett a pedál neve nagyon találóan Satchurator.

A tervezésében maga Joe Satriani is részt vett. A hangzás alapját Joe egyik régi, kedvenc japán gyártmányú torzítójának hangja képezi, egy olyan, aminek az alkatrészeit már nem is gyártják.

A vöröses színű pedál áramköreit egy jól árnyékolt masszív fémdobozba építették, rajta minden kapcsoló, potméter időt állónak néz ki. A Gain a torzítás mértékét, telítettségét szabályozza, a Tone egy egyszerű hangszínszabályzó, a Volume pedig a pedál kimeneti hangerejét szabályozza. A potméterek fölött található egy PAD nevű kapcsoló. Ez egy finom szabályzást nyújtó kapcsoló, azonban a hangzást alapvetően befolyásolja. Ha például olyan gitár, vagy effekt kerül a torzító elé, aminek a hangja fényes, illetve a magasakat kiemeli, akkor ezt a kapcsolót be kell nyomni a dinamika megőrzése érdekében.

A pedálon az On jelű kapcsolóval lehet ki-bekapcsolni a torzítást, a More feliratú kapcsoló egy szóló kiemelő. Használatával a telítettség enyhén megnő, kissé kiemelkedik a közép tartomány, de megtartja a hang elején a pengetési tranzienseit.

A pedál 9 Voltos elemről vagy adapterről működik.

Hangzás

Az egyszerű pedál elég sokoldalúan használható. Az alapkaraktere egy sűrű, vastag, zöngés torzítás, egyértelműen amerikai karakterrel. Hatalmas torzítás mellett is megmaradnak a pengetési tranziensek. Kifejezetten szólóhangra alkalmas, kísérethez nem elég gyors, ahhoz túl zöngés, és gazdag. Kísérethez egy gyorsabb szárazabb tónus a megfelelőbb. Ha jól megfigyelitek Satriani zenéit, akkor nagyon kevés riffet játszik és gyakorlatilag ezzel a vastag telített hanggal játszik csaknem mindent. Viszont régen hallottam ennyire gazdagon telített torzítást, magas és mély tartományban is őrzi a vastagságát. Különféle erősítőkkel kissé másként fog szólni, de mindenképpen nagyon jól. A próba során kipróbáltam egyetlen végfokkal és azt is képes jól meghajtani, bár egy fej előtt használva adja a legjobb hangzást.
A MORE kapcsoló még inkább a szóló karakterét erősíti.

Big Bad Wah

A Wah volt talán az első gitár effekt, azóta is töretlen a népszerűsége. A pedál elektronikailag nem más, mint egy szabályozható sávszűrő, ami azt jelenti, hogy a szűrő végigpásztázza a frekvenciatartomány egy részét és ennek a folyamatát halljuk. Bizonyára sok száz fajta létezik immár, azonban az első Wah pedált a Vox készítette el, így ma is a leghíresebbek közé tartozik. Az elmúlt évtizedekben sokféle módon kombinálták, variálták a lehetséges szűrő áramköröket, de valamiért mindig visszakanyarodnak az eredeti megoldásokhoz. A Vox Big Bad Wah gyakorlatilag két Wah karaktert egyesít magában. A Wah1/2 kapcsoló 1 állásában a hagyományos Wah effektet hallhatjuk, a jellegzetes édeskés tónust széles szabályzási tartománnyal. A 2 állásban már a Satriani javaslatai alapján tervezett modern hangzás karaktert fedezhetjük fel. Ebben az üzemmódban sok új hangszínt fedezhetünk fel, melyek önmagukban is használhatók. Úgy szól, mintha valamiféle formáns rezonancia keveredne a hangzásba, amitől még inkább izgalmas. Ezt lehet gyakran hallani Satriani szólóiban is.

Az Inductor kapcsolóval állítható be a két fő Wah karakter, a brit és az amerikai. Az amerikai tisztább áttetszőbb hangzást produkál.

A Voice kapcsolóval további két hangzás állítható be. Az kapcsoló felső helyzetében egy fényes, többnyire a megszokott tartományban pásztázó Wah hangzást kapunk, az alsó állásban pedig egy sötétebb, a magánhangzókat még intenzívebben utánzó hangot kapunk.

A működési állapotokat zöld és piros LED-ek jelzik.

A doboz felső részén található még egy Drive potméter is, ami további 10 dB erősítést ad, további torzítás érhető el, és mint olyan, szóló kiemelésre is jól használható.
9 Voltos elemről vagy táp adapterről működik.

Hangzás

A megfelelő eredmény elérése érdekében javaslom, hogy a Wah legyen mindig az első pedál a gitár után.

Kiválóan funkcionál minden állásban. A Wah2 állás nagyon emlékeztet a régi legendás Marshall Supa Wah pedáljához, ami akkoriban a legöblösebb hangzást adta, mivel a mélyebb tartományokban pásztázott. A próba során 7-8 jól elkülöníthető Wah karaktert sikerült beállítanom, így egyike a legtöbb féle hangzást előállító Wah pedáloknak. Különösen érdekes az effekt a Wah2, a Voice kapcsoló alsó állásában. Valójában sokkal több, mint csupán egy Wah.

Time Machine

A Delay effektekről is nehéz már újabb bőrt lehúzni. Ez a pedál talán abban tűnik ki, hogy a megszokottnál nagyobb késleltetési tartományban működik, minimális kezelőszervekkel. Különlegessége pedig az, hogy a szűrő modulban Joe Satriani által preferált szabályzási tartományok dominálnak és így egyes üzemmódokban hangja eltér a megszokott delay pedálokétól.

A Level potméter valójában egy Mix potméter. A delay effekt hangerejét szabályozza, miközben a direkt jel mindig jelen van. A D.Range (delay range) egy 4 állású előválasztó kapcsoló. Ezzel beállítható az a 4 tartomány, amit aztán a Time potméterrel pontosabban beállíthatunk.

A tartományok:

  • 0 - 125 ms
  • 125 - 250 ms
  • 250 - 500 ms
  • 500 - 1000 ms.

A Feedback szabályzóval az ismétlések számát lehet beállítani.

A Time Machine-on találunk két lábkapcsolót, egyik az effekt ki-bekapcsolója, a másik a Modern/Vintage/Hold kapcsoló.

Vintage állásban ( piros LED gyullad ki) az algoritmus a régi pedálokat imitálja, kissé szűkebb frekvencia sávban tartja az ismétléseket és ad hozzá némi zaftos túlvezérlést, amit a szalagos visszhang készülékek produkáltak.

A Modern állásban teljes sávú, kristály tiszta ismétlések hallhatók.

Ha a gombot 1 mp-ig nyomva tartjuk, akkor a HOLD üzemmódba kapcsolunk. Ilyenkor a bemenetet lezárja és a beállításnak megfelelő utolsó frázisokat ismétli a készülék, azaz ez egy looper funkció.

Ebben az üzemmódban a Time potméterrel 5,8 mp (5800 ms) késleltetési idő érhető el, vagyis csaknem 6 másodperces frázis ismétlődhet folyamatosan. Nagyon kreatív funkció.

A doboz közepén található egy Hi-Fi/Lo-Fi feliratú kapcsoló. A HiFi egy teljes sávú delay, amelyben minden ismétlés a teljes frekvencia sávban történik. A Lo-Fi állásban pedig egy speciálisan Joe Satriani javaslatai alapján beállított mély és magas áteresztő szűrő működik. Ebben a beállításban az ismétlések egyre tompulnak, azonban Joe a stúdióban kikísérletezte, mely tartomány az, ami mindvégig jól belesimul a mixbe és teljes ismétlési ideje alatt hallható marad.

A készüléket két kimenettel látták el. Egyik a delay kimenet (Out), a másik a direkt (Dry) kimenet. A Dry kimenet nem megy át az AD/DA konvertereken, azaz az eredeti direkthang halad át ott. Így lehetőség van arra, hogy akár két erősítőn szólaljon meg a két kimenet. Más megoldás is kínálkozhat: a Dry kimenet csatlakoztatható az erősítő bemenetére, az effekt ( Out) kimenet pedig az erősítő Return bemenetére, ha van az erősítőn olyan. Ha nincs az erősítőn Send/Return loop, akkor az Out kimenetet csatlakoztatjuk az erősítő bemenetére.

Hangzás

Mint az lehetett várni, tiszta, transzparens, leszámítva, amikor éppen "koszosan" akar szólni Lo-Fi és Vintage állásokban.

9 Voltos elemről vagy táp adapterről működtethető.

Árak:

  • Time Machine: 49.000,- Ft
  • Sachurator: 32.000,- Ft
  • Big Bad Wah: 49.000,- Ft

A tesztnél egy láncba kötöttem mindhárom effektet és azt gondoltam, hogy egy gitárosnak valójában ennél nem is kell több, hiszen mindent magában foglal, ami egy alap rock hangzáshoz szükséges, ráadásul mindent jó minőségben.

A tesztekhez az erősítőket a Hangáruház (1107, Bp. Fogadó u. 3.) bocsátotta rendelkezésünkre, amelyekért ezúton mondunk köszönetet. Javaslom, hogy tegyetek arrafelé egy kitérőt, mert ott náluk ki is lehet próbálni és még sok érdekes dolgot láthattok.

Csatalakozó linkek:

Szabó Sándor

2010-11-09 16:35:59