Zoom G7.1ut csöves gitár előfok/multieffekt és Zoom G2 gitáreffekt

A kilencvenes évek elejétől hallhatunk a japán ZOOM cég termékeiről. A többnyire gitár multieffekteket gyártó cég arról lett híres, hogy kihasználva a digitális technológia miniatürizálási lehetőségeit igen kicsi, szó szerint zseb méretű effekteket kezdett el gyártani, melyek mindig ott lehettek a gitárossal, elemről tudtak működni, fejhallgatóval akár buszon is lehetett gyakorolni velük. A miniatürizálás persze mindenkor komoly kompromisszumokra kényszeríti a gyártót. Választani kell a kezelhetőség, a minőség valamint a kis méret között. Hamar kiderült, hogy a kis méret nem támogatja a jó hangminőséget. A Zoom belement egy rossz kompromisszumba, amely majdnem a cég végét jelentette rövid időn belől. Ugyanis a költség takarékosság és a kis méret érdekében beépítették a világ legkisebb, legolcsóbb és egyben "leggagyibb" AD DA konvertereit. Az eredmény egy zajos, rendkívül szinezett hangzás lett. A frekvenciasáv több pontján hatalmas jitter jelek voltak, az egész hangzást egy jellegzetes "fésűsszűrős" effekt hatotta át. Innentől számíthatjuk a gitáros zsargonban a "műanyag" kifejezést. Bár a cég hihetetlen mennyiségű effektet gyártott és adott el, a Zoom kezdte elveszteni a pozícióját és a túlélés érdekében el kellett döntenie, hogy szakít-e a korábbi koncepciójával, vagy elkezd tényleg jó minőségű termékeket előállítani. A döntés megszületett, pozitív irányban és innentől a Zoom keményen küzd annak érdekében, hogy újra megszerezze az elismertséget. Mindez nem könnyű és bizony egy generációnak kell újra felnőni ahhoz, hogy elfelejtsék a Zoom névhez tapadó akkori minőséget.

Az írásomban igyekszem segíteni, hogy a cég újabb termékei a helyükre kerüljenek a köztudatban és mindenekelőtt azt szeretném kifejezésre juttatni, amit már régóta sokan várunk: Ez a Zoom már nem az a Zoom! És persze mindez jó értelemben.

Hangszerbolti portyázásaim során akadtam két új Zoom effektre, amiket érdemesnek találtam arra, hogy bemutassam őket közelebbről is és ezzel is segítsek újra bizalmat építeni az új Zoom számára.

A frankfurti vásáron már láttam az új sorozatú G7.1ut jelű effektet. Akkor igen nagy tömeg vette körül, már ezzel is jelezve valamit, úgyhogy egy-két fotón kívül többet nem is tudósíthattam róluk. Ezúttal két Zoom effektet mutatok be, egyik az említett érdG7.1ut, a másik a G2 típusú kisebb pedál effekt.

Az új G7.1 út bizonyos tekintetben hagyományosnak tekinthető, bizonyos tekintetben pedig újszerűnek. Az újszerűsége csupán abban áll, hogy a legrégebbit ötvözi a legújabbal, azaz a modern digitális technológia találkozik az elektroncsöves technológiával. A fizikai modellezésű algoritmust kiegészítették egy 12AX7 csővel működő analóg áramkörrel is. Maga az elgondolás nem teljesen újkeletű, mert a Digitech már készített ilyen eszközt. Most azonban ez szinte nyilvánvaló lépés kellett, hogy legyen, mert mostanság, amikor a legnagyobb cégek a totális fizikai modellezésben tobzódnak, a Zoom azt gondolta, semmit sem fog ártani a hangnak, ha betesznek egy olyan előfok csövet, ami már annyiszor bizonyított. A lépés sikeresnek bizonyult, mert alkottak egy igen magas színvonalú előfok/multieffektet, ami ráadásul követi napjaink trendjét és USB csatlakozáson keresztül közvetlenül kommunikálhat a számítógéppel.

Az elrendezése teljes kompaktságot biztosít, minden egy dobozban, minden kezelőszerv a láb alatt található. A készülék kezelőszerveinek egyes szekciói követik a jól bevált hagyományokat, azaz igyekeznek egyszerűek, áttekinthetőek maradni.

Az előfok szekciója például a hagyományos erősítők gombjait tartalmazza, így szinte szabványos és könnyen megtanulható a kezelése.

A készülék doboza végre nem az eddig szinte kizárólagosan alkalmazott törékeny műanyagból, hanem fémből készült. Ezt mutatja 4 kilós súlya is, ami a tartósságán túl mindenképpen bizalomgerjesztőbb. Külön bizalmat sugallnak a strapabíró krómozott nyomógombok és a potméter gombok. A működési állapotokat a világító nyomógombok azonnal tükrözik.

A doboz bal felső oldalán találjuk az általános beállításokat vezérlő szekciót, mellette egy folyadékkristályos kijelzővel és egy két számjegyű numerikus kijelzővel együtt.

Jól látható az Energizernek keresztelt kis szekció, mely a csöves áramkört szabályzó két potméterből áll, Tube és Boost, előbbi a túlvezérlést, és ezzel a torzítás mértékét, a másik a egy 2 kHz körül dolgozó EQ áramkört szabályozza. Ez a szekció nem képezi részét a preseteknek, ezt ízlés szerint beállítva mindig rajta hagyja hatását az éppen kiválasztott preset hangzásán.

A G7,1ut gépkönyvét tanulmányozva kiderült, hogy most már nem estek bele mégegyszer ugyanabba a csapdába, ezúttal garantálják a 32 bites belső processzálást és a 24 bites 96 kHz-es felbontású konverziót. Ez magától értetődően meg is mutatkozik a hangminőségben.

Az előfok szekciójában a megszokott potméterek mellett immár egy ideje egy újabb is megjelent: a gitárerősítők hangmodelljét kiválasztó forgó kapcsoló. Ha ilyet látunk, akkor onnan tudunk következtetni, hogy digitális modellező eszközzel van dolgunk.

A többi potméter a megszokott Gain, Level, Bass, Middle, Treble, Presence funkciókat kezeli.

Az előfok két csatornás, így választható egy tiszta és egy torzított hangszín. Összesen 35 féle erősítő és torzító hangmodelljét választhatjuk ki a hangzásunk alapjaként. Mindegyik két változatban áll rendelkezésre. Egyik az élőben való játékra szolgál, amikor tovább erősítjük a hangot, egy pedig a közvetlen felvételre. Ezt a hangfalszimulátor ki- vagy bekapcsolt állapota fogja automatikusan kiválasztani nekünk. A G7.1ut torzított hangszínei kitűnőek, egyik másik szinte analóg hangzású.

A preamp szekcióban lehetőségünk van a Zoom által kidolgozott tiszta hangszín előhívására és egy akusztikus gitár szimulációra is. Kezdettől feltűnt, hogy az elmúlt időszakban kipróbált fizikai modellezésű gitáreffektek közül idáig talán a Zoom 7.1ut rendelkezik a legszebb tiszta hangzással. Ezt fontos kiemelni, mert ez a technológia valamiért a tiszta hangzást nem volt képes azon a szinten modellezni, mint a torzított hangot. Vagy talán nem fordítottak akkora figyelmet rá. Most itt a tiszta hangszínben egy klasszis javulást hallhatunk.

A presetek bankokba rendezve hívhatók elő. 92 féle effektblokk áll rendelkezésre és meg kell, hogy mondjam, igen jó minőségben. A preseten belül az egyes blokkok közvetlenül is elérhetők a nyomógombokkal.

A bankok között is nyomógombokkal léphetünk fel és. Mindegyik gombnak több funkciója is van. Így például a felfelé léptető Bank nyomógombbal Bypass vagy hangoló üzemmód is választható. A G7.1ut igen komplikált szerkezet és ehhez képest nincs túl sok gomb rajta, ezért is fontos, hogy a kezelési utasítást gondosan tanulmányozzuk át mert egy egy nagyon nyilvánvaló szolgáltatást csak akkor találunk meg, ha tudjuk melyik gomb mely funkciójában van. Az effekt konfiguráció 9 féle effekt egyidejű alkalmazását engedi.


A teljes méretű kép megtekintéséhez kattintson ide!

Az alábbi ábra pedig bepillantást enged az egyes blokkokba tölthető effektek változatosságába.


A teljes méretű kép megtekintéséhez kattintson ide!

A G7.1ut jobb oldalán egy expression pedál is van, mellyel tetszőleges paramétert vezérelhetünk.

Ha vetünk egy pillantást a doboz túl oldalára, akkor azonnal látható, hogy milyen sok csatlakozási lehetőségünk van. Külső kapcsolópedál, további MIDI vezérlés is megoldható, van egy pót AUX bemenet, ide gyakorlás céljából egy lejátszót csatlakoztathatunk.

Az USB interfész lehetővé teszi, hogy maximum 48 kHz-es mintavételezéssel és 16 bit felbontással küldjünk jelet a kompjúterbe felvétel céljából.

A G7.1ut-t meghallgatva nagyon meglepődtem. Valóban ez a Zoom már nem az a Zoom. Nem hallható a régről oly ismert műanyag színezet, helyette egy részletes, dinamikus, néha csaknem analóg hangszín jön, melyet nagyon, de nagyon megfűszerez a beépített 12AX7 cső.

Ha kipróbáljuk az összes gyári programot, akkor hallani fogunk pár nagyon erősen effektezett presetet, amik a sok fázis effekt miatt jellegzetesen szólnak. Ez nem a készülék hibája, hanem azé, aki a presetet csinálta. Ők nem mindig zenészek és nem mindig olyan az ízlésük, mint a miénk. Ugyanakkor a cégek sokszor raknak be olyan programot, amiktől a lélegzetünk eláll, de nem jó semmire. Ezzel viszont a fiatalabb, járatlanabb gitárosokat lehet levenni alábukról.

Azt bátran merem mondani, hogy egy igazán nagyszerű készülé G7.1ut, rengeteg lehetőséggel és az átlagosnál tisztább dinamikusabb hangzással. Érdemes újra felfedezni a Zoom-ot és biztos vagyok benne, hogy egy nagyszerű és kimagasló alternatíva lesz a piacon kapható eszközök között.

Összesen 36 különféle effekt algoritmus használható a hanglánc felépítéséhez. Az effektláncban 9 effekt köthető sorba, és leszámítva a bemenetnél található kompresszort, az előfok szekciót és a legvégén elhelyezkedő zengetőt, a többi helyre szabadon tölthetők effektek. Ennek inkább előnye van, mint hátránya. Vannak ugyanis effektek, amelyek csak a hanglánc elején és végén tudják a maximumot nyújtani. Az előfok szekcióban található egy nagyon hatékony ZNR, azaz zajzár.

Az effektek közöl ki kell emelnem az Octavert, amely igen gyors és tiszta. Egyik presetben az expression pedállal lehet a hanghoz keverni, nagyon hatásos jó effekt. Érdekesség még a Zoom által újításnak nevezett automatikus moduláció, az ARRM ( Auto-Repeat Real Time Modulation). Valójában ez nem új, de mindenképpen újszerű, hogy egy ilyen kategóriájú eszközben megjelent ez a lehetőség. 8 féle hullámformát előállító LFO vezérelhei bármely effekt paraméterét és ezt beavatkozás nélkül folyamatosan végzi. Az újdonság talán az lehet benne, hogy eddig nem automatizált effektek is modulálhatók ezáltal.

Van egy nagyon lényeges jó tulajdonsága a Zoom G7.1-nek. Mindössze 7 ms alatt betölti a következő presetet, így gyakorlatilag kihagyás nélkül váltható új program.

A G.7ut, mint említettem, nagyon összetett, nagy tudású szerkezet. Teljes potenciálját talán nem is lehet átlátni rögtön, ezért kell hozzá kis elmélyedés és rengeteg idő a felfedezéséhez.

A G7.1ut-hez kapunk egy Cubase LE 1.08 hang editor szoftvert is, mely alkalmazható Mac és PC platformon is. Ez mindenképpen megnöveli az effekt használati értékét.

Ezután nézzük a kistestvért, a G2 effektet. Ránézésre ugyanaz a stílus, azonban nem csupán a mérete kisebb, nyilvánvalóan a tudása is kisebb.

Kompakt, minden egy dobozban ráadásul kis helyen van. Hirtelen megkapja a szemet a kijelző krómozott foglalata, ami emlékeztet egy mélytengeri batiszkáf vagy egy főtő kazán kémlelőnyílására. Mindenesetre a G2 nagyon pofás kis cucc. A G2 azon gitárosoknak jelent nagy előrelépést, akik egyébként a hagyományos pedásos koncepciót követik. Bár ez a kis szerkezet is akkora tudású, hogy bizony képes egész pedálsorokat kiváltani.

Az elektronikai specifikációi tekintetében nem marad el a nagyobb testvértől, itt is 24 bites 96 kHz-es jel felbontással találkozhatunk, 32 bites belső processzálás mellett. Elvileg ugyanazt a minőséget kellene hallanunk, mint a G7.1-nél.

Az effekt konfiguráció is megegyezik a G7.1-ével, de a beavatkozási lehetőség jócskán korlátozott, ezért a kezelő szervek is másként vannak szervezve.

Első ránézésre nagyon meggyőző, masszív fémdobozos szerkezet sokat sejtet magáról, ízléses jó formaterve mellett még úgy tűnik igen tartós is a kivitele.

A G2 nem rendelkezik MIDI, expression pedál funkciókkal. Itt csupán 54 effektet találunk, de itt is összeköthető 9 blokk.

Mondhatnám, hogy ami a belső szoftvert illeti, tulajdonképpen ugyanaz a program az alapja, mint a G7.1ut-nek. A G2-ből kihagyták az elektroncsövet. Szívem szerint benne hagytam volna, mert ma már ennél kisebb szerkezetekbe is be lehet építeni egy 12AX7 csövet. Ha ezt megtették volna, akkor gyakorlatilag ugyanúgy tudna szólni, mint a nagytestvér G7.1ut. Ha abból kikapcsoljuk a csöves áramkört, akkor tulajdonképpen nem lehet megkülönböztetni a két szerkezet hangját.

A G2 is igen mélyen programozható, rá is vonatkozik, hogy a kezelési utasítását érdemes jól átböngészni és azzal együtt megtanulni a kezelését, annak érdekében, hogy mindazt, amit tud ez a készülék teljes egészében ki tudjuk használni.

A G2 hátlapja, tartalmaz egy a fejhallgató számára is alkalmazható kimenetet, egy külső kontroller csatlakozására alkalmas aljzatot, egy ki-bekapcsolót és a táp aljzatot. Itt megjegyezném, hogy a G2 működik 4 db bébi elemről is, de ezzel csak korlátozott ideig lehet boldogulni. Sajnos nem adnak hozzá táp adaptert. Ezt igazából alig értem, mert nélküle valójában használhatatlan a cucc. Mellesleg egy 9V-os egyenáramú 300mA-es adaptert kell szerezni, ahol a középső tüske a negatív pólus, vagy vásárolni hozzá külön egy ZOOM AD-0006-os jelűt. Ez utóbbit javasolnám, mert egy idegen, nem megfelelő polaritású ráadásul váltó áramú, vagy lüktető egyenáramú adapter adott esetben tökre is teheti a készüléket.

Hangjáról gyakortlatilag ugyanaz mondható el, mint a G7.1-ről, leszámítva a cső hiányát, ami bizony nagyod dob a nagyobbik cucc hangzásán. A G2 gyakorlatilag ugyanúgy szól, mint a G7.1 cső nélkül. Hasonlóan a G7.1-hez, a G2 esetében is rendkívül gyors, mindössze 7 ms a betöltési idő.

A G7.1ut bruttó fogyasztói ára 79.000,- Ft, a G2 pedig 26.000,- Ft-ba kerül. A készüléket a Mezzoforte hangszerbolt bocsátotta a rendelkezésemre, ezúton is szeretném megköszönni Csámpai Károlynak, hogy a rendelkezésemre állt. A ZOOM G7.1ut és a G2 effektek a Mezzoforte boltjában a Bp. XIII. Pozsonyi u 12. szám alatti boltjában kipróbálhatók és megvásárolhatók.

Kellemes tulajdonságok:

G7.1ut:
  • jó hangminőség, színezetlen tónus
  • nagy tudás, sok szolgáltatás
  • gyors program betöltés
  • USB interfész
  • 12AX7 cső
  • szép és tartós kivitel
  • nagyon kedvező árfekvés

    G2:

  • jó hangminőség
  • nagy tudás
  • gyors program betöltés
  • szép és tartós kivitel
  • működik elemről is
  • igen kedvező ár

    Kellemetlen tulajdonságok:

    G2:
  • nem adnak hozzá hálózati adaptert

    Szabó Sándor

  • 2006-06-05 01:03:42