Itt a James Tyler Variax gitár a Line6-től!

Pár évvel ezelőtt, amikor megjelent a Line6 Variax sorozat, a gitáros világ talán fel sem fogta a dolog jelentőségét talán annál fogva nem, hogy nem vette igazán komolyan. Az analóg gitárhoz (most már így kell neveznünk a hagyományos gitárt) szokott gitáros gyanakodva figyeli, hogy mi történik a gitár körül és sokszor nem érti, hogy miért lesz egyik napról a másikra digitális gitár. Valójában azért, mert lehetséges. Hasonló a válasz ahhoz, amikor egy hegymászót megkérdeztek, hogy miért akarja megmászni azt a magas hegyet, ahol már annyi ember meghalt? A válasz egyértelmű volt:- Mert ott van. Ennél nem is kell bővebb magyarázat. A gitár esetében itt van egy új egyre fejlődő technológia, ami minden területen teljesen átformálta a világot, és ezernyi nézőpontból lehet vizsgálni, hogy mitől jó vagy rossz. A legrosszabb az lehet vele, hogy teljesen kiszolgáltatottá teszi az embert, mint fogyasztót. Állandóan lépni kell az újabb, a jobb irányába és ezt nem mindenki teszi meg szívesen. Sok gitáros ismerősöm viszolyogva gondolt arra, hogy milyen rossz lenne, ha szintetizátoros lenne, mert még ki sem ismeri az újat, már jön is a még újabb és elkezdheti törni a fejét, hogy hogyan adja el és vegye meg a még újabbat. És ennek nincs vége. A fogyasztói lélektan csapdáin túllépve sokkal jobban járunk, ha belevetjük magunkat a legújabb Variax megtapasztalásába és a legjobbat próbáljuk meglátni benne.

2011-12-22 12:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]

Music Man Steve Morse Signature elektromos gitár

Ritka alkalom, és ugyanakkor nagy örömömre szolgál, amikor Steve Morse hangszerét mutathatom be, aki a legendás Deep Purple jelenlegi gitárosa. Steve 1994-ben Richie Blackmoore-t váltotta az együttesben...

2011-05-10 16:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]

Music Man John Petrucci 7 húros gitár

Régóta várunk már egy ilyen kaliberű 7 húros gitárra, amit ráadásul nem a távol-keleten készítenek, hanem Amerikában. A Music Man gitárok történetét legutóbbi írásomban dolgoztam fel. John Petruccit sem nagyon kell lapunkon bemutatni, hiszen korábban foglalkoztunk részletesen a hangrendszerével.

2011-04-28 16:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Duesenberg Dragster elektromos gitár
Egy gitár kinézete a hozzáértőnek sokat elárul mindarról, amire használják és azt is, hogy kik, hogyan használják azt a zenében. Vannak gitárok, például amit alapvetően profit termelésre használnak leginkább, mert használhatatlan zenére... Ilyenek manapság tömegével jönnek Kínából...
2011-01-29 12:30:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Duesenberg Starplayer Special elektromos gitár
Sokat eszembe jut, hogy ebben a kényszerű fogyasztásra ítélt világban már csupán automatizmusok szerint történnek a dolgok. Mire is gondolok? Csak rá kell nézni az elektromos gitárra és azonnal elárulja, hogy elsősorban fogyasztási cikk, amivel a benne részt vevők pénzt keresnek így, vagy úgy. Csak további alapos szemlélődés során tűnhet fel, hogy azzal muzsikálni is lehet, azaz meghatározott funkcióra készült eszköz...
2011-01-28 15:30:59
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
DBZ Bolero elektromos gitár
Az elektromos gitárok hozzávetőleg 80%-a a Les Paul és a Stratocaster formavilágában jelenik meg. Ebben a formavilágban minden gitár valamely leszármazottja, enyhén módosított változata a két említett eredetinek. Vannak persze Flying V, Explorer formájúak is, vagy az SG, ám ezek a maradék 20 %-ba tartoznak.
2010-11-19 16:50:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]

Gibson Les Paul Custom

Sokan kérdezhetik, hogy mit lehet írni még egy Les Paulról. Nos, rengeteget, kezdve attól, hogy nincs belőle két egyforma hangzású darab, ugyanakkor a gitárosok körében a külvilág számára oly egyszerű hangszer egy egész kozmoszt testesít meg. Itt pedig a gitárosoknak írunk, és mindig van bőven mit írni egy-egy hangszerről. Persze azt is tudjuk, hogy a honlapunk elsődleges információforrásul szolgál, így bizonyos hangszerek kapcsán megragadom az alkalmat, hogy kicsit mélyebben bemutassam az adott gitár történetét. Ugyanis, a Les Paul már több mint gitár, mert immár egy egész történelem és legenda. Nyugaton a gitárrajongók egy része gyűjti a hangszereket, és a Gibson cég nagyon nagy számban az ők kedvéért is gyártja a korabeli kinézetű hangszereket...

2010-10-23 10:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Duesenberg elektromos gitár
Tavaly együtt turnéztam Dominic Millerrel (Sting Band) pár hazai koncert erejéig és utazás közben megbeszéltük a gitáros zenei világ nagy dolgait. Mondott nekem egy mondatot, ami ugyan számomra nem volt újdonság, de nagyon, megmaradt bennem. Azt mondta, hogy „sajnos” ha a rock zene nem angol, vagy amerikai, akkor nem is veszik komolyan, úgy tekintik, mintha nem is létezne. Ezt láthatjuk, érezhetjük is a saját bőrünkön is. Nos, ha tovább fejtegetjük, akkor oda is eljuthatunk, hogy ha egy gitár nem amerikai, akkor nem is veszik komolyan. Bennem pedig az merül fel, hogy mi az, ami Amerikában van és mondjuk Németországban nincs? Nyilván a gitár kultusz és a rajta játszott zenék Amerikából erednek, no de technikailag mi hiányzik Németországból? A válasz egyszerű, semmi, mindenük megvan, sőt van valamilyük, ami az Amerikaiaknak lassan,- legalábbis a gitárgyártásban,- eltűnni látszik, ez pedig nem más, mint a precizitásuk. A magas technológiai színvonal és a precizitás már a második világháború idején magasabb volt, mint bárhol a világon. A rakéta technológiát az amerikaiak Németországból zsákmányolták, a legelőremutatóbb repüléstechnikai megoldásokat, egyszerűen elrabolták a győztes jogán. A magas színvonal utána is számos német produktumot emelt a magasba, gondoljunk csak a Mercedes Benz, a BMW, stb. termékekre, de ha azt mondom, hogy Framus, Warwick, Höfner gitárok, akkor ebből már valamit lehet sejteni. Ha a rock zenét a németek találták volna ki, akkor most a Gibson, a Fender, a PRS kis butik cégek lennének, ha lennének egyáltalán és a legnagyobbak között olyanokat említhetnénk, mint például a Duesenberg...
2010-09-21 17:36:49
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Fernandes Ravelle Elite elektromos gitár
Egy egész vastag könyvet lehetne írni arról, hogy hányféle módon próbálták visszaadni azt az érzetet, amit egy Les Paul gitár ad, amikor az ember kezébe veszi, a nyakába akasztja, majd elkezd rajta játszani. Ugyanis ebből a három momentumból áll össze az érzet és aztán jön az, ahogyan szól. A nagy cégek, akik kitalálták ezeket a klasszikus, elavulhatatlan formákat, mint pl. az LP, gyorsan levédették őket és a fő megoldásaikat, hogy siker esetén ne lehessen büntetlenül, vagy licence vásárlás nélkül csakúgy másolni, lekoppintani...
2010-08-19 14:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Fernandes Revolver Elite elektromos gitár
Már korábban írtunk Fernandes gitárokról, azonban valamiért méltatlanul keveset tudunk erről a nagyszerű márkáról. Talán csak azért mert a távoli Japánból való ez a mediterrán nevű gitár. Mivel a Fernandesnek van hazai képviselete, így nemcsak kézenfekvő, hanem illendő kicsit többet tudni erről az egyébként valóban különleges hangszermárkáról. Pár mondatban ezért összefoglalnám a cég történetét...
2010-08-19 13:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Washburn HB-35 fél-akusztikus elektromos gitár
Valamikor a ’60-as években, ha bekapcsoltuk a televíziót, már ahol volt, és véletlenül láttunk egy együttest játszani, akkoriban többnyire nagy testű, félig akusztikus gitárokat láthattunk. Akkoriban a lapos, tömörtestű gitár éppen csak kezdett terjedni. Aztán az évtized végére már szinte csak tömörtestű gitárok voltak láthatók mindenfelé, az üreges testű gitárok pedig kiszorultak a dinamikusan változó, új és egyre hangosabb rock zenéből. Csupán pár gitáros maradt az üreges gitárjánál, mint például Ted Nugent, vagy Alvin Lee, és még páran. A fél-akusztikus konstrukciók a blues és a jazz, és a későbbi fúzió zenékben továbbra is fennmaradtak...
2010-08-16 22:30:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Fender American Special Stratocaster-HSS
A gitár történelme valahogy úgy fordult, hogy a Fender gitárok valamiért a szimpla tekercses hangszedők világát vállalta fel, így a jellegzetes fényes, nyitott hangzás eleve adott volt. Ha összehasonlítjuk a Gibson történetével, ott ugyanez figyelhető meg, csak a dupla tekercses hangszedővel és a hozzátartozó torkos sötét hangzással. Mindkét cég tett próbálkozásokat hogy a „másik oldal” hangszedőivel is gyártson gitárokat, azonban ezek a kísérletek eléggé kudarcba fulladtak üzletileg. Nem a cégen múlott, hanem az emberek ízlésén. Mindkét cég készített remek gitárokat másféle hangszedővel, de a piac rendre visszautasította őket és legfeljebb csak mint különlegesség szerepelnek ma is a kínálatukban. A rock zene előretörésével a kemény agresszív hangzás lett a domináns, így minden gitáron az elsődleges hangzást ebbe az irányba kellett formálni...
2010-08-16 14:30:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Stageshop Classic Strat elektromos gitár
Azt már egy korábbi írásomban említettem, hogy bizony eljött az ideje annak, amikor már nem kell Amerikában keresnünk a legjobbat, de még csak a közelebbi nyugaton sem. Azt gondolom, hogy amikor a rock zene és a hozzátartozó technikai kultúra megjelent, gyakorlatilag egy-két hónapnyi fáziskéséssel, de mindenről tudhattunk még az akkori vasfüggöny mögött is. Ezt azért is fontos megemlíteni, mert ez azt is jelenti, hogy az egész gitárkultusz itt is jelen volt kezdettől fogva, még akkor is, ha az országunk mindentől el volt zárva, tiltva, stb. Én már 20 évvel ezelőtt is láttam nyugati színvonalon épített gitárokat magyar készítők kezéből. Arra szeretném rávenni az embereket, hogy kissé nyissák ki a szemüket és a fülüket és győződjenek meg maguk is arról, hogy a helyzet gyökeresen megváltozott. Ma, amikor minden Kínában készül, és azonnal, kérdés nélkül megveszik, miért ne lenne hiteles egy hazánkban előállított termék különösen, ha mondjuk egy gitárerősítőről, vagy gitárról van szó. Nekünk van hozzá kultúránk. Most szeretnék bemutatni egy olyan gitárt, ami minden tekintetben arról tanúskodik, hogy aki tudja hogyan válogassa össze a legjobb alkatrészeket egy hangszerhez, annak van hozzá kultúrája. A másik meglepetés pedig az lesz, amint kiderül, hogy mennyire megfizethető egy kiváló hangszer, ha idehaza készül...
2010-04-09 16:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Hagstrom Viking Deluxe Tremar fél-akusztikus elektromos gitár
Mióta csak megismertük az elektromos gitárt, az a határozott érzésünk alakult ki, hogy nem jöhetett máshonnan, mint nyugatról. Az új divat és az ehhez tartozó új könnyű zene, a rock természetesen nyugatról jött és ez hozta el az elektromos gitárt is. Egy pillanatra sem gondolnánk, hogy minden, ami Amerikában divat lett, az mind Európából származik. Amerika kulturálisan mindig is Európából táplálkozott. Ha pedig azt vesszük, hogy a nagy gitárgyártók első tulajdonosai mind Európából vándoroltak az új világba, akkor máris érthető, hogy az elektromos gitárnak nem feltétlenül és kizárólagosan őshazája Amerika. Az első elektromos gitárok egyike például a Burns brit származású, és hamarabb volt készen a 3 hangszedős elrendezésű modellje, mint a Stratocaster. Azt nyilván nem állíthatjuk, hogy a vikingek találták fel az elektromos gitárt, azonban azt feltétlenül, hogy egy olyan magasan fejlett jóléti államban, mint Svédországban, a divat hatására gyorsan válasz érkezett a nyugati gitárokra. Ez a válasz a svéd gyártású Hagstrom gitár volt. Mivel a Hagstrom név Magyarországon méltatlanul kevéssé ismert, így röviden ismertetem a cég történetét...
2010-02-06 10:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Floyd Rose-os PRS SE Torero elektromos gitár
Vannak gitárgyártók, akik abban hisznek, hogy egyetlen jól bevált megoldást ki kell találni és aztán ragaszkodni hozzá az idők végezetéig.... Erre sok példát találunk, és hogy időnként ez megtörik, arra most az aktuális példa éppen a Paul Reed Smith gitár. Ha visszatekintünk a cég pár évtizedes múltjára, azt tapasztalhatjuk, hogy jellegzetes PRS formavilág szinte érintetlenül megmaradt. Beleértve az alapkoncepciót is: például ne legyen véletlenül sem tremolókar a gitáron. Úgy tűnik, csupán eddig tartott, mert a PRS kidobott egy új modellt, ami Floyd Rose tremolókaros. Bizony időszerű is volt, mert a tremolókar ma már egy alapszolgáltatása bármilyen elektromos gitárnak. Vannak történelmi típusok (Les Paul) ami valamiért eltaszítja magától a tremolókart és a csavarozható nyakat, így azoktól nem lehet várni semmilyen változást. Azonban a cég nyakassága, vagy konzervativitása sok vevőtől megfoszthatta az elmúlt évtizedekben a PRS-t is...
2010-01-30 13:45:18
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Höfner Very Thin Srandard - CT elektromos gitár
A Höfner céget aligha kell bemutatni az én generációmnak, azonban a fiatalabbak kevésbé ismerik. Ez a német cég Európa egyik legfontosabb, legjobb minőségű hangszereit produkálta kezdetektől fogva a hegedűktől az elektromos gitárokig. Abban az időben a Gibsonnak és a Fendernek még nem volt akkora neve és imázsa, így ha a hatvanas években valakinek volt egy Höfner gitárja, az bizonyosan nagy kincs birtokosaként könyvelhette el magát. A divat, a nyugati kultúra előretörése miatt a Höfner nem kapott akkora nyilvánosságot és a divat is más irányba ment. A cég azonban talpon maradt és mindenek ellenére is maradt a minőségnél, a jó tradícióknál és a kis szériás hangszereknél. Ma úgy tűnik, hogy a Höfner újra megbecsülésnek örvend...
2009-08-31 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Samick Greg Bennett TR4 Torino elektromos gitár
Évek óta tapasztalhatjuk, hogy a távol-keleti gyártású gitárok között a Samick több tekintetben is messze kiemelkedik. Mindenek előtt azzal, hogy kidolgozása nyugati színvonalú, bár most már óvatosan kell kissé bánni a "nyugati" szóval, mert egyes nagynevű nyugati márkák kidolgozása rangon aluli és nem éri el a távol-keleti közép szintet sem...
2009-04-13 11:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Samick Greg Bennett Interceptor II elektromos gitár
Hogy egy gitár miért kap ilyen fantázianevet, az kezdetben rejtély. A név a haditechnikában elfogó vadászrepülőt jelent, ami nagy sebességű és jól fel van fegyverezve. Végül majd, ha a végén meghallgatjuk, akkor talán lehet asszociálni a nevére is...
2009-04-13 10:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Samick Greg Bennett Concord CD2 elektromos gitár
Ismét egy érdekes fantázianév, ez is rejtély, de talán majd erre is találok majd némi asszociációt. A Concord a híres nagy utasszállító neve is volt egyben, de eredetileg hódítót is jelent...
2009-04-13 09:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Vox Virage SC és DC elektromos gitárok
Minden a gitár fejlődését és jobbítását célzó szándékot nagyra becsülünk, bármely cég legyen is az amelyik azt megvalósítja. Ezúttal a Vox cég jelent meg két új gitárral. Valamikor a '60-as évek elején a Vox nagy márkának számított gitárban is, azonban az amerikai versenytársak messze elhúztak mellette, és bár a gitárgyártásban bemutatott remek ötletek csaknem feledésbe merültek, a Vox az erősítőire koncentrált. Jó ideje és talán azóta sem jelent meg Vox gitár. Most amerikai sugallatra, japán kezekben és technológiával kirukkoltak valami valóban figyelemreméltóval. A történethez tartozik, hogy az amerikaiak szerették volna mindenképpen újra felidézni a Vox gitár legendáját. A tervező nem más, mint az a személy, aki az Ibanez cégnél tervezte a Satriani, Paul Gilbert, stb. modelleket. Most a Vox cég megbízásából tervezett két igen figyelemre méltó új gitárt...
2009-01-08 00:38:28
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gibson Les Paul Studio elektromos gitár
Őszinte örömünkre szolgál, hogy a mai ínséges időkben is van lehetőségünk elkapni egy-egy jobb nevű és minőségű gitárt is. Márpedig van némi alapja, ha 2008-ban ínségről beszélünk. Ezt nem feltétlenül kell általánosan értelmezni, de egy gitáros számára, ha az országában nincs Gibson képviselet, az valahol ínséget jelent. A helyzet emlékeztet azokra a 20 évvel ezelőtti valóban ínséges időkre, amikor csak nyugatról lehetett Gibson gitárt beszerezni, személyesen vagy valami felső kapcsolattal...
2008-12-09 02:09:38
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Ibanez MSC650 Montage elektro-akusztikus gitár
Aki rendszeresen olvassa honlapunkat, tudja, hogy nem illetem nagy elismeréssel azt a sajátos tendenciát, hogy az elektromos gitár nem hajlandó fejlődni, pontosabban sem a cégek, sem a piac nem hajlandó egy áttörő megújulásra, fejlődésre. Miközben a több mint fél évszázada valahogyan kitalált, és besikerült gitárok uralják még mindig a piacot és a zenét is, így joggal vetődik fel a kérdés, hogy hol lesz-e végre valaki, aki látja ezt a sajátosan állóvízszerű helyzetet, és vajon mikor rukkol ki már egy gitárral, ami legalább fáklyásként sugallna valami üzenetet a jövőbe arról, hogy merre lehetne továbblépni az elektromos gitárral. Az elektromos gitár születésének kezdetétől fogva mindig akadtak ötletek a megújításra...
2008-12-01 08:35:38
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Dean Vendetta 2. elektromos gitár
Jól látható, hogy a Dean hatalmas választékot tart és évről évre egyre gazdagítja azt. A Vendetta sorozatból már több generáció is kijött. Ezúttal a Vendetta 2.0 sorozatból egy Camo változatot mutatok be. A Camo név a színére utal, a terepszínre (camouflage). A modern Strato vonalvezetésű gitár fejformáját a Hardtailtől kölcsönözte és felül V alakban kivágott formája a Dean másik jellegzetes fejformáját képezi...
2008-10-12 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Dean ZX elektromos gitár
A Flying V és Explorer formájú gitárokról kevesen tudják, hogy a Gibson lázas újító törekvéseinek eredménye. A korábbi gitárformáktól képtelenek voltak elszakadni, így megkértek egy autó formatervezőt, hogy álmodja újra a gitárt, mint hangszert egy új formában. A végleges Explorer terv Ted McCarty kezéből jött ki és a Gibson 1957-58-ban kezdte az első prototípusokat legyártani olyan modellekkel együtt, mint az Flying V és a Moderne. Az szokatlan forma kezdetben sok problémát okozott, a súlypont nem volt jó helyen, később egy könnyebb mahagónira nagyon hasonló fából, a korinából készítették a testét. A gitárra néhány korabeli gitáros "ráizgult" és ma nekik köszönhető, hogy ez a fazon fennmaradt és újabb követőkre talál. Az akkori új gitárformákkal egy új modern gitáros modern arculatát akarták kialakítani. Hogy ez mennyire sikerült, az most mindannyian tudjuk. Ez a futurisztikus forma a metál világában találta meg igazi helyét, így mára a műfaj egyik szubkulturális jelképe lett...
2008-10-09 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Dean Hardtail Pro Japan elektromos gitár
A Dean kínálata nemcsak a metál műfajt képviselő gitárosokat szolgálja ki. Vannak nagyon érdekes csúcs minőségű modelljeik, amik részben az USA-ban, részben Japánban készülnek. A japán modellek az egyéb távol-keleti sorozatokhoz képest nyilván más minőségi és következésképpen más árkategóriát is képeznek. Az amerikai gyártású kézzel észült sorozat csillagászati összegekbe kerül. Létezik egy középső japán gyártású kategória, minőségében, hangzásában valójában megegyezik az amerikai modellekével, de árban sokkal vonzóbb, mint a kiöregedő metálos sznobokat vonzó amerikai gyártmányú gitár relikviák...
2008-10-06 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Dean Dime Razorback V és DB elektromos gitárok
A több, mint 30 éve létező Dean gitármárka sokáig csupán egy volt a számos, amerikai márka közül, amiben a vásárlóik és használóik méltán bízhattak. A Dean márkát olyan ismert nevek használják, mint a néhai Dimebag Darrel, Dave Mustaine, Rusty Cooley, Rik Emmett, Schenker brothers, Leslie West, Vinnie Moore, Tommy Bolin, Corey Beaulieu, Matt Heafy, hogy csak az ismertebbeket említsem. Amint azonban a heavy metál mára sajnos immár eltávozott fenegyereke Dimebag Darrel egy Dean márkájú gitárt kezdett használni, a Dean márka elkezdett egyre előkelőbb helyet elfoglalni a metálgitárok rangsorában...
2008-10-04 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Epiphone Les Paul Custom Prophecy
A Gibson mikor megvásárolta az Epiphone céget, azzal a hosszútávú stratégiával és szándékkel tette, hogy az Epiphon neve alatt egy jó minőségű, de árban hozzáférhetőbb, a Gibson nevéhez köthető márkát hozzon létre. A stratégia bevált, ennek eredményeképpen a Gibson fenn tudta tartani a hírnevét az ár és minőség lényeges hígulása nélkül is, bár azt sokan észrevették, hogy a Gibsonnak és az Epiphone-nak is voltak rosszabb periódusai, amikor a kidolgozás minősége a Gibson bizony nem érte el az átlagos koreai színvonalat. Ezen mostanra javítottak és eképpen történhetett meg, hogy az Epiphone egyik modellje nagyon szorosan megközelítette a Gibson minőségét mindazon tény ellenére is, hogy ez a modell Kínában készül...
2008-10-01 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gibson 2008 Les Paul Standard
Ritkán akad horogra egy egy igazán híres legendás gitár, amit kedvünkre kipróbálhatunk. Most ismét szerencsénk van, mert itt egy eredeti, amerikai Gibson 2008-as Les Paul Standard. Mielőtt benéznénk a veséjébe is, szeretnék pár gondolatot megosztani a Les Paul rajongók között...
2008-09-27 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
PRS SE Custom elektromos gitár
A Paul Reed Smith (PRS) gitár márka már a kilencvenes évek elejére elérte azt az elismertséget és hírnevet, ami után már a cég akkori berendezkedése kevés volt ahhoz, hogy az igényeket kielégítse. Mint minden nagyobb cég ilyenkor két lehetőség közül választhat: felvásárol egy jó nevű, de kisebb céget, adott esetben konkurrens céget és annak neve alatt elkezd távol-keleten gyártatni, hogy a saját név az alacsonyabb minőségi szint miatt ne csorbuljon. A másik lehetőség, hogy saját neve alatt kezd el távol-keleten gyártatni, de egy más típus családot. Ez ugyan kockázatosabb, mert a névben összemosódnak az amerikai és a távol-keleti gyártmányok, és ezzel úgymond hígul a márka hírnevének konzisztenciája. Akárhogyan is, de a PRS ezt választotta és talált is megfelelő gyártót erre a célra Koreában...
2008-07-10 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
PRS Singlecut elektromos gitár
Az írásunk elején egy pillanatra visszaidézzük azt, amit a PRS Singlecut modell kapcsán írtunk egy korábbi tesztünkben, amelyben a PRS Singlecut történetének egy érdekes momentumára hívtuk fel a figyelmet. Íme az idézet: "A hangszerek világa oly ártatlannak tűnik. Sokan el sem tudnák képzelni, hogy ehhez a világhoz erőszak vagy bármi agresszivitás kötődne. Persze itt is előfordulnak fonák történetek. Egyes cégek, az örökké változásban látják a jövőjüket, más cégek pedig egy régi siker mindenáron történő fenntartásával remélik a sikert. Ebben sokszor oly erősen hisznek, hogy vesztett ügyüknek még a bíróság előtt is érvényt akarnak szerezni."
2008-07-04 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
SM Pro Audio akusztikus árnyékoló panel
Több mikrofonos felvételek esetén az egyik leggyakoribb probléma az egyik hangszertől a másikba való áthallás. Másik eset, amikor a tér intenzíven zeng és bizonyos irányokból kezelhetetlenül sok reflekció érkezik. Ilyenkor jó lenne valamilyen árnyékoló eszköz, ami nem okoz további erős reflekciókat. Gyakran alkalmazzák a plexi falat, azonban a jó árnyékoló tulajdonsága mellett nagy hátránya, hogy kemény és erős közeli reflekciókat gerjeszt, ami egy másik problémát jelent...
2008-06-02 01:49:25
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Fender American Vintage '52 Telecaster
Az immár több mint 60 éves Fender jelenleg is járja diadalmenetét. Hogyan lehetséges ez? Erre lehet mondani, hogy jókor, jó helyen lenni már elegendő. Ez annyira igaz, hogy mint filozófiai tétel is megáll, mert bármire, bármikor, bárhol elmondható. A kissé hosszú cím az idők folyamán vált ilyen hosszúvá. Amikor ezt a modellt 1952-ben kiadták, akkor csak Telecaster volt a neve, nem is annyira a Fender név volt a fontos, mint inkább a fazon. Később a márkanév megerősödött és a Fender Telecaster név már mindent kifejezett. Amikor elkezdődött a tömegtermelés és a Fender is felfedezve az olcsó munkaerőt, Mexikóban is nyitott egy gyárat, már meg kellett különböztetni az amerikai gyártású Fender Telecastert a mexikóitól, így került elé az American szó. Majdnem ezzel egy időben indult a régi modellek újra gyártása és szükséges volt még egy szót beilleszteni a névbe ez lett a Vintage, és hogy melyik évjáratot gyártották újra ezt a '52 jelzi. Így lett a név Fender American Vintage '52 Telecaster...
2008-03-31 20:36:41
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Westone Les Paul XL-10 elektromos gitár
Mostani írásomban egy Weston Les Paul kópiát mutatok be, az XL-10 típust.. Mint azt mindannyian tudjuk, a Les Paul kópiák nagyon keresettek, különösen a jó kópiák, mert sok cégnek maximum addig terjed a képessége, hogy külsőre jól lemásolják. Számos esetben használják ki a gyártók, hogy az anyagok tekintetében is változtatnak és bizony számos alkalommal fordult elő, hogy bizony legalább olyan jó gitárt sikerült készíteni, mint az eredeti. Sok esetben valami egészen más születik, de az nagyon jó...
2008-03-04 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Westone XS-10 elektromos gitár
A Westone kínálatából egy Stratocaster kópiára hívnám fel a figyelmet. Csakúgy, mint bármely kópia esetében, ennél a gitárnál is találunk kis formai eltéréseket. Ismét egy elég pontos kópiáról van szó, azonban a fejforma tér el az eredetitől legláthatóbban...
2008-03-03 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Westone elektromos gitárok
Én már a hetvenes évek közepe óta lapozgatom a nyugati gitáros lapokat. A nyolcvanas évek elején felfigyeltem egy érdekes újszerű gitár márkára, amelyik már abban az időben nagyon modern vonalvezetésű gitárjaival, a kor szintjénél időnként előremutatóbb elektronikai megoldásaival tűnt ki a többiek közül. Ez volt a japánban gyártott Westone gitár. A Matsumoku nevű cég már a hatvanas években hallatott magáról, mint gitárgyártó manufaktúra. Angliában sikerült igen nagy népszerűséget kivívnia, mindenekelőtt feltűnően magas esztétikai színvonalukkal, kimagasló hangzásukkal és nem utolsó sorban kedvező árukkal...
2008-03-02 08:00:00
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Brian May Gold modell
Ha valaminek kapcsán feljön a szó Brian May gitárjáról, akkor azt szoktam mondani, hogy a Brian May Red Special-nek már nem csak legendája, de szinte már mitológiája van. Kevés olyan gitár van, ami még a használója életében legendás lett. Talán nincs is. Vajon minek köszönheti ezt a mítoszt? Sok dolognak. Mindenek előtt a Red Special egyetlen példányban létezik, nem hasonlít semmi másra, abszolút különleges, és aki rajta játszik ugyancsak szinte kultikus figurája a világ rock kultúrájának. És a hangjáról még nem is beszéltünk. Mindezek együtt növesztették meg ennyire a gitár hírnevét...
2008-02-13 12:28:33
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Fender Squier Vintage Modified Stratocaster HSS
Megint egy jó hosszú nevű gitár 6 tagból álló névvel. A Fenderről tudjuk mit jelent, a Squiert is tudjuk hova kötni a Stratocasterrel együtt, azonban a Modified azaz módosított szó itt most magyarázatot igényel. A Fenderről, mint azt már említettem korábbi tesztjeim egyikében, tudni kell, hogy bármiféle változtatás eléggé kockázatos, mert a piac rosszul reagál rá. A Stratocaster egyik fő jellegzetessége a 3 szimpla pickup. A modern idők gitárosa nem lehet meg Humbucker nélkül, és bizony a Fender nem volt hajlandó ebbe az irányba menni, tartván attól, hogy elveszik a Strato igazi karaktere. Csak gondoljunk abba, hogy még az sem volt keresztül vihető, hogy a pickup kombinációk között legyen egy olyan, ahol mindhárom pickup szól. Ehhez képest a húrláb pickup Humbuckerre való cseréje bizony stratégiai kérdés. A Fender ezt frappánsan megoldotta, a modern Stratocasterek némelyike már Humbuckerrel jön ki. A Fender Squier sorozatnál egyszerűen feltüntették a változtatást, így a Modified jelzővel látták el és így jött ki a sorozat. Több tekintetben is érdekes a hangszer. A gyártás Indiában folyik. Olcsó munkaerő miatt a gitár ára meglepően olcsó és hogy tesztre is jelöltük, annak az az oka, hogy feltűnően jól van összerakva és jó a hangja az árkategóriájához képest...
2008-02-03 19:09:51
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Fernandes Revolver PRO RP 06 elektromos gitár
Az elektromos gitárosokat, pontosabban azok nagyon elenyésző hányadát kezdettől fogva izgatja, mi minden lehetőség rejlik még az elektromos gitárban. Az elektromos gitár megjelenésétől kezdve, ami most már több, mint fél évszázados időszak, szinte semmit sem fejlődött. Ugyanaz a formavilág, ugyanaz a konstrukció: fa, mágnes, drót. Ez minden. Ennek okairól talán egyszer majd egy másik írásban is fogok mesélni, minden esetre elmondható, hogy sok dolog van, amit éppen akkor találtak fel, mint az elektromos gitárt, de azóta más dolgok már több technológiai reinkarnáción mentek át. Nem így az elektromos gitár...
2008-01-04 22:36:18
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Bricasti M7 zengető, térszimulátor processzor - II. rész: A meghallgatás
Már egy hónapja hallgatom ezt a szerkezetet, és nagyon el akartam kerülni, hogy hirtelen lelkesedésemben és elfogultsággal írjak róla. Vártam is vele, hogy gyűjtsem a benyomásaimat, néhány új munkát kevertem vele, újrakevertem pár régebbit, hogy összehasonlítsam más hi-end reverb algoritmusokkal...
2007-08-19 01:44:30
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Bricasti M7 zengető, térszimulátor processzor - I. rész
A hangtechnikában mindig történik valami, amire az ember nem is számítana, de ha mélyen benne van egy témában és látja, hogy mi zajlik a technológiában, akkor ki lehet következtetni, vagy legalábbis meg lehet jósolni, hogy valami történni fog. A legnagyobb cégek jól elhallgattak, a Lexicon csak kis kategóriás zengetőket fejleszt, a TC egészen mással van elfoglalva, a többi cég pedig nem is gondolkodik semmi hasonlón. Ezzel szemben az amerikai Bricasti cég semmi mással nem foglalkozik, csak azzal, hogy a hangtechnikában valaha épített legnagyobb teljesítményű zengetőjét végre kereskedelmi forgalomba hozhassa...
2007-08-19 01:25:33
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Meyer Sound UPA-1P, UPA-2P, UPJ-1P + USW-1P szubbasszus - Aktív PA hangsugárzók
Vannak emberek, akik egész életükben váltogatják maguk körül a tárgyakat, sohasem tudnak megállapodni egynél. Ez a jelenség a hangszerek világában még talán erősebben érződik. Gondoljuk csak meg, a hang a legmegfoghatatlanabb jelenség, érzékelése nagyban függ az érzékelő pillanatnyi állapotától, legyen az fiziológiai, lelki, értelmi vagy egyéb érzelmi befolyásoltság...
2007-06-06 20:11:27
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Gibson Custom Shop Slash Signature Las Paul elektromos gitár
Slash közismert rajongása a Gibson Les Paul Standard iránt megmozdította a Gibson cég fantáziáját is és hamar kötöttek egy szerződést Slash-el, miszerint a neve alatt kiadott Les Paul modell a Custom Shop sorozatban megjelenik és ez mindkét félnek komoly anyagi és reklám előmenetelt fog nyújtani. Ez így is történt és 2004 Január 21-én bejelentették a Slash Signature gitár megjelenését...
2007-03-24 14:56:09
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Burns Cobra elektromos gitár
A másik nagyon érdekes Burns gitár, melyet most bemutatok a Cobra. Ez a modell is a Club sorozatba tartozik, azaz a közép ár kategóriába. Nem mértem le milliméterre, de formájában, tömegében nagyon, de nagyon közel van a Stratocasterhez. Mondhatnánk azt is, hogy ez a Burns Stratocastere. A fejformája is emlékeztet rá, de ha megnézzük a díszítő lapokat, akkor a V alakú kimetszéstől eltekintve egy Strato kopólapját láthatjuk...
2007-03-02 22:43:49
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Vintage VS6 elektromos gitár
Végre van alkalmunk bemutatni kezdőknek való olcsóbb árfekvésű elektromos gitárokat is. A korábban is volt erre szándékunk, azonban a hazai hangszerforgalmazók kevés kivétellel szinte csak a legolcsóbb kategóriát importálják, nem törődve sem a hangszerrel, sem a felhasználóval. Túl sokféle olcsó gitár van forgalomban az országban, ellenőrizhetetlen forrásból jönnek, semmit nem lehet tudni róluk, mitöbb az esetek többségében már ránézésre selejtek, így nem akartunk semmiféle biztatást és reklámot nyújtani a sok selejt árunak...
2007-03-02 22:20:42
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Vintage V100CS elektromos gitár
Sokszor kérdezték tőlünk, hogy miért nem mutatunk be kezdőknek való olcsóbb árfekvésű elektromos gitárokat is. Ennek oka az volt, hogy túl sokféle olcsó gitár van forgalomban az országban, ellenőrizhetetlen forrásból jönnek, semmit nem lehet tudni róluk, ráadásul az esetek többségében már ránézésre selejtek, így értelmetlen valamit bemutatni, ami ráadásul rossz és nem érdemes megvenni sem. Egyik másik ilyen "no name" márka esetenként csak egy szállítmányt ér meg, utána soha senki nem hall róla, merthogy nem is készül belőle több, hiszen a vásárlót csak egyszer lehet rászedni....
2007-03-02 21:22:53
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Burns Batwing elektromos gitár
A harmadik nagyon érdekes Burns gitár a Batwing. Ez a modell is a Club sorozatba, azaz a közép ár kategóriába tartozik. A formája a Marquee-vel egyezik, nagyon közel van a Stratocasterhez. A fejformájában azonban teljesen eltér az előző két modelltől. Igazi vintage, hosszan elnyújtott feje van...
2007-03-02 20:59:44
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Burns Marquee elektromos gitár
Vajon melyik volt először? A tyúk vagy a tojás? Teljesen értelmetlen kérdés. Kifejezi a kérdező ismereteinek hiányát és gondolkodásának korlátait. Melyik volt előbb? A Fender Stratocaster, vagy a Burns? Ennek a kérdésnek azonban már van értelme. A válasz kétféle szokott lenni. Amerikában azt mondják a Stratocaster, Angliában azt, hogy a Burns volt meg hamarabb. Kétségtelen, hogy a hatások, bármelyik is volt az első, átszűrődtek a másikra. A Burns első igazán jó gitárjait a hatvanas években adta ki, tehát a piaci megjelenése a Fender után történt valamivel...
2007-03-02 20:58:45
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Cort Z-Custom elektromos gitár
Ha kissé mélyebben áttekintjük, hogy az elektromos gitárok között melyik az a márka, amely az utóbbi pár évben minden tekintetben nagyon dinamikusan jön felfelé az ismertségben és az elismertségben is, magas minőségi színvonalat hoz, és jelentős formai és technikai újításai vannak, akkor kizárásos alapon a Cort viszi el a pálmát. Ha valaki hosszabb távra szeretne egy jobb gitárt vásárolni, akkor nem feltétlenül kell az árkategóriák legmagasabb tartományaiban szemezni egy gitárral. Az elmúlt években a koreai gitárgyártás olyan minőségi szintre jutott, hogy egyik másik gyártmány lekörözte a legismertebb, legdrágább márkik kidolgozási színvonalát, sőt hangban is nagyon közel van hozzá. Régebben megszoktuk, hogy ha veszünk egy koreai gitárt, akkor azonnal hangszedőt kell cserélni és utána igen jó a hangszer. Ennek most már kezd lejárni az ideje...
2007-03-02 20:07:02
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Furman termékek
A hazai hangtechnikai fórumok ritkán írnak a Furman termékekről. Az olvasók nagytöbbsége ugyan hallott a cégről, de termékeikről nem sokat tudnak. Mivel a Furman évek óta hazánkban is jelen van a Chromatica Kft. képviseletében. Tekintsük át, a Furman mit képvisel a világ hangtechnikai palettáján...
2007-02-21 00:19:26
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Furman Power Factor Pro - Áramkondicionáló szűrő tápegység
Amikor a szaksajtó nem ír ilyen és hasonló dolgokról, addig még a megnevezésük is sok esetben probléma. Remélhetőleg azonban sikerült a fenti címmel talán kissé még túl is biztosítva, megtalálni a bemutatandó eszköz nevét. Mindent kifejez. Kifejezi azt is, hogy mire való és azt miként teszi...
2007-02-17 17:34:46
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Furman SPB-8C - Áram kondicionált effektpedál pult
Azt bizonyára a legtöbb pedálos effekteket használó gitáros tapasztalta, hogy 5-6 pedál esetében igen komoly összeget emésztenek fel a rendszeresen vásárolt 9 Voltos elemek. A profibbak inkább vásárolnak, vagy csináltatnak egy több pedált is ellátó tápegységet. A jobb fülűek azonban azt is hallják, hogy a 9 Voltos elemmel a pedál tisztábban, vastagabban szól, nyugodtabb a hangképe. A jelenség jól ismert, a hálózatból összeszedett "szennyezett" tápfeszültség okozza ezt a hallható hangminőség csökkenést. A Furman cég volt az első, aki kitalálta a megoldást...
2007-02-16 00:12:44
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
LINE 6 GearBox
Mint az előző részben olvashattátok összefoglaltam, hogy tulajdonképpen milyen alapvető eszközök alkotnak egy PC központú házi stúdiót. Bemutatásra került a LINE 6 TonePort széria, ezen belül részletesebben megismerkedtünk a legtöbb szolgáltatást nyújtó TonePort KB37 interface-el. Kiderült, hogy egy olyan eszközről van szó amely a számítógépünk mellett egy központi egységet képvisel. Magába foglal egy kontrollert, a legfontosabb MIDI utasítások kezelésére, két mikrofon előerősítő egységet, amely a kapcsolható fantomtáp segítségével kondenzátormikrofonjainkat is képes kezelni, de ez még nem minden, mivel a "hangkártya" választás kérdésére is megoldást kínál...
2007-02-14 14:32:19
 | 
Szerző: Szabó Attila
[tovább]
LINE 6 TONEPORT Gitár interfész - I. rész
Mielőtt bemutatnánk a Line6 új termékét, a TonePort-t, mindenképpen szükséges némi bevezetés, rávezetés erre az eszközre. Az eddigi tesztektől eltérően itt az is ki fog kiderülni, hogy miként lehet használni, mire alkalmas és közben a hangjáról is mindent megtudhatunk. A bemutatónk első részében a TonePort hardver részét ismertetjük, megtudhatjuk hogyan kell installálni a szoftvert, és mire van szükségünk, hogy a rendszerbe beilleszthető legyen ez az eszköz, majd az ezt követő 2. részben a szoftvert és az elérhető hangzást járjuk körbe...
2007-02-14 14:31:57
 | 
Szerző: Szabó Attila
[tovább]
Megjelent a MAGIX Samplitude SE
Az egyik legjobb és legprecizebb PC-re megálmodott Digital Audio Workstation szoftver a MAGIX Samplitude. Hihetetlen stabilitása, hangkártya függetlensége és mély editálhatósága mellett nagyon gyorsan megtanulható és könnyen kezelhető...
2007-02-14 14:31:34
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Bricasti cég képviselete hazánkban
Bizonyára nem sokak számára ismert a Bricasti név. Tulajdonképpen a Lexicon cégtől elbocsátott három kiváló szoftverfejlesztő mérnök neveinek összeolvasztásaként jött létre a szép mediterrán hangzású márkanév. Ugyanis a Lexicon cég szomorú történetű leépítése ezt a három kiváló szoftver zsenit az utcára tette, akik alapítottak egy új céget, amivel a térszimuláció technológiájában szeretnék megvalósítani azt az előrelépést, amit a Harman Cardon birodalom által szétzüllesztett Lexicon már nem tehetett meg...
2007-02-14 14:31:13
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Mikrofonok tesztjéről általában
Azzal a cáfolhatatlan ténnyel kell szembe néznünk, hogy a valóságból egy van, egyetlen példányban létezik. A valóságot megragadhatjuk végtelen sok módon, de csak bizonyos aspektusaiból. Amit pedig kapunk, az a valóság egy bizonyos nézőpontból történő másolata, nézete, lenyomata...
2007-02-14 14:30:39
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Audix stúdió kondenzátor mikrofonok
Az alábbiakban bemutatunk pár stúdió használatra készült mikrofon típust, köztük egy két igen különleges modellt...
2007-02-14 14:30:11
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Audix DP 6 dobhangosító mikrofonkészlet
Az Audix azon kevés mikrofongyártók közé tartozik, akik nem vitették át a gyártást a távol-keletre. Minden tekintetben konzisztens, megbízható minőségű, ízléses kivitelű mikrofonokat gyártanak, számos újítással, és mindezt elfogadható áron. Gyáruk az amerikai Oregon államban Wilsonville-ben van...
2007-02-14 14:29:41
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Audix dinamikus színpadi vokál és hangszermikrofonok
Az Audix nagy választékban kínál különféle dinamikus mikrofonokat konferencia, színpadi célokra énekesek és hangszerek hangosításához. A teljesség igénye nélkül az OM sorozatot valamint egy újszerű, különleges mikrofont mutatok be a FireBall V többcélú mikrofont...
2007-02-14 14:28:27
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Audio-Technika mikrofonok a IV. Nemzetközi Akusztikusgitár fesztiválon
2005-ben negyedik alkalommal került megrendezésre a Nemzetközi Akusztikusgitár Fesztivál 12 koncertből álló magyarországi turnéja. Sokan nem is gondolják mekkora hangtechnika vonult fel ezen a rendezvénysorozaton. Nem feltétlenül a Wattok tekintetében, sokkal inkább a rendkívül magasra színtre szabott hangminőség tekintetében...
2007-02-14 14:27:56
 | 
Szerző: Akusztikus Gitárzene Közhasznú Egyesület
[tovább]
A Quantec Yardstick 2402 Room Simulator
A müncheni székhelyű Quantec 1982 óta a térszimuláció technológiájának élvonalába tartozik. Ez a tőlünk nem is oly távol elhelyezkedő cég mégsem tört be a hazai stúdiótchnika piacára. Ennek több oka is van, többek között az, hogy nem fejtettek ki akkora marketinget, mint a Lexicon vagy a TC Electronic ugyanakkor a térszimulációra hazánkban soha nem is akadt igazi kereslet, miközben a Quantec a világ filmhang iparában az egyik fő standard lett, a cég soha nem váltotta apró pénzre a tudását, ezért a termékeik mindig is nagyon magas áron voltak kaphatók. Manapság tucatnyi cég foglalkozik térszimulátorok gyártásával, azonban a Quantec már 1982-ben egy szokatlanul másféle koncepcióval a QRS algoritmussal jócskán meglepte a felhasználókat és hihetetlen igényt támasztott...
2007-02-14 14:27:04
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
LTD EC 400 AT elektromos gitár
Pár éve feltűnt egy új távol-keleti gitármárka az LTD. Hamar kiderült, hogy a neves japán ESP márkának távol-keleten gyártott változatait jelölik LTD néven. Az ESP azon kevesek egyike, melyet a metál zene gitárosai tartanak el úgymond, azaz 90 %-ban a metál gitárosokat szolgálja ki a márka modelljeivel. Erre persze egy kicsit rá is tettek, mert ha megnézzük az ESP formavilágát, különösen pedig a díszítéseket, akkor azonnal felismerhetők lesznek a metál kultúra kliséi. Mondjuk egy csapott fejű modern strató gitárba elegendő halálfejes fogólap berakásokat tenni, az onnantól már a metál birodalmába tartozik. (Képzelj el egy halálfejes berakású Gibson ES 335-öt...!) Ezt kihasználva az ESP a B.C. Rich mellett a másik legfontosabb metál gitár márka...
2006-10-28 13:33:05
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Cort 2006 EVL K6 elektromos gitár
A Cort gitárokról nem régóta lehet hallani. Azon kis cégek egyike, akik Amerikában a hatvanas évek közepén kezdtek gitárok gyártásába. Néhány évtized alatt lettek annyira ismertek, hogy neves amerikai gitárosok is felfedezték a termékeiket. Olyan ismert nevek választották hangszerekül a Cort márkát, mint Larry Coryell, Hiram Bullock, Matt "Guitar" Murphy, Billy Cox, Josh Paul, Joe Beck, T.M. Stevens, Will Turpin, Greg Curbow, Bill Conklin, Mark Egan, Rob Elrick, Jim Triggs, Bill Bartolini, Larry Fishman, Steve Grimes...
2006-10-28 13:11:13
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Fibenare Erotic 6 húros elektromos gitár
A Fibenare fiúk okosan döntöttek, amikor azt ötlötték ki, hogy kellene egy a hagyományos formavilágtól valamelyest eltérő, szokatlan, egyeseket esetleg provokáló vagy sokkoló formát kitalálni, amitől a gitár még gitár marad, de egy idő után mintegy márka védjegy lehet. Kész van, megcsinálták. Ez az Erotic sorozat. Hogy mitől és mennyire erotic, azt ki-ki maga döntse el...
2006-10-28 13:09:31
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Fibenare Classic 7 húros elektromos gitár
A metálzene az elmúlt évtizedben felfedezte a mélység birodalmát és a D-re, Ciszre és C-re lehangolt E húr után elkezdtek gondolkodni a 7 húros verzión is, ami mára elterjedtnek mondható. A hetedik húr legtöbbször H-ra van lehangolva, változatlanul 650 mm húrhosszúság mellett. A Fibenare is válaszolt erre az igényre. A 7 húros változat vonalvezetésében követi a 6 húrosat. Csakúgy, mint a Classic sorozat teste égerből, a nyaka jávorból készült, rózsafa fogólappal. A fotón a testen megcsillanó mintázat az csak a környezet visszatükröződése. Elnézést kérek, hogy nem műtermi minőségűek a fotók, azonban a lényeg mindig látható rajtuk. Jól látható a 2 oktávos nyak, a hét húrosra méretezett szélesebb nyak és a 7 hangolókulcsot tartó fej...
2006-10-27 00:36:27
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Fibenare Classic 6 húros elektromos gitár
gitár vonalvezetését a Stratocaster hagyományok ihlették, alakították ki, azonban több ponton jócskán eltér attól. Súlypont elrendezése az eredetiéhez képest eltérő, mondjuk meg bátran, jobb lett, mint az ősi darabé. Ha egy pillantást vetünk a nyak és test csatlakozására a hátulján, akkor látható, hogy ez esetben is egy csavarozott nyakú konstrukcióról van szó, kissé gömbölydedebb simább átmenetet képezve a nyak és a test között...
2006-10-27 00:23:59
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Fibenare elektromos gitárok
Honlapunk indulásakor már írtam egy írást egy Fibenare elektromos gitárról. Most azonban kissé közelebbről és átfogóbban mutatom be a Benedek testvéreket Benedek Csabát és Benedek Árpádot, valamint munkáikat, ezúttal 3 csúcskategóriás gitárjukat...
2006-10-27 00:23:17
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Line6 Variax 600 fizikai modellezésű elektromos gitár
A mikroelektronika és a digitális jelfeldolgozás a kilencvenes évek elejére eljutott arra a szintre, ahol elkezdődhetett fizikai folyamatok, jelenségek szimulálása digitális algoritmusok segítségével. Ez a technológia a szintézis technikában a hangszerek szimulálásával egy új fejezetett nyitott. A Line6, a népszerű POD gitárerősítő szimulátor megalkotója is éveket töltött azzal a fejlesztéssel, melynek lényege nem csupán erősítők viselkedésének digitális szimulálása, hanem az elektromos gitároké is. A Line6 behatóan tanulmányozta az elektromagnetikus hangszedők viselkedését, a rezgő húrokét, a különféle fák anyagának akusztikus hatásait, ennek eredményeképpen így egyszerre valójában magát az egész elektromos gitár működését egy digitális algoritmus futtatásával szimulálni lehet. Az elektromagnetikus hangszedők...
2006-07-13 13:09:19
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Line6 Variax 700 Acoustic fizikai modellezésű elektroakusztikus gitár
A mai fiatal generáció nem igen esik kétségbe, ha olyanokat hall, mint digitális vagy virtuális világ. Sőt azon sem lepődik meg, hogy fizikai modellezésű digitális gitár. Sokuknak a digitális gitár talán természetes, mert ma minden digitális, és nem feltűnő. Ha azt mondanánk analóg gitár, akkor talán elgondolkodna rajta mi lehet az. Ösztönös megérzése alapján arra gondol, hogy az analóg valami kőkorszaki szülemény. Az ösztönös megközelítés persze nagyon is helyénvaló...
2006-07-13 13:08:27
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Yamaha RGX-620 Z elektromos gitár
A Yamaha márka körüli kirándulásom egy következő darabja volt az RGX-620 Z jelű elektromos gitár. Ez a sima, egyszerű vonalvezetésű modern strato formájú gitár néhány apró részletében eltér a megszokott, hasonszőrű gitároktól. Az RGX-620Z valamint a 820Z változat is, közösek abban, hogy a testkialakítás nagyon puritán, nincs semmilyen letörés a jobb kéz számára, a letörés a hát oldalon van, azonban a test felülete gömbölyített, ami az egész hangszernek ad egy jellegzetes, exkluzív vonalvezetést. A puritán egyszerűséget tovább fokozza, hogy nincs semmilyen díszítés, vagy szegély berakás. Mindenekelőtt az RGX sorozatra jellemző "dizájnos" fejkialakítás kelti fel a figyelmünket. Feltűnik a nyakfeszítő pálca szorító csavarjának elhelyezése. Ezt a nyak végén a pickup mellett egy kis műanyag fedéllel lezárt fészekben találhatjuk meg. A fej kialakítása is érdekes. Valószínűleg csupán esztétikai elvek vezérelték a gitár tervezőjét, hogy ilyen megoldást válasszon. A fej homlokzatát a képen látható módon egy jávor díszlap fedi, de nem a teljes felületen. Ez ad egy érdekes törést a fejnek, távolról egy kissé csapottnak tűnik a fej, de közelről már egy konszolidáltabb formát mutat, miközben érdekes hatást kelt ez a lap. Bizonyára ezért rakták a nyak másik végére a pálca szorító csavarját...
2006-04-27 00:29:31
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Yamaha RGX520 DZ elektromos gitár
A tesztjeim során mindig próbálok olyan hangszereket találni, amikről érdemes és lehet is írni. Mint azt már mostanában többször is hangoztattam, nem akarok olyan gitárról írni, amiről nem lehet jót írni. A web lapunk nem bulvár média, nem botrányos hangszerekről akar tesztet közölni, annak nincs senki számára értelme. Az emberek elsősorban jó hangszerekről szeretnének olvasni, jót szeretnének venni. Ugyanakkor nem célom elhallgatni semmit, ami kifogásolható egy hangszerben. Az olvasó és a vevő ezt méltányolja és bízni fog mindabban, amit bemutatunk és bízni fog a márkában és az eladójában. Hosszú távon pedig bízni fog az értékítéletünkben. A Yamaha gitárok közötti kutakodásom több tekintetben is eredményes volt, amiket találtam nagyon érdekesek és figyelemre méltóak. Találtam egy nagyon érdekes előremutató ötletekkel megalkotott gitárt, melyet most nagy örömmel mutatok be. Ez a gitár a koreai gyártású Yamaha RGX sorozat 520 jelű modellje. Ez a modern strato vonalú gitár első ránézésre nem mutat semmi különöset, de ha kissé legeltetjük a szemünket a részletein, akkor egészen érdekes dolgokat fedezhetünk fel. Mielőtt belemélyednénk a részletekbe, röviden bemutatom a gitárt fő vonásaiban...
2006-04-27 00:28:38
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Yamaha AES 620FB elektromos gitár
A Yamaha gitárok méltatlanul kevéssé vannak jelen a magyar piacon. Ennek az okát lehetne boncolgatni, de felesleges, mert a lényeg, hogy itt van a lapunkon is jelen van és szeretném bemutatni kicsit közelebbről is ezt a márkát. Köztudott az, hogy az elektromos gitár mint hangszer alig fejlődik valamit, miközben a cégek marketing stratégiájából adódó állandóan szorító megújulási kényszer mindig hoz valami kis változtatást, ha nem is mindig fejlődést. A vásárlók ragaszkodnak a régi bevált megszokott dolgokhoz, megoldásokhoz és hangzáshoz, ugyanakkor a piacot mindig stimulálni kell valami újjal. A Yamaha AES sorozata, néhány évvel ezelőtt a nagy változatlanság állóvizében igen üdítő színfoltot jelentett formájával, szerelvényeinek exkluzív kivitelével. Ez a sorozat ma már készül megfizethetőbb árban is, természetesen Koreában. Amint ezt megtudtam, igyekeztem utánajárni, hogy vajon milyen minőséget képvisel az olcsóbb sorozat. Szeretném előrebocsátani, hogy a koreai gyártás manapság már kedvező paraméternek számít. Miként annak számított a japán gyártás is. Sajnos Japán annyira drága ország lett, hogy az ott készült gitárok ára az egekbe szökött. Így a nagy gyártók kénytelenek voltak áthelyezni gyártó kapacitásukat egy olcsóbb területre. Koreában több évtizedes hagyománya van a gitárgyártásnak, így kézenfekvő dolog volt oda vinni a gyártást. Mára Koreában a legmagasabb színvonalon képesek gitárokat gyártani,a kidolgozás minőségében pedig immár lehagyott néhány illusztris nagynevű márkát is...
2006-04-27 00:15:29
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
A Yamaha gitárokról általában
Úgy 20 évvel ezelőtt ha valaki kiejtette azt a szót, hogy Yamaha, akkor azonnal a rendkívül gyors, fürge elnyűhetetlen Yamaha motorok jutottak eszébe. Ez a japán óriáscég valóban ezzel robbant be a világba, azonban az évtizedek folyamán több divíziója lett, és egy évtizeden belül a hangszergyártás és egyéb professzionális hangtechnikai eszközök gyártójaként is ismert lett. Mitöbb, mára több termékük referenciának számít. Ilyenek a Yamaha zongorák, a Yamaha dobok, A Yamaha digitális keverőpultok, sőt a jelenleg legjobb konvolúciós térszimulátort az SREV-et is a Yamaha mérnökei alkották meg...
2006-04-27 00:00:01
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Paul Reed Smith Custom 24 elektromos gitár
A Paul Reed Smith azaz a PRS egy jó negyed évszázaddal ezelőtt kezdett feltűnni egy jellegzetes formavilággal kialakított, rendkívül jól elkészített, nagyon jó hangú gitárral. Paul Reed Smith kezdettől fogva az elképzelhető és megvalósítható legmagasabb színvonalú gitár építésében kezdett el gondolkodni. Ez persze azt is magával hozta, hogy számos luxus gitár került ki kezei közül. A PRS az elmúlt években kiterjesztette gyártását a távolkeleten. Néhány típusnak, mint az SE Soapbar, SE Billy Martin, Santana SE, SE Eg, illetve a Mark Tremonti modelleknek van egy elérhetőbb árú koreai változata is. A Paul Reed Smith márka mára fogalom, igazán igényes hangzásvilágával mára olyan keresett hangszer lett, mint a klasszikus elődök, akikkel az elektromos gitárgyártás kezdődött. A két meghatározó típusnak a Gibson Les Paulnak és a Fender Stratocasternek az ötvözete a Paul Reed Smith gitár. A két említett típus húrtávolsága két szélsőséget képvisel 629 és 650 mm között, ezzel szemben Paul Reed Smith a gitárja húrtávolságát a kettő közötti 635 mm-ben határozta meg. Ezzel eltűnt a régi probléma, a Les Paulnál magasabb fekvésekben túl sűrű, a Stratocasternél túl ritka bundozás az alacsonyabb fekvésekben. A 635 mm-es húrtávolság éppen optimális kényelmet biztosít egy elektromos gitáros számára. A test formája inkább a Stratocasterére, a szerelvények és a felépítés valamelyest azonban a Les Paulra emlékeztet. Ragasztott nyak, mahagóni-jávor kombinációjú test és a zömében két hangszedős elrendezés mind a Les Paul örökség. A PRS azonban saját formai jegyeket is hordoz magán, a test sajátosan kialakított kontúrját. A letörések a szarvaknál ugyancsak jellegzetesek. A nyak kívülről nézve szokatlanul rövid szakaszon csatlakozik a testhez, de az valójában belül a testben folytatódik. A test felső jávor fedőlapja domborított kivitelű. A végeredmény pedig egy a Les Paulnál és a Stratocasternél messze kényelmesebb és jobb súlypont elhelyezésű gitár lett...
2006-02-26 20:16:30
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Paul Reed Smith Singlecut elektromos gitár
A hangszerek világa oly ártatlannak tűnik. Sokan el sem tudnák képzelni, hogy ehhez a világhoz erőszak vagy bármi agresszivitás kötődne. Persze itt is előfordulnak fonák történetek. Egyes cégek, az örökké változásban látják a jövőjüket, más cégek pedig egy régi siker mindenáron történő fenntartásával remélik a sikert. Ebben sokszor oly erősen hisznek, hogy vesztett ügyüknek még a bíróság előtt is érvényt akarnak szerezni. Az eset 2004-ben történt. Sok gitáros nagy elkeseredésére, a Paul Reed Smith Singlecut gitárok gyártását hirtelen, gyakorlatilag egyik napról a másikra leállították, annak ellenére, hogy a cég egyik legsikeresebb modelljének szavazta meg éveken át a zenészközönség. A Paul Reed Smith versenytársa a Gibson (a Les Paul modell kitalálója) nem tudta jó szemmel nézni a PRS Singlecut gitárok sikerét, rendkívül magas minőségét, így a bírósághoz fordult. A Gibson olyan okokra hivatkozott, hogy az óriási hasonlóság megtéveszti a vevőket, és ez károsítja a céget, hiszen így vásárlóktól eshet el. Bár a Gibson a pert elsőfokon megnyerte, és ezzel, ha nem is hivatalosan, de kimondatlanul is igazolta, hogy tart a konkurencia Singlecut modelljétől, mivel az jobb minőségével elhódíthatja a vásárlóközönségét saját gitármodelljétől, a Les Paultól. Több mint egy évnyi pereskedés és a PRS ügyvédjeinek ismételt fellebbezése után a PRS mellett állt ki a bíróság...
2006-02-26 20:06:06
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]
Fibenare 6 húros elektromos gitár - A gitár formája mára fontos megkülömböztető jelképpé vált...
Ez a különös formájú gitár a legmodernebb zenei és hangzási törekvések szerint és legszélsőségesebb igények figyelembevételével készült el a Benedek testvérek Csaba és Árpád gondos munkája nyomán. Bár én magam akusztikus gitáros vagyok egy elektromos gitár jelenléte a szobámban mindig jó érzéssel tölt el. A gitár aslakjául a Klein Electric fazonból indultam, ki mivel az általam rajta játszott muzsika nem igazán tartozik a megszokott stílusokba. Ezért az elektromos gitárt is gondos tervezés és kísérletezés előzte meg és ennek eredményeként az eredmény egy nagyon különc, az általában hallható gitárokétól jócskán eltérő forma és hangzás lett. A gitár formája mára fontos megkülömböztető jelképpé vált. Ránézel egy gitárra és tudod, hogy milyen stílusban használják. (pl. Véletlenül sem látni Telecasterrel zúzó heavy metál bandát...)
2006-02-19 01:55:07
 | 
Szerző: Szabó Sándor
[tovább]