Megérkezett, amit már mindannyian oly régóta várunk:

A Floyd Rose-os PRS SE Torero elektromos gitár

Vannak gitárgyártók, akik abban hisznek, hogy egyetlen jól bevált megoldást ki kell találni és aztán ragaszkodni hozzá az idők végezetéig.... Erre sok példát találunk, és hogy időnként ez megtörik, arra most az aktuális példa éppen a Paul Reed Smith gitár. Ha visszatekintünk a cég pár évtizedes múltjára, azt tapasztalhatjuk, hogy jellegzetes PRS formavilág szinte érintetlenül megmaradt. Beleértve az alapkoncepciót is: például ne legyen véletlenül sem tremolókar a gitáron. Úgy tűnik, csupán eddig tartott, mert a PRS kidobott egy új modellt, ami Floyd Rose tremolókaros. Bizony időszerű is volt, mert a tremolókar ma már egy alapszolgáltatása bármilyen elektromos gitárnak. Vannak történelmi típusok (Les Paul) ami valamiért eltaszítja magától a tremolókart és a csavarozható nyakat, így azoktól nem lehet várni semmilyen változást. Azonban a cég nyakassága, vagy konzervativitása sok vevőtől megfoszthatta az elmúlt évtizedekben a PRS-t is.

A cég pár éve csatlakozott azon nagy gitárgyártók táborához, akik beinvesztáltak egy távol-keleti gyártó üzembe és az ottani kedvezőbb gazdasági viszonyok között próbálnak boldogulni. A piaci stratégia egyik fontos eleme az, hogy a termék külsejében, apróbb részleteiben mindenképpen különbözzék az eredeti amerikai gyártású modellektől, így az alacsonyabb ár nem okoz zavart a vevők körében. A PRS megkülönböztetésül a test domborított kivitele helyett, sima egyszerűbben gyártható megoldást választott, és ez vizuálisan is megkülönbözteti a honi márkától.

A nagy cégek sok esetben megvásárolnak egy viszonylag jó nevű márkát ( pl. Gibson az Epiphone-t...) és azon keresztül próbálják eladni az olcsóbb termékeket, így az amerikai változat sokkal magasabb ára védve marad, sokszor a nem túl jó minőség ellenére is. Azt hiszem, ez sokáig nem tartható, mert az amerikai gazdaság is hanyatló pályára helyezkedett, és eljön az idő, amikor értelmetlen lesz Amerikában bármit is gyártani, mert rettentő magas ára miatt a termék már versenyképtelen lesz....

A PRS gondolt egyet és a koreai gyártású változatban végre elkészítette az első Floyd Rose tremolós gitárját az SE Torero modellt. Maga Paul Reed Smith 2009 Szeptemberében jelentette be, hogy hamarosan elkészül a "Shreder's dream"-ként jelzett Torero. Ezt a kifejezést nehéz magyarra fordítani egy szóval. Azokat a gitárosokat jelenti, akik gyors, technikás, virtuóz futamokkal, "repesztenek" a gitáron, akiket nem annyira a zenéjükért szeretnek inkább a gyorsaságukért. Ilyen gitárosok a kemény rockban és a metálban egyaránt találhatók bőven. Csak hogy tiszta legyen a kép: Satriani, Vai, Malmsteen, Zakk Wilde, stb. ők mind igazi "shrederek", azaz modern rocker kifejezéssel élve: "tépnek a gitáron , mint állat....) Clapton ( slowhand), Gilmour, Knopfler viszont egyáltalán nem ide tartoznak.

A gitárt először a nagyközönség előtt a NAMM Shown mutatták be Los Angelesben nagy sikerrel és hatalmas érdeklődés közepette.

A gitáros társadalom a PRS név hallatán " a bárcsak nekem is lenne egy " mondatot rebegi el és akik azon szerencsések közé tartoznak, hogy ezt meg is tudják vásárolni, be is szereznek egyet.

Sajnos eddig sokaknak le kellett mondani róla, mert nem létezett Floyd Rose-os modell. Most itt van és örvendezzünk!

Kivitel

Tekintsük át az alábbi táblázat segítségével az SE Torero főbb adatait:

SE Torero főbb adatai:

Test:

  • Test hát anyaga: Mahagóni
  • Test felső anyaga: Mintás jávor

Nyak:

  • Bundok száma: 24
  • Húrhosszúság: 648 mm
  • Nyak anyaga: Átmenő jávor nyak
  • Fogólap: ében
  • Nyak profil: Széles vékony
  • Berakások: Nincsenek

Szerelvények:

  • Húrláb: Floyd Rose Tremoló
  • Hangoló kulcsok: PRS tervezésű
  • Kivitel: Nikkelezett
  • Húrláb Pickup: EMG 81
  • Nyak Pickup: EMG 85
  • Pickup kapcsoló: 3 állású
  • Szabályzók: 1 hangerő, 1 hangszín

A táblázatból kiderült, hogy több tekintetben is rendhagyó gitárról van szó. Az átmenő jávor nyak, a Floyd Rose tremoló és az aktív EMG elektronika mind újdonság egy PRS gitáron. Sőt a szinte kizárólagos PRS szabványnak számító 635 mm-es húrhosszúság is 648 mm-re nőtt a Torero esetében.

Mindezek figyelembevételével egy teljesen új gitárral állunk szemben. A Floyd Rose pár dologban kompromisszumra késztette a tervezőt. Az ideális húrhosszúság 648 mm lett, hiszen a Floyd Rose megfelelő működése igényel egy bizonyos húrfeszességet, amit a kisebb menzúrák nem támogatnak. (Ez lehet a technikai oka, hogy a Les Paul 625 mm-es menzúrájával nem működnek jól a Floyd Rose tremolók...)

Részletek

A gitárnak megvan a kellő súlya, így a hangkitartás tekintetében nem lehet panaszunk, sőt ezt támogatja az alacsony fluxusú EMG hangszedő is, ami nem fékez sokat a húrok rezgésén. A test teteje nem domborított, azonban a test kivágás (cutaway) mívesen kidolgozott, sőt kissé mélyebbre a húrláb felé helyeződött, így a 24 bundos nyakhoz kiváló a hozzáférés. A fogólapon nincsenek pozíciójelzők, helyette a fogólap gitáros felőli, felső élén helyezték el a jelző pontokat.

A formavilága egyszerű, letisztult, semmi felesleges nem bonyolítja a gitárt, azonban makulátlan kidolgozása egyszerűsége ellenére is nagyon elegánssá teszi a hangszert. A nyak szélén és a test oldal kontúrján találunk fehér színű műanyag berakást. A gitár testének felső részét a tigriscsíkozásra emlékeztető mintájú jávorból készítették. Ez a fajta jávor igen kemény és jótékony hatással van a hang indulására és a felső közép tartomány megfelelő kihangsúlyozását segíti. Esztétikailag pedig a legszebb mintázatú fák közé tartozik.

A Floyd Rose gitárok kötelező kelléke a fej előtt elhelyezett húrleszorító satu. Ez részben a pontos intonációért felel és a tremoló használat közbeni elhangolódást is megakadályozza.

A súlypont helyét nagyon jól eltalálták, így a komfortérzethez már csak pluszként jön a nagyon kényelmes nyak a magas és széles (jumbo) bundozással.


Elektronika

A Torero modellbe EMG hangszedőket választottak. Az aktív hangszedőkről annyit mindenképpen érdemes tudni, hogy alacsony fluxusú AlNiCo mágnesekkel készülnek, ezért a húrrezgést nem fékezi a mágneses tér nagymértékben. A kisebb menetszámú tekerccsel szélesebb sávú jelet alakít át a húrrezgésből, hiszen a kisebb ellenállás és kisebb veszteségek miatt több részlet marad a hangban is. A konstrukcióból eredően azonban a kimeneti jel elég alacsony, és ezt egy a hangszedőbe épített kis erősítő áramkörrel hozzák fel a modern passzív Humbuckerek szintjére, sőt az fölé. Így az aktív hangszedő nagyon gazdag felharmónikusokban, a tiszta hangszíne is áttetszőbb és a hangkitartása hallhatóan jobb, hangja gyorsabban indul, mint a passzív hangszedőké. Az tény, hogy az aktív hangszedő másként szól, másként reagál, de nem lehet az mondani, hogy jobb vagy rosszabb. Egyszerűen más. És hogy mennyire jól tud működni a rock muzsikában, arra Zakk Wilde gitárhangja a legjobb példa. Az aktív elektronika főként a metál gitárokban terjedt el, mivel a nagy kimenő jel azonnal a legnagyobb torzításba hajtja az erősítőt.

A Torero sajtókampányában ezért is jelentették be úgy, mint a tépető gitárosok álmát.

A húrlábhoz szerelt EMG 81 alsó-közép tartománya megfelelően kihangsúlyozott, az ideális torzított tónus érdekében, míg az EMG 85 kifejezetten a nyak melletti pozícióhoz készült, kisebb jellel, és kevesebb közép tartománnyal, hogy egyrészt kövesse a húrrezgés természetéből adódó felharmónikus egyensúlyt, részben pedig a nagyobb amplitúdóból adódó nagyobb jel illesztését a húrláb hangszedőhöz.

A gitár hátulján található üregek egyikében helyezték el a 9 Voltos tápfeszültséget szolgáltató elemet.

A gitárba a 3 állású pickup váltó kapcsolón kívül egy hangerő és egy hangszín potmétert szereltek, valójában felesleges is lett volna ennél több szabályzó.

A Floyd Rose

Érdemes pár szót szólni a Floyd Rose 1000-es sorozatú tremolóról is. Ez a szerkezet számtalan cégnél licence alapján készül az eredeti Floyd Rose szabadalmi leírás alapján, bár évről évre apróságokban, főleg küllemi részletekben változtatnak rajta gyártótól függően, miközben az elv ugyanaz marad. A szerkezet minőségéről nem sokat lehet mondani ránézésre, mert mindegyik ugyanúgy néz ki. Egyes változatoknál a finomhangoló csavarok belesimulnak a szerkezetbe, ezért kényelmesebbek, másoknál pedig kiállnak, és ezt meg kell szokni. Ez esetben a "megszokós" változatot kapta a Torero. Hogy mit bír ki, az a beépített anyagok minőségének a függvénye, és majd az idő, a használat fogja eldönteni. Nyilván bizalommal lehetünk felé, mert egy ilyen árkategóriájú gitárba nem fognak egy olcsó, megbízhatatlan szerelvényt rakni, merthogy a PRS nem engedheti meg, hogy öngólt rúgjon....Szemre precíz és masszív, biztosak lehetünk benne, hogy nem fog szétesni...

Hangzás

Az erősítőn és erősítő szimulátoron tett próba is igazolta az előzetes várakozásaimat. Hatalmas hang, véget nem érő hangkitartással, érzékeny reagálás, gyorsan induló tranziensek minden pengetett hang elején és nagyon gazdag szövet jellemzi a torzított hangszínét szinte erősítőtől függetlenül. Bár a hallható tónus az erősítőtől is függ, azonban így is kiolvasható, hogy a gitár torkosan, magvasan szól, igen nagy dinamikával, már amennyire dinamikus egy torzított hangszín, minden esetre az EMG 81/85 hangszedő pár jó választásnak tűnik. A gitárt én nem nevezném csak "tépetők" álmának, mert lévén kivételesen szép tiszta hangjai vannak az EMG-nek köszönhetően, a szelídebb és "jól fésült" rock zenébe is simán beilleszthető ez a tónus, sőt mondhatnám kellemes frisseséget visz a hangzásba. Ez a hangszer ideális lehet a fúziót játszó gitárosoknak, megvan benne az a két véglet, ami egy passzív humbuckeres gitárban ritkán van meg, a hatalmas kimeneti jel és a tiszta tónus.

Összegzés

Nagyon ritka hogy egy Koreában készült gitárba olyan komponensek kerülnek, mint egy valóban precízen, jó anyagokból készített profi Floyd Rose kar, egy pár igazi EMG pickup, és a nyakán ébenfa fogólap. Mindez egy kimagaslóan szigorú, PRS minőségi felügyelet alá tartozó, és alatt működő koreai gyárban készül. Azt már régóta tudjuk, hogy egy csúcsmodellt sokkal kevesebbért is létre lehet hozni, ez most úgy tűnik megtörtént 248.000 Ft- ért!!!!!! MADE IN KOREA !!!!

Hogy ezt miért is emelem ki? Két alkalommal jártam Koreában és látom mennyire fejlett az az ország. A hozzáállásuk sokkal fegyelmezettebb és precízebb, mint a többi távol-keleti országé, leszámítva Japánt. Talán hozzájuk lehetne őket hasonlítani hozzáállás terén. 8-10 éve még húztuk a szánkat, hogy koreai gyártás az ilyen és olyan. Mostanra tudomásul kell vennie mindenkinek, hogy Amerikában lassan csak független hangszerkészítők gyártanak gitárt. Ráadásul több alkalommal, évekkel ezelőtti írásaimban rámutattam arra, hogy a híres Gibson gitárok nagy része csapnivaló kidolgozással kerül a piacra. A koreai gitár ezt nem engedheti meg magának, mert akkor a megrendelők mennek máris egy másik országba gyártatni. Így aztán a koreaiak megtanultak gitárt gyártani úgy, ahogyan kell és a kidolgozásuk messze felülmúlja az átlag amerikai minőséget. Ma már inkább a minőségi távol-keleti gyártás védjegye a Made in Korea felirat.

Ha már itt tartunk az ár/érték viszonyát kiválónak tartom, hiszen a minden más ebbe az árkategóriába tartozó (250.000,- Ft ) körüli márka esetében már Made in Indones feliratot láthatunk, és ez még a jobbik eset. A MADE IN KOREA felirattal egyre ritkábban találkozik a vevő manapság. Ez pedig arra figyelmeztet minket, hogy ideje lenne kicsit jobban becsülni és tisztelni a koreai gyártású márkát.

A gitárhoz kapunk egy nagyon profi szivaccsal bélelt puha tokot, azonban ez a hangszer messze megérdemel egy kemény tokot.

A PRS gitárt a Paul Reed Smith hazai képviseletétől, a Medgyesi Hangszercentertől kaptuk meg, melyet ezúton is köszönünk.

Csatlakozó linkek:

Szabó Sándor

2010-01-30 13:45:18