Audio-Technika mikrofonok a IV. Nemzetközi Akusztikusgitár fesztiválon

2005-ben negyedik alkalommal került megrendezésre a Nemzetközi Akusztikusgitár Fesztivál 12 koncertből álló magyarországi turnéja. Sokan nem is gondolják mekkora hangtechnika vonult fel ezen a rendezvénysorozaton. Nem feltétlenül a Wattok tekintetében, sokkal inkább a rendkívül magasra színtre szabott hangminőség tekintetében.

Az idén a 4 akusztikus gitáros hangosítása mellett a feladatot nehezítette, hogy Major Balázs is fellépett, aki a világ legmélyebb hangú ütőshangszerén egy "steel-udu"-n játszott. Mivel a színpadon minden muzsikus egyszerre volt jelen, így személy szerint mindenki használt monitorokat. Ez pedig negyon megnehezítette, a szubbasszus tartományban megszólaló hangszer mikrofonozását. Erre a feladatra semmilyen nagy és közepes membránú mikrofon nem jöhetett szóba, csupán egy irányított, alacsony alapzajú, szinezésmentes mikro-membrános konstrukció. Több mikrofon kipróbálása után az Audio-Technika PRO 35ax kardioid kondenzátor típusára esett a választás. Ezzel a mikrofonnal néhány perc lett mindössze a beállás és az egész turnén, tisztán transzparensen adta vissza az ütőshangszer minden finom mély és magas részletét.

A koncerteken Szabó Sándor ezúttal 4 különféle akusztikusgitárt használt. Mindegyiket más más feladatra szánva. Ismerve az ő végletekig menő igényességét a hangszereinek megszólaltatásában, Hidasi Barnabás hangmérnök számára nem kis feladatot jelentett Sándor gitárjainak kihangosítása. A legnagyobb hangtechnikai feladatot a Romanek/Klein 16 húros gitár kihangosítása jelentette. Részben azért, mert a hangszer halk, részben pedig, mert éppen ez a hangszer szerepelt a trió formációkban, ahol egy másik gitárral és ütőshangszerrel kellett együtt szólnia. A 16 húros gitár éterien finom hangját nem lehet csupán piezzo és egyéb hangszedőkre bízni. Szükség volt tehát egy olyan irányított mikrofonra, amely kis membránnal rendelkezik, nem színez és kis méreténél fogva bele lehet installálni a gitár testébe. Ismételten több típus jött szóba, azonban az egyetlen mikrofon, ami valóban tökéletesen ellátta ezt a nem kis feladatot az Audio-Technika PRO 70 típusú csiptetős kondenzátor mikrofonja volt.

Ugyanez a mikrofon működött a Bittermann típusú bundnélküli gitárban is. Ez a gitár szólt talán a legerőteljesebben ráadásul mindenféle hangszedős támogatás nélkül.

A 12 koncertes turnén mindenféle akusztikájú teremben megfordult az együttes és egyetlen alkalommal nem fordult elő gerjedés vagy bármilyen kellemetlenség, ami nem csupán a hangmérnök ügyességét hanem az Audio-Technika mikrofonok kiváló minőségét is jelzi.

A turné végén Szabó Sándor jelezte is, hogy a mikrofonokat szeretné továbbra is használni, hiszen évek óta fennálló gitárhangosítási problémái ezekkel a mikrofonokkal végre megoldódtak. Sándor különösen a mikrofonok rendkívül precíz színezetlen hangleképzését és az ideálisan kialakított iránykarakterisztikájukat emelte ki.

Több helyről lehetett hallani, hogy a fesztivál itt Magyarországon olyan magas színvonalon szervezett és megvalósított rendezvénysorozat, ami a világ bármely pontján megállná a helyét, zeneileg és hangtechnikailag is.

Az Akusztikus Gitárzene Közhasznú Egyesület ezúton mond köszönetet az AudMax cégnek és személy szerint Árki Attila ügyvezetőnek, hogy a rendelkezésünkre bocsátotta az Audio-Technika kiváló minőségű,nagyszerű mikrofonjait.

Akusztikus Gitárzene Közhasznú Egyesület

2007-02-14 14:27:56