Audix dinamikus színpadi vokál és hangszermikrofonok

Az Audix nagy választékban kínál különféle dinamikus mikrofonokat konferencia, színpadi célokra énekesek és hangszerek hangosításához. A teljesség igénye nélkül az OM sorozatot valamint egy újszerű, különleges mikrofont mutatok be a FireBall V többcélú mikrofont.

Fireball V dinamikus vokál és hangszermikrofon

Ez a kis kurta cardioid mikrofon kifejezetten élő színpadi használatra készült olyan hangforrásokhoz, ahol nagy hangnyomást közelről kell kezelni, minimális proximity hatás nélkül. A FireBall-t szájharmonikások részére tervezték úgy, hogy mikrofontestés a harmonika egy kézben elférjen. A kapszula átviteli karakterisztikáját úgy hangolták be, hogy egészen közeli mikrofontávolságnál a hangképe természetes maradjon.

A VLM Tybe B kapszulával szerelt mikrofon tipikus átvitele 50 Hz és 16 kHz közé esik. Érzékenysége 1,9 mV. Meglehetősen nagy, rekord értékű 140 dB-es hangnyomást kezel.

A meghallgatásnál közelről természetes arányokkal szólt, eltávolítva már kissé soványabban. Ezt szándékosan így csinálták, hogy a proximity effektussal együtt legyen kiegyensúlyozott a hangkép. Teteje kissé színezett, de énekes használat esetén ez kifejezetten jól jön, hiszen fontos információkat küld át a rendszeren, mely a szövegérthetőség miatt fontosak.

A FireBall alkalmas kongák és tamok hangosítására is megfelelő felfüggesztéssel, ugyancsak jól használható szaxofon és más rézfúvós hangszerek erősítéséhez.

Azonban a FireBallt máris felfedezték és birtokba vették a hip-hop és rap énekesek. A szájjal képezett hangszereket utánzó stílusukhoz végre itt van egy tökéletes eszköz.

A mikrofon oldalán, közvetlenül a fej alatt van egy pirosra eloxált hangerő potméter. Közvetlenül használható a RAD-360 vezeték nélküli rendszerrel.

Ára: bruttó 52.740,-Ft

Az OM sorozatú dinamikus vokál és hangszermikrofonok

Az OM sorozatból az OM2, OM3, OM5, OM6, OM7 típusokat teszteltük le.

Az egyenkénti bemutatás előtt azt tisztázni kell, hogy miért is gyártanak annyiféle mikrofont. Sokan gondolják, hogy ha elkészül egy szuper lineáris mikrofon az mindenre alkalmas. Ez nem így van. A különféle mikrofon modellek jellegzetes hangzásukkal együtt képeznek egy tipikus hangzást az énekes vagy a hangszer számára. Egy énekesnek lehet bársonyosan mély hangja, amit nem képes bármely mikrofon leképezni, vagy adott esetben kihangsúlyozni. A különféle átviteli karakterisztikák ezért választékot biztosítanak, hogy egy adott hanghoz megtalálható legyen a megfelelő mikrofon.

OM2: Dinamikus mikrofon, transzformátor nélküli kivitelben, hypercardioid irány karakterisztikával készül.

Érzékenysége 2,3 mV, átvitele 50 Hz-től 16 kHz-ig terjed. A VLM Type B típusú kapszula gyors és preciz tranziens leképezést biztosít. 140 dB-es hangnyomást képes torzítás nélkül kezelni.
Egyaránt alkalmas vokál, kongák és dobok felvételére és nagyon jó alternatíva elektromos gitárok hangfalának mikrofonozására.

A meghallgatásnál azonnal kiderült, hogy ez a modell nagyon sokoldalú. Hangképe tiszta, tónusa meleg. Mindezt láthatjuk is az átviteli diagramján. A meleg hangzást részben a proximity hatása adja, részben pedig az, hogy a görbe 500 Hz körül kissé behorpad néhány dB-t, ami miatt a mélyek dominánsabbak lesznek annak ellenére, hogy 100 Hz-től lefelé kezd esni a görbe. A tisztaságát pedig a 2 kHz körül újra emelkedő görbe is jelzi.

Az OM2 ára bruttó 30.600,-Ft és ezzel a valóban nem drága mikrofonok közé tartozik. Létezik egy OM2-S változata, azon van egy ki-bekapcsoló a mikrofontest oldalán. Annak ára bruttó 35.040,-Ft

OM3: Dinamikus mikrofon, transzformátor nélküli kivitelben, hypercardioid irány karakterisztikával készül.

Érzékenysége 2,5 mV, átvitele 50 Hz-től 18 kHz-ig terjed. A VLM Type B típusú kapszula gyors és preciz tranziens leképezést biztosít. 144 dB-es hangnyomást képes torzítás nélkül kezelni.

Egyaránt alkalmas vokál, kongák és dobok felvételére és nagyon jó alternatíva elektromos gitárok hangfalának mikrofonozására.

A meghallgatásnál az előzőhöz hasonló benyomásom volt. Hangképe tiszta, tónusa meleg, de részletezőbb volt az OM2-nél. Mindezt láthatjuk is az átviteli diagramján. A meleg hangzást itt is részben a proximity hatása adja, részben pedig az adja, hogy a görbe 500 Hz körül kissé behorpad néhány dB-t, ami miatt a mélyek dominánsabbak lesznek annak ellenére, hogy 100 Hz-től lefelé kezd esni a görbe. A tisztaságát valamint a részletező karakterét pedig az 1 kHz körül újra emelkedő görbe is jelzi. 8 kHz -nél van a kiemelés csúcsa, kb. 8 dB-nél, majd fokozatosan esik a görbe íve.

Az OM3 ára bruttó 42.000,-ft. Szintén kapható kapcsolós változatban OM3-S jelzéssel bruttó 46.440,-Ft-os áron

OM5: Dinamikus mikrofon, transzformátor nélküli kivitelben, hypercardioid irány karakterisztikával készül. Érzékenysége 2,5 mV, átvitele 48 Hz-től 19 kHz-ig terjed. A VLM Type C típusú kapszula különösen gyors és preciz tranziens leképezést biztosít. 144 dB-es hangnyomást képes torzítás nélkül kezelni.

Ez a mikrofon alacsony impedanciás. Például karaoke alkalmazásban akár egy XLR-jack átalakítóval is csatlakoztatható. Az axisból való elfordításával mintegy 30 dB környezeti zaj elnyomás valósítható meg. Ez külüönösen alkalmassá teszi nagy hangerejű színpadi hangosításra. Egyaránt alkalmas vokál, kongák és dobok felvételére és nagyon jó alternatíva elektromos gitárok hangfalának mikrofonozására.

A meghallgatásnál különösen tiszta áttetszőséget tapasztaltam, ami már már különös ilyen típusú mikrofonnál. Hangképe tiszta, mélye feszes, tónusa meleg, áttetsző. Mindezt láthatjuk is az átviteli diagramján. A meleg hangzást itt is részben a proximity hatása adja, részben pedig az adja, hogy a görbe 800 Hz körül kissé behorpad néhány dB-t, ami miatt a mélyek dominánsabbak lesznek annak ellenére, hogy 100 Hz-től itt is lefelé kezd esni a görbe. A tisztaságát valamint a részletező karakterét pedig az 1 kHz körül újra emelkedő görbe is jelzi. 10 kHz -nél van a kiemelés csúcsa, kb. 8 dB-nél majd fokozatosan esik a görbe íve. Érdekes, hogy az axisból eltérítve a középtartomány kezd csillapodni, ami miatt a gerjedésre nem érzékeny ez a típus.

A sorozat egyik legsokoldalúbb tagja, szóló és háttér vokál, rézfúvósok, szaxofon, gitár erősítő valamint dobok és ütőshangszerek hangosítására, felvételére kiválóan alkalmas.

A mikrofon kapszulát izolálták a testtől, így kialakult egy 120 Hz környéki igen nagy csillapítás, ennek eredményeként a kézzajok gyakorlatilag ki vannak szűrve a hangképből.

Az OM5 ára bruttó 62.400,-ft.

OM6: Az OM5-öt hallgatva azt mondhatnánk, hogy nem lehet tovább ragozni az OM sorozatot. Pedig ez nincs így, mert néhány paraméter megváltoztatásával még szélesebb hangképet tudtak létrehozni.

Az OM6-ban a VLM Type D típusú diafragmát alkalmazzák. Nagyon pontos tranziens leképezés jellemzi. Hypercardioid iránykarakterisztikája miatt a környező zajok nem szűrődnek be, mivel az axisból kikerülve 30 dB-es csillapodás tapasztalható. 144 dB-es hangnyomást képes torzítás nélkül kezelni.

Finom részletekben gazdag, telt, tiszta hangképet hallottam a meghallgatás során, nem csak színpadi használatra használható, hanem az éneken kívül elektromos és akusztikus gitár hangosítására, felvételére is alkalmas. Fuvolára is javasolt.

Az amerikai stúdió berkekben gyakran megfogalmazzák, hogy egyike a valaha készült legjobb dinamikus mikrofonoknak.

Az OM6 ára bruttó 75.120,- Ft

OM7: Az OM7-ben a VLM Type C típusú diafragmát alkalmazzák. Ez a modell a '90-es években rock énekesek számára lett kifejlesztve, azzal a céllal, hogy megpróbálják elérni a végső hangerőt még mielőtt begerjedt volna a mikrofon. Kimeneti szintje 8-10 dB-el alacsonyabb a többinél. Átvitele 48 Hz-től 19 kHz-ig terjed. Hypercardioid iránykarakterisztikája miatt a környező zajok nem szűrődnek be, mivel az axisból kikerülve 30 dB-es csillapodás tapasztalható. 144 dB-es hangnyomást képes torzítás nélkül kezelni.

Magas tartományú részletekben gazdag, telt, bár kissé színezett hangképet hallottam a meghallgatás során. Nem csak színpadi használatra használható, hanem gyakorlatilag bármely hangforrás hangosítására, felvételére is kiválóan alkalmas.

Az OM7 ára bruttó 78.960,- Ft

Az OM sorozatról összességében szeretném elmondani, hogy korrekt árukkal erős versenytársnak bizonyulnak az ismert márkák számára minőségükkel, kifinomult kivitelükkel. Egyetlen megjegyzést fűznék azonban az OM sorozathoz. Az Audix kényes mikrofon. Vannak 30 éve használt mikrofonok, amiket úgymond dobálnak és még ma is működnek. Az Audix fejlesztései során elsősorban a hangminőséget célozta meg, ami a diafragma felfüggesztése és anyaga irányába haladt. A jobb hangminőség így egy kényesebb mikrofont eredményezett.

2007-02-14 14:28:27