Audix DP 6 dobhangosító mikrofonkészlet

Az Audix azon kevés mikrofongyártók közé tartozik, akik nem vitették át a gyártást a távol-keletre. Minden tekintetben konzisztens, megbízható minőségű, ízléses kivitelű mikrofonokat gyártanak, számos újítással, és mindezt elfogadható áron. Gyáruk az amerikai Oregon államban Wilsonville-ben van.

A DP mikrofoncsalád nevét a Drums and Percussions rövidítéseként kapta. A DP családot tehát kifejezetten dobok és ütőshangszerek felvételére fejlesztették ki. Az általános irány és tonális jellemzők mellett az ütőshangszerek számára készült mikrofonoknak több kritériumnak is meg kell felelniük. Egyik ilyen fontos kritérium a tranziensek pontos leképezése. Az ütős hangszerek hangja impulzusszerű, gyakorlatilag tranziensekből áll és ezeket kell pontosan megjeleníteni, leképezni. A másik fontos kritérium a nagy hangnyomások alacsony torzításon való kezelése, továbbá mechanikailag is ellenállónak kell lenniük a rájuk váró igénybevételekkel szemben.

Az Audix DP sorozat stúdió és színpadi hangosítási célokra készült. A választékában 4 féle csomagot kínál különféle hangosítási vagy felvételi helyzetekre. Mindegyik kollekció strapabíró, szivaccsal bélelt alumínium kofferben kerül a vásárló kezébe. Ezeket röviden ismertetném.

A DP 4a sorozat tartalmaz 1 db i5 típusú, kifejezetten a pergődobra kifejlesztett mikrofont, 2 db D2 jelűt a felső tamok részére, 1 db D4-est az oldal tamokhoz valamint a lábdobhoz, végül 4 db D-Vice típusú hajlékony gooseneck csiptetős felfüggesztőt.

A DP 5a készlet tartalmaz 1 db i5 típusú, kifejezetten a pergődobra kifejlesztett mikrofont, 2 db D2 jelűt a felső tamok részére, 1 db D4-est az oldal tamokhoz, továbbá egy a lábdobhoz kifejlesztett D6 típust, végül 4 db D-Vice hajlékony gooseneck csiptetős felfüggesztőt.

A DP 6a készlet tartalmaz 1 db i5 típusú, kifejezetten a pergődobra kifejlesztett mikrofont, 2 db D2 jelűt a felső tamok részére, 1 db D4-est az oldal tamokhoz, lábdobhoz továbbá 2 db ADX-51-es kondenzátor mikrofont az overhead pozícióba, végül 4 db D-Vice hajlékony gooseneck csiptetős felfüggesztőt.

A DP Elite 8 sorozat a neve is mutatja 8db mikrofont tartalmaz adob készlet minden tagjához. 1 db i5 típusú, kifejezetten a pergődobra kifejlesztett mikrofont, 2 db D2 jelűt a felső tamok részére, 1 db D4-est az oldal tamokhoz, továbbá egy a lábdobhoz kifejlesztett D6 típust, 2 db ADX-51 overhead kondenzátor mikrofont, 1 db SCX-1 mikrofont a lábcin részére, végül 4 db D-Vice hajlékony gooseneck csiptetős felfüggesztőt.

A készletek mindegyikében megtalálhatók a szélvédő szivacsok is.

Ezek után tekintsük át a DP 6 készletet alkotó mikrofonokat egyenként:

i5: Ez a dinamikus mikrofon nagyon kis tömegű VLM Type B jelű diafragmával ( membránnal) készül transzformátor nélküli kivitelben készül. A tervezők egy olyan univerzális mikrofont akartak ezzel a típussal létrehozni, mely minden gyors tranziensű hangszer hangját precizen leképezi. Így kifejezetten alkalmas pergődobok számára, nem is véletlenül került be ebbe a készletbe. Ilyen könnyű membránnal nagyon gyors tranziensek képezhetők le pontosan. A könnyű membrán nagyon hamar mozgásba jön, így élethűbb hangzás érhető el. Hangképe viszonylag színezetlen, mondhatnám természetes, bár a pergődobok egészséges hangjához jól jön az a kb. 5 dB-es mély kiemelés 100 Hz körül. További 6 dB-s kiemelés hallható 2000 Hz és 10kHz között. Ha ránézünk a polárgörbéjére, akkor látható, hogy cardioid irány karakterisztikája van. A frekvencia átvitele 18 kHz után rohamosan esik. Gyakorlatilag 46 Hz És 18 kHz között természetes hangképet produkál. 140 dB hangnyomást visel el torzítás nélkül. Érzékenysége 1,9 mV 94 dB SPL-re vonatkoztatva.

Az i5 persze kiválóan használható tamokhoz és gitárerősítőkhöz is valamint akusztikus gitárhoz, különösen a fémúroshoz, továbbá énekhez és fúvós hangszerekhez is. A teszt során feltűnt, hogy hangképe alapvetően tiszta, nagyon precizen, túlzások nélkül jeleníti meg a lényeges információkat.

D2: Az előző mikrofonnal megegyező diafragmával készült dinamikus mikrofon, azonban a hangterelő foglalatot másként képezték ki. Ennek eredményeként mintegy 10 dB szintű alsó-közép tartományú kiemelés hallható. 15 kHz környékén ugyancsak kiemelés halható, de ez a kiemelés a tranziensek preciz leképezéseként jelenik meg valamint a hangkép szellősségében. A legmélyebb tartomány visszafogott, ami garantálja, hogy a lábdob áthallásai miatt tisztább hangkép érhető el a mixben. A meghallgatás során a pontos tranziens leképezés mellett a vastag, széles hangzása volt a legfeltűnőbb hangi karaktere.

Az irány karakterisztika hyperkardioid, valamelyest irányítottabb az előzőhöz képest, ami kifejezetten előnyösnek bizonyult a tesztek folyamán, az áthallások csökkentése tekintetésben. Érzékenysége 2,5 mV. 144 dB-es hangnyomást képes kezelni és az átvitele 44 Hz és 18 kHz között van.

A mikrofon háza egyetlen darabból van kiesztergálva, a legjobb "repülés technikai "minőségű alumínium tömbből.

D4: A D4 dinamikus mikrofon a VLM Type D jelű kapszulával készült elsődlegesen élő hangosítási szituációkra. Azon belül is a mélyebb tartományokban szóló hangszerekhez. A preciz tranziens átvitel miatt az ütős hangszerekhez alkalmazva nagyon jó eredményt kaphatunk. Oldal tamokhoz elsődlegesen ajánlott, vagy az ehhez hasonló membránméretű djembéhez is. Az iránykarakterisztikája hypercardioid, frekvencia átvitele 38 Hz és 19 kHz között van. A diagramjára pillantva látható, hogy 38 Hz-től folyamatosan emelkedik a kiemelés az átviteli sáv végégig néhány dB-es hullámossággal. Hangképe tiszta, természetes, említésre méltó színezés nélkül. Alja vastag és tiszta.

Érzékenysége 2,1 mV. 144 dB-es hangnyomást képes kezelni és az átvitele 44 Hz és 18 kHz között van.

A mikrofon háza egyetlen darabból van kiesztergálva, a legjobb "repülés technikai "minőségű alumínium tömbből.

A D4-es mikrofont a DP 4a és a DP 6 készletben lábdobhoz is javasolja. A meghallgatásnál ez is működött, azonban az igazi szub tartományt nem hozta le oly mértékben, ahogy az kellene.

Itt megjegyezném, hogy a meghallgatásos tesztnél kiderült, hogy DP sorozat összevont brossúrájában az átviteli diagram ránézésre nem volt helyes helyes, ugyanis mást lehetett hallani, mint amit a diagram mutatott, valami egész másféle mikrofon diagramját ábrázolja. Az alábbiakban közölt diagram a hiteles.

D6: A D6 mikrofon külsőre megegyezik a D sorozat többi tagjával, kapszulája a VLM Type D, ami kifejezetten a mélyek jobb visszaadását célozza meg. A mikrofon kapszulának hangterelő kamrája a mélyebb tartományokra van hangolva. Ha rápillantunk a diagramjára, akkor azonnal látható és persze hallható is egy 35-80 Hz közötti igen nagy, mintegy 12 dB-es kiemelés, mellyel a nagydobok szub-tartományát kívánták ily módon megragadni. Ugyancsak látható a magasak irányába is egy nagy 14 dB szintű kiemelés, mely 10 kHz-nél éri el a csúcsát majd fokozatosan csillapodik + 1 dB-re 18 kHz-nél. Ha meghallgatjuk ezt a mikrofont, akkor azt hallhatjuk, hogy ideális a nagyfelületű dobokhoz, viszont az említett kiemelések miatt gyakorlatilag alig van közép tartománya. Ez be is határolja alkalmazhatóságát, azonban az említett lábdobhoz és frame drum-hoz (sámán dob) ideális.

Iránykarakterisztikája cardioid, érzékenysége 2,2 mV és 144 dB-ig tozítatlanul kezeli a hangnyomást.

Érzékenysége 2,5 mV. 144 dB-es hangnyomást képes kezelni és az átvitele 44 Hz és 18 kHz között van.

A mikrofon háza egyetlen darabból van kiesztergálva, a legjobb "repülés technikai "minőségű alumínium tömbből, a többi D családtaghoz hasonlóan.

Itt is megjegyezném, hogy a DP sorozat összevont brossuráján a D6 diagramja nem pontos, nagyon nagy valószínűséggel a D4-es diagramjával cserélték össze, azonban az alábbiakban az igazi diagram látható:

ADX-51: A teljes dobhangosító mikrofon készlet nem lehet teljes a cintányérokat vevő mikrofonok nélkül. Bár az ADX-51 nem kifejezetten erre a célra készült, különös jellegzetességeinél fogva valahol az overhead mikrofonok között lelte meg azt a helyét, amiben valóban a jobbak közé sorolható. Nem tartozik a leglineárisabb mikrofonok közé, ugyanis 300 Hz-től lefelé elkezd fogyni a mélye és valahol -10 dB-nél köt ki. Ezáltal hangképe inkább a magasba húz, bár az sem lineáris, 4 kHz körül hallható egy kis "lyuk", ami még talán előny is, mivel sokszor innen kell kiszedni pár dB-t élő hangosításnál. 7 és 15 kHz-nél van egy egy 2 dB-s pukli az átvitelben, ez pedig kissé szinezetté teszi a hangzást. A meghallgatásnál ez azonnal le is jött. Valójában szerencse, hogy egy dob mikrofon készlet overhead tagjaiként ismertem meg, mert erre a legjobb. Az első hallásra mélyszegény mikrofon viszont nagyon tisztán fogta be a cineket, kikerülve a gerjedések és búgások tartományát. Akusztikus gitárra használva már egyértelműen hiányoztak a mélyei és a színezései is. Karakterisztikája cardioid, érzékenysége 15,9 mV. Átvitele 40 Hz és 18 kHz között van. Hangosságra ez a mikrofon kissé "háplisabb", 135 dB-ig kezeli azt torzítás mentesen.

Bár található rajta egy mélyvágó szűrő, én személy szerint lehagytam volna róla, mert abból egyébként is kevés van a hangjában.

Az Audix DP sorozatot megfizethető árak jellemzik. Nyugaton nem azt mondják hogy "olcsó" ( cheep), mert az általában silány terméket jelent, hanem a "nem drága" ( inexpensive) kifejezést használják, amihez megfelelően jó minőség is tartozik a legtöbb esetben. Az Audix általában a nem drága kategóriát uralja, de akad közöttük néhány drága példány is.

A cikkünk elején felsorolt csomagok valójában egészen elképesztően alacsony árakon kaphatók meg:

A DP 4a bruttó 189.600,-Ft, a DP 5a 253.320,-Ft a DP 6 sorozatú dob hangosító készlet ára pedig bruttó 316.920,- Ft-ba kerül.

A legteljesebb készlet a DP Elite 8 már kissé vaskosabb pénztárcát igényel, 797.400,- Ft-ot kell érte leszurkolni, persze ebben az összes szerelvény ára is benne foglaltatik.

A DP sorozat készleteinek egyes tagjai önállóan is megvásárolhatók, hiszen univerzális használatra készült mikrofonokról van szó.

Az egyes darabok ára:
i5 33.720,- Ft
D2 45.240,- Ft
D4 62.400,- Ft
D6 73.800,- Ft
ADX-51 63.000,- Ft

A DP 6 készletet alapvetően ütőshangszer válogatásként teszteltem és erre ez a kollekció nagyon alkalmasnak bizonyult. Egyes tagjai mint például az ADX-51-et más hangszerrel és hangforrással is meghallgattam, azonban overhead pozícióban szerepelt igazán jól. A készletről összességében az alábbi benyomásom alakult ki:

Kellemes tulajdonságok:

  • tiszta hangkép, preciz tranziens átvitel
  • pergő és tam mikrofonok természetesen szinezetlenül szólnak
  • lábdob mikrofon jó szub átvitele
  • az i5 és a D2, valamint a D4 univerzálisan másra is használhatók
  • korrekt csomag ár

Nem kellemes tulajdonságok:

  • Az ADX-51 csak overheadként használható jól
2007-02-14 14:29:41