Bricasti M7 zengető, térszimulátor processzor

I. rész

A hangtechnikában mindig történik valami, amire az ember nem is számítana, de ha mélyen benne van egy témában és látja, hogy mi zajlik a technológiában, akkor ki lehet következtetni, vagy legalábbis meg lehet jósolni, hogy valami történni fog. A legnagyobb cégek jól elhallgattak, a Lexicon csak kis kategóriás zengetőket fejleszt, a TC egészen mással van elfoglalva, a többi cég pedig nem is gondolkodik semmi hasonlón. Ezzel szemben az amerikai Bricasti cég semmi mással nem foglalkozik, csak azzal, hogy a hangtechnikában valaha épített legnagyobb teljesítményű zengetőjét végre kereskedelmi forgalomba hozhassa.

A Bricasti céget egy ezelőtti írásban már bemutattam és mostanra már csak az maradt hátra, hogy jól kipróbálva részletesen bemutassam első terméküket, az M7 jelű zengetőt. A napokban jelent meg a most már kereskedelmi forgalomban is kapható szoftverrel szerelt M7, így mostanra mindent tudunk a szerkezetről.

A hardver áttekintése

Érdemes mindjárt az elején egy pillantást vetni a készülék belsejébe és áttekinteni a hardver fő elemeit. Bizonyára meglepő, hogy az M7 nem kevesebb, mint 3 db Mac G5 processzor teljesítményével rendelkezik. Ez egészen példátlan a zengetők és bármiféle effekt történetében. Minden esetre a Casey Dowdell által írt hatalmas algoritmus futtatásához erre a hatalmas teljesítményre szükség is van. 6 db Analog Device Dual Core DSP látható a panelen és egyéb kisebb DSP is, amelyek az algoritmus külön részeit kezelik.

Az analóg rész teljesen, fizikailag is külön választva látható a dobozban. Hi-end minőségű be- és kimeneti fokozatok, rendkívül gyors lefutású jitterrel működő AD és DA konverterek találhatók benne. A bemeneti szint nem közönséges potméterrel, hanem egy relés forgókapcsolóval választja ki a szintet pontosan kalibrált lépésekben. Már ez is egyedülálló, hiszen ilyennel csak a legelvetemültebb Hi-end eszközökön találhatunk példát. Vessünk egy pillantást az analóg szekció néhány kiemelkedő specifikációjára:

  • < 20 Picoseconds Jitter
  • Bemeneti szint állítás 2 dB -es lépésekben relés kapcsolással
  • Szimmetrikus XLR analóg ki - és bemenetek
  • AES EBU digitális ki- és bemenetek
  • 24-bit conversion
  • 44,1 és 192 kHz közötti minden szabványos mintavételezési felbontás
  • Kettős D/A

Teljesen szimmetrikus, DC-csatolású analóg be- és kimeneti áramkörök

Az analóg ki és bemeneti fokozat technikai adatai:

Analóg bemenetek, A/D konverterek

  • Dinamika sáv >116 db, A-Weighted
  • Teljes harmonikus torzítás <.001 %
  • Átviteli sáv: 10 Hz - 20 kHz +/- < 0.05 dB
  • CMRR: > 60 dB @ = 1 kHz
  • Maximum bemeneti szint: +24 dBu

Minimum bemeneti szint 0 dBFS -ig: +4 dBu

Analóg kimenetek D/A konverterek

  • Dinamika sáv: > 116 dB, A-Weighted
  • Teljes harmonikus torzítás: < 0.001%
  • Átviteli sáv: 10 Hz - 20 kHz +/- < 0.05 dB
  • Maximum kimeneti szint: +24 dBu
  • Minimum kimeneti szint 0 dBFS-ig: +8 dBu

Kimeneti impedancia: 40 Ohms

Bár a számok tekintetében a legtöbb cég nem igen szégyenlős, aztán ha mérésre és meghallgatásra kerül a sor, akkor derül ki, hogy a számok csak tájékoztató jellegűek. Ez esetben a meghallgatás után teljesen hiteles volt számomra a gyári specifikáció.

Az M7 tápegysége is különleges, külön toroid trafós tápegység biztosítja a feszültséget az analóg audió szekciónak, és külön kapcsolóüzemű tápegység dolgozik a digitális panel számára. Ez a hangminőség szempontjából kritikusan fontos.

Az M7- ben látunk egy kisméretű processzorhűtő ventillátort is, amely nagyon sok kísérletezéssel került kialakításra, figyelembe véve az úgynevezett "kémény hatást", amikor a hő igyekszik felfelé szállni és keresi az útját a szabad távozásra. A készülék oldalán erre szolgálnak a nem szimmetrikusan fúrt lyukak, amiket belül az elválasztó paneleken is megtalálhatunk. A ventilátor nem működik mindig, csak amikor a belső tér hőmérséklete elér egy határt. Ezért ajánlott a leghűvösebb helyre telepíteni a rack-ben, és azt is előírja a gépkönyve, hogy ha lehet, akkor alatta és felette egy külön üres rack helyet hagyjunk ki. Az előlap egyetlen darab alumíniumtömbből lett kimarva, figyelembe véve azt is, hogy ez az egyetlen része a készüléknek, ami kívül van a rack-en, azaz hűvösebb környezetben van, így a hőt az előlap nagymértékben vezeti el. A doboz rozsdamentes acéllemezből készült. A burkolólapot belül fekete színű hőelnyelővel borították be, ami segít elvezetni a keletkezett hőt. Minden tekintetben a legmagasabb technikai színvonalon elkészült hardverrel van dolgunk.

A kijelző olyan "old school" stílusú, emlékeztet a régi Lexicon időkre, bár ez esetben a kijelző piros színben világít. Az emberek hajlamosak arra, hogy ez M7-est is a Lexiconhoz hasonlítsák kivitelben és hangban egyaránt. Ezúttal azt javasolnám, hogy az elfogulatlan megítéléshez ezt most tegye félre mindenki. Bár a kinézetet sok esetben eleve vezeti a célszerűség, itt most teljesen másról van szó, a hangzásról nem is beszélve.

A szemlélő azonnal felteszi magában a kérdést, hogy miért nincs PCM CIA vagy másféle memória kártya slot az előlapon, ami lehetővé tenné a szoftver frissítést. Nos ezt megkérdeztem a tervezőtől és azt a választ kaptam, hogy erre azért sincs szükség, mert az esetleges szoftververziók kis gyakorisága nem igényli, hogy egy olyan kiépítést csináljanak, amitől a szerkezet teljesen feleslegesen kerülne többe. A szoftvereket a régi módon két darab memória csip cseréjével bárki elvégezheti. A hátlapon lévő port pedig elvileg lehetővé teszi, hogy a jövőben akár számítógéppel összekapcsolva lehessen az internetről frissíteni. Mellesleg ez a port egy éppen fejlesztés alatt lévő távvezérlő csatlakozó aljzataként került a hátlapra. Ez most egyelőre nem téma, hiszen az elmúlt évtized bebizonyította, hogy annyi fejlesztést egyetlen cég sem végzett, hogy akár ez a fajta online frissítés is ki legyen használva.

A kezelőszervek az előlapon egyszerűséget és teljes áttekinthetőséget mutatnak. Minden gomb eloxált alumíniumból van, az előlaphoz hasonlóan. Nincs sehol műanyag, ebből is látszik, hogy hosszú távra készült szerkezet. A nem túl sok paraméter miatt nem volt szükség sok gomb elhelyezésére. Külön gomb nyitja meg a rendszer paraméterek menüjét, itt az egész készülék működésére vonatkozó paraméterek találhatók.

A gyors kezelést segítik az 1. 2. 3. és 4. számozással ellátott gombok, ezzel 4 közvetlen elérésű memóriát érhetünk el, ahová el lehet menteni és előhívni a 4 leggyakrabban használt programot így nem kell lapozni a bankok között.

Az M7-ben 100 gyári programot találunk fajtánként rendezve, úgy mint Halls, Rooms, Plates, Chambers, Ambience, Spaces. 100 program menthető el a felhasználói regiszterbe.

A szoftver

Amennyit Casey Dowdelltől meg lehetett tudni, azt most mind elmondom. Azt már a korábbi írásokból egyértelműen ki lehetett szűrni, hogy az M7 algoritmusa forradalmian új. Nem tartalmaz allpass szűrőket, nincs benne egyetlen feedback és egyáltalán nem található benne a megszokott delay network. Az a technológia mára elérte a fejleszthetőség legfelső határát, (lásd Lexicon 960, TC VSS algoritmusok). Azokkal továbbmenni már nem lehet. A konvolúció is csak egy kitérő, ami mára nem hozott forradalmi áttörést. Bizonyos tekintetben előrelépést hozott, amennyiben kimaradt a Feedback Delay Network az algoritmusból, de főleg visszalépést jelent a hangminőség tekintetében. Pluginként egy jó alternatíva, de nagyon távol van a valós hi-end igényektől.

Mindenekelőtt van egy Early Reflection generátor, ami funkciójában valamelyest megegyezik a korábban erre a célra készült algoritmusokkal, de ez is teljesen újszerű módon alkotta meg Casey Dowdell. Ez a korai reflekciókat szimuláló algoritmus, igazi atmoszférát, szélességet és kiterjedést ad a térnek, a reverbbel együtt pedig tágasságot, levegőt. Használható külön is reverb nélkül, ezzel pedig a hangforrást lehet előre hátra mozgatni a térben. Nagyon hatékonyan működik. A 24 dB-es FIR szűrőknek köszönhetően külső tereket is nagyon élethűen lehet imitálni, bár annak a következő szoftver kiadásban egy bővebb algoritmus részt szán a tervező.

A reverb lecsengő szakaszának szimulálása képezi a legnagyobb részt az algoritmusból. Hangzása mindig a háttérben marad, soha sincs összeütközésben a direkthanggal. A paraméterek nagyon hasonlóak a Lexicon PCM90 és 480-ban is alkalmazottakkal, de egyik másik kissé más módon reagál a hangzásban. Az algoritmus egyik fő sajátossága, hogy nagyfokú randomizálást alkalmaz. Minden egyes reflekciót véletlenjel generátor helyez el időben, ami egyrészt a rendkívüli eredetiséget biztosítja és az élőséget. Erre majd még visszatérek később.

Az M7-ben egyetlen algoritmus van, ami nagyon rugalmas, ebben az egyben lehetséges a legkisebb tereket és a legnagyobb belső, vagy külső tereket is szimulálni.

Reverb paraméterek

Nagyon kényelmes, hogy van mindössze 16 paraméter, ami sem nem kevés, sem nem sok. Ez a rendszer paramétereken kívül értendő. Ennyi között még nem lehet elveszni nagyon, és minden paraméter hallható változást okoz a hangon.

Az alábbiakban bemutatom a paramétereket, így valamelyest fogalmat alkothatunk az editálhatóságáról.

Reverb Time: 0,10- 60,00 sec tartományban állítható a lecsengés hosszúsága. Ez az érték a zengés, a crossover által kijelölt középső frekvencia tartományára vonatkozik.

Reverb Size: small 1-24 Large. A zengő tér nagyságát állítja be. Mint említettem egyetlen algoritmusban történik mindez kisméretű telefonfülkényi helytől a hatalmas katedrálisokig vagy a még nagyobb nyitott terekig. Ez a paraméter az egyes fokozatokban más és más szélességekre van beállítva, így különféle formájú terek hallhatók.

Reverb Pre Delay: 0-500 ms. A bemeneti jel és a zengési szakasz eleje közötti időtartamot állítja be.

Reverb HF RT Mpy: 0,2-1,0 X Ez nem más, mint egy szorzó, ami a közepes zengési időhöz viszonyított értéket állít be a crossover által beállított magas frekvencia tartomány számára. Egy példa. Ha a Reverb Time 2 sec, a Reverb HF RT Mpy mondjuk 0,5 X, akkor a crossoverben beállított magas tartomány 0,5 -szeres, azaz fele annyi idő alatt gyorsabban fog lecsengeni mint a középső tartomány. Itt érdekes megjegyezni, hogy a legfelső érték legfeljebb 1,0 , azaz nem hagyja, hogy természetellenes módon a magasak tovább csengjenek, mint a mélyebbek.

Reverb HF Crossover: 200 Hz- 16 kHz. Ez a paraméter az előző Reverb HF RT Mpy-hez tartozóan azt a frekvencia pontot állítja be, amitől kezdve a felette lévő tartomány a beállított szorzó szám értékének megfelelő idő alatt fog lecsengeni. Pl. ha a Reverb HF Crossover 4 kHz-re van beállítva, a Reverb HF Rt Mpy pedig 0,5X-re, akkor a 4 kHz feletti tartomány 0,5-ször, azaz fele idő alatt fog lecsengeni, mint a Reverb Time által beállított 2,0 sec, azaz 1 sec alatt fog lecsengeni. ( Ez a szorzós megoldás tipikus a lexicon , a TC és a Quantec algoritmusokban is.)

Reverb LF RT Mpy: 0,2-4,0 X A crossover által kijelölt frekvencia sáv alatti tartományra vonatkozó szorzó paraméter a közepes Reverb Time értékéhez képest. Egy példa itt is: Ha a Reverb Time 2,0 sec-ra van beállítva, a Reverb LF RT Mpy pedig 1,5 X-re, akkor a crossover által kijelölt frekvencia alatti tartomány a Reverb Time értékéhez képest 1,5 X, azaz másfélszeres, ezesetben 3,0 sec alatt fog lecsengeni.

Reverb LF Xover: 80 Hz - 4,8 kHz. Ez a paraméter az előzőhöz kapcsolódóan azt a frekvencia tartományt jelöli ki ami alatt a beállított szorzó értéknem megfelelően fog lecsengeni az alsó tartomány. Példa: Ha a Reverb LF RT Mpy az említett 1,5 X-re van állítva, a Reverb LF Xover pedig mondjuk 640 Hz-re, akkor a középtartományhoz (Reverb Time) képest 1,5 X-es, azaz másfélszeres ideig fog csengeni az alatta lévő frekvencia tartomány.

Reverb VLF Cut: 0- -18 dB. Ez egy nagyon fontos paraméter. A legmélyebb szub tartomány lecsengését szabályozza egy dB-ben megadott csillapítás formájában.

HF Roll Off: 80 Hz-28 kHz-ig. Ez a paraméter egy mély áteresztő szűrőn át, a kimenetre engedett jel legfelső tartományát korlátozza le. Megfelel a más algoritmusokban használt Hi Cut paraméternek. Nagyon hatékony szabályzó. Az eddig hallott algoritmusok közül ez az első szűrő, aminek nem hallani mellékhatását. 24 db-es mélységben képes vágni.

Reverb Diffusion: Low 1 - 9 High. A reverb kezdeti reflekció sűrűségét állítja be tíz fokozatban. Nagyon fontos tudni, hogy ez az algoritmus nem engedi egy bizonyos sűrűség fölé a reflekciókat, ezzel elkerülte a korábbi algoritmusok egyik nagy problémáját a sziszegést és a fémes színezetet. Ez a paraméter véletlenjel generátorral vezérelve működik, sohasem zajlik le a reflekció sűrűség változása kétszer ugyanúgy.

Reverb Density: Low 1 - 9 High. A reflekciók időbeni felépülését szabályozza oly módon, hogy a kezdeti sűrűség alacsonyabb az idő teltével azonban egyre sűrűbb lesz. Ez nagyon fontos paraméter, melyet az egyre nagyobbodó terekkel együtt kell megfelelő értékre beállítani. (A régi Lexicon algoritmusokban volt egy Slope nevű paraméter, amelynek hatása ehhez hasonló volt. ) A Reverb Density az előző Reverb Diffusion paraméterrel szoros összefüggésben működik.

Modulation: Off, Low- 1 - 9 High A terem levegőjében végbemenő atmoszférikus változásokat szimulálja egy véletlenjel generátorral vezérelve. Ki lehet kapcsolni is, de akkor szól a legtermészetesebben, ha moderáltabb mértékben alacsony értéken működik. Ha valaki meghall egy a terem végéből szóló hangforrást érezheti, amint a lecsengés, mint egy délibáb lebeg, bolyong a térben. Ezt valósítja meg ez a paraméter, azonban semmiféle pitch modulációt nem alkalmaz, ami bántaná a tranziens jellegű hangforrások pozícióját, mint a dob, zongora vagy akusztikus gitár.

Early/Reverb Mix: 1-20 - 0- 20. A térszimulációban a hangforrás pozícionálásának legfontosabb paramétere. Az alábbiakban tárgyalandó korai reflekciók szint arányát állítja be. Lehetőség van 0-20 közötti minimum és maximum szint között csak a korai (Early Reflections) reflekciós szakaszt használni. Ugyancsak lehetőség van 0 - 20 közötti minimum és maximum szint között csak a reverb, vagyis a későbbi zengési szakaszt használni, illetve a kettőt együtt bármilyen mix arányban keverni. Nagyon fontos paraméter, mert csupán az arányokkal távolítható a hangforrás a térben befelé vagy kifelé közelíthető.

Early Roll Off: 80 Hz - 20 kHz. Ez a paraméter egy mély áteresztő szűrőn át, a kimenetre engedett jel legfelső tartományát korlátozza le a korai reflekciókat előállító algoritmusban.
Megfelel a más algoritmusokban használt Early Hi Cut paraméternek. Nagyon hatékony szabályzó. Itt sem hallani mellékhatását. 24 db-es mélységben képes vágni.

Early Select: 0 - 13. A korai reflekciók által ábrázolt tér nagyságát és formáját állítja be. Ezen kívül beállítja mindazokat a jellegzetességeket, amelyek a különféle tereket jellemzik, pl. a felépülés gyorsasága, időbeli lefolyása. Mindezt egyetlen paraméter formájában. Nagymértékben kifejezi a hangforrás határozott helyzetét, jelenlété a térben. A jelenlegi szoftver verzióban is alkalmas már külső terek szimulációjára, azonban a következő verzióban ez az algoritmus rész tovább fog menni a terek megformálásának lehetőségeiben.

Rendszer paraméterek

System Wet Mix: Lehetőség van egy globális paraméter formájában egy mix arány beállítására.

Audio Routing: A bemeneteket lehet úgy használni, hogy két mono jel táplálja az algoritmus mindkét csatornáját, azonban az igazi valós sztereó szimulációhoz mindig a Stereo beállítást kell használni.

Audio Format: Itt választhatjuk ki, hogy analóg, vagy digitális jellel dolgozunk.

Digital Status: Mutatja az aktuális mintavételezést.

Meter Source: Kiválaszthatjuk, hogy a kimenet, vagy a bemenet szintjét akarjuk látni a kijelzőn.

Analog Out Level: Az analóg kimeneteket illeszti a fogadó eszközhöz. +16 dB és + 8 dB között választható.

Display Level: a kijelző fényességét állítja be, 3 fokozata van.

Lock Reg Bank: A felhasználó regisztert zárja le az óvatlan paraméter felülírásoktól.

Unlock Reg Bank: Feloldja az előző lezárást.

Clear Reg Bank: A felhasználó regiszterét törli ki.

A következő részben a meghallgatás során összegyűlt tapasztalataimat fogom megosztani az olvasókkal.

Kapcsolódó linkek:

Szabó Sándor

2007-08-19 01:25:33